PDA

View Full Version : Paar technische vraagjes Humbucker



Tabula Rasa
5 mei 2013, 21:46
Net een setje epiphone humbuckers van MP gehaald. Het betreft een setje uit een Wilshire met coiltap. Wat me opviel (dit heb ik nooit eerder uitgetest) is dat bij beide humbuckers de spoel met de schroeven de noordkant van de magneet heeft.

1 Worden hals en brugelementen exact hetzelfde gewikkeld (qua polaritiet en richting van de windingen)?

Gesplit klinken beide humbuckers samen natuurlijk nergens naar en ik zou meer een stratachtig tussenstandje willen als op een strat met een rwrp middenpickup

2 kan ik gewoon de magneet omdraaien en van beide spoelen de begindraad en de eindraad omwisselen? Lijkt me dat dat zou moeten werken in de tussenstand.

In een HSH gitaar lijkt het me dan wel weer logisch dat beide elementen schroeven hebben die noord georienteerd zijn, dan kan je tussen de humbuckers een SC zetten die zuid naar boven heeft, maar bij twee humbuckers snap ik het niet zo.

Mijn andere setje epi´s heb ik ook gelijk maar bekeken en die zijn ook identiek qua polariteit (zuid boven bij beide elementen bij de schroeven). HAd er nooit bij stil gestaan, maar is dat gebruikelijk in een setje? Vind het zo onlogisch.

Hoop er iets meer van te bergijpen voordat ik ook dit setje uitelkaar sloop en kijk wat ik ervan kan knutselen.

Tabula Rasa
6 mei 2013, 21:38
niemand?.....

Fiendish
6 mei 2013, 22:02
Klopt inderdaad, dat de kant met de schroeven altijd dezelfde polariteit heeft.
Het waarom....
Geen idee.
Misschien Orpheo ff uit z'n winterslaap halen ?

Tabula Rasa
6 mei 2013, 22:08
Klopt inderdaad, dat de kant met de schroeven altijd dezelfde polariteit heeft.
Het waarom....
Geen idee.
Misschien Orpheo ff uit z'n winterslaap halen ?

Toch vreemd, want wanneer je gaat splitten en van beide elementen alleen die spoelen met de schroeven actief hebt kliinkt het een heel stuk minder. Ook dat tussenstandjes verhaal. Bij een ibanez achtige HSH schakeling wel weer logisch, maar in een HH gitaar snap ik het echt niet.