PDA

View Full Version : Snaren-sticky



The Bertman
5 mei 2013, 14:06
Plaats hier je recensies van snaren!

FruscianteFan
5 mei 2013, 18:29
Inmiddels gebruik al best lang Elixirs. Gaan niet zo lang mee als ik zou willen (ongeveer een maandje, hooguit 2), maar vind ze fijn spelen (lekker smooth) en zijn consistent van klank, ook al is de laklaag na een paar weken wel versleten op de plaats waar ik aansla.

Maar soms koop ik als reserve en voor de studio D'addario's. Op de een of andere manier krijg ik het tegenwoordig voor elkaar (is lang niet altijd zo geweest!) dat een setje na een dag spelen al dood is. Laatst in de studio voor een demo, waar we 3 nummers in 3 of 4 takes erop zetten ('s avonds opgenomen, 's middags opgebouwd en gesoundchecked, de dag ervoor snaren ververst). Na het inspelen leek het erop dat ik ergens een overdub moest doen. Was uiteindelijk niet nodig, maar de D-snaar klonk toen alsof hij afgedempt werd.

Daarnaast laatst een weekje geleden nog eens setje D'addario erop gedaan omdat ik nog maar 1 setje Elixirs in huis had. Na een half uur rekken bleven de snaren maar teruglopen - normaal is het met een keertje of 3, 4 echt wel goed. Toen iets harder getrokken...

Ik weet niet of het aan mij ligt of aan de snaren. Bij de één breken D'addarios als je ernaar kijkt, bij de ander zijn Ernie Balls binnen 2 uur dood. Bij mij werken Elixirs het fijnst. Alleen op mijn Jackson heb ik wel D'addario Chromes (flatwound), die werken heel fijn omdat ze wat scherpte missen en omdat flatwounds nu eenmaal fijner zijn als je met strijkstok speelt. Daarnaast is het simpelweg zo dat die gitaar veel minder speeluren krijgt én ik er veel minder lomp op speel.

Tot slot: tot mijn grote verbazing heb ik van de week veel Elixirs (en wat D'addario chromes) gekocht bij Schreeven in Nijmegen. Laten we zeggen dat bevriend zijn met het personeel erg lekker voordeel kan opleveren...

Thiez
5 mei 2013, 18:58
Heb jarenlang ernieball gespeeld. De regular slinky. Totdat ik een keer bij de muziekzaak kwam en de slinky's waren uitverkocht. Op aanraden van de verkoper heb ik toen een setje Curt Mangan geprobeerd. Dit schijnt een exwerknemer van ernieball geweest te zijn.
Sindsdien ben ik over op Curt Mangan. Spelen gelijk aan ernieball alleen zijn vanaf de eerste seconde stemvast. Het is opleggen, stemmen en spelen. Bij ernieball had ik de eerste paar uurtje nog regelmatig wat bijstemming nodig.

Voor de studio wil ik nog weleens naar DR snaren pakken. Geweldig klinkend en spelende snaren alleen vind ik de klank er snel afgaan.

Thyrif
6 mei 2013, 17:42
Inmiddels gebruik al best lang Elixirs. Gaan niet zo lang mee als ik zou willen (ongeveer een maandje, hooguit 2), maar vind ze fijn spelen (lekker smooth) en zijn consistent van klank, ook al is de laklaag na een paar weken wel versleten op de plaats waar ik aansla.

Maar soms koop ik als reserve en voor de studio D'addario's. Op de een of andere manier krijg ik het tegenwoordig voor elkaar (is lang niet altijd zo geweest!) dat een setje na een dag spelen al dood is. Laatst in de studio voor een demo, waar we 3 nummers in 3 of 4 takes erop zetten ('s avonds opgenomen, 's middags opgebouwd en gesoundchecked, de dag ervoor snaren ververst). Na het inspelen leek het erop dat ik ergens een overdub moest doen. Was uiteindelijk niet nodig, maar de D-snaar klonk toen alsof hij afgedempt werd.

Daarnaast laatst een weekje geleden nog eens setje D'addario erop gedaan omdat ik nog maar 1 setje Elixirs in huis had. Na een half uur rekken bleven de snaren maar teruglopen - normaal is het met een keertje of 3, 4 echt wel goed. Toen iets harder getrokken...

Ik weet niet of het aan mij ligt of aan de snaren. Bij de één breken D'addarios als je ernaar kijkt, bij de ander zijn Ernie Balls binnen 2 uur dood. Bij mij werken Elixirs het fijnst. Alleen op mijn Jackson heb ik wel D'addario Chromes (flatwound), die werken heel fijn omdat ze wat scherpte missen en omdat flatwounds nu eenmaal fijner zijn als je met strijkstok speelt. Daarnaast is het simpelweg zo dat die gitaar veel minder speeluren krijgt én ik er veel minder lomp op speel.

Tot slot: tot mijn grote verbazing heb ik van de week veel Elixirs (en wat D'addario chromes) gekocht bij Schreeven in Nijmegen. Laten we zeggen dat bevriend zijn met het personeel erg lekker voordeel kan opleveren...

Ik heb dezelfde ervaringen met D'addario vs Elixir. D'addario's gaan bij mij niet langer dan een week mee (een uur tot twee per dag), en hebben dan een hele range aan toonverandering gehad. Ernie Balls valt de coating er binnen twee uur vanaf en dan haal ik mn vingers open (wellicht heb ik bijtend hand-zweet?). Elixirs blijven bij mij een maand of twee goed, en zijn ook veel stabieler. Daarnaast speelt nanoweb gewoon ontzettend lekker! Ik hoef in ieder geval niets anders meer!

Thiez
6 mei 2013, 18:14
Ik heb dezelfde ervaringen met D'addario vs Elixir. D'addario's gaan bij mij niet langer dan een week mee (een uur tot twee per dag), en hebben dan een hele range aan toonverandering gehad. Ernie Balls valt de coating er binnen twee uur vanaf en dan haal ik mn vingers open (wellicht heb ik bijtend hand-zweet?). Elixirs blijven bij mij een maand of twee goed, en zijn ook veel stabieler. Daarnaast speelt nanoweb gewoon ontzettend lekker! Ik hoef in ieder geval niets anders meer!

Gewoon ongecoate ernieball's nemen ;) Ik vind coating op snaren sowieso troep.

Marbles
6 mei 2013, 18:28
Meestal DR, d'addario of dean markley (vooruit, een set zonder D: Gibson britewires). Maakt me niet heel veel uit, die spelen altijd wel (moet eerlijk zeggen dat ik me nu bedenk dat mijn setje d'addario 011 nu na een week al niet meer zo fris klinkt).

Ernie ball slinkys ook vaak geprobeerd, maar nee. Dat voelt net of je elastiekjes op je gitaar hebt zitten, te rubberig voor bluesy bends naar mijn mening.

Kakihara
6 mei 2013, 19:25
Ik ben niet zo gek van D'Addario, die snaren klinken nogal blikkerig als ze er pas opstaan en na een tijd beginnen ze in mijn vingertoppen te snijden. Vervolgens Elixir Nanoweb geprobeerd: dat vond ik erg leuke snaren, gaan lang mee, hebben niet dat blikkerige van D'Addario en voelen beter aan. Helaas zijn ze ook prijzig. Daarom overgestapt naar 2 andere merken: Dean Markley Blue Steel en GHS (Medium) Boomers. Vooral de DM Blue Steel ben ik erg blij mee: gaan - bij mij - haast even lang mee als Elixirs, klinken zo mogelijk nog beter en spelen heerlijk en kosten de helft van zo'n nanoweb-setje.

Thyrif
6 mei 2013, 20:07
Gewoon ongecoate ernieball's nemen ;) Ik vind coating op snaren sowieso troep.

Dat waren gewoon van die slinkies hoor, die hebben zo'n nikkel plating ofzo, niks raars. Maar die brokkelt bij mij dus erg snel af.


Ik ben niet zo gek van D'Addario, die snaren klinken nogal blikkerig als ze er pas opstaan en na een tijd beginnen ze in mijn vingertoppen te snijden. Vervolgens Elixir Nanoweb geprobeerd: dat vond ik erg leuke snaren, gaan lang mee, hebben niet dat blikkerige van D'Addario en voelen beter aan. Helaas zijn ze ook prijzig. Daarom overgestapt naar 2 andere merken: Dean Markley Blue Steel en GHS (Medium) Boomers. Vooral de DM Blue Steel ben ik erg blij mee: gaan - bij mij - haast even lang mee als Elixirs, klinken zo mogelijk nog beter en spelen heerlijk en kosten de helft van zo'n nanoweb-setje.

