PDA

View Full Version : Rockacedemie



dvmutzy
24 juni 2003, 01:42
Weet iemand hoe goed je precies moet zijn om aangenomen te worden bij de rockacedemie? ik speel namelijk zo'n 3 jaar gitaar en vind mezelf nog lang niet goed genoeg, maar ik vraag me af hoe goed ik dan zou moeten worden.
:zz:
En hoe belangrijk is het om een band te hebben?
ik heb er (dus) geen maar ben wel op zoek
(gitaristje (omgeving amsterdam) nodig? deeveemutzie@hotmail.com !)
:sneaky: (dit is niet bedoeld als advertentie)

MAY
24 juni 2003, 13:28
De kasn is echt neorm klein!!! Per jaar ongeveer 350 gitaristen die zich aannmelden en er is plaats voor 7. Dus reken maar uit hoe groot de kans is!! Je moet dan echt wel een talent zijn, die erg gevarieerd kan spelen en niet alleen technisch kan spelen!

Ditmar
24 juni 2003, 16:34
Reken er maar niet op, wat je vooral moet hebben is bandervaring, je moet eigen nummers hebben geschreven, je moet iets van 30 keer op het podium hebben gestaan, je moet geroadied hebben, je moet ervaring hebben met de organisatie........dus ik geef je eigenlijk geen kans. Je hoeft er niet voor te kunnen spelen zoals op het conservatorium, strakheid, presentatie en uitstraling zijn wel heel belangrijk.

Maar wat ik heb begrepen is dat je op de rockacademie heel weinig leert, je kan beter proberen te leren van muzikanten van de grotere bands in je omgeving denk ik.

Ik weet eigenlijk ook niet precies wat je wil leren op de rockacademie en welke richting je wil gaan doen.

jean
25 juni 2003, 01:44
[quote="MAY"]De kasn is echt neorm klein!!! Per jaar ongeveer 350 gitaristen die zich aannmelden en er is plaats voor 7. Dus reken maar uit hoe groot de kans is!! quote]
0,02

Bates15
25 juni 2003, 09:22
aha, dus er is een kans !!!!!!!!!!!!!

MAY
25 juni 2003, 10:22
[quote="Ditmar"]Je hoeft er niet voor te kunnen spelen zoals op het conservatorium, strakheid, presentatie en uitstraling zijn wel heel belangrijk. quote]

Hmm, je moet er dus edht wel super goed voor zijn. Ik denk dat die mensen daar over het algemeen technisch begaafder zijn dan op een conservatorium. er worden alleen meer eisen aan je gesteld, die er bij een conservatorium niet toe doen.

Ik ben wel eens geweest op een conservatorium afdeling lichte muziek en ik had veel meer verwacht! Waren natuurlijk wel goed, maar het eigenlijk meer verwacht

Ditmar
25 juni 2003, 13:36
Het hangt er natuurlijk ook van af welke richting je kiest uiteraard.

Hufke
25 juni 2003, 14:18
Van de site van Fontys:

Algemene toelatingseisen

Je muzikale niveau moet voldoende zijn, je moet beschikken over de juiste motivatie, attitude en al een bepaalde ontwikkeling hebben in de popmuziek (je moet dus voor het toelatingsexamen slagen).
Je moet in het bezit zijn van een diploma havo, vwo of mbo (kwalificatieniveau 4). Hierop zijn uitzonderingen mogelijk.

Specifieke toelatingseisen

Bij de toelatingsexamens onderzoekt de Rockacademie hoever je bent in je ontwikkeling binnen de popmuziek. Ook wordt gekeken naar jouw functioneren in de popmuziek op dit moment.
De Rockacademie verwacht van een kandidaat een bepaald niveau waarop je met muziek bezig bent. Muzikaliteit, uitstraling en toepassing van je kwaliteiten zijn belangrijker dan het spelen van een toonladder.
Er worden geen exacte eisen gesteld op het gebied van muziektheorie, zoals: 'Je moet die toonladder kunnen spelen' of 'Wat is de eerste omkering van een A mineur 7?'
Het strekt tot aanbeveling als je over muziektheoretische kennis beschikt, maar het is niet verplicht en ook geen reden op zich om je niet toe te laten tot de Rockacademie. Bij het toelatingsexamen wordt vastgesteld of je in vier jaar het vereiste eindniveau kunt behalen.

Bij het muzikale gedeelte wordt gelet op:
Stijleigen spelen, toepassing van je geluid, kwaliteit van je sound, dynamiek, tempo, timing (groove en feel), vormgevoel (weet je nog waar je bent in het stuk en weet je nog wat er komt?)
Is er sprake van communicatie (samenspel) tussen de muzikanten onderling?
Reageert men muzikaal op elkaar?
Kom je tot creatieve oplossingen?
Neem je muzikale initiatieven?
Toon je originaliteit, heb je een persoonlijke interpretatie en beschik je over improvisatievermogen?

