PDA

View Full Version : Gitaar_Tik, nieuw versus tweedehands.



Riny
5 mei 2013, 12:42
Met regelmaat kijk ik op MP en online shops voor gitaren van het type welke ik nog niet heb.
Dat zoeken op MP wordt steeds minder i.v.b. de prijzen.
Heb het idee dat men er hoofdprijzen voor wil hebben terwijl ik in mijn omgeving te HZ een echte speciaalzaak heb die echte merkgitaren verkoopt, deze 100% goed afstelt en tegen scherpe prijzen.
Ook de service achteraf is lovend te noemen.

Via MP of online shops, waar de meeste dozenschuivers zijn, moet je maar afwachten wat je toegezonden krijgt.
De gitaren zijn daar (online shops) dan wel wat goedkoper maar dan hebben wij het over een paar tientjes.
In 99 gevallen moet men dan ook nog eens zelf aan de slag om de gitaar/gitaren goed af te stellen en ja, dat is de meeste niet gegeven om i.d. te doen.

Dus het tweedehands via MP, of nieuw via online wordt in mijn geval veel minder.
Heb inmiddels een nieuwe Ibanez AEL2012E-YKS 12 snarige Acoustic-Electric gitaar besteld incl. koffer.
Want deze had ik nog niet.

Niet dat ik van mijn standpunt af te halen ben maar wat is jullie ervaring cq. mening?

Rizz
5 mei 2013, 12:54
Ik geef je helemaal gelijk. Mits de shop waar je je gitaar koopt wel iemand in dienst heeft die ook daadwerkelijk een akoest goed af kan stellen. Het prijsverschil weegt er niet tegenop.

Nu heb ik met m'n laatste aankoop via MP mazzel gehad, de gitaar was van een gitaartech en is fantastisch afgesteld. Die ene die ik online gekocht heb was zo cheapass dat het niet heel erg uitmaakt, maar doet het verbazingwekkend goed. Exemplarisch, dat wel, want een maatje heeft dezelfde en die is een stuk slechter.. Maar doet het prima voor kampvuur/campingdoeleinden.

Voor duurdere gitaren komt het niet eens in me op om online te kopen...

Riny
5 mei 2013, 13:43
Uiteraard bestaat de mogelijkheid dat men mazzel heeft bij een tweedehands aankoop.
Het bedrijf waar ik mijn gitaren koop is een oude vriend van mij welke heel zijn leven met muziek bezig is en ook echt een passie heeft met gitaren, zelf de sterren van de Hemel speelt, en zeer kritisch is met de inkoop van zijn voorraad.
Iedere gitaar die bij hem in de zaak staat is persoonlijk door hem uitgeprobeerd en beoordeeld.
Zou graag de zaak bij naam noemen maar weet niet of dit mag.

Het is in ieder geval geen B shop want daar telt alleen de verkoop en omzet maar.
Heb een gitaar van een kennis afgesteld die hij daar gekocht had, de radius van de toets was op de brug niet eens meegenomen en de intonatie was om te huilen.
Echter heeft hij wel voor de afstel- beurt moeten betalen en ja dan heb ik zo mijn bedenkingen over het vakmanschap bij B shop.
Voor mij een reden om daar zeker geen nieuwe gitaar aan te schaffen terwijl zij toch aangeven de goedkoopste te zijn.

Bij het bedrijf waar ik mijn gitaren dan wel aanschaf staan/hangen ze al zo goed als afgesteld in de standaards of muurhaken.
Iedere gitaar die bij hem binnen komt wordt gelijk onderhanden genomen en ja, wanneer men daar dan een gitaar pakt is hij er nagenoeg zeker van dat de klant hem ook koopt.
Dit voorbeeld zouden meer muziekzaken moeten volgen, maar helaas.

kwispelhond
5 mei 2013, 14:23
Een gitaar, en zeker een akoestische, kopen via internet is altijd een loterij en zeker als je wat geld uit wil geven gewoon een slecht idee. De kans dat je op die manier aan een gitaar komt waar je echt blij van wordt is gewoon erg klein.

Nou zijn de meeste winkels tegenwoordig ook niets meer dan dozen-schuivers geworden maar daar kan je een gitaar teminste nog wel uitproberen en dat zegt meer dan 1000 internet reviews.

Toen ik een dure akoestische gitaar ging kopen kwam ik uiteindelijk op een merk en type uit. Ik heb toen ook eens op die gitaar op marktplaats gezocht en ja hoor!! Er werden er 2 exact dezelfde aangeboden dus daar ben ik ook eens gaan kijken en één van die twee heb ik uiteindelijk gekocht. Klonk en speelde goed, zag er als nieuw uit, had de aankoopbon erbij en koste 800 euro minder. Ik ben er nog steeds heel blij mee.

Riny
5 mei 2013, 14:58
Toen ik een dure akoestische gitaar ging kopen kwam ik uiteindelijk op een merk en type uit. Ik heb toen ook eens op die gitaar op marktplaats gezocht en ja hoor!! Er werden er 2 exact dezelfde aangeboden dus daar ben ik ook eens gaan kijken en één van die twee heb ik uiteindelijk gekocht. Klonk en speelde goed, zag er als nieuw uit, had de aankoopbon erbij en koste 800 euro minder. Ik ben er nog steeds heel blij mee.