Ik wil die DM blue steel nu ook proberen!

beruk
12 mei 2013, 13:03
Mijn huidige snaren op de strat:
http://sncstores.com/Images/Product/INFELD_SUPER_ALLOY_11-52.JPG
vergeleken met:
http://www.therockgarageonline.com/shop/image/data/Products/daddario/EXL115.jpg
en:
http://www.americanmusic.com/image.php?type=P&id=67675

Verschillen: met name in de onderlinge diktes. Daarom enig voorbehoud, echt vergelijken kan je alleen met snarensets die helemaal gelijk van dikte zijn.
Ik kocht de (mex) strat ooit met de d'addario snarenset (.9) erop. Vond gelijk dat met een dikkere set er meer klank uit de gitaar kwam, alsof het ding een schop onder zijn kont moest...
(even zijpad, de conclusie dat het een dooie plank was is te kort door de bocht, hout is prima, standaard hardware bepaald matig)

Ik miste eigenlijk wat aan de snaren, had bij een andere gitaar in mijn bezit (epiphone joe pass) ooit eens tomastik jazz swing snaren geprobeerd, die ik veel te helder vond.
Die helderheid leek me nu wel aardig om op de strat uit te proberen. Dus power brights gekocht. Wat opvalt aan deze snaren dat ze inderdaad heel helder zijn, en vergeleken met de d'addario snaren ellenlang door blijven trillen na een aanslag, nice!
Vrijwel geen zwarte vingers (heb er al niet zoveel last van, geen zweethanden).
Verder heel opvallend: zijn een pak soepeler dan de d'addario snaren. Ik heb een vrij hoge actie op mijn gitaar (allergisch voor fretbuzz) en dan is het redelijk hard werken. De Tomastik snaren (de infelds ook) voelen aan als .9 snaren!
De Tomastik snaren zijn minder snel dood dan de D'Addario's, daarmee bedoel ik dat ze langer als nieuw klinken. Het moet je ding zijn, ik hou er wel van.
Omdat ik gewoon eens een andere soort Tomastik uit wilde testen (je blijft opzoek, nietwaar :seriousf: ) de Infelds gekocht en erop gezet. Zo mogelijk nog meer natrillen dan de powerbrights! Ben al een tijdje opzoek naar de samenstelling van dat super alloy, wat dat verschil waarschijnlijk verklaart, maar niet gevonden.
Waarom ik ben blijven hangen bij de Infeld? Ze zijn nét iets minder helder dan de powerbrights en hebben net iets meer laag.
Verder verschillen ze in soepelheid niet, vind ik.
De claim dat de beide geschikt zijn voor liefhebbers van rijen pendalen kan ik niet beoordelen, een Amplitube pendalen reeks lijkt met niet vergelijkbaar met een real life situatie. Ze zouden minder drop off hebben.
Prijs: D'addario's gaan voor iongeveer €5. De tomastik snaren zijn serieus duurder: 7,50 voor de infeld en 10,50 voor de powerbrights.
Ander ding: heb bij de D'addario's nog wel eens meegemaakt dat de messing stoppertjes uit de snaren vielen tijdens het verwisselen van de snaren.... Bij de Tomastik nog nooit.

Eind oordeel:
Ik denk dat de Tomastik snaren van kwalitatief betere makelij zijn dan de D'addario's. Minder zwarte vingers en langere levensduur.
De soepelheid en het langere toon aanhouden zijn voor mij doorslaggevend geweest.
Ben je dan ook nog op zoek naar een snaar die écht zilverachtig hoog heeft, ga dan eens Powerbrights testen!

Mitch
12 mei 2013, 14:06
Ik gebruik al sinds jaar en dag D'Addario 010-052. Strakkere bassnaren vind ik een erg groot voordeel. Voelt strakker, klinkt strakker en zeker met drop D gaat 't niet zo snel kletteren. Ja, de eerste dag zit er wat veel hoog in, maar daarna blijft 't erg lang erg stabiel. Slijten bij mij maar erg langzaam, kosten erg weinig als je goed zoekt. Ik zie veel kritiek op D'Addario snaren maar ik ben er al jaren erg tevreden over.

GuitarL91
12 mei 2013, 19:45
Ik heb vandaag een setje 09 D'Addario erop gelegd, maar niet elke snaar was puntgaaf. Op de B-snaar zitten rafels en er zitten al donkere plekken op.

Mitch
12 mei 2013, 20:35
Dat is ontmoedigingsbeleid. Minimaal 010, anders doe je je best niet. Dus waarom zou de snarenmaker dan zijn best doen? :D

nickofzo
13 mei 2013, 17:07
Een tijdje terug heb ik dit gekocht:

http://maxguitarstore.com/store/products_pictures/292175.jpg

Ik was toevallig in de gitaarwinkel en had snaren nodig. Nou stond dit op de toonbank en werd ik wel nieuwsgierig van.
De prijs was 20 euro. En dat vond ik reuze meevallen voor 5 setjes snaren met 2 extra dunne e en 2 extra b snaren. (aangezien ik hier nog wat incomplete setjes had liggen kwam dat mooi uit.

Verpakt zoals een gewoon ernie ball setje. Met papieren zakjes dus.

klank:

"prima" en komt voor mijn gevoel dicht bij de "gewone" ernie balls die ik normaal gebruik.
Ook behoud ie vrij lang de klank van een vers setje.

speelbaarheid:

Voor mijn gevoel iets "stijver" dan ik gewend ben. Ik speelde zelf in het begin veel D'addario tot ik Ernie ball probeerde en dus om was vanwege de klank en speelbaarheid van de Ernie ball.

slijtage:

Nou heb ik niet erg zwetende vingers dus van roest heb ik persoonlijk geen last. Maar zoals ik al zei behoud hij vrij lang zijn klank

eindoordeel:

Het is geen topsetje maar het is zeker geen straf om ze te bespelen. Vooral de prijs/kwaliteit verhouding valt erg goed.

Hoop dat men hier wat aan heeft ;)

iwamoto
22 mei 2013, 11:04
http://www.msretailer.com/msr/wp-content/uploads/2013/02/EXL110BT_2013_highres.jpg

Een tijdje terug bestelde ik 5 setjes EXL110BT (http://daddario.com/DADProductDetail.Page?ActiveID=3769&productid=383&sid=8f917c5e-6753-4df6-b22a-6726bc538f26) bij Thomann, ik had al wat gelezen maar toch was het puur op de gok.

Het eerste wat opviel is dat de snaren ook echt anders aanvoelen, de A voelt dunner, de B voelt dikker, maar dikker en dunner op een heel subtiele manier, de eerste gitaar waar ik ze op probeerde was mijn subtiele Parker Fly Classic USA.

Persoonlijk vind ik deze snaren echt heerlijk spelen, het idee van een gebalanceerde set komt echt goed uit de verf als ik merk hoe makkelijk ik bends en pull offs doe, het voelt bij geen een snaar moeilijker of makkelijker, maar gelijk. eigenlijk is dit de karl marx utopie van snaren, gelijkheid en uiteindelijk ook vrijheid want ik voel me ook minder gehindert op de hals.

De klank zelf is wat je van D'addario verwacht, vol, een klein beetje blikkig maar niet op de verkeerde manier, het klinkt zoals een gitaar moet klinken in mijn ogen (oren), slijtage is zoals je het verwacht, na een paar maanden intensief spelen zijn ze iets doffer.

ondertussen heb ik nog maar 1 pakje over omdat ik ze actief op al mijn gitaren aan het zetten ben, het verschil is voor mij goed merkbaar en ik vind ze geweldig.

GuitarL91
22 mei 2013, 12:13
Met Pinksteren een setje Ernie Ball opengemaakt en voor de zoveelste keer zaten er weer putten in en rafels aan en roest op. Dit was de laatste keer Ernie Ball ben ik bang.

big dooley
23 mei 2013, 23:41
veel ernie ball gebruikt en momenteel elixer baritones...
vanwege mijn gitaarsetup vind ik die nu iets te schel klinken en ga curt mangan pure nickel uitproberen...
het leuke van hun vind ik toch wel, dat je 12 setjes kan bestellen die je zelf qua gauges en type samen kan stellen en dan ook nog es met je eigen naam op de verpakking geleverd worden:
http://www.curtmangan.com/build-your-own-signature-set/

TopRob
29 mei 2013, 23:01
Noem mij eigenwijs, want ik was er jarenlang van overtuigd dat goedkope snaren voor mij goed genoeg waren. Bij Thomann kocht ik altijd die spotgoedkope Harley Benton snaartjes van € 0,99 per setje. Gezien de herrie die ik met mijn bandje maak, hoorde ik het verschil met duurdere snaren toch niet vond ik. Doordat ik laatst door mijn voorraadje Harley’s heen was geraakt, was ik genoodzaakt een setje D'Addario’s aan te schaffen. Wat bleek? Na het opzetten van de D'Addario’s en een paar keer stretchen, bleven de snaren prima in tune. De Thomann-snaartjes kreeg ik altijd met moeite goed gestemd, ook al zaten de snaren er al een paar weken op en moest ik tijdens het spelen vrij vaak bijstemmen. De D'Addario’s bleven dus veel beter in tune en dat zal bij andere merken waarschijnlijk net zo zijn. Ik ben om: voor mij dus geen goedkope snaartjes meer. Ik zag trouwens dat Thomann ook wat duurdere snaren onder het merk Harley Benton verkoopt, deze kosten € 3,50. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

Ben Mansour
6 juni 2013, 20:14
Ik gebruik eigelijk alleen maar elixir nanoweb snaren voor zowel me akoestisch als elektrische gitaar. gaan lang mee, speelt lekker en komt gewoon een hele goeie sounds vanaf. bijna niet te breken. sterke snaren

D3nnis
7 juni 2013, 00:30
Akoestisch staalsnaar: nooit anders geprobeerd dan Martin phosphor bronze

Akoestisch nylon: prefereer d'addario pro arte boven de hannabach, savarez en labella snaren van diverse typen, voornamelijk omdat de g snaar bij mijn nylonsnarig hok bij veel snaarsetjes wat dof klinkt, maar met de pro arte snaren niet.