Bij het technische gedeelte wordt gelet op:
Houding, beweging, speeltechniek en beheersing van het instrument of stem.


Dit is trouwens een ingekorte vorm omdat het origineel wel errug lang is :)
Over dat super goed moeten kunnen spelen staat er dus niets. Er wordt alleen van je verwacht dat je in 4 jaar tijd het goede niveau kan halen... Er staat zelfs tussen dat muziektheoretische kennis geen vereiste is!!!!

Sorry voor de extreem lange post, maarja het werd gevraagd dus vond ik dat ik er wel ff antwoord op moest geven :D

dvmutzy
25 juni 2003, 21:47
bedankt voor de extreem lange post!
dus... nog een paar honderd jaar FLINK blijven oefenen en het lukt wel.
ben alleen theoretisch wel iets beter dan pracktisch
en krezip (of de gedeeltes van krezip die op de rockacedemie zaten) is technisch ook niet zo verschrikkelijk goed (vergelijken met andere bands: didnt mean to assault anybody)


[...]je moet geroadied hebben, je moet ervaring hebben met de organisatie.[...]
Waarom eigenlijk (het roadien)? zodat je kunt zien hoe andere bands dingen regelen?
en In het boekje stond iig dat de meeste mensen die er van af kwamen, dingen als mangers werden, dus die organisatie is inderdaad wel vrij belangrijk maar persoonlijk vind ik het nogal onzinnig: als je manager wil worden moet je maar een managersopleiding gaan doen.


Ik weet eigenlijk ook niet precies wat je wil leren op de rockacademie en welke richting je wil gaan doen.
nou ja het is meer dat ik iets met muziek (of film) wil gaan doen en dan dus een opleiding zoek, en denk ns na .... ik zeg dat ik 3 jaar GITAAR speel en we zitten hier op een GITAARforum...

Ditmar
26 juni 2003, 08:32
Het enige wat ik dan zou willen zeggen is: Leer veel mensen kennen, jam met iedereen, speel muziek met iedereen en laat je door veel mensen adviseren. Verder nog: ga een keertje daar langs en laat je adviseren door mensen die daar op school zitten.

En ja, het is idd van belang dat je weet hoe alles in elkaar zit, ook van belang is het om te weten hoe 'het wereldje' in elkaar zit.

Theije
26 juni 2003, 18:06
Die wijven van Krezip zitten er toch ook op? dus zo getallenteerd hoef je blijkbaar niet te zijn :D

Neej ff serieus er is idd een hele kleine kans dat je binnen komt.

MAY
27 juni 2003, 11:20
Van de site van Fontys:

Algemene toelatingseisen

Je muzikale niveau moet voldoende zijn, je moet beschikken over de juiste motivatie, attitude en al een bepaalde ontwikkeling hebben in de popmuziek (je moet dus voor het toelatingsexamen slagen).
Je moet in het bezit zijn van een diploma havo, vwo of mbo (kwalificatieniveau 4). Hierop zijn uitzonderingen mogelijk.

Specifieke toelatingseisen

Bij de toelatingsexamens onderzoekt de Rockacademie hoever je bent in je ontwikkeling binnen de popmuziek. Ook wordt gekeken naar jouw functioneren in de popmuziek op dit moment.
De Rockacademie verwacht van een kandidaat een bepaald niveau waarop je met muziek bezig bent. Muzikaliteit, uitstraling en toepassing van je kwaliteiten zijn belangrijker dan het spelen van een toonladder.
Er worden geen exacte eisen gesteld op het gebied van muziektheorie, zoals: 'Je moet die toonladder kunnen spelen' of 'Wat is de eerste omkering van een A mineur 7?'
Het strekt tot aanbeveling als je over muziektheoretische kennis beschikt, maar het is niet verplicht en ook geen reden op zich om je niet toe te laten tot de Rockacademie. Bij het toelatingsexamen wordt vastgesteld of je in vier jaar het vereiste eindniveau kunt behalen.

Bij het muzikale gedeelte wordt gelet op:
Stijleigen spelen, toepassing van je geluid, kwaliteit van je sound, dynamiek, tempo, timing (groove en feel), vormgevoel (weet je nog waar je bent in het stuk en weet je nog wat er komt?)
Is er sprake van communicatie (samenspel) tussen de muzikanten onderling?
Reageert men muzikaal op elkaar?
Kom je tot creatieve oplossingen?
Neem je muzikale initiatieven?
Toon je originaliteit, heb je een persoonlijke interpretatie en beschik je over improvisatievermogen?

Bij het technische gedeelte wordt gelet op:
Houding, beweging, speeltechniek en beheersing van het instrument of stem.


