PDA

View Full Version : Verschil gibson les paul special single cut en junior special



Row
3 mei 2013, 19:52
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren op een Gibson les paul special single cut p90 faded gespeeld. De gitaar komt uit 2012. Helaas kan ik er weinig over vinden. Zelfs niet op de orginele Gibson website.

Vandaag zag ik een Gibson les paul junior special hangen. Ook met 2 p90's. Deze gitaar heeft wel een binding vergeleken met de special.

Weet iemand wat het verschil is tussen deze gitaren en waarom de special single cut 100 euro duurder is?
Alle informatie is welkom want ik twijfel erg tussen 2. Alvast bedankt!

Groetjes, Rowin

kwispelhond
3 mei 2013, 20:15
Gibson gooit altijd alles door elkaar en de rest van de wereld niet minder maar vroeger was het een special als er 2 elementen en 4 knoppen met toggle-switch op zaten en een Junior als er 1 element en 2 knoppen op zaten. Ik zie dat ze nu een serie zelfs de Junior Special's hebben genoemt, het moet ook niet gekker worden hé!! :mad:

Verder meen ik me toch echt te herinneren dat er op die faded singel-cut Specials P100's zaten, maar dat kan ook best wel weer de vorige serie geweest zijn.

Om een antwoord op je vraag te geven: Zal wel materiaal zijn, verschil tussen rosewood toets en baked-maple toets of zoiets? van de prijsstelling bij Gibson begrijpt helemaal niemand wat volgens mij.

Pepe
3 mei 2013, 23:54
Het is mix & match wat ze doen. Binding, gloss finish en electronica bepalen voor een deel de prijs. De body van een dekkende kleur zal meer delen hout hebben dan een transparante dus dan kan een dekkende finish een gloss afwerking krijgen en een transparante een satin om weer op ongeveer dezelfde prijs uit te komen. Dus dan is een transparante gloss met binding en 2 pickups de duurste variant.
Ook inflatie speelt mee, ik zie het laatste half jaar de prijzen van Gibson weer ras omhoog klimmen