Elektrische bas:
Labella hard rockin steel geprobeerd, vond ik niet zo lekker klinken
D'addario XL: was al stukken beter
DR lo rider: lekker helder geluid, lekker slappen!
Heb ook verschillende keren Elites gebruikt, is ook altijd goed bevallen, gebalanceerde klank

Elektrisch:
Het liefst zou ik D'addario XL snaren gebruiken (010-046) omdat ik die lekker soepel vind, niet duur en mooie klank als ze nieuw zijn, maar ik hoef er maar naar te kijken en de roestklonten hangen er aan. Na een kwartier spelen zijn die snaren bij mij pikzwart.
Van alles geprobeerd (genre met name stevige rock)
Ernie ball slinky's: voelen zo stug aan
Snarling dogs: lange tijd gebruikt, niet duur, prima snaren, ik zie ze nooit meer.
Pyramid nickel: vond ze niet zo helder
Optima gold: ook niet zo helder, gingen wel lekker lang mee
Dean markley blue steel: had het idee dat mijn frets mega snel sleten met deze snaren, vond ze ook vrij stug
Elixir polyweb: handig, zo'n coating die er na 2x rammen af is ( dit was toen ze net uit waren)
Elixir nanoweb: als ze nou ook eens die onomwonden snaren zouden behandelen...nu gaan ze bij mij niet 2x zo lang mee, kosten wel 2x zo veel, en klinken niet 2x zo goed
GHS Boomers: mwah, ik weet niet..


Voor mij zijn tot nu toe de DR hi beams en tite fits de winnaars, goede klank, weinig problemen vwb roest, en niet te achterlijk in prijs. Heb ook een paar keer van die xtra life snaren van DR geprobeerd, maar had bij die snaren veel breuk.

Voor de gein eens van die Powerbrights van thomastik geprobeerd....wat een verschil! Dat vind ik echt goede snaren, helder maar toch stevig geluid. Met name hoger op de hals met gain viel me op dat het geluid wat ronder bleef.
'T is dat er nog een flinke voorraad DR ligt, maar deze Thomastik snaren zou ik misschien nog wel de prijs waardig vinden.

Trouwens leuk dit alles, maar ik vraag me wel af hoe veel hiervan tussen de oren zit. Leg een willekeurige set snaren op mijn gitaar en ik raad echt niet welke snaren het zijn (behalve de roestende d'addario's dan)
Sterker nog, als je de snaren zou laten analyseren zou het ook nog weleens zo kunnen zijn dat mijn meest geliefde snaren eiegenlijk hetzelfde zijn als mijn minst geliefde snaren?

Beetje off topic, maar sinds een tijdje speel ik met zo'n stenen Dugain plectrum. Dit doet eigenlijk veel meer in geluid dan de verschillende merken/typen snaren!

FruscianteFan
7 juni 2013, 00:36
Wat betreft de onomwonden snaren van elixirs: maak ze schoon na een paar uur spelen (zeker met warm weer). Ik merk zelf namelijk dat er wel veel vuil blijft hangen, maar dat - in tegenstelling tot bij onbehandelde snaren - dit er ook erg makkelijk weer van afkomt.

D3nnis
7 juni 2013, 12:06
Lees ik nu tussen de regels door, dat de onomwonden snaren van Elixir dus wel behandeld/gecoat zijn?
Een paar jaar geleden was dat nog niet in ieder geval.
Bij mij gaat het juist om de onomwonden snaren. Zo'n plastic zak over de omwonden snaren kan me niet zo boeien.

big dooley
7 juni 2013, 16:54
Lees ik nu tussen de regels door, dat de onomwonden snaren van Elixir dus wel behandeld/gecoat zijn?
Een paar jaar geleden was dat nog niet in ieder geval.
Bij mij gaat het juist om de onomwonden snaren. Zo'n plastic zak over de omwonden snaren kan me niet zo boeien.

volgens mij niet... ze zijn wel gemaakt van stainless materiaal

apekop
14 juni 2013, 10:42
Ik wil een elektrisch gitaartje (strat-achtige) gaan optimaliseren speciaal voor slide gitaar.
Kan ik 'beter' dikkere snaren gebruiken, of gewoon 010 blijven gebruiken en dan de snaren iets hoger zetten? Normaal speel ik met lage tot gemiddelde actie.

Er is natuurlijk geen 1 goed antwoord, maar ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn. Of wat de meer bekende slide gitaristen prefereren.

Verder wil ik de onderste 'hoorn' van de gitaar misschien nog wat dieper uitzagen zodat ik nog beter bij de hoogste frets kan.
En ook nog de brug pickup vervangen door wat anders. Ideeën hierover zijn ook welkom...

Dit is hem trouwens:
http://i42.photobucket.com/albums/e306/barendtromp/S5002778.jpg (http://s42.photobucket.com/user/barendtromp/media/S5002778.jpg.html)

B~Rock
14 juni 2013, 10:53
Is het de bedoeling om er ook echt alleen slide op te spelen. Dan zou ik zonder meer voor dikte gaan (waarom niet meteen 0.13 of zo). Hoe dikker, hoe meer tone terwijl je er bij het spelen toch nagenoeg niks van zult merken. Als je echter ook nog akkoorden e.d. wilt pakken zul je een beetje het optimum moten zoeken tussen sound en speelcomfort. Zelfde geld wat mij betreft voor de actie: in principe zo hoog mogelijk, tenzij...

Uiteindelijk is zo iets natuurlijk altijd persoonlijk, dit klinkt een beetje als een bij-project dus dan zou ik gewoon lekker expirimenteren om te ontdekken wat voor jou werkt.

apekop
14 juni 2013, 10:57
Ik weet dat het iets persoonlijks is. Ik wil hem ook voor andere dingen gebruiken en ook nog makkelijk bendings mee kunnen doen. Dus het moet een compromis worden, hoger dan 011 is geen optie voor mij. Maar aangezien ik nog twee andere strats heb, wou ik deze optimaliseren voor slide en open stemmingen, maar niet zo dat ik er niks anders meer mee kan.

Harry
14 juni 2013, 11:03
dan moet je dus een compromis zoeken. Ik speel ook bottleneck op mijn gewone gitaar, maar als ik slide zou willen spelen zou ik dikkere snaren nemen en de snaren ook wat hoger zetten.

barno
14 juni 2013, 11:09
Je kan ook gewoon 010 setje houden en enkel op de B en hoge E twee keer een 011 snaar opleggen

edit: ik bedoelde twee keer 013, dus op hoge E zelfde dikte als op de B

apekop
14 juni 2013, 11:14
Ik speel al een aantal jaren slide op 010 met redelijk lage actie, daarvoor zelfs op 009, maar ik vind dat toch niet optimaal.
Ik denk dat ik deze eens ga proberen, ik hou zelf niet van heavy bottom. Tenminste als het om snaren gaat :):
http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/D-Addario-EXL115/10000073.html

apekop
14 juni 2013, 13:14
Net even een 011 en 014 E en B snaar opgelegd die ik nog had liggen en dat beviel wel, dus het snaren probleem is opgelost.
Evengoed benieuwd naar jullie ervaringen natuurlijk wat betreft slide gitaar afstelling en snaardiktes.

nog een vraag over het wegzagen van een gedeelte van de onderste hoorn; kan dat nog balans problemen opleveren? dat de gitaar kopzwaar wordt bijvoorbeeld? of is dat marginaal?

barno
14 juni 2013, 13:39
nee, onderste hoorn weg zal niet veel verschil maken.

afstelling: men zegt altijd dat je actie hoger moet zijn voor slide. is niet zo want met goede techniek is het prima doenbaar op normale actie. Wel is het zo dat als je bv in open G stemt of andere downtune stemmingen, je minder snaarspanning hebt en vlugger last van lage actie.

verschil B en E snaar: in mijn ervaring verlies je op de hoge E nogal wat output tov de B als de dikte fel verschilt, daarom dat ik meestal dezelfde diktes opleg voor die twee snaren (doen trouwens meer acoustische gitaristen, bv Joe Robinson)

pasqual
14 juni 2013, 13:53
Ik zou absoluut niet gaan zagen in dit stukje art! Heb je dit zelf geschilderd of is dit een soort van foto?
Hoe dan ook, de antwoorden zijn al gegeven. Het is een kwestie van een compromis zoeken. Ik speel op mijn gitaar geregeld met slide maar heb de gitaar verder daar niet op aangepast.