Dit is trouwens een ingekorte vorm omdat het origineel wel errug lang is :)
Over dat super goed moeten kunnen spelen staat er dus niets. Er wordt alleen van je verwacht dat je in 4 jaar tijd het goede niveau kan halen... Er staat zelfs tussen dat muziektheoretische kennis geen vereiste is!!!!

Sorry voor de extreem lange post, maarja het werd gevraagd dus vond ik dat ik er wel ff antwoord op moest geven :D

wist ik allemaal al hoor, dus je verrast me echt niet! Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig, en tuurlijk staat er niet dat je supergoed moet kunnen spelen......(hm). Neem nu maar aan dat er over het algmeen echt niet de eerste de beste zitten, tenzij je in een band als Krezip zit want dan denken ze: he das mooie reclame!! Ik vraag me trouwens af of die gitaristen er echt op zitten, als het zo is dan zak ik echt door de grond.

jean
27 juni 2003, 12:35
Van de site van Fontys:

Sorry voor de extreem lange post, maarja het werd gevraagd dus vond ik dat ik er wel ff antwoord op moest geven :D

wist ik allemaal al hoor, dus je verrast me echt niet! Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig, en tuurlijk staat er niet dat je supergoed moet kunnen spelen......(hm). Neem nu maar aan dat er over het algmeen echt niet de eerste de beste zitten, tenzij je in een band als Krezip zit want dan denken ze: he das mooie reclame!! Ik vraag me trouwens af of die gitaristen er echt op zitten, als het zo is dan zak ik echt door de grond.

Is het lekker donker daar beneden? :)

Die mensen die op de rockacademie zaten werden pas beroemd nadat ze op de rockacademie kwamen, dus ze kwamen daar niet op omdat ze al bekend waren

telecastermaster
28 juni 2003, 17:06
Wat ik me nou altijd afvraag is : Wat ga je dan doen als je klaar bent?? Solliciteren als rockgitarist of zo?

Het is trouwens nog een HBO opleiding ook, is het niet?

ColtraneMatrix
28 juni 2003, 22:18
[quote=Ditmar]
Ik ben wel eens geweest op een conservatorium afdeling lichte muziek en ik had veel meer verwacht! Waren natuurlijk wel goed, maar het eigenlijk meer verwacht

dat is omdat jazz muzikanten weten wat ze doen en zich door moeilijke akkoordenprogressies kunnen worstelen... wat rockgitaristen enkel met wat pentatonische licks kunnen :cool:

Barret Wallace
28 juni 2003, 22:45
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=17754

dvmutzy
30 juni 2003, 16:31
Wat ik me nou altijd afvraag is : Wat ga je dan doen als je klaar bent?? Solliciteren als rockgitarist of zo?
nou, in het boekje stond dus dat de meeste mensen die ervan afkwamen werk vonden als manager of bij een platenmaatschappij e.d. dus vandaar waarschijnlijk ook die organisatorische vaardigheden.


Het is trouwens nog een HBO opleiding ook, is het niet?
uhum, maar je krijgt geen studiefinanciering. het zou dus wel een prive school of hoed dat heet kunnen zijn. :???:

Kitaarhiero
1 juli 2003, 10:53
Euh, Volgens mij krijg je bij de rockacademie wel StuFi. Toen de school er pas 1 jaartje was was dat nog niet zo, maar intussen wel.

Als je de rockacademie gedaan hebt, heb je ook contact met andere muzikanten (medestudenten) waar je een band mee kan oprichten die geschoold is. Je leert er ook hoe een band een succes kan (KAN) worden. Ook in de muziek is kennis macht.

Verder kun je altijd nog muziekleraar worden.

fuck nu-metal
11 juli 2003, 16:32
nou, in het boekje stond dus dat de meeste mensen die ervan afkwamen werk vonden als manager of bij een platenmaatschappij e.d. dus vandaar waarschijnlijk ook die organisatorische vaardigheden.
Nou snap ik waarom deze vereiste nodig zijn:


Muzikaliteit, uitstraling en toepassing van je kwaliteiten zijn belangrijker dan het spelen van een toonladder.
Er worden geen exacte eisen gesteld op het gebied van muziektheorie, zoals: 'Je moet die toonladder kunnen spelen' of 'Wat is de eerste omkering van een A mineur 7?'
Het strekt tot aanbeveling als je over muziektheoretische kennis beschikt, maar het is niet verplicht en ook geen reden op zich om je niet toe te laten tot de Rockacademie. Bij het toelatingsexamen wordt vastgesteld of je in vier jaar het vereiste eindniveau kunt behalen.

