PDA

View Full Version : Knallende monitors



Ijselrobo 07
4 mei 2013, 23:56
(Als dit verkeerd staat mag het met gerust naar de goede plek verhuisd worden :))

Goedenavond,

Op mijn kamer heb ik 2 "Event Electronics 20/20 Bas" monitors (V2 serie) (klik (http://www.zzounds.com/item--EVE2020BASV2) en iets naar onder scrollen) staan om muziek mee te luisteren en opnames mee af te luisteren.
Zo zit alles:
PC -> M-Audio Fast Track Ultra (USB Interface) -> Behringer Eurorack UB802 (Mixer) -> Monitors.
De jack's naar de monitors zitten in de "Main Out" van de Behringer.
De Behringer gebruik ik simpelweg om de boxen op mijn kamer te bedienen. vanuit de Behringer stuur ik ook een kabel naar een "Technics Stereo Integrated DC Amplifier SU-V707" versterker met n paar goeie passieve boxen eraan die aanstaat wanneer ik gitaar speel met muziek of met backings meespeel. Met de Technics heb ik geen probleem.

Ik heb een probleem met de Event Monitors.
Wanneer ik de monitors (bij beide hetzelfde) wil uitzetten krijg ik een echt zeer harde klap uit de speakers waarvan zelfs mijn 2 nylonsnarige gitaren (aan de andere kant van de kamer!!) gaan meetrillen. lijkt me ook niet echt gezond voor de speakers. De enige manier waarop ik geen klap krijg is als ik de Behringer eerst uitzet (dus de stoomkabel uittrek) en dan pas de Event's uit zet. Maar die behringer heeft zo'n stroomaansluiting met 3 pinnetjes die makkelijk verbuigen, die je dus liever ingestoken laat.

Weet iemand hoe ik dit "probleem" kan verhelpen? misschien een aan/uit schakelaar aan de stroomkabel van de behringer maken zodat die makkelijker uit kan? (Zoals de meeste huisapparaten bijv. lampen ook hebben)

Er zit overigens ook een aard brom in de monitors als ik het volume wat meer open zet. maar dat lijkt me dan weer makkelijk op te lossen door de monitors met een aard-loos stroomblokje te voeden(?).

Groet,
Luc

DarknessAwaits
5 mei 2013, 09:24
http://www.easywebshop.com/shops/webstudio./255392-1.jpg

Han S
5 mei 2013, 18:52
Het zijn actieve monitoren neem ik aan? Die horen niet te knallen als je ze uitzet, een klein plopje mag, maar als de gitaren aan de wand gaan slingeren is het niet goed.

Bij een studio zet je eerst de recorders (PC's) aan, de randapparatuur, de mengtafel en als laatste de versterkers of actieve monitoren. En als je de boel uitzet in omgekeerde volgorde, eerst de versterkers en/of monitoren uit zetten en dan de andere apparatuur.

The Bertman
5 mei 2013, 19:16
Ja, daar sluit ik me helemaal bij aan. Eindversterker of actieve boxen als laatste aan, als eerste uit.

Die hoofdschakelaar is nou juist niet zo'n goed idee. Als je de schakelaar op de boxen gebruikt, heb je meestal een uitschakelvertraging, zodat alles mooi stil blijft. Met een hoofdschakelaar krijg je juist vaak een klap.

Ijselrobo 07
5 mei 2013, 19:53
Het zijn inderdaad actieve monitors. En als ik alles aan zet gaan de monitors ook als laatste aan. maar als ik ze wil uitzetten moet eerst de behringer uit voordat de monitors uit kunnen.

Zo'n schakelaar was ook bedoeld voor de Behringer en niet voor de boxen (Lees 1e post nog eens goed). maar omdat de stoom op een lastige plaats zit gaat zo'n schakelaar ook niet goed werken..

Han S
5 mei 2013, 20:28
Dat snap ik niet, dus als je de mengtafel eerst uit zet en dan de actieve monitoren, dan knallen ze niet?

Ijselrobo 07
5 mei 2013, 20:43
Dat snap ik niet, dus als je de mengtafel eerst uit zet en dan de actieve monitoren, dan knallen ze niet?

Precies. dat is juist het vervelende omdat dat mixertje een lastige voeding heeft.

Maar zoals je al in de openingspost kon lezen gebruik ik dat mengtafeltje alleen om de monitors mee aan te sturen en niet om mee op te nemen (daar heb ik een Mackie 1604-VLZ Pro en een M-Audio Fast Track Ultra voor).

Han S
5 mei 2013, 21:28
Merkwaardig. Dus als je de mengtafel aan laat en de monitors uitzet knallen ze wel, maar als je de mengtafel eerst uitzet en dan de monitors uit, dan knallen ze niet. Dat slaat nergens op. Transistor versterkers willen wel eens een plopje geven als ze uit worden gezet. Maar de relatie met de mengtafel ontgaat me wat dat knallen betreft.

Haal de kabels eens uit de inputs van de monitors en kijk of ze dan knallen als je ze uitzet, dus de losse monitoren zonder dat er een andere kabel in zit dan de netkabel.

The Bertman
5 mei 2013, 22:05
In dat geval zou je de voeding van het tafeltje op zo'n schakelstekker kunnen zetten. Ik snap ook niet hoe het kan, maar als het werkt, werkt het.

Ijselrobo 07
5 mei 2013, 22:46
Ik heb even de jackkabels uit de input van de monitors gehaald en beide monitors even aan- en uitgezet en nu knallen ze niet. Inderdaad vreemd.

En zoals als eerder aangegeven zit het mengpaneeltje op een vervelende plek aan de stroom waar ik er niet zomaar bij kan. dus daarom lijkt het me verstandig als ik een schakelaar (zoiets (http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/801352186/Table-font-b-lamp-b-font-plug-font-b-wire-b-font-ac220v-power-cord-font.jpg)) aan de kabel van het mengpaneeltje maak?

The Bertman
5 mei 2013, 23:05
En als je de Main fader van de Behringer dichtschuift? Knalt ie dan nog?

Ijselrobo 07
5 mei 2013, 23:36
Jep +10tekens

Plant
6 mei 2013, 10:10
Het lijkt erop dat er ergens DC spanning staat.

Als je de mengtafel eerst uitzet, zakt de DC spanning geleidelijk of komt er een mute circuit in werking waardoor je geen knal krijgt. Zet je de monitoren eerst uit, dan is die DC spanning op de een of andere manier wel abrupt weg en ... boem.

edit: zoiets heb ik ooit gezien bij een aktieve subwoofer. Daar stond DC op de open ingang. Als je die woofer onaangesloten uitzette, ging dat stil. Op de sub-out van een versterker aangesloten hoorde je een dreun. Dat was in dat geval een defekt aan de woofer. Er zaten overspanning-protektie diodes in sper tussen de ingang en de voedingsspanningen. Die dioden waren defekt en lekten een beetje waardoor er continu wat DC spanning op de ingang stond.

Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar iets dergelijks kan een verklaring zijn.

forceps
9 mei 2013, 20:36
IK heb dezelfde monitors en het probleem dat je schetst, herken ik niet. Het lijkt er inderdaad op dat er iets niet goed is aangesloten of dat je op een of andere manier een probleem zoals hier boven omschreven hebt...