Tupelo
14 juni 2013, 14:05
Geinig beschilderd inderdaad.
Ik heb aardig wat slide gebruikt vroegah, 011 doet het prima, kan je nog benden ook wanneer je geen slide speelt.

Wel de actie flink hoog houden.

The Bertman
14 juni 2013, 15:59
Ik verplaats het topic naar de Snaren-sticky. (Bovenaan)

Bertman

apekop
14 juni 2013, 18:50
Ik zou absoluut niet gaan zagen in dit stukje art! Heb je dit zelf geschilderd of is dit een soort van foto?

het is geschilderd door een kunstenares. Het is een hoes van de space rock band Ozric Tentacles.
Vrij naar deze hoes:http://www.youtube.com/watch?v=4f52hgmPAbw

Ik wou er ook maar een heel klein beetje afzagen, maar alleen als het nog mooi blijft t.o.v. de rest van de gitaar.

davidof
14 juni 2013, 23:23
Begonnen met Ernieball omdat Kirk Hammet ze gebruikte (waaarom ook anders ..) daarna om economische redenen overgeschakeld op d'addario.. Daar lang mee gespeeld & was er heel blij mee totdat Elixir eens probeerde .. Nu liggen ze er enkele weken op en echt heerlijk die tone ... Zowat dezelfde tone zoals alle andere snaren de eerste dag .. Maar dan gewoon veel langer! Bij D'addario zat er na een week al roest onder de snaren terwijl bij deze Elixir's niks van roest te bespeuren valt. Hopelijk houden ze het nog lang vol!

lauke_101
15 juni 2013, 08:09
Iedereen is zo lyrisch over Elixir maar zowel op elektrische gitaar als op bas vond ik het na één keertje proberen wel welletjes. Werd er tonaal niet blij van en ze voelen raar aan. Geef mij maar Ernie Ball. Of in de categorie raar maar waar: op mijn strat leg ik wel eens een setje Gibson Les Paul signature pure nickel, heiligschennis? :hide:

Twee weken terug trouwens uit budget overwegingen eens een setje Elektro Harmonix snaren op mijn telecaster gelegd. Over de levensduur kan ik weinig zeggen maar heb nu al stemproblemen. Ze klonken ook niet echt als verse snaren normaal doen, matigheid troef.

Heynis
15 juni 2013, 13:46
Ik vind Elixer te glibberig aanvoelen.

Ik ben ooit begonnen met d'Addario, maar die overleven mijn zweet niet. Vervolgens ben ik overgestapt op Gibson, deze roestten al een stuk minder. Na een jaar of wat spelen, en de overstap naar alles analoog en buizen, vond ik ze toch niet zo lekker meer klinken. Daarnaast werden ze bij de lokale muziekzaak toch ook wel erg duur.
Vervolgens ben ik op Ernie Ball gaan spelen, destijds nog in .009. Daarna kocht ik mijn eerste PRS, en die kwam toch echt heel veel beter tot zijn recht met .010, dus ben ik daarop overgestapt op alle gitaren. Dit was een aanzienlijke verbetering qua klank, en na een maandje wennen eigenlijk even goed bespeelbaar als .009's.
Vervolgens ben ik op aanraden van een vriend van me de EB pure nickel snaren eens gaan proberen. Deze hebben nét iets meer ballen en een wat ronder hoog. Ik was meteen verkocht, en speel daar nog steeds op. Door het hoge nikkelgehalte roesten ze ook niet heel erg snel.

Voor m'n Gretsch G5422T gebruik ik na het een en ander geprobeerd te hebben d'Addario pure nickel snaren in dikte .011. Voor wat ik zocht aan klank en bespeelbaarheid was dat toch het optimum, ondanks dat ze van niet bepaald mijn favoriete merk zijn.

Op de akoestische gitaar heb ik jarenlang met die groene pakjes van Martin gespeeld (fosforbrons 80/20 of zo, weet het niet precies meer). Ik zet er nu ook d'Addario's op, ook al verslijten die wel snel. De klank is veel levendiger en ruimtelijker dan met de Martin snaren. Uiteraard heb ik ook Elixers geprobeerd, maar die vond ik op deze gitaar ook helemaal niks.

jutter
15 juni 2013, 14:13
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Allerlei/ErnieBall_Skinny_TopHeavyBottom_648_A_zpsfbd5cbc7. jpg

Heerlijke snaren. De E-A en D snaren klinken strakker. Heb het idee dat de balans beter is i.c.m. de g-b-e snaren.

sjoerd5
21 juni 2013, 11:32
Bijna hetzelfde als hierboven, alleen nog een stapje verder.


498

Ook een tijd op 0.12 gespeeld, maar dat is net iets teveel van het goede als je een beetje allround wilt spelen. Doen het wel goed voor een potje raggen trouwens.

Akoestisch: D'addario, zo dik mogelijk.
Martin is echt doffe ellende, totaal geen helderheid...

frekie
26 juni 2013, 11:06
Net even bezig geweest met mijn Westone Rainbow ES335 achtige. Heb ik 011 Thomastik Infeld op, flatwounds dus. Voor de dikke jazz sound zonder rondzingen. Liep wat aan vooral op de G snaar dus de brug wat omhoog en de stelpen wat losser gezet. Zat me toch een zwarte meuk onder die snaren...Even een doekje onderdoor gehaald. Klonk meteen zuiverder en helderder. De snaren kunnen nu immers weer vrij vibreren nietwaar. Schoon houden dus die snaren!

FruscianteFan
29 juni 2013, 11:40
Ik baal. Sinds vorige week een nieuw setje Elixirs op m'n Jag, maar volgens mij zijn de onomwonden snaren veranderd. Voorheen werden ze ook wel vuil, maar kwam het vuil er heel makkelijk van af door een vinger onder de snaar langs te halen. Nu werkt dat niet meer. Kan misschien komen door het weer (dat ik nog smeriger zweet dan anders?) maar het vuil komt er niet meer van af.

Misschien eens GHS fastfret proberen ofzo?

Heynis
29 juni 2013, 13:00
Is de coating er dan niet gewoon vanaf gesleten? Lijkt me wel snel trouwens, binnen een week...

FruscianteFan
29 juni 2013, 16:19
Is de coating er dan niet gewoon vanaf gesleten? Lijkt me wel snel trouwens, binnen een week...
met de omwonden snaren is niks aan de hand. En de snaren zijn na een avondje spelen al hartstikke vuil, niet na een week pas ;)

sjoerd5
3 juli 2013, 11:49
Ik baal. Sinds vorige week een nieuw setje Elixirs op m'n Jag, maar volgens mij zijn de onomwonden snaren veranderd.




Eigenlijk moet je de Elixir polywebs met anti-rust hebben. Dat zijn de originele Elixirs met de oude dikke coating. Later zijn ze overgestapt op de nanowebs, met veel dunnere coating.
Nadeel is wel dat de polywebs bijna niet meer gemaakt worden en dus bijna niet te krijgen zijn, en dan alleen 0.09 en 0.10.
Je zult ze dus ergens van internet moeten trekken.

BTW: Akoestische polyweb sets zijn nog wel goed in verschillende diktes te krijgen.

FruscianteFan
3 juli 2013, 11:55
Eigenlijk moet je de Elixir polywebs met anti-rust hebben. Dat zijn de originele Elixirs met de oude dikke coating. Later zijn ze overgestapt op de nanowebs, met veel dunnere coating.
Nadeel is wel dat de polywebs bijna niet meer gemaakt worden en dus bijna niet te krijgen zijn, en dan alleen 0.09 en 0.10.
Je zult ze dus ergens van internet moeten trekken.

BTW: Akoestische polyweb sets zijn nog wel goed in verschillende diktes te krijgen.
Ik ben bekend met polywebs, maar:

- coating is veel te dik, klinkt en speelt niet fijn;
- ik speel op 011 en dat is voor mij al aan de dunne kant;
- nanoweb coating voldoet prima voor mij, het gaat juist om de onomwonden snaren die nu ineens na een avondje spelen helemaal vies zijn.

Ik heb van de week GHS Fastfret gekocht, maar nu blijk je dat spul alleen over de snaren de smeren - en er dus niet onder. Terwijl dat nu juist is waar het meeste vuil achterblijft.