Bij het muzikale gedeelte wordt gelet op:
Stijleigen spelen, toepassing van je geluid, kwaliteit van je sound, dynamiek, tempo, timing (groove en feel), vormgevoel (weet je nog waar je bent in het stuk en weet je nog wat er komt?)
Is er sprake van communicatie (samenspel) tussen de muzikanten onderling?
Reageert men muzikaal op elkaar?
Kom je tot creatieve oplossingen?
Neem je muzikale initiatieven?
Toon je originaliteit, heb je een persoonlijke interpretatie en beschik je over improvisatievermogen?

Bij het technische gedeelte wordt gelet op:
Houding, beweging, speeltechniek en beheersing van het instrument of stem.


Ik snap het echte nut niet van zo'n academie op die manier. oudere bands hadden toch ook niet zo'n opleiding nodig?

Thomasvv
11 juli 2003, 17:13
Nee, maar tijden veranderen. Je hóeft ook niet die opleiding te volgend om eenberoemd muzikant te worden, maar je leert er heel veel over muziek, maar ook heel veel eromheen.. Anders kon je net zogoed naar het conservatorium gaan. Zoals stated above leer je er communicatieve dingen en management enzo. Lijkt mij in ieder geval best leuk, maar rol liever via een andere kant de muziekwereld binnen..

jimbo
14 augustus 2003, 18:42
je moet alles kunnen spelen om op de rockacedemie te komen

hmm als je alles al kan wat heb he daar dan te zoeken :razz:

SteavisSmokin
15 augustus 2003, 15:56
Een vriend van me zit al een aantal jaar op de rock academie, ik had verwacht dat hij erg goed zou worden maar ik heb hem totaal niet in gitaarspel vooruit zien gaan. Wil je met muziek maken je geld verdienen dan zou de rockacademie niet mijn eerste keus zijn (geen enkele opleiding zou dan mijn keus zijn eigenlijk...).

Polytheme Pam
18 augustus 2003, 20:07
ik vraag me altijd af: wat moet je nou op een rockacademie??....kan je alleen op verjaardagsfeestjes patsen dat je academicus bent.....het podium, dat is de beste academie....


en idd steavissmokin..geen enkele opleiding laat je beter spelen... :speed:

Kitaarhiero
19 augustus 2003, 12:23
Beter spelen komt uit jezelf.

maar het doel van de rockacademie is niet het verbeteren van je techniek, maar meer het omgaan met bands, bandleden, contracten, opnamestudio's en het schrijven en inkleuren van nummers.

al met al ook dingen die je zelf kunt leren, zonder daar 1450 euro's voor neer te tellen.

Neals
20 augustus 2003, 22:35
'het wereldje' leer je kennen met vallen en opstaan. je leert de mensen kennen die je nodig hebt, de mensen waar je met een boog om heen moet, en je leert hoe het gaat als het minder gaat met je carriere... niet echt dingen die je in de schoolbanken leert.

Kitaarhiero
21 augustus 2003, 12:08
Naar mijn idee is de rockacademie een heel geschikte opleiding voor mensen die wel een HBO diploma willen hebben, maar eigenlijk alleen maar met muziek bezig willen zijn.
wellicht brengt de opleiding ze wel groot muzikaal succes in de toekomst zodat ze kunnen leven van hun geliefde bezigheid.

dvmutzy
21 augustus 2003, 16:57
wat een fijne positieve reactie.

Texter
10 september 2003, 00:04
Ik denk dat Zappa het mooi verwoordde met Plastic People...

Maroetoo
20 september 2003, 12:32
Ik wil het volgend jaar ook gaan proberen, maar heb totaal geen notie van hoe goed je moet kunnen spelen.. afgezien van bovenstaande posts.

Ik weet wel dat ik sowieso inde muziek wil blijven dus ook het liefst een muziek opleiding doe..

Natuurlijk komt het echt beter worden uit ervaring en niet uit school.
Maar je leert daar natuurlijk veel meer dan alleen spelen

dvmutzy
20 september 2003, 22:59
+ je hebt de kans om 24/7 bezig te zijn met muziek en hoegf je 4 jaartjes ff niet te denken aan geld verdienen.

R. Flagg
4 oktober 2003, 19:55
Staat in de gitarist van deze maand (oktober) een stukje over de examenuitreiking van de eerste lichting. Nu vind ik de gitarist nooit echt zo scherp in het geven van hun mening. Maar nu storten ze toch een bak gal uit over de kwaliteiten van de mensen die net zijn afgestudeerd aan die school.

Samenvatting van het artikel is dat het niveau van de afgestudeerden van de Rockacedemie een stuk lager is dan het niveau van de gemiddelde conservatorium student is.

dvmutzy
5 oktober 2003, 16:43
dat laatste lijkt me logisch, het is ook niet de bedoeling dat een rockacedemie-student technisch hartsikke goed is, zoals een conservatorium-student.

