PDA

View Full Version : Semi Akoustische zingt rond



Ryan_Hemzelf
3 mei 2013, 15:36
Hallo,
Ik bezit een Semi Akoustice Cort Earth-70e waar ik heerlijk op kan pingelen.
Het enige probleem wat ik zwaar hinderlijk vind is als ik hem versterk via mijn versterker kan ik niet zo luid spelen omdat het geluid nogal snel gaat rond zingen tussen de gitaar en mijn versterker.
Ik heb het volume van de gitaar laag gezet en de treble-middle-bass op de gitaar ook op zn laagst en toch wilt hij nog rond zingen.
Is er een trucje voor om dit een beetje tegen te gaan?

LaurentB
3 mei 2013, 15:50
Ja, daar is een oplossing voor en dat heet een 'feedback buster', en kun je bij de muziekwinkel krijgen of bij een webwinkel bestellen. Het is een rubberen 'dop' die je in het klankgat kan plaatsen, en dat werkt meestal afdoende:
http://elderly.com/images/accessories/ACC/FBR2.jpg

Jedeel
3 mei 2013, 16:03
Heeft de gitaar een combi van microfoon en piëzo?
(Als dat zo is, probeer eens alleen de piëzo.)

Ryan_Hemzelf
3 mei 2013, 16:20
Ik zal is bij baxshop kijken maar ik had t idee dat met zo een rubberen dop je klank wegvalt aangezien je de klankenkast afsluit van de snaren

Eko
3 mei 2013, 16:26
Nee, de dop is prima bruikbaar. Het geluid wordt gevormd door de trilling die je kam op je blad overbrengt. De piezo zit daar onder de kam. De Feedbackbuster werkt echt goed.

Ryan_Hemzelf
3 mei 2013, 16:34
Helemaal mooi, ik ga hem gelijk bestellen, vind hem niet zo mooi dus misschien frees ik wel een mooie houten dop.

Thanx voor de reacties

LaurentB
4 mei 2013, 01:32
Ja, akoestisch dempt het het geluid wel, maar versterkt niet echt.

Dootch
5 mei 2013, 01:10
Helemaal mooi, ik ga hem gelijk bestellen, vind hem niet zo mooi dus misschien frees ik wel een mooie houten dop.

Thanx voor de reacties

Hoera voor het zelf proberen!.
Maar let wel op het volgende: Inspecteer de rand van het klankgat eens. in 99% van de gevallen loopt dat af op een scherpe rand. Als je daar een dop (als een stopsel) gaat in proppen kan je de randen beschadigen. Rubber beschadigd de gitaar niet.
Als je toch een houten dop wil maak hem dan iets te klein en doe er een rubberen rand (als een dichting) rond om het broze klankgat te beschermen. Of probeer anders iets met kurk (vb dikke kurk die onder hete kookpotten wordt gelegd).
Alleszins, ik bouw zelf mijn gitaren, maar m'n feedbackbuster is toch ook gewoon van rubber.

elena75
5 mei 2013, 08:41
mag ik vragen welke versterker jij heb Ryan_Hemzelf ik bezit nl ook een cort earth 70e en ben op zoek naar een versterker maar weet nog niet welke dacht zelf aan een

http://www.bax-shop.nl/akoestische-gitaarversterker/behringer-ultracoustic-at108-gitaarversterker/product-details.html

weet iemand of dit een goede keus is ?

Jedeel
5 mei 2013, 23:19
...
Als je toch een houten dop wil maak hem dan iets te klein en doe er een rubberen rand (als een dichting) rond om het broze klankgat te beschermen.
...


Misschien kan je rondom de houten dop/stop de gewone tochtstrip plaatsen.
Dat beschermt het bovenblad/klankgat en voorkomt trillingen van de houten dop.

budje
5 mei 2013, 23:39
in geval van improvisatie: Ik vergeet mn feedback buster vaak, en dan ben je met een bierviltje en wat ducktape ook gered. Scoor je niet echt punten mee qua schoonheid, maar qua geluid ben je weer gered :)