SteavisSmokin
5 juli 2013, 13:24
FastFret schiet je inderdaad niet veel mee op. Ik gebruik al jaren een standaard 'string cleaner', zoals deze http://www.banzaimusic.com/Dunlop-String-Cleaner-no.65.html. Op een doekje doen en dan kan je ook makkelijk de onderkant reinigen.

GuitarL91
4 september 2013, 19:21
Zit er echt een merkbaar verschil tussen de Elixir Nanoweb Custom light (.009-.046) en Elixir Nanoweb Super-light (.009-.042)? Ik heb er nu .009-0.042 op liggen maar ik ben wel benieuwd naar verschillen. Ik ga namelijk een bestelling doen bij Thomann en wil eigenlijk een set snaren toevoegen. Ben benieuwd!

FruscianteFan
5 september 2013, 11:52
Zit er echt een merkbaar verschil tussen de Elixir Nanoweb Custom light (.009-.046) en Elixir Nanoweb Super-light (.009-.042)? Ik heb er nu .009-0.042 op liggen maar ik ben wel benieuwd naar verschillen. Ik ga namelijk een bestelling doen bij Thomann en wil eigenlijk een set snaren toevoegen. Ben benieuwd!
Daar zit zeker een merkbaar verschil tussen, lijkt me. 046 is de standaard bij een setje 010, 042 is de standaard bij 009. Dus 046 (en ik neem aan de A- en D-snaren ook) zal een stuk strakker zijn dan 042.

Tho
13 december 2013, 03:57
Ik weet niet eens waarom, maar ik gebruik sinds een tijdje D'Addario snaren. Wat een tering dingen, niet te stemmen. Ik stap weer terug op GHS Boomers. Iemand dit zelfde probleem met D'Addario? Ik speel wel in B dus 0.13 snaren.

allard85
4 februari 2014, 22:54
Speel zelf op D addario 010-046
Opzich goed maar ga Ernie's regular slinkys zelfde maat proberen.
Probeer elke keer een ander soort / merk snaren.

Ben benieuwd welk soort en maat snaren andere Les Paul bezitters gebruiken

Hotpepper01
10 februari 2014, 11:45
Interessant stukje over snaren....http://www.seymourduncan.com/blog/the-tone-garage/cage-match-big-strings-vs-small-strings/

allard85
7 april 2014, 22:29
Heb nu een maandje ofzo de Ernie Ball regular slinky's er op liggen. Goeie snaren, anders dan de D'addario. Blijven voor mijn idee beter/ langer in toon. Die Ernie's zou ik nog eens willen gebruiken

kirito
21 april 2014, 16:47
ik speel al zo lang ik me kan herinneren met nanoweb snaren van elixir. heel goed aanvoelende snaren die eindeloos lijken mee te gaan. die op mijn ibanez zitten er al twee jaar op en zijn nog altijd niet versleten

Scarface
21 april 2014, 16:56
Twee jaar!!!!!!.....knap.

Groet,
Marco

telerocker
21 april 2014, 18:04
Heb nu een maandje ofzo de Ernie Ball regular slinky's er op liggen. Goeie snaren, anders dan de D'addario. Blijven voor mijn idee beter/ langer in toon. Die Ernie's zou ik nog eens willen gebruiken

Ik gebruik al een tijdje Ernie Ball 0.10, en dat zal voorlopig nog zo blijven, want ik heb nog een doos vol. Op aanraden van een tech eens geprobeerd. Daarvoor speelde ik met D'addario's. Regular Slinky's zijn prima snaartjes, ze lijken iets makkelijker te benden dan D'addario's. Of ze een betere toon hebben en langer meegaan dan D'addario weet ik zo net nog niet.

Plant
21 april 2014, 18:34
Heb nu een maandje ofzo de Ernie Ball regular slinky's er op liggen. Goeie snaren, anders dan de D'addario. Blijven voor mijn idee beter/ langer in toon. Die Ernie's zou ik nog eens willen gebruiken

Ja, fijn zijn die Slinky's hè :) Precies mijn ervaring.

Plant
21 april 2014, 18:36
Twee jaar!!!!!!.....knap.

Groet,
Marco

Zeker knap. Welke Elixirs ik had weet ik niet meer, maar die gingen nog geen 2 maanden mee. Niet langer dan ongecoate snaren iig. En dat voor die prijs en belofte.

FruscianteFan
21 april 2014, 20:28
ach, de laatste keer dat ik d'addario had waren ze binnen een dag (!) dood, met uitzondering van de flatwounds op mijn Jackson. Maar daar speel ik amper op. Verder speel ik op Elixirs en zeker op mijn Gretsch gaat dat heel lang goed.

InsideWantsOut
22 mei 2014, 16:37
Ik speel sinds kort op de Cobalt Regular Slinky van Ernie Ball maar ik vind dat er weinig verschil mee is tussen de normale Regular Slinky van Ernie Ball. Ik ben nu opzoek naar snaren met een wat warmer blues geluid.

FruscianteFan
22 mei 2014, 16:40
ik zou een warm blues geluid eerder zoeken in de gitaar, pickups, versterker en eventueel pedaaltjes, dan in de snaren.

InsideWantsOut
22 mei 2014, 16:55
ik zou een warm blues geluid eerder zoeken in de gitaar, pickups, versterker en eventueel pedaaltjes, dan in de snaren.

Thanks voor de reactie, aangezien mijn baantje als vakkenvuller me te weinig oplevert om op korte termijn een nieuwe versterker of dergelijke aan te schaffen zal ik het vooralsnog toch even in de snaren moeten zoeken helaas.

FruscianteFan
22 mei 2014, 17:03
Snap ik, maar denk dat er uit het soort snaren niet zo heel veel te halen valt. Snaren zijn wel belangrijk hoor, maar niet zó bepalend voor je sound.

if anything, denk ik bij 'warme blues sound' nog het meest aan dode snaren. Dus gewoon erop laten zitten ;)

almarvk
27 mei 2014, 15:49
Heeft iemand ervaring met de snaren van Dunlop?

lauke_101
27 mei 2014, 19:08
Heb ze toevallig twee weken terug op een strat gelegd, setje 010. Vind ze niet bijzonder maar ze klinken wel prima tot nu toe en het voelt niet raar aan. Ik prefereer wel de gladde feel van ernie ball.
Of ze snel of juist niet breken kan ik weinig zeggen, heb al jaren geen snaar meer gebroken.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Plant
27 mei 2014, 19:29
De gedachte is zo gek nog niet. Bij akoestische gitaren kun je door andere snaren het karakter flink beïnvloeden. Ik heb westerns die met nieuwe bronze snaren te helder klinken. Phosphor bronze snaren halen net die scherpte weg en behouden langer hun tone.
Ik kan me voorstellen dat door een andere samenstelling van snaren-materiaal voor elektische gitaar de klank ook (positief) te beïnvloeden is.

KvdV96
9 juni 2014, 23:42
Heeft iemand nog een update over de elektrische gitaarsnaren van de Lidl? Zijn die dingen nog steeds verkrijgbaar? Ik meende goede meningen te horen over ze, en ik zou ze wel eens willen proberen.

GuitarL91
11 juni 2014, 00:55
Heeft iemand nog een update over de elektrische gitaarsnaren van de Lidl? Zijn die dingen nog steeds verkrijgbaar? Ik meende goede meningen te horen over ze, en ik zou ze wel eens willen proberen.
Ik las in een ander topic dat ze niet roesten en (bijna) niet breken. Hoe ze klinken weet ik niet!

D3nnis
24 juni 2014, 16:18
Afgelopen week op een elektrische gitaar eens een setje D'Addario Pro Steel snaren geprobeerd.
Na een week nog steeds geen roest te zien in tegenstelling tot de standaard XL snaren (bij mij), maar ze zijn wel heel erg stug in verhouding tot de DR hi-beams die ik normaal gebruik.
Geluid is ook niet helemaal top, ze worden gekenmerkt in de tabel als "bright" wat op zich wel klopt, maar ik zou het liever kenmerken als "mist laag"...
Toch maar weer naar de DR hi beams dus, of nog liever de PowerBright snaren van Thomastik, alhoewel ik die wat duur vind.

Ace 1.15.19
8 juli 2014, 23:27
Vanaf aanstaande donderdag aanbieding bij de Lidl: 5 sets snaren voor 5 euro. Dus één euro per setje! Zowel voor nylon, western en elektrische gitaren. Weet niet of er ook verschillende diktes zijn maar ik weet wel dat ik even ga kijken. Voor die prijs sla ik er sowieso wat in en als de kwaliteit minder goed of slecht is gebruik ik ze wel als reserve snaren. Misschien hoor ik het verschil niet eens...

jan7
9 juli 2014, 13:54
Heeft iemand nog een update over de elektrische gitaarsnaren van de Lidl?