Dat is leuk om te lezen en je van harte gegund.
Het is niet mijn bedoeling om geheel negatief te staan tegenover MP of tweedehands ergens anders vandaan, men kan gewoon geluk hebben.
Een tijd geleden gereageerd op een Jazz- gitaar en om foto's gevraagd met ondersteuning van de punten welke ik wilde zien.
Men gaf aan "heeft u vragen, stel ze gerust", dus dat dan ook gedaan.
Kreeg een bericht terug "druk, druk, druk" en heb er verder niets meer van vernomen.
Zonder bedoelde vooroordelen gaf het mij de indruk iemand te zijn die totaal geen kennis had van de gebruikelijke termen in het gitaarwereldje zoals, actie, intonatie, gelamineerd, topkam- breedte en meer van die kreten.
Uiteraard is dat niet erg, maar geef dan op z'n minst een reactie terug van "ik snap u niet", maar ook deze bleef uit.
Hoeveel tijd gaat er in een mailtje terug zenden?
Dus voor mij was dit de druppel om te beslissen niets meer van tweedehands materiaal aan te schaffen al ziet een foto en nog zo mooi uit.

Of het mij nu € 10,00 of € 100,00 kan schelen, dit maakt mij niets meer uit.
Dan maar iets meer uitgeven en met een vertrouwd gevoel, met gitaar, tevreden huiswaarts te keren.
Dit is dan mijn persoonlijke mening hoor, wat een ander doet dat respecteer ik ook en wil niet aangeven dat alles wat aangeboden word slecht zou zijn, alleen heb ik er geen vertrouwen meer in.

Rizz
5 mei 2013, 15:14
Marktplaats is ook ruk op z'n tijd, voor zowel de koper als verkoper. Onzinbiedingen, rare scammailtjes, afspraken niet nakomen, verkeerde omschrijvingen, mindere kwaliteit dan aangegeven, te hoge prijzen en daar niet van af willen wijken, ga zo maar door..

Maar als je weet waar je op moet letten en het lukt om een afspraak te maken,. kan je leuke dingen scoren.. Of niet: Laatst bij een Fender F25 wezen kijken, topkam zeker een mm te hoof, ding was niet te bespelen. Maakt niet uit, dat fixen we wel. Maar ook slecht vervangen stemmechanieken, ws. de oude bussen met geweld uit de gaten geslagen, enigszins de oude schroefgaatjes gevuld.. Maar blijven volhouden dat hij helemaal origineel is en niet willen zakken in prijs. Ik had het werk wel willen doen, maar hij was het niet waard voor dat bedrag. Met als gevolg dat hij nu nog steeds te koop staat.. Met een lage bieding, dus misschien was ik nog te vroeg.. Een paar maandjes... :)

Daarbij is niet iedereen in de gelukkige positie dat hij/zij nieuw kan kopen naar niveau. Dat neemt niet weg dat ze bij een dozenschuiver alsnog duurder uit kunnen zijn, mochten ze er te weinig verstand van hebben..

Riny
5 mei 2013, 15:49
Ik heb ook geen Euro- boom in de tuin staan hoor, hahahaha en moet er van mijn WAO- uitkering lang genoeg voor sparen.
Omdat de centjes duur zijn, en in deze tijd zeker, wanneer ik ze dan uit ga geven voor luxe (extra gitaren) wil ik er wel iets goeds voor hebben dus vandaar mijn visie om langer door te sparen en bij de juiste betrouwbare persoon deze dan aan te schaffen.

Wanneer ik in de gelegenheid zou zijn om op locatie van de verkopende te gaan kijken zou ik het misschien nog iets anders benaderen.
Echter, ik moet het van foto's hebben en eerlijkheid van de verkopende partij omdat verre reizen voor mij niet meer te doen zijn.
Ik prijs mij dan ook gelukkig dat ik op 30 Km rijden een goede, betrouwbare leverancier heb voor mijn muziek materiaal.

Wat je aangeeft over te vroeg zijn, ik wachtte ook altijd af tot het laatste moment en daar kun je inderdaad zeer goed je voordeel mee doen.
Men moet geduld op kunnen brengen en op die manier kun je wel eens een mazzeltje hebben.

Maar zoals eerder aangegeven, ik doe het niet meer en ga fijn bij mijn maatje mijn nieuwe materialen halen.
Eind Mei ga ik weer lekker centjes uitgeven want mijn laatste pak heeft toch geen zakken en met een brandkast achter een baar? dat heb ik nog niet gezien. M.a.w. men neemt toch niets mee, dus leef en geniet. ;)

kwispelhond
5 mei 2013, 16:01
Ach nogmaals, je kan geen gitaar op afstand kopen, ook bij marktplaats maak je gewoon een afspraak en ga je er langs om het uit te testen, kan dat niet dan ben ik er gelijk klaar mee en zoek nog even door. Bij kopen op de 2e hands markt heb je meer kennis nodig en je moet goed weten wat je wil en hoe dat er uit moet zien, aan moet voelen en klinken. Naast vertrouwen in de verkoper moet je eigenlijk ook vooral zelfvertrouwen hebben en dan kan je echt iets moois voor een goede prijs kopen. Ik ben veel vaker ergens langs geweest zonder iets te kopen, gewoon omdat ik de gitaar niet goed genoeg vond, maar dat gebeurt me in de winkel ook bij minstens 90% van de gitaren die ik oppak.

