PDA

View Full Version : Beginner gitaarles in open akkoorden



Gijs Heijnen
3 mei 2013, 20:04
Hoi,

Ik post iedere week een nieuwe (engelstalige) gitaarles op mijn youtube-pagina. Deze week heb ik een gitaarles met betrekking tot de bekendste open akkoorden voor beginners. Je leert hierbij 13 nieuwe basisakkoorden en ik leg in de video uit hoe je deze het beste kunt oefenen. Dit doe ik met als voorbeeld het nummer Sweet Home Alabama van Lynyrd Skynyrd.

Check hier de video: http://www.youtube.com/watch?v=igHcvBuP1ow

Ben je geinteresseerd in meer lessen, of wil je meer info over een bepaald onderwerp. Laat even een berichtje achter in dit topic of in de comment sectie van de video.

Martin_
4 mei 2013, 09:23
Leuk initiatief. Ik zou wel adviseren om te kijken of je de spraak anders kunt opnemen. Nu zit er toch een beetje galm op zodat het net wat lastiger te volgen is. Vooral als je achter in beeld staat.

Codio
4 mei 2013, 17:12
Hoi Gijs,

Heb je video bekeken, heel nuttig voor een beginner als ik!

Gelijk maar even een vraag. Ik heb erg veel moeite met de positie van m'n linkerhand. Open akkoorden spelen met m'n duim netjes in het midden van de achterzijde van de hals krijg ik nauwelijks voor elkaar. Met m'n duim hoger, dus richting rand van de hals gaat het stukken makkelijker, soepeler en beter. M'n vingertoppen in een hoek op de snaren zetten gaat ook wel redelijk.

Het spelen van de open akkoorden met de 'verkeerde' techniek gaat dus relatief goed. met de handpositie zoals het hoort ronduit slecht ;)

Wat te doen? Door blijven klooien om met bloed zweet en tranen de handpositie erin te stampen of gewoon lekkerder spelen op de foute manier?

Groet, Codio

Gijs Heijnen
7 mei 2013, 09:06
Hoi Codio,

Voor de open akkoorden zet ik mijn duim ook niet echt in het midden achter de hals. Zoals je in de video ziet zet ik mijn duim daarbij ook hoger richting de bovenzijde van de hals. Als je straks gaat beginnen met barré-akkoorden zul je daar echter wel op moeten letten, want dan heb je je duim nodig om je wijsvinger geheel plat op de hals te kunnen drukken. Ik zelf switch dan dus gewoon mijn duimpositie op het moment dat ik een barré akkoord ga spelen.

Het komt er dus op neer (als ik je opmerking goed begrijp) dat je op de goede weg bent. Als je twijfelt stuur me dan een foto of videoreply van je duimtechniek hier op het forum of via mijn youtube kanaal en dan kijk ik er naar.

Gijs Heijnen
7 mei 2013, 09:08
Leuk initiatief. Ik zou wel adviseren om te kijken of je de spraak anders kunt opnemen. Nu zit er toch een beetje galm op zodat het net wat lastiger te volgen is. Vooral als je achter in beeld staat.

Hoi Martin, ik zal er eens naar kijken. Ik wil sowieso nog een keer microfoon aan gaan schaffen voor de opnames. Bedankt voor de tip in ieder geval.

Codio
9 mei 2013, 06:35
Ha Gijs,

Bedankt voor je reactie. Heb nog eens diverse video's bekeken en denk inderdaad dat ik door kan gaan op de ingeslagen weg. Ben lekker bezig, inmiddels ook met barré. Gaat wel lekker, langzaam wordt het pakken van die barre's ook alweer automatismen. Overpakken van open naar barre gaat wel moeilijk maar dat komt hopelijk wel goed door veel te oefenen. Binnenkort gitaar mee op vakantie, tijd zat om dit erin te slijpen.

Gijs Heijnen
9 mei 2013, 11:35
Hoi Codio, goed bezig zo te horen :D. Gewoon je uren maken en dan slijp je dat er vanzelf allemaal in.