Vanaf aanstaande donderdag aanbieding bij de Lidl: 5 sets snaren voor 5 euro. Dus één euro per setje!
Ik heb ze vorige keer gekocht. Toen kostten ze 8 of 9 euro voor 5 sets. Leek me een goede deal totdat ik achteraf zag dat ze bij Thomann de helft kosten. :(
Ik heb er ondertussen 3 sets van opgebruikt en tussenin telkens afgewisseld met Ernie Ball, D'Addario en Elixir.
Wat me iedere keer lijkt op te vallen is dat die Lidl/Thomann snaren veel meer geratel/fretbuzz geven. Ze lijken 'slapper' te hangen.
Ook lijken ze minder output te hebben. Maar misschien sla ik daardoor harder aan waardoor ik meer geratel krijg. Misschien hebben ze minder output omdat ze 'slapper' zijn? 't Is moeilijk objectief te beoordelen, snaren van de Lidl/Harley Benton daar verwacht je niet veel van dus het kan een psychologisch effect zijn.
Spijtig, maar minder dan 1 euro voor een set gecoate snaren is waarschijnlijk te mooi om waar te zijn. :)

Link naar dezelfde snaren bij Thomann:
http://www.thomann.de/de/harley_benton_valuestrings_010.htm
De meningen zijn verdeeld, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk (uit de reviews af te leiden) dat het vroeger andere en betere snaren waren.

Jannnus
9 juli 2014, 14:24
op lidl snaren staat igg stuk minder spanning op dan op m'n normale dadario's
nadat ik lidle snaren had vervangen voor m'n normale snaren stond m'n hals erg hol en ik snap nu de xtra d snaar
die dingen slijten als een gek
kwa klank mellower en minder sustain
maar om te oefenen prima snaren

GunsNRoses
17 juli 2014, 15:14
Ik heb nu ongeveer 3 weken elixir polywebs op mijn elektrische gitaar. Wat ik in het begin niet wist, was dat het laagje om de snaren los zouden gaan laten, dus ik maakte me druk dat mijn snaren aan het rafelen waren. Gelukkig was dat niet het geval. Wel jammer dat het voor stof zorgt op je gitaar. Ze spelen heel erg lekker en zijn soepel te bespelen. Ze klinken nog heel erg goed. :)

Op mijn akoestische gitaar heb ik elixir nanowebs zitten. Deze spelen heel soepel, maar als je een kleine bend moet maken lukt dat niet omdat ze heel stevig zijn. Natuurlijk niet echt een probleem omdat je op akoestische gitaar haast nooit een bend moet maken.

Mijn basgitaar heeft nu staren van GHS. Deze spelen heel lekker en kosten maar ca. €25,-. De klank is er nog niet uit en je kunt er heerlijk op slappen. Een klein nadeel is dat ze soms tegen de fretten aan gaan brommen. Of dit aan mijn gitaar ligt weet ik niet (waarschijnlijk wel).

rik-92
2 oktober 2014, 15:12
Op het moment heb ik op mijn les paul die in B staat een setje D'addario exl148 (12-60), deze biljven nog aardig strak staan en ik krijg er een lekker geluid mee.

Maar deze wissel ik af en toe ook af met een setje Ernie Ball 2624. Dit zijn 7 snarige snaren, hiervan gebruik ik snaar 1 tot 3 en snaar 5 tot 7, zodat de hoge snaren nog lekker dun zijn.

Tunghar
10 november 2014, 20:17
Ik gebruik nu toch zeker al 10-15 jaar GHS Boomers 0.10-0.38 op m'n strat en m'n PRS.
Heerlijke snaren en bends op de E,A en D zijn geen probleem.
Nadeel van deze snaren is dat ze toch redelijk snel zwart worden (ook al veeg ik ze elke keer schoon )en ze vreten m'n fret's op.

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar 'n minder harde snaar om m'n fretten te sparen en 'n wat dikkere set.
Nu leek mij de Daddario EPN115 pure nickel ( 0.11-0.48 ) geen verkeerde set,heeft hier iemand ervaring mee?
Of heeft iemand anders nog enige tips,na al die tijd op dezelfde snaren te hebben gespeeld ben ik hier niet meer zo in thuis.

D3nnis
2 januari 2015, 10:32
Nog een geinige update, heb een half jaar geleden D'Addario Pro Steel snaren op een gitaar gelegd, en alhoewel het niet mijn favoriete snaren zijn vwb klank en feel, blijven ze wel in zeer goede conditie! Nog geen verkleuringen, roest en dat soort gedoe!

Nu dacht ik dat de Thomastik power bright snaren mijn favoriete snaren waren, maar heb de laatste maanden gespeeld met curt mangan snaren. Zouden een tikkeltje helderder mogen zijn, maar blijven ook erg lang goed, en blijven (vooral als ze nog nieuw zijn) beter op stemming dan de PowerBright snaren, wat ik vooral met Floyd rose gitaren wel kan waarderen. Op een half donker podium met een inbussleutel lopen klootviolen is niet mijn hobby.

Nieuwe favoriet dus de curt mangan nickel plated snaren! Voelen ook wat soepeler aan dan de PowerBright snaren.

Ik zag dat de curt mangans ook in mooie dikten te krijgen zijn. Heb altijd 10-46 gespeeld, en recent wat geëxperimenteerd met 10-50, wat ik met drop D een voordeel vind, maar in standaard stemming met een 25.5" mensuur vind ik het té.
Curt mangan heeft ook setjes 10-48, lijkt een mooie tussenweg!

.slash.
28 februari 2015, 01:29
Vanmiddag "Thomastik-Infeld' flatwounds .011 op m'n Casino geknald. Wat een verschil. Akoestisch spelend hoor ik geen verschil, alleen de feel is verrassend anders. Ingeplugd geeft het de gitaar een totaal andere klank, en gewenst moet ik erbij zeggen. Ze hebben beduidend minder 'twang' dan mijn normale go-to Slinkys.
Denk Grant Green.

NielsW
23 maart 2015, 14:26
Vreselijk veel snaren geprobeerd en ben bij Ernie Ball Slinky's blijven hangen vanwege de balans tussen prijs, klank en durability. Ik brak vooral D'addario's aan de lopende band omdat ik echt RAG op mijn Telecaster. Ook Elixir nanoweb snaren zijn om die reden niet interessant voor mij. Na een uurtje of 10 a 15 spelen in het gedaan met de pret, coating of niet. Slinky's houden het lang vol, klinken bovendien ook erg goed, en zijn goed te betalen. Hoppa, elke week een nieuw setje zonder een guilty conscience. Prima spul.

M'n ESP zit wel fulltime aan de dikke Elixirs. Daar speel ik progrock op en geen blues, en dat scheelt enorm veel. Daarnaast zit je met een Floyd niet te wachten op het iedere week vervangen van je snaren.

Nellyrocks
18 juni 2015, 15:13
D'addario Pure Nickel 0.11 = TONE!!!!!

Nooit meer een andere snaar.

Voor akoestisch Martin Lifespan 0.12. Klinken de eerste dagen erg bright maar hoe vaker mijn dochter met vieze zandbak handen aan die gitaar zit hoe beter en gebalanceerder ze gaan klinken.

mrweird
12 juli 2015, 20:18
Ben aan het experimenteren... Jaren lang enkel Ernie ball hybrid slinky's gebruikt, maar ik heb nu op mijn main gitaar Thomastik Power Brights Extra Light 008 - 040 gelegd. Idd heel bright maar ook wat speelt dat lekker licht! Bevalt me wel tot nu toe.

edje kadetje
22 september 2015, 10:15
Ben aan het experimenteren... Jaren lang enkel Ernie ball hybrid slinky's gebruikt, maar ik heb nu op mijn main gitaar Thomastik Power Brights Extra Light 008 - 040 gelegd. Idd heel bright maar ook wat speelt dat lekker licht! Bevalt me wel tot nu toe.

[off topic
008?
Hoe kun je daarop spelen?
on topic]

Thiez
22 september 2015, 11:54
Het zal wel lekker licht spelen, maar volgens mij is je sound ook wat dunnetjes.

Ik speel al jaren 'heavy bottom'. Wij staan in Eb gestemd en dit geeft lekker licht solowerk en toch goed dragend riffwerk. Eerst jaren ernieball gebruikt, daarna een keer Curt Mangan geprobeerd en niet meer terug gegaan. CM is voor mij de verbeterde ernieball.

D3nnis
22 september 2015, 12:39
Eerst jaren ernieball gebruikt, daarna een keer Curt Mangan geprobeerd en niet meer terug gegaan. CM is voor mij de verbeterde ernieball.

Flink verbeterd dan! Ernie Ball snaren hebben me nooit zo kunnen bekoren (al heb ik al die reinforced meuk en zo nooit geprobeerd), maar curt mangan is bij mij favoriet.

Thiez
22 september 2015, 17:23
Curt mangan komt van ernieball af. Ik vind bij curt met name de stemvastheid ideaal. Eerste keer opleggen en niet nog 10 keer hoeven bijstemmen.