2e advies: niet mailen maar bellen! Een gesprek met de verkoper zegt al zoveel, veel meer dan 1000 foto's.

LaurentB
5 mei 2013, 18:03
Akoestische gitaren moet je gewoon altijd van tevoren testen, tenzij je een terugkeergarantie hebt. Ook van de goede merken kun je grote verschillen per exemplaar hebben.

Tweedehands kopen vind ik op zichzelf een uitstekend plan, omdat gitaren niet zo heel erg slijten bij normale behandeling. Akoestische gitaren gaan wel wat achteruit als ze heel oud zijn natuurlijk, vanwege de vervorming van het bovenblad bij de brug. Maar in het algemeen bespaar je je honderden euro's als je tweedehands vindt wat je zoekt.

Het grootste probleem van Marktplaats is dat je er voornamelijk óf goedkope beginnersrommel aantreft of gelijk echt high-endspul. De goede middenklassers zijn moeilijk te vinden. Verder vind ik dat Marktplaats eens een aparte categorie voor al die webshops moet maken. Ik kijk op marktplaats voor tweedehandsspullen, niet voor 50 euro kostende speelgoedgitaren of nieuwe gitaren voor het volle pond.

Rizz
5 mei 2013, 18:06
Verder vind ik dat Marktplaats eens een aparte categorie voor al die webshops moet maken. Ik kijk op marktplaats voor tweedehandsspullen, niet voor 50 euro kostende speelgoedgitaren of nieuwe gitaren voor het volle pond.

Daar heb je filters voor, gebruikt of ZGAN.. Anders is er idd geen doorkomen aan..

LaurentB
5 mei 2013, 18:16
Daar heb je filters voor, gebruikt of ZGAN.. Anders is er idd geen doorkomen aan..

Gut ik leer hier nog eens iets, was me nog niet opgevallen :)

Rizz
5 mei 2013, 18:19
Gut ik leer hier nog eens iets, was me nog niet opgevallen :)

:hide: ok, ik hou m'n mond al.. :)

LaurentB
5 mei 2013, 18:21
:hide: ok, ik hou m'n mond al.. :)

Nee dat was niet cynisch bedoeld, dat meende ik echt! :D

Rizz
5 mei 2013, 18:29
uhhuh.. :D

On a more serious side: Dat maakt je argument wel minder valide. Het zou echter geen slecht idee zijn, al denk ik dat de winkels er minder blij mee zouden zijn, er zal een stuk minder gekeken worden..

LaurentB
5 mei 2013, 18:33
uhhuh.. :D

On a more serious side: Dat maakt je argument wel minder valide. Het zou echter geen slecht idee zijn, al denk ik dat de winkels er minder blij mee zouden zijn, er zal een stuk minder gekeken worden..

Zeker, ik had die optie he-le-maal over het hoofd gezien (ik kijk er ook niet zo heel vaak), en dan is mijn voorstel inderdaad minder dringend.

jazzie1
5 mei 2013, 19:23
Mp is een machtig mooi medium om juist voor diegene welk weinig te besteden heeft een mogelijkheid te geven om voor minder geld toch een redelijke gitaar te "scoren" . Alleen moet je enig kennis hebben en " durven". En ja de gok kan goed uitpakken als je hem niet eerst bespeeld, maar daarentegen ook een miskoop opleveren..Daarom kun je beter iets persoonlijk gaan bekijken. Ben het wel met je eens dat de vraagprijzen soms niet in verhouding staan tot een nieuwe gitaar, aan de andere kant er wordt soms ook belachelijk laag geboden..Maar dat is het mooie van Mp, het is wat de " gek" ervoor geeft en waar de verkoper hem uiteindelijk voor weg doet, een ieder is daar vrij in nl. Ik heb een keer de gok ooit gewaagd en is bij mij goed uitgepakt, echter het gaat ook heel vaak wel mis lees ik hier en daar..

kwispelhond
5 mei 2013, 20:26
Dat fout gaan is meestal wel met de handel op afstand, als je er langs gaat kan het nauwelijks fout gaan. Als je niet langs kan komen heb je alle reden tot argwaan. Ik heb zelf overigens ook wel eens op afstand gekocht, vooral effecten-pedaaltjes en zo. Gewoon bellen, dan weet je snel genoeg wat je kan verwachten.

Oh ja, niet te vergeten: als het te mooi is om waar te zijn dan is het dat ook meestal!!

Als de vraagprijs te hoog is kan je altijd een bod doen of gewoon bij een andere gaan kijken.