Kitaarhiero
5 oktober 2003, 17:35
Idd. Op de Rockacademie wordt gewerkt aan het samenspel, creativiteit (goede partijen bedenken in nummers) en muziekbizniz theorie.
techniek komt later.
de gitaristen die van de school af komen zou je dus ook niet moeten vergelijken met conservatorium mensen.

ReinoutV
6 oktober 2003, 19:50
In Enschede zit een popacademie. Dit is gewoon een afdeling van het conservatorium. Je kunt dus kiezen uit lichte muziek, klassieke muziek of pop. Toch is het om bekend te worden wel handig op zo´n soort intituut terecht te komen (conservatorium/rockacademie). Je bouwt zo veel sneller (en beter???) een netwerk om je heen. In de pop/rock gaat het tegenwoordig toch alleen maar om geld verdienen? Daar leer je waarschijnlijk sneller hoe dat moet dan met vallen e opstaan. Je weet ook dat je beter gitaar leert spelen als je les neemt, dan dat je in je eentje aan blijft klooien. Ik zeg niet dat de rockacademie góed is, want daar heb ik geen flauw idee van, maar ik denk zeker dat het een handig opstapje is om het wereldje echt binnen te komen.

dvmutzy
6 oktober 2003, 20:23
he, weet je dan misschien wanneer de open dag daarvan is? (en van andere muziek achtige opleidingen?)

of is er misschien een site waar dan ook echt alle opleidingen opstaan?

ReinoutV
7 oktober 2003, 11:43
Enschede:
http://www.saxion.nl/studiezoekers/opleidingen/alles?id=0000000051

Zwolle en Arnhem (binnenkort):
http://www.artez.nl/
http://www.huygens.nl/
15 november

Tilburg:
http://www.fontys.nl/bc/

Amsterdam (/Hilversum?):
http://www.cva.ahk.nl

Utrecht:
http://www.hku.nl/usa/fac/fac-nl/m/index.html

Alkmaar:
http://www.euronet.nl/%7Econsalkm/
17 maart

Kitaarhiero
7 oktober 2003, 19:39
Het is trouwens wel zo dat je technisch wel het een en ander zal leren van je mede-studenten.

ReinoutV
7 oktober 2003, 23:06
Ik neem aan dat je op zo'n rockacademie ook wel individueel gitaarles zult krijgen. Waarom doe je anders zo'n muziekstudie om beter te worden. Zeker als ze in Enschede melden dat het gewoon een afdeling van het conservatorium is, moet je toch ook wel les krijgen in techniek e.d.

Kitaarhiero
8 oktober 2003, 11:10
Je gaat ook niet naar de Rock academie om technisch nóg begaafder te worden maar om meer kans te maken op een muzikale carrière. Ja, er wordt ook les in techniek gegeven, maar bandjes, managment, schrijven en arrangeren is belangrijker geloof ik.

Trouwens, zij die kiezen voor de techniek zijn toch meestal al technisch zeer begaafd.

Hempo
11 januari 2004, 09:54
Tis niet echt een serieuze 'opleiding' geloof ik. En je bent echt vet veel geld kwijt, alleen al aan het proberen om toegelaten te worden.
En per jaar is t ook wel een fors bedrag dat je dokt (weenie meer precies hoeveel)

Javaca
12 januari 2004, 21:00
Laatst is er bij mij op school een voorlichting over geweest.
Die gast had gewoon een bandje ingestuurd, en moest daarna op auditie komen. Het lijkt daar een beetje de Idolsjury volgens hem. Erg goeie gitaristen worden ook vaak afgewezen. Hij was een matig speler en werd toch toegelaten :-? . "Het gaat er om of ze iets in je zien" vertelde hij. Nattevingerwerk dus. Je kan gewoon les krijgen in de muziekstijl die je zelf leuk vind. Ben je gothic dan doe je de muziek die daarbij hoort. Bij tentames wordt je gewoon willekeurig met een paar man in een oefenruimte gedropt en dan zoek je het verder zelf maar uit. Het lijkt me wel een gave opleiding. Maar ja gebrek aan talent en een andere liefde.

dani
13 januari 2004, 11:26
Wat een gelul zeg! Ooit iemand gesproken die op de Rockacademie zit?

Ditmar
13 januari 2004, 11:32
Vaak genoeg.........