Da Vinci
26 oktober 2015, 15:13
Ik zag hier laatst een topic van iemand die een speciale manier had om z'n snaren op te leggen zodat deze niet meer (veel) ontstemde en kan dat topic niet meer vinden...

kan iemand me helpen aan een linkje?

Thx!

Woml
26 oktober 2015, 15:54
Bedoel je deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91773-Doeweetje-Nieuwe-wijze-van-snaren-opzetten)?

Da Vinci
27 oktober 2015, 08:50
Yes!

Spank you!

MikeD
27 oktober 2015, 10:45
Ik heb die methode inmiddels een paar keer toegepast maar op m'n SG Special ging het mis met de hoge E; door die 'over-and'under' truc sneed de snaar (0.09) zichzelf door; twee of drie keer, dus heb ik de hoge E maar anders opgespannen.

RS-Rik
30 oktober 2015, 13:21
Mijn vroegere leraar heeft het zo 1 keer laten zien 10 jaar geleden. Ik ken genoeg ervaren gitaristen die nog altijd een hele zooi pyramides op hun kop bouwen. Daar móet ik dan altijd wat van zeggen :D

Da Vinci
4 november 2015, 19:31
Ik heb die methode inmiddels een paar keer toegepast maar op m'n SG Special ging het mis met de hoge E; door die 'over-and'under' truc sneed de snaar (0.09) zichzelf door; twee of drie keer, dus heb ik de hoge E maar anders opgespannen.

bedankt voor de tip. Mijn Gibson heeft vooral last van snel ontstemmende D-G-B dus die ga ik volgens deze methode opleggen. De hoge E zal ik normaal doen en de rest ook denk :-)

MikeD
5 november 2015, 09:43
bedankt voor de tip. Mijn Gibson heeft vooral last van snel ontstemmende D-G-B dus die ga ik volgens deze methode opleggen. De hoge E zal ik normaal doen en de rest ook denk :-)

met m'n twee Love Rock Tokais heb ik het 'zichzelf-doorsnijden' probleem overigens niet ervaren.....en ik heb overal Super Slinkies op dus aan de snaren zou het niet moeten liggen.

Da Vinci
5 november 2015, 12:06
met m'n twee Love Rock Tokais heb ik het 'zichzelf-doorsnijden' probleem overigens niet ervaren.....en ik heb overal Super Slinkies op dus aan de snaren zou het niet moeten liggen.

Gisteren toch maar besloten de hoge E ook gewoon volgens deze methode op te leggen. Hij ligt er volgens mij nog steeds op :-)

MikeD
5 november 2015, 12:31
Gisteren toch maar besloten de hoge E ook gewoon volgens deze methode op te leggen. Hij ligt er volgens mij nog steeds op :-)

dat bedoel ik...

nusti
7 november 2015, 23:06
Ik heb net een epiphone joe pass, emperor II gekocht. In de winkel zijn er nieuwe snaren opgelegd. Dunlop fosforic bronze acoustic .11.
Na wat zoeken op internet lees ik nergens dat er snaren voor een acoustische gebruikt worden.
Mijn vraag: wat voor snaren op een hollow body...acoustische fosfor of gewoon voor een electrische gitaar. Of is dit ook zo'n geval gebruik wat je fijn vind

Little Jay
8 november 2015, 08:49
Ik heb net een epiphone joe pass, emperor II gekocht. In de winkel zijn er nieuwe snaren opgelegd. Dunlop fosforic bronze acoustic .11.
Na wat zoeken op internet lees ik nergens dat er snaren voor een acoustische gebruikt worden.
Mijn vraag: wat voor snaren op een hollow body...acoustische fosfor of gewoon voor een electrische gitaar. Of is dit ook zo'n geval gebruik wat je fijn vind

Het is zeker "zo'n geval gebruik wat je fijn vindt"! (Dat is het altijd bij snaren).

Op zo'n gitaar gooi ik altijd flatwounds, dik (.012 of .013), Thomastik Infield (die voelen het soepelst).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
8 november 2015, 09:09
Als je een hollowbody met magnetische elementen hebt, werkt dat wel goed met snaren voor een akoestische?

Plant
8 november 2015, 10:33
Ja hoor, denk maar aan de magnetische klankgat elementen. Wel is het zo dat de omwonden bronze snaren naar verhouding minder opgepikt worden en wat zachter klinken. Dan moet je de polepieces aanpassen om het in balans te krijgen.

nusti
8 november 2015, 11:02
Bedankt! Waar ik de gitaar heb opgepikt hadden ze er drie staan, waarvan 1 met snaren voor een electrische. Deze klonk acoustisch een stuk minder. Ik speel de gitaar vooral acoustisch en dan klinkt ze met bronze beter.
Polepieces zal ik even naar luisteren. En ook de flatwounds is een goede.

Duhsjaak
3 januari 2016, 16:13
Stuk of 15 setjes snaren besteld bij McDee.
Van een heuse GN'er.
Ook nog drie voor een basgitaar.
Zeker als je wat meer setjes bestelt, dan is de prijs niet langer een geloofwaardige smoes om het niet te doen.

Ze houden zich prima die snaren, klinken fijn en spelen heel behoorlijk.

Fijn gedaan. Sympathieke gasten die meedenken over snaarlengte en afwijkende setjes voor vreemde stemmingen. Kortom, één nadeel. Een kerstbonus heb ik vergeefs op gewacht. Zou ik als ik jou was ook maar niet op rekenen. Even de verwachtingen managen......

De grote jongens kunnen het vergeten verder. Klein is fijn. Mijn snaren volgende keer weer bij McDee.
Vriendelijke groet, Gus

marco v
3 januari 2016, 16:39
Bedankt voor de tip! Ik zal ze ook eens proberen.

R.J
9 oktober 2016, 02:13
hangt bij mij heel erg van de gitaar af.
Mijn oude ibanez RG nooit een vergelijk mee gedaan behalve dan dat EB's fijner voelen dan D'addario, op de Les Paul is een setje rock 'n roll (volledig nickel) van EB echt mijn ding, icm de dimarzio anniversary set echt een walhalla.
Op de Mayones na een maand of 2 over gestapt op .9's van Dunlop(a dezelfde van EB), uit hun gewone serie. Heel erg over te spreken. Goede klank, toch lekker bendbaar, voelen niet zo scherp aan en gaan bij mij echt lang mee.
Mijn enige kritiek op D'addario tov EB is dat de eerste wat scherper aan de vingers voelt, qua tone toen geen verschil gemerkt.

Kim Wilson
2 februari 2018, 08:54
Even deze bumpen. Ik koop mijn snaren meestal bij Tonefactory (zit bij mij om de hoek), maar die kunnen tegenwoordig lastig aan Ernie Ball snaren komen. Nu ben ik me aan het oriënteren op andere merken, en ik heb nu een hele lading GHS gekocht. Ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden. Ze zijn me eigenlijk te soepel en het lijkt alsof ze wat helderheid cq. attack missen. Het klinkt een beetje neuzig, als een strat op een tussenstandje. Zijn er meer mensen met dit gevoel? Of moet ik het toch ergens anders in zoeken?

Duhsjaak
2 februari 2018, 09:43
‘t Is ook maar net wat je zoekt in een snaar. En ik nam aan dat het aan mij lag, want iedereen is altijd gek op de GHS.
Heb een hele tijd snaren van Dee gebruikt, maar die kunnen geen Stainless steel leveren. Dus ik heb weer Fenders besteld.
5 voor gitaar en 3 voor bas geloof ik. Haal ze op op de Noorder Gitaar Dag.
Mooi stabiel als ik ze goed opleg. Ik hou van helder klinkende snaren. En dat blijven ze heel lang.

De nickel vind ik serieus minder helder. En die proberen ze dus altijd te slijten.
Lastig aan te komen dus die Stainless steel, maar ik vind het de moeite meer dan waard.
Vriendelijke groet Gus

R.J
2 februari 2018, 12:31
Snaren zijn zeer persoonlijk. De hele wereld zweert bij d'addario of ernie ball, en die vind ik op goedkopere gitaren inderdaad prima, maar op mijn mayones leg ik dunlops. Nog goedkoper ook maar klinken gewoon beter, 't is net dat ene wat ik fijn vind.

Een vriend van mij zweert bij Dean Markley blue steels. Heb ik helemaal niks mee, al klinkt zijn strat met 3 single coil emg's wel erg fijn. (en zijn tele, maar da's een tele.)

D3nnis
2 februari 2018, 18:10
GHS heeft mij ook nooit kunnen bekoren.

Maar goed, sinds ik Curt Mangan gebruik vind ik de meeste andere snaren knudde.

Duhsjaak
2 februari 2018, 18:34
Zou je me s.v.p. ook kunnen vertellen welke, of hebben ze maar 1 soort?
Dank!
Vriendelijke groet, Gus

D3nnis
2 februari 2018, 18:59
Zelf gebruik ik nickelwound, stainless heeft me nooit zo aangesproken op de een of andere manier, maar curt mangan heeft wel stainless (en ook pure nickel overigens).

