PDA

View Full Version : Focusrite Scarlett 2i4



wizzie1982
5 mei 2013, 17:38
Hoi,

Ik heb vrijdag mijn nieuwe Focusrite Scarlett 2i4 binnen gekregen.. Na veel goede ervaringen met focusrite (heb een saffire pro24 gehad en heb nu een saffire pro40) heb ik deze besteld, omdat ik op zoek was naar een goede USB geluidskaart. (mn nieuwe laptop heeft geen firewire, en mn oude laptop geen stabiele firewire)

Anyway, ik heb hem aangesloten, drivers geinstalleerd en gitaar ingeprikt. Met de beste instellingen kom ik op een totale latency van een kleine 12ms volgens cubase.. Nou is 12ms op zich niet zo veel, ik heb er wel eens opnames mee gedaan en het was werkbaar, maar ik heb het gevoel dat het meer dan 12 is, het is een duidelijk hoorbare vertraging.

Heeft iemand een idee of hier nog winst aan te behalen valt? Of is USB gewoon dusdanig traag dat er geen direct monitoring mee mogelijk is?

groovieguitarguus
5 mei 2013, 21:05
Ik ben ook wel benieuwd naar de reacties... Ik overweeg een 2i2...
Bij mij zou hij worden gekoppeld aan een MacMini DuoCore 1.66

groovieguitarguus
5 mei 2013, 21:16
Hier vond ik nog wat interessante info.... dan wel over de 2i2

http://www.harmonycentral.com/t5/Recording-Forum/Recording-Delay-Problem/td-p/32877639

En een YouTube uitleg....

http://www.harmonycentral.com/t5/Recording-Forum/Recording-Delay-Problem/td-p/32877639

wizzie1982
6 mei 2013, 10:59
Hey Guus,

Thanks voor je reactie.. je hebt alleen wel twee keer dezelfde link geplaatst ;)

Er staat niet echt veel nieuws in die thread.. de suggesties die ik tegenkom heb ik al geprobeerd.. Ik heb een Intel i7 processor.. lijkt me op zich dat het niet aan mn laptop ligt :p Heb al gespeeld met de Focusrite drivers, en nadat ik kritiek op de focusrite USB drivers las heb ik ook de ASIO4ALL even geinstalleerd, maar no luck tot nu toe..

Enige wat ik hieruit haal is dat ze zeggen dat ik de audiotracks moet verschuiven, maar daarmee is mn direct monitoring niet opgelost.. Ik wil toch wel graag mn guitar rig horen als ik hem inspeel, en dan is de latency die ik nu heb niet werkbaar :p

Iemand nog suggesties hoe ik de latency nog verder omlaag kan krijgen?

groovieguitarguus
6 mei 2013, 16:20
Deze link bedoelde ik.....

http://www.youtube.com/watch?v=6quoJTMAmzs

wizzie1982
6 mei 2013, 19:05
Hm dat filmpje legt eigenlijk alleen maar uit hoe je met de direct monitoring kan opnemen.. dat zou betekenen dat ik alleen maar cleane gitaar hoor als ik opneem. Niet zo handig :p

wizzie1982
6 mei 2013, 21:06
ok, ik voel me nu even heel dom.. de hele tijd dat ik aan het prutsen ben met Cubase heeft er een Izotope Ozone plugin mee gedraaid op de master.. Als ik die uit zet is gelijk alle latency weg of in ieder geval onmerkbaar :p

Ik ben ineens heel erg tevreden met de Scarlett 2i4 ;-)

groovieguitarguus
6 mei 2013, 21:25
Okay Wizzie...

Ik stond op het punt een 2i2 te gaan bestellen... echter jou post bracht met aan het twijfelen... ;-)
Hou me op de hoogte...
Ik ben ook bang voor teveel Latency... wil gewoon met b.v. een backing track kunnen meespelen en opnemen....

gr. Guus

wizzie1982
7 mei 2013, 09:01
Hoi Guus,

Sorry voor de onduidelijkheid ;-) Als ik een leeg project open met 1 audiospoor met daarop alleen een amp simulator, heb ik geen merkbare latency.. Ik kan gewoon meespelen met wat ik op dat moment afspeel ;-)
Alle latency waar ik tot nu toe last van gehad heb kwam dus vanuit de VST's die ik had draaien, en dan met name Izotope Ozone. Kwestie van uitzetten tijdens het opnemen dus ;-)

Op zich zou het ook raar zijn dat ik die 12ms echt zou merken.. het klonk als VEEL meer, maar dat was dus geen latency die veroorzaakt werd door de 2i4..

Ik heb er nog niet echt opnames mee gedaan dus over de geluidskwaliteit kan ik je niet zo veel zeggen nog, maar tot nu toe bevalt hij me uitermate, zeker voor zijn prijs!

groet, Sander

M@rtijn
9 mei 2013, 22:10
Ik heb de 2i2 en met het bijgeleverde programma Ableton kun je de latancy software matig corrigeren zodat je geen hoorbare latency hebt tijdens het spelen ZONDER direct monitoring. Dus gewoon meespelen met backing en alles wat je eroverheen gooit aan overdrove, reverb, chorus ga zo maar door.

Dit kun je doen bij de interface instellingen in Ableton, ik kan eventueel wel een tutorial maken mocht hier interesse voor zijn!

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

groovieguitarguus
12 mei 2013, 21:17
Hoi Martijn.....

Dus als ik direct meespeel... MET monitoring, beleef ik dus WEL Latency???

Baker
14 mei 2013, 09:02
Als je VST effecten gebruikt en die via de monitoring terug laat komen kun je latency ervaren. Hoe meer vst's (effecten) hoe harder alles moet werken en hoe groter dat probleem kan worden. je kunt dan de latency verminderen door minder effecten te gebruiken of deze effecten niet via de monitoring terug te laten komen. Hoe beter je PC config en hoe beter je audio interface en drivers, hoe minder last je daar van hebt. Dit is trouwens niet uniek voor de focusrite. Alle (inclusief de kaart die je eerst wilde overnemen) interfaces hebben daar last van.

In jouw geval, waar bij je je amp wilt micen en dan met een backing track wilt meespelen zul je daar echter nauwelijks of geen last van hebben.

Bestel dat ding nou gewoon bij Thomann. Als het niet werkt stuur je hem terug. (Bij Thomann kan dat)

groovieguitarguus
14 mei 2013, 20:36
Ha Baker....

;-)....

Thx.....

groovieguitarguus
21 mei 2013, 22:52
Baker....

Hij is binnen!!!! ;-)


Ik heb meteen de Focusrite Scarlet 2i2 aangeschaft MET condensator + koptelefoon...
Eerste ervaringen wordt ik wel gelukkig van ;-)
Mijn mac mini moet ik alleen upgraden... dus even de iMac mijn 'hok' ingesleept...

Interessante en leuke materie!!!

Nu nog even stoeien met Cubase of misschien een andere DAW.

Is Reaper VEEEEL makkelijker / toegankelijker dan Cubase LE ? c.q. Garagband?

Baker
22 mei 2013, 00:26
Met garageband heb ik geen ervaring, maar ik vind persoonlijk Reaper vele malen intuïtiever en makkelijker werken dan Cubase. En Reaper kan echt net zoveel.

Hoe dan ook, gefeliciteerd met je aankoop! Hou ons op de hoogte van je bevindingen. Ben benieuwd!