De een is er trouwens erg lovend over, terwijl ik weer van anderen heb gehoord dat ze er maar mee gestopt zijn omdat (dit zijn niet mijn woorden) je er eigenlijk gewoon niks leerde.

dani
13 januari 2004, 12:08
Ik kan best begrijpen dat bepaalde mensen stoppen met de ROCKACADEMIE, maar wat ik bedoel met gelul is dat ik hier veel dingen gelezen heb over de Rockacademie die gewoonweg niet waar zijn of niet kloppen.
Op de Rockacademie is het zo dat je leert wat je wilt leren. Tuurlijk zijn er bepaalde dingen die verplicht zijn en vaak zijn dit onderwerpen die je niet veel interesseren, maar dan moet je niet vergeten dat dit een HBO-opleiding is. Ze moeten zich aan regels houden.
Het is te snappen dat als je je Rockacademie diploma hebt je niet automatisch een beroeps muzikant bent. Ik neem dan mezelf als voorbeeld, wanneer ik mijn diploma heb zal ik nog een hoop aan mijn weg moeten timmeren om aan werk te komen als muzikant. EN NIEMAND DIE DAN OM DIPLOMA'S VRAAGT. Het gaat om hier puur om beroepservaring en lennis van zaken. Hiervoor volg ik de Rockacademie, kortom persoonlijke ontwikkeling. En niet om er op feestjes mee te pronken, zoals iemand dit al eerder hier zei.
En laatst wil ik nog zeggen: je hoeft goed te zijn om op de rockacademie te komen, je moet talent hebben en potentieel. Twee heel verschillende dingen als je het mij vraagt...

Ditmar
13 januari 2004, 12:55
Tja, maar wat je er voornamelijk aan overhoudt is ook een zekere adaptability waardoor je makkelijk verschillende soorten klussen kan aannemen, toch ?? Daardoor verhoog je zeker je marktwaarde.

Wat ik dan weer gehoord heb van een meisje dat MusicManagement in Tilburg gedaan heeft, heb ik weer gehoord dat het voornaamste wat je aan de popopleidingen daar over houdt een groot netwerk binnen 'het wereldje' is, en dat de opleiding op zich niet het belangrijkste is.

Volgens mij is het allerbelangrijkste nog altijd je eigen attitude tegenover de opleidingen daar, ik ken aardig wat mensen die Music Management doen (ook van Fontys) en ik kan van de meesten nu na anderhalf jaar al zien wie het gaan maken met die opleiding en wie nog steeds weinig verder is. Je moet het in de muziek namelijk nog steeds altijd zelf doen...........en die attitude kan je niet leren, die moet je hebben.

dani
13 januari 2004, 12:57
Ik geef je helemaal gelijk...!

coal
28 januari 2004, 02:11
De vraag is natuurlijk kan je jezelf leren om muziek te maken, of 'zit het er al in' ? Ik denk niet dat je een betere muzikant wordt door of op de Rockacademie te zitten, of op Saxion het conservatorium te volgen. Tuurlijk je leert een boel, maar er zijn talloze voorbeelden van lui die niet een noot kunnen lezen en toch spelen als een gek. Je leert een boel bij, maar als je geen muzikant bent, kun je er niet eentje worden door zo'n opleiding te doen...

Speeddemon
15 februari 2004, 20:41
Deze jongen zit er ook (4e jaars, gitarist, diff: Technisch Specialist) en ik heb hier ook wel t één en ander aan bullshit voorbij horen komen.

1) je krijgt WEL Stufi
2) ja, de opleiding is (te) duur (2470 eurie per jaar, terwijl 'normale' HBO opleidingen iets van 1350 eurie per jaar zijn)
3) ik ben ook van mening dat ik qua techniek op gitaargebied weinig vooruitgegaan ben. WEL ben ik veel meer met 'soul' en 'feel' gaan spelen. Nou helpt t ook dat ik nu een goeie buizenamp heb, m'n Boss GT-3 ingeruild heb voor een stel goeie (vintage) analoge losse effecten, en er een Strat bij heb
4) de kans is behoorlijk klein dat je aangenomen wordt. Ik denk dat je iets moet bieden, wat er in je jaar voor de rest nog niet zo is. Enigzins uniek zijn. In mijn jaar zitten 10 gitaristen, waarvan 2 jazz/fusion jongens, 2x blues, 1x allround rock, 2x Steve Vai/Petrucci-wannabe's en ik, een speed/thrashmetal gitarist met een interesse in surf en Arabische muziek (en een hoop andere muziek natuurlijk).

D'r is/was dus niemand uit mijn klas die moeiteloos "Necrophobic" van Slayer (248bpm) of "Angel's Holocaust" van Iced Earth meespeelt. Maar je moet mij niet een stuk Mike Stern/John Scofield laten spelen nee.

5) er zitten/zaten nog teveel mensen, waarvan ik me afvroeg "hoe is t je in godsnaam gelukt aangenomen te worden?"
Beste voorbeeld: Thijs Romein van Krezip (de drummer). Die kerel moest eens tijdens een Performing Night een simpel dance nummer meespelen (4/4) en in een break moest ie hi-hat op de kwartnoten spelen. Dat was dus NIET STRAK! (toen zat ie al in 2e jaar). Meer van dat soort dingen. Die kerel is gewoon een beroerde drummer met een ontzettend ego (hij loopt erbij als die wigger uit "Pretty Fly for a white guy")
Hij is in t 3e jaar gelukkig ook gestopt.