Wat mij aanspreekt in de curt mangan snaren is dat mijn gitaren net iets "vetter" klinken, net of ik wat meer laag en mid heb. Kan ook minder hoog zijn, maar zo associeer ik het niet.
En ze gaan best lang mee bij mij.
Niet zo lang als elixir, maar goed, ze kosten ook maar de helft van elixir.
En elixir vind ik sowieso niet fijn. Qua sound niet (er mist iets), en ik kan bijna geen pinch harmonics met elixir, terwijl ik normaal wat dat betreft zakk wylde evenaar...

Kim Wilson
2 februari 2018, 19:18
Het gekke is dat het me nooit zo interesseerde, maar nu merk ik toch duidelijk een verschil. Beetje te slap, mid-dip, kweenie...

Voor akoestisch zweer ik bij Elixir, omdat ze zo lang meegaan.

R.J
2 februari 2018, 19:27
Akoestisch ben ik een rare vogel mee, vanwege wat er op die gitaar zat toen ik hem "kreeg". (Namelijk gewoon een setje 11-56 nickel wound electrisch)
Daardoor vind ik de meeste bronzen snaren veel te veel hoog hebben, kwam uiteindelijk bij een setje "Silk & steel" snaren uit, maar heb nog een phosphor bronze EB slinky set liggen die ik een kans wil geven. Ooit.

Puur nickel heb/had (had even geen setje voorhanden oeps) ik op de les paul, die zijn daar geweldig op. (De ernie ball cobalt snaren vond ik daar dan weer knudde op, clean niet trouwens, dat was super, maar ik speel 3% van de tijd clean.)

D3nnis
2 februari 2018, 19:33
Akoestisch....daarmee heb ik niet veel geexperimenteerd met snaren nog.
Op mijn steelstring heb ik altijd alleen nog Martin phosphor bronze gehad.
Op mijn nylongeval zweer ik vooralsnog bij d'addario pr arte hard tension. Wel wat labella en savarez uitstapjes gehad, maar toch steeds weer de pro arte.

Duhsjaak
2 februari 2018, 21:09
Zelf gebruik ik nickelwound, stainless heeft me nooit zo aangesproken op de een of andere manier, maar curt mangan heeft wel stainless (en ook pure nickel overigens).

Wat mij aanspreekt in de curt mangan snaren is dat mijn gitaren net iets "vetter" klinken, net of ik wat meer laag en mid heb. Kan ook minder hoog zijn, maar zo associeer ik het niet.
En ze gaan best lang mee bij mij.
Niet zo lang als elixir, maar goed, ze kosten ook maar de helft van elixir.
En elixir vind ik sowieso niet fijn. Qua sound niet (er mist iets), en ik kan bijna geen pinch harmonics met elixir, terwijl ik normaal wat dat betreft zakk wylde evenaar...

Thanks!!
Vriendelijke groet, Gus

Thiez
6 februari 2018, 12:52
Curt mangan is goed alternatief voor ernieball aangezien curt van ernieball af komt. Ik heb jaren alleen maar ernieball gespeeld, toen omdat ernieball een keer op was overgestapt naar Curt en niet meer terug gegaan. Laatste keer toen ik weer een berg snaren besteld toch eens even het vergelijk gemaakt, en dat scheelt toch best wel wat geld met ernieball, dus toen toch weer terug naar de ernieballs gegaan. Ik speel zelf altijd heavy bottom, 052-010.

R.J
9 februari 2018, 15:33
Curt mangan is goed alternatief voor ernieball aangezien curt van ernieball af komt. Ik heb jaren alleen maar ernieball gespeeld, toen omdat ernieball een keer op was overgestapt naar Curt en niet meer terug gegaan. Laatste keer toen ik weer een berg snaren besteld toch eens even het vergelijk gemaakt, en dat scheelt toch best wel wat geld met ernieball, dus toen toch weer terug naar de ernieballs gegaan. Ik speel zelf altijd heavy bottom, 052-010.

Merkte je qua geluid nog verschil tussen de 2?
Ik ben voor mijn mayones juist over gestapt van EB super slinky's op dunlops van dezelfde maat, gewoon een voller geluid, er leeft wat meer in de snaar voor mijn oren. (geheid dat er mensen zijn die precies het tegenovergestelde ervaren :P )

Dat die dunlops vervolgens ook nog eens goedkoper te krijgen zijn dan de EB's is mooi mee genomen, maar een verschil van een euro per setje zou ik het niet voor doen tbh. (Maar goed, als je in een keer 30 sets besteld wordt dat wel veel geld ja.)

D3nnis
9 februari 2018, 15:58
Curt mangan is goed alternatief voor ernieball aangezien curt van ernieball af komt. Ik heb jaren alleen maar ernieball gespeeld, toen omdat ernieball een keer op was overgestapt naar Curt en niet meer terug gegaan.
Ik prefereer Curt boven EB. Mijlenver. Dan maar wat duurder.
Ik vind ze niet eens op elkaar lijken...voor zover je dat kunt zeggen in de nuance van een snaar.

Braml
21 februari 2018, 18:10
Vraagje, ik speel altijd met een standaard setje d'addario 010 snaren, dus 010 - 013 - 017 - 026 - 036 - 046
Maar ik wou wel eens een stapje dikker proberen op de lagere snaren,
dus ik heb een setje besteld van d'addario: 010 - 013 - 017 - 030 - 042 - 052

Mijn vraag is, kan ik die snaren gewoon op mijn gitaar zetten, of levert dat problemen op bij de topkam, omdat de topkam sleuven bijvoorbeeld zijn ingevijld op een standaard set 010?

Ik heb altijd met standaard 010's gespeeld en nooit wat anders geprobeerd.

telerocker
21 februari 2018, 19:07
Vraagje, ik speel altijd met een standaard setje d'addario 010 snaren, dus 010 - 013 - 017 - 026 - 036 - 046
Maar ik wou wel eens een stapje dikker proberen op de lagere snaren,
dus ik heb een setje besteld van d'addario: 010 - 013 - 017 - 030 - 042 - 052

Mijn vraag is, kan ik die snaren gewoon op mijn gitaar zetten, of levert dat problemen op bij de topkam, omdat de topkam sleuven bijvoorbeeld zijn ingevijld op een standaard set 010?

Ik heb altijd met standaard 010's gespeeld en nooit wat anders geprobeerd.

Volgens mij geef je het antwoord al. Een 052 is toch ff wat dikker dan een 046. Maar misschien eens een half setje erop zetten, wellicht valt het mee.

Eko
21 februari 2018, 20:27
Vroeger gebruikte ik van alles en nog wat. Roesten deed het binnen een kwartier. Na diëten en allerlei smeersel geprobeerd te hebben gewoon maar bij neergelegd dat het erbij hoorde. Toen de DR blackcoateds op markt kwamen ben ik daarop overgestapt. Hele verbetering! Omdat ze niet goed verkrijgbaar waren overgestapt op Elixirs. Sindsdien trouwe fan geworden. Zowel acoustisch als Electrisch. Zou alleen nog graag een setje Elixirs willen hebben met omwonden G-snaar ( 0.11 ) voor op mijn Gretsch.

R.J
8 april 2021, 17:08
Een paar jaar verder en de snaren zijn weer anders :)
Ik speel nu de tussenmaat tussen 9s en 10s, .095 tot .44 dus, op mijn mayones omdat het frequentiespectrum wat beter klinkt dan 9s en de snaren toch wat makkelijker te benden zijn dan 10's, op mijn les paul omdat ik inmiddels geen ander setje meer in huis heb, al wil ik daar weer 10's op zetten omdat ik naast gewoon drop D ook Dadgad tuning op die gitaar wil... Laatste tijd erg veel gewoon aan 't grooven op dat ding en dadgad lijkt me leuk om dan mee te experimenteren.
En Kashmir.

R.J
20 augustus 2021, 16:38
Aangezien ik de vorige post niet meer kan bewerken, hier maar even verder:
Inmiddels terug naar 10's op de les paul, prima om mee te grooven en je kan de snaren net even wat meer mishandelen dan 9's

Qua soort gebruik ik voor beiden de electric nickel serie van Dunlop, de gewone dus zonder hex core of noem het op. Deze bevallen mij het beste qua bespeelbaarheid en geluid wat ik er uit haal voor de stijl die ik nu speel. Vroeger toen het wat meer powerchords en bluesloopjes was waren de ernie ball rock 'n roll 10's echt super op die(LP) gitaar. (volledig nikkel)

Lees ik trouwens goed @Eko dat jouw G snaar een 0.11 is? Gebruik jij die ref willie's lottery set van Billy Gibbons ofzo want dat is wel heel dun voor een G snaar.