PDA

View Full Version : wat is nou echt de functie van een DI Box??



gerjo1980
24 juni 2003, 10:54
Ik heb dus een mengpaneel, elektrische gitaar en uiteraard gitaarversterker.
Nu las ik ergens dat je de gitaar niet direct in het mengpaneel "mag/kan" stoppen, en dat je er een DI Box tussen moet doen. Maar er staat niet echt een reden hiervoor aangegeven.

Ik gebruik het mengpaneel nu nog vooral om een cd te mengen met het geluid van mijn gitaar, zodat ik in alle stilte toch kan na/meespelen met een koptelefoon.
Vanuit de DI box zou je dan je mengpaneel ingaan en via de insert van de DI box je versterker in.

Nu las ik in dit forum ook weer dat je een DI Box op de output van de versterker aansluit en dan het mengpaneel in.

Er zijn dus meerdere manieren blijkbaar, maar welke manier heeft nu welke voor en nadelen?
Het heeft iets te maken met het geluid, maar ik begrijp nog niet helemaal wat.

Wie o wie weet de verschillende antwoorden?

sleep_to_saturate
24 juni 2003, 13:12
een gitaar of basgitaar is een hi-z geluidsbron.
je versterker heeft een hi/z input.
je mengpaneeltje lo/z input.
je di box zet je hi/z om in gebalanceerde lo/z.

het lijkt mij dus dat je of gitaar-dibox-mengpaneeltje
of gitaar-versterker-dibox-mengpaneeltje
Maar dit is vanuit logische redenatie, ik heb zelf geen ervaring met DI boxjes.

gerjo1980
24 juni 2003, 13:18
kijk, hier heb ik wat aan. thnx

Horus
16 januari 2004, 17:10
Komt d'r ook op neer dat een goede DI-box een klein beetje als een pre-amp werkt. Het houd je geluid wat strakker, gedetailleerder en voller (probeer maar eens zonder een DI-box een flinke bak distortion op te nemen, dus wel gewoon inprikken in het paneel, klinkt als een kat in een bak met grint).

Frits van Mourik
19 januari 2004, 00:56
Onzin. Een goede DI is ontworpen om een hoogohmig asymmetrisch signaal onaangetast om te vormen tot een laagohmig symmetrisch signaal. Nix toevoegen, nix weglaten.

Horus
19 januari 2004, 12:48
waarom klinkt bijvoorbeeld een cleane gitaar dan altijd beter en voller met een DI ertussen? (ik gebruik de line-out van mijn kleine solid-state versterker ook wel en d'r is toch een heel verschil).

jaspertomas
19 januari 2004, 14:33
Onzin. Een goede DI is ontworpen om een hoogohmig asymmetrisch signaal onaangetast om te vormen tot een laagohmig symmetrisch signaal. Nix toevoegen, nix weglaten.

Maar soms heeft een DI ook de mogelijkheid om als pre-amp te werken en tegelijk als DI bv. (Bassdriver DI van Tech 21), zodat je bijvoorbeeld het signaal kan splitsen naar het mengpaneel en naar je versterker.

Frits van Mourik
20 januari 2004, 00:02
waarom klinkt bijvoorbeeld een cleane gitaar dan altijd beter en voller met een DI ertussen? (ik gebruik de line-out van mijn kleine solid-state versterker ook wel en d'r is toch een heel verschil).

Je vraag is eigenlijk al beantwoord, maar vooruit:
Je gitaar heeft een hoge uitgangsimpedantie, vaak iets van100-1000 kOhm.
Die sluit je aan op een mengtafel met een ingangsimpedantie van meestal zo'n 1,2 kOhm.
De spanning, die uit je gitaar komt, wordt zowat kortgesloten door de mengtafel.
Als gevolg van die misaanpassing gaat je gitaar dun& lelijk klinken.
De ingang van een DI "kijkt" als het ware alleen maar naar je gitaarsignaal, zonder het signaal echt te belasten. De DI converteert die "signaalspiegel"
naar een laagohmig signaal voor je mengtafel.

Mitch
24 januari 2004, 01:06
Komt d'r ook op neer dat een goede DI-box een klein beetje als een pre-amp werkt. Het houd je geluid wat strakker, gedetailleerder en voller (probeer maar eens zonder een DI-box een flinke bak distortion op te nemen, dus wel gewoon inprikken in het paneel, klinkt als een kat in een bak met grint).

Abslotely no offence Horus, maar dit is een leuk voorbeeld van: "de gitarist weet wel wat -ie hoort, maar verwoordt het technisch totaal verkeerd".... ik moet af en toe om mezelf ook lachen om mijn onkunde :-?
Daar hebben we dus gelukkig technische jongens voor rondlopen zoals (zie ik net, sinds kort neem ik aan ?) Frits.

[off topic]
Trouwens, Frits, bedankt voor de extra mix van Willum's partijen.
Zie http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=22439
:)
[/off topic]

Frits van Mourik
27 januari 2004, 01:25
Hey Seymore,

Bedankt voor je vriendelijke woorden.

En inderdaad, ik spook hier pas recent rond.
Bovendien is mijn spooktijd beperkt, want drukke studio.

Ik hoop je gauw eens te zien & te horen!

Frits

bartkruizenga
5 april 2004, 16:38
trouwens nog goedkope di boxen gezien?

bart

Frits van Mourik
6 april 2004, 01:47
Goedkoop? Kom je (weer) bij Behringer terecht:
DI 100, bij ProMusicStore R'dam en Feedback bijv. voor € 39,-
Prima ding voor dat geld!
http://www.behringer.com/DI100/index.cfm?lang=ENG