6)je diploma zal inderdaad weinig meerwaarde hebben in de industrie. Vandaar dat ik richting Technisch Specialist ben gaan doen, om zo m'n SAE diploma te krijgen (als je 7 over hoger gemiddeld staat). Dat diploma kan bijv nog deuren openen in de US.

De school is tegenwoordig een stuk chaotischer en ik ben er dus zelf ook minder over te spreken. Dat netwerken valt ook wel mee, want er heerst een ontzettend kliekjes/vriendjespolitiek sfeertje tussen leerlingen onderling en zelfs tussen sommige leraren en leerlingen. Ik doe/deed daar nooit aan mij, omdat zo'n leraar als Ton Engels mij niet subjectief moet gaan vertellen "16en zijn kut. Metal is kut, t draait om t liedje, je moet meer Dylan/Cohen achtige dingen doen". Natuurlijk niet zo letterlijk, maar daar kwam t wel op neer. Leraren binnen een muziekopleiding moeten een oceaan aan stijlen en info aanbieden, en leerlingen moeten zelf maar bepalen in welke baai van die oceaan ze effe blijven, ipv opgedrongen krijgen dat bepaalde muzieksoorten beter zijn dan anderen.


zo dat was mijn zegje. ;)

sunday violence
17 maart 2004, 14:27
hmm hee speeddemon ik hoop dat ik auditie mag doen in mei maar wat is volgens jou het beste om te doen? ik speel in een eigen werk punkpop band dat gaat allemaal heel goed maar erg virtuoos hoef ik niet te zijn. ik speel ook wel wat satriani, eric johnson achtige dingen maar ik weet dat er gitaristen zijn die dat beter kunnen dan ik.

wat is verstandiger, gewoon je eigen ding doen, of jezelf (misschien) vertillen aan iets heel moeilijks om de examencomissie daarmee te imponeren.

en is het belangrijk erg veelzijdig te zijn tijdens je auditie?? anders oefen ik ff een countrynummer dat is iets wat ik qua andere stijlen [ego mode] erg goed kan [/ego mode]

RS-Rik
18 maart 2004, 16:23
wat een zooi, rocken doe je niet op school man! flunked out of school THE HARD WAY! zo moet het..

Daar kom je als metal gozer in spe in en als rasmus/linkin park homo uit..

Of zie ik dat verkeerd

dvmutzy
26 maart 2004, 19:31
Nou, ze zeggen dat het t beste is als je je eigen ding doet. Imponeren met iets wat je eigenlijk niet kan wordt iig afgeraden (maar, das ook eigenlijk niet imponeren :wink: )

DVgreetzzz

dvmutzy
26 maart 2004, 19:31
Nou, ze zeggen dat het t beste is als je je eigen ding doet. Imponeren met iets wat je eigenlijk niet kan wordt iig afgeraden (maar, das ook eigenlijk niet imponeren :wink: )

DVgreetzzz

basssssplayer
1 april 2004, 12:22
Beste mensen!

ik heb 2 jaar op de rockacademie gestudeerd. In september 2003 ben ik overgestapt naar 't conservatorium in Alkmaar.

Ik moet zeggen dat ik onwijs veel op de RA heb geleerd. Het is niet zoals jullie denken dat 't is, als ik de voorafgaande berichten mag geloven. De school is een absolute aanrader voor diegene die verder wil in de muziek. De vragen van 'wat moet je dan doen als je je diploma hebt... soliciteren als rockmuzikant???' slaan natuurlijk nergens op. Niets is namelijk zo onzeker als een carriëre in de muziekindustrie.

Deze school geeft een onwijs duidelijk beeld weer van hoe 't er aan toe gaat in het muziekwereldje. Als jij een bandje hebt waarmee jij wilt proberen verder te komen leer jij daar wat jij moet doen om ook echt verder te komen, om maar iets te noemen. Het wil dan natuurlijk niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk lukt, maar je komt in ieder geval een hele hoop te weten over hoe 't wel en niet moet.

Iedereen heeft een kans om daar toelating te doen. Zorg gewoon dat je voor jezelf een heeel goed beeld hebt waar je nu staat als muzikant en wat je wilt bereiken. Als jij niet weet wat je wilt, dan weten zij 't ook niet.

Ik raad echt iedereen aan om 't te doen, want behalve dat je er veel over de muziekindustrie leert, leer je ook heel veel mensen kennen, doe je veel contacten op en is 't gewoon een hele toffe school.

En jah.. waarom ben ik dan gestopt??? ehehehe

Nou kijk, ik zat in lichting 3. De school liep nog niet lekker en 't niveau was betrekkelijk laag. Maargoed... tijden veranderen en zo ook de R.A. Ik ben er laatst nog ff geweest en heb met wat leraren gesproken en 't ziet er allemaal veel en veel beter uit. Misschien dat ik de opleiding toch nog 's hervat.

