PDA

View Full Version : problemen mesa dual rectifier?



B-stone
5 mei 2013, 18:32
jahhh toch een soort van happy new amp day gisteren! een mesa dual rectifier!:mmmm:

gisteren na aankoop gelijk thuis aangesloten, en liep helaas toch tegen een paar dingen op:
als hij namelijk op spongy staat doet hij erg raar, kanaal 2 en 3 branden allebij (de leds) en er komt eigenlijk een best raar brommend geluid uit. verder is de led van kanaal 1 erg zwark (is niet echt groen).

nu heb ik net de buizen een voor een er uit gehaald en effe bekeken. en mij viel toch wel op dat bepaalde buizen wat donkere spetters bevatte. tevens is 1 buis (eindversterker) afgebroken op het "zoek/positioneer" gedeelte (plastic rondje met een zoekricheltje eraan.)

zouden dit buis problemen kunnen zijn die ik dus eventueel zelf op kan lossen (buizen vervangen)? of is het toch echt beter om hem even weg te brengen?

voor de rest klinkt hij echt super (op bold en diode tenminste, tube rectifier doet hij trouwens wel gewoon maar klinkt gewoon wat minder strak.)

klopt had ik kunnen uitproberen, maarja helaas niet opgevallen gisteren...

het is trouwens een early 3 channel dual rec, met nog mesa power tubes (preamp weet ik zo effe niet) en sovtek 5u4 buizen (geen idee waar deze buizen voor dienen).

ik hoop inieder geval dat iemand mij hiermee kan helpen :ok:

D3nnis
5 mei 2013, 18:59
tube rectifier doet hij trouwens wel gewoon maar klinkt gewoon wat minder strak

Klopt, dat is zoals het hoort.

De 5u4 is/zijn de tube rectifier buizen.

B-stone
5 mei 2013, 19:20
Klopt, dat is zoals het hoort

Ja dat had ik al gesnapt :P

Gearjunkie
5 mei 2013, 19:59
Ik zou er een deskundige naar laten kijken. Ik veronderstel dat meerdere zaken dit probleem kunnen veroorzaken. Het heeft ook niet veel zin de buizen eruit te trekken en te bekijken. Dit heeft meer zin als ze erin zitten en de versterker ingeschakeld is.

Misery Signals
5 mei 2013, 22:25
Als je de voetschakelaar aansluit, zie dan dat de stand van de zwarte draaiknop voor de kanalen/footswitch niet op een kanaal staat maar op de stand FT SW rechts staat. Daarmee kan je het kanaal op je amp bepalen of de keuze toewijzen aan je footswitch. Anders doen je ledjes inderdaad raar en gaat je schakeling flippen... moest het dat zijn natuurlijk.

MS

B-stone
6 mei 2013, 09:36
Als je de voetschakelaar aansluit, zie dan dat de stand van de zwarte draaiknop voor de kanalen/footswitch niet op een kanaal staat maar op de stand FT SW rechts staat. Daarmee kan je het kanaal op je amp bepalen of de keuze toewijzen aan je footswitch. Anders doen je ledjes inderdaad raar en gaat je schakeling flippen... moest het dat zijn natuurlijk.

MS

Neen helaas dat is het niet :) maar tock bedankt :ok:

cluseau
6 mei 2013, 12:05
Het heeft idd geen enkele zin om naar de buizen te gaan zitten kijken. Alleen meting kan je wat vertellen over de staat maar als ik zo je openingspost lees is het tijd voor een checkup. Dat je geluid in de stand "bold" strakker klinkt is normaal. De buizen gelijkrichter is dan buiten werking gesteld door de diode gelijkrichter. Deze geeft je iets meer headroom en een strakker geliuid dan de buizen gelijkrichter. Hoe verder de buizengelijkrichter versleten is hoe beter het verschil hoorbaar is. De diode gelijkrichter heeft namelijk geen last van slijtage en presteerd altijd hetzelfde zolang hij heel blijft natuurlijk.

De afgebroken positie nok geeft ook al aan dat er een beetje met de botte bijl tewerk is gegaan. Je kan domweg alle buizen vervangen maar ik weet niet of dat al je probleempjes gaat oplossen.

De brom zou een verschil kunnen zijn tussen de eindbuizen maar ook kan het wijzen in de richting van een voedingsprobleem of een lekkende koppelcap. Ook hier is meten de enige oplossing.

Wil je eerst zelf aan de gang koop dan een set geschikte Mesa buizen en zet die er in. Zijn dan alle ergernisjes weg heb je geluk. Zoniet kun je alsnog naar de dokter.

B-stone
6 mei 2013, 12:11
Even een update: volgende week ga ik even langs de dokter (amp tech uit de buurt) daar heb ook vanmorgen even contact mee gehad en hem leek het idd aan de voeding voor de kanaal switching te liggen. Ennieweej ik weet volgende week dus pas wat het precies is. Buizen hoop ik te kunnen laten zitten omdat het anders wel in de papieren gaat lopen :P
Iniedergeval bedankt voor jullie reacties :ok:

7ender
6 mei 2013, 23:35
't zijn herrie-makers ,...en dan bedoel ik niet hoe hard die amp gaat ,.....maar "brom" :dontgeti:

Misery Signals
7 mei 2013, 11:44
Een Mesa DR brom? No way, dat kan ik wel zeggen, aan mijn 5de rectifier (2/3 ch, dual, triple, nu RK II) zijnde. Een 5150 daar kan je dat van zeggen, maar als een DR op orde echt bromt en lawaai maakt, zal het toch aan iets anders in je keten liggen vrees ik.

MS

7ender
7 mei 2013, 20:44
Hele poos terug eens mee bezig geweest met een , als ik 't goed kan herinneren , nieuwe Mesa Boogie Maverick dual rectifier,....
...uiteindelijk had ik 'm dan redelijk stil. (maar dat was wel na een modificatie en 't uit-selecteren van een aantal voorversterker-buisjes) .

Het ding viel me om die reden iig tegen.
Ik vind lang niet alles van Mesa Boogie goed spul .

Misery Signals
7 mei 2013, 21:06
Euh het gaat hier over een gewone Dual rectifier, geen DR Maverick? Een Maverick wordt al even niet meer gemaakt hoor.

Ik vind ook niet alles van MB goed, de V-Twin dingen en de Formula preamp vind ik persoonlijk matig tot slecht. Maar daar tegenover staat dan weer dat ik de goedkopere dingen als de DC en de F-series al top vind klinken. Net als de Royal Atlantic enz. Eigenzinnig en innovatief merk.

MS