PDA

View Full Version : casing pedalen boren



SantaX
6 mei 2013, 17:30
Ok, ik geef het meteen toe... Ik zou deze vraag kunnen vermijden door het uit te proberen.
Toch stel ik hem liever.

Is het mogelijk de casings van pedalen zoals op newtone met de hand te boren?
Ik speel regelmatig met de circuitjes zoals die online te vinden zijn op gewoon breadboard, maar eigenlijk wil ik er nu toch eens een 'echt' pedaaltje mee maken. Ee kolomboor heb ik niet. Op een dremel en een handboor na heb ik feitelijk niets om metalen mee te bewerken.

Is het te doen, uit het handje met een vrij licht boor die casings te boren? Mijn financiele situatie laat het niet toe om een kolomboor te kopen. Ik doel hierbij trouwens op die standaard pedaal-enclosures zoals te koop bij newtone of das musikding. Die laatste hebben ook de behuizingen te koop met voorgeboorde gaten vaak tegen een euro of 7 aan meerprijs. Die 7 euro zou ik liever in eigen zak houden.

Of weet iemand wellicht in de buurt van Geleen, zuid-limburg een plek waar ze voor een vriendelijke prijs willen boren?

Ukeloeder
6 mei 2013, 17:35
Tuurlijk. Wel in een bankschroef. En veiligheidsbril op. Een stappenboor is handig voor dat karweitje.
Wat ga je bouwen?

SantaX
6 mei 2013, 17:40
Ok, bankschroef kan ik wel ergens lenen :) (mijn tweede probleem is namelijk dat ik op een appartement van 32m2 woon. Ruimte voor vaste installaties qua gereedschap is er dus amper)

In de eerste instantie wilde ik een tubescreamer in pedaalvorm gieten. Heb er nu eentje op het breadboard die me bevalt. Later wellicht nog een tremelo-effect.

Dank je in elk geval! Ik was er niet zeker van dat het mogelijk was.

JohnLord
6 mei 2013, 17:42
Kan prima uit de hand. Zorg dat je een goed begin hebt door met een centerpinnetje eerst een putje te slaan op het middelpunt van het te boren gat. Boren met laag toerental en niet te hard duwen. Eventueel in stapjes, maar het kan ook in een keer. Behuizing goed vastzetten tijdens het boren, bijvoorbeeld tussen een paar houtje in een bankschroef. Zelf ga ik altijd met mijn voeten aan weerszijden van het gat op de behuizing staan.

Ukeloeder
6 mei 2013, 17:52
Ok, bankschroef kan ik wel ergens lenen :) (mijn tweede probleem is namelijk dat ik op een appartement van 32m2 woon. Ruimte voor vaste installaties qua gereedschap is er dus amper)

In de eerste instantie wilde ik een tubescreamer in pedaalvorm gieten. Heb er nu eentje op het breadboard die me bevalt. Later wellicht nog een tremelo-effect.

Dank je in elk geval! Ik was er niet zeker van dat het mogelijk was.

Er kan heel veel. Zaak is dat je het veilig doet. Die kastjes zijn uit aluminium, da's makkelijk boren. Niet duwen dus. John Lord stipt net aan je kastje in de bankschroef te beschermen met een paar stukjes hout, da's een goeie tip.
Veel plezier met bouwen.

SantaX
6 mei 2013, 18:12
Dank jullie heren. Veiligheid doe ik altijd aan. Veiligheidsbril staat hier al op als ik gewoon soldeer ;) Kans dat je een spetter in je oog krijgt is te verwaarlozen maar je zult maar net die ongelukkige vogel zijn :)

flo123
9 mei 2013, 16:30
Een conische boor is zeer handig voor mooie ronde grote gaten. Ik doe het met de hand zonder bankschroef.

kassie
9 mei 2013, 16:40
Gewoon even een goed setje metaalboortjes kopen, (laatst nog een setje gekocht van maat 2 tot en met 8 voor zo'n 10 euro), en waarschijnlijk nog één extra boortje voor de grote diameter (switch of jacks).

Spijkertje inslaan dan met een kleine diameter eerst alle gaatjes voorboren, en dan steeds een grotere diameter. Hoeft niet zo super vast geklemd. Met de voet kan, maar vaak klem ik hem op de werkbank met een lijmklem.

Heynis
9 mei 2013, 16:40
Voorboren met 2 mm, en dan gewoon een metaalboor opboren in de gewenste diameter, zo doe ik het meestal. Ik gebruik wel een centerpunch voordat ik ga voorboren, daarmee sla ik door een papieren malletje heen. Ik werk meestal met PCB gemonteerde potmeters, dus dan moet het behoorlijk recht zitten.
Ik heb voorkeur voor boren die bedoeld zijn voor op de CNC machine, die leveren toch op een of andere manier een netter resultaat op. Daarnaast zijn ze verkrijgbaar in rare maten, zoals de 13mm voor de 3DPDT voetschakelaar. Ze zijn ook lekker kort en handzaam (en achterlijk scherp).

Tot slot, gebruik snijolie voor non-ferro metalen als je grote gaten gaat boren in aluminium kastjes. Desnoods werkt naaimachine-olie ook, maar dat scheelt je heel erg veel.

Frits van Mourik
10 mei 2013, 00:55
Om aluminium te boren gebruik je geen snijolie, maar gewone huishoud-spiritus. Ideaal!
Of Islay whisky; is toch niet te hachelen, maar ruikt wel beter (dat dan weer wel).

kassie
10 mei 2013, 01:08
Wat is het voordeel van spiritus of Olie? Ik ben er echt zo doorheen. Kwestie van 4 seconden bij laag toerental. Vandaag nog een patchbox geboord. Nauwelijks warmteontwikkeling. Bij harde metalen oké, maar die alu kastjes...?

SantaX
10 mei 2013, 14:05
En dan blijken er toch meer tips te zijn over gaten boren dan ik had verwacht toen ik het topic opende. Bedankt! Ben ook nog wel nieuwsgierig naar het antwoord op de vragen van kassie hierboven me.

Frits van Mourik
10 mei 2013, 23:58
Wat is het voordeel van spiritus of Olie? Ik ben er echt zo doorheen. Kwestie van 4 seconden bij laag toerental. Vandaag nog een patchbox geboord. Nauwelijks warmteontwikkeling. Bij harde metalen oké, maar die alu kastjes...?

"Die alu kastjes" heb je in maten, maar ook in soorten...
De pedalen-doosjes zijn meestal van spuitgiet-alu; dat verspaant heel mooi, "kakken zonder douwen", zoals ze hier in de buurt zeggen.
Maar er is ook aluminium, waar met een gewone HSS-boor amper doorheen te komen is.
En er is plaat-aluminium, dat zo ongeveer smelt, als je het rustig op laag toerental wilt boren: het "smeert".
Je krijgt dan zo'n opstaande rafelrand rond je boorgat. Stierepis kan dan behoorlijk helpen...

Dirk_Hendrik
11 mei 2013, 08:20
Wat is het voordeel van spiritus of Olie? Ik ben er echt zo doorheen. Kwestie van 4 seconden bij laag toerental. Vandaag nog een patchbox geboord. Nauwelijks warmteontwikkeling. Bij harde metalen oké, maar die alu kastjes...?

Probeer het eens ;) Ja gaat nooit meer anders doen. En zoals Frits terecht zegt, bij het boren of zagen van aluminium gebruik je alcohol. Geen vet.