Dus mocht je naar de R.A. willen, zorg dan dat je echt goed weet waar je mee bezig bent en wat je wilt. zorg dat je wat te melden hebt, want 't is niet alleen van je leraar leren, maar voornamelijk leer je erg veel van je medestudenten.

J! 8-)

Maroetoo
27 april 2004, 08:55
Nog meer mensen zich aangemeld voor aankomend jaar ??
Ik neem aan dat de uitslag vandaag of morgen binnen komt,
rond de 28e toch?

8-)

sunday violence
3 mei 2004, 10:25
ik heb m al de 20ste in huis gehad, ik mag auditie doen, er zijn van de 87 gitaristen nog 30 over en er komen er ong. 13 op die school, dus bijna 50% kans nu....... ik moet en zal toegelaten worden!

IndiepoprockJesse
3 mei 2004, 12:42
Wat een belachelijk idee eigenlijk, een ROCKacademie..

Echt weer een idee van een ouwe hippie (die gasten zijn later allemaal zo hypocriet als de pest geworden bijna)...

ROCK is muziek die juist helemaal niks met schoolse dingen te maken moet hebben, het is een vrijheid, een levenswijze, waar school absoluut buiten blijft.. Een gevoel...

Je leert toch niet rocken op school?! Rocken doe je door je juist af te zetten tegen alle bullshit die er rond gaat.. dus ook tegen school..

als je niet leert rocken op deze academie.. noem het dan ook geen rock academie.. maar gewoon conservatorium voor popmuziek ofzo..

Jesse//

Maroetoo
3 mei 2004, 13:24
Wat een belachelijk idee eigenlijk, een ROCKacademie..

Echt weer een idee van een ouwe hippie (die gasten zijn later allemaal zo hypocriet als de pest geworden bijna)...

ROCK is muziek die juist helemaal niks met schoolse dingen te maken moet hebben, het is een vrijheid, een levenswijze, waar school absoluut buiten blijft.. Een gevoel...

Je leert toch niet rocken op school?! Rocken doe je door je juist af te zetten tegen alle bullshit die er rond gaat.. dus ook tegen school..

als je niet leert rocken op deze academie.. noem het dan ook geen rock academie.. maar gewoon conservatorium voor popmuziek ofzo..

Jesse//


Vind dat je deels gelijk hebt want rock is niet alleen een levenswijze maar ook een muziek genre..

En je kunt absoluut wel een genre leren op school.

Over die levenswijze ben ik volledig met je eens

basssssplayer
3 mei 2004, 16:51
Wat een belachelijk idee eigenlijk, een ROCKacademie..

Echt weer een idee van een ouwe hippie (die gasten zijn later allemaal zo hypocriet als de pest geworden bijna)...

ROCK is muziek die juist helemaal niks met schoolse dingen te maken moet hebben, het is een vrijheid, een levenswijze, waar school absoluut buiten blijft.. Een gevoel...

Je leert toch niet rocken op school?! Rocken doe je door je juist af te zetten tegen alle bullshit die er rond gaat.. dus ook tegen school..

als je niet leert rocken op deze academie.. noem het dan ook geen rock academie.. maar gewoon conservatorium voor popmuziek ofzo..

Jesse//

ach... 't beestje moest een naam hebben... Popacademie was beter geweest denk ik, maar hey... 't klinkt toch stoer??? ehehehe


J! 8-)

MazeMouse
30 mei 2004, 10:45
Zou je als bassist meer kans hebben?
Ik neem aan van wel aangezien die er minder zijn dan gitaristen.

*oefent nog maar even door op zijn John Myung en Les Claypool dingetjes*

dvmutzy
1 juni 2004, 16:44
ik denk dat je als goede bassist idd meer kans hebt dan goede gitarist maar ze nemen geloof ik iig geen bassisten die eigenlijk niet goed genoeg zijn aan (niet dat jij dat bent ofzo :o ) om er uhm zeg maar genoeg te hebben :D nou, voor de bandjes enzo.

dvmutzy
1 juni 2004, 16:45
Trouwens,
ik heb het idee dat ze op de rockacademie alleen maar mensen aannemen die er zonder de rockacademie ook wel komen.

(en dit zeg ik niet omdat ik nogal Vet ben afgewezen)

ReinoutV
1 juni 2004, 17:31
Ik heb vandaag toelating gedaan voor het conservatorium Zwolle lichte muziek: aangenomen met een 8 - 8.5 voor praktijk en een 9.3 voor theorie. Ik blij :). Volgende week toelating voor de popacademie in Enschede, maar ik kan sowieso beginnen volgend jaar. Wel een opluchting :).