PDA

View Full Version : Elco ontploft in Valvetech VAC25



VDB
3 mei 2013, 00:09
Harde knal, rook uit de versterker ...

Opengedraaid en bleek dat de Elco die de voeding verzorgt voor de midden aftakking aan de output transfo, ontploft is.
Type: Sprague TA 1803.1 16µF 475 V.

Vervangen door:
http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Capacitors_TAD_Gold_Cap_axial/16uF_475V_12x30mm_axial_capacitor_axial_replac_134 8

=> zelfde effect.

Even naar Valvetech gemaild en schema's verkregen:

Eindtrap:

http://img189.imageshack.us/img189/3842/vac252poweramp.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/189/vac252poweramp.jpg/)


Voeding:


http://img716.imageshack.us/img716/4116/vac252powersupply.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/716/vac252powersupply.jpg/)


Iemand ideeën? Ik denk aan de uitgangstransfo, gelijkrichterslamp, ...?
(Heb nog niet de tijd gevonden om deftig te meten, staat morgen op de agenda.)

Alvast bedankt voor jullie inbreng!!!

nico verduin
3 mei 2013, 06:59
een of meerdere diodes doorgeslagen

cluseau
3 mei 2013, 08:21
Even naar Valvetech gemaild en schema's verkregen:


Misschien kan je ze ff doormailen want ik kan ze niet lezen hoor, veel te klein.

guitarnijboer
3 mei 2013, 11:58
De elco die ' de middenaftakking van de uitgangstrafo van spanning voorziet' zoals jij dat noemt, lijkt mij de eerste elco in de Voeding die verbonden is met punt A. Voor zover ik het kleine schema kan lezen zit er alleen een elco voor de stand-by knop bij de 50 watt versie. In de 25 watt versie lijkt er (als ik het schema zo bekijk) een .047 uF cap voor de stand-by te zitten. Deze is niet electrolytisch en hier kun je dus gewoon wisselspanning op zetten zonder dat deze kapot gaat. Op de eerste elco aan punt A kan dat niet!

Er zijn twee mogelijkheden: (1)de elco is ontploft omdat deze defect raakte en de tweede heb je er verkeerd om in gesoldeerd, (2) maar logischer is te verondrstellen dat je gelijkrichtbuis aan gort is (sluiting) en er wisselspanning op de elco komt te staan.

Ik zou er een nieuwe gelijkrichtbuis in gooien. En daarna de elco vervangen. Daarnaast zou je twee diodes in serie kunnen zetten met de anodes van de buis. Dit voorkomt dat je elco nog eens ploft als de nieuwe gelijkrichter ooit ook eens kapot mocht gaan. Nadeel is dat je zo nooit meer merkt dat ie kapot is... Verder zou ik de stand-by knop niet meer gebruiken en/of een 33uF / 500V cap voor de stand-by knop aansluiten waar nu de .047 cap zit. Deze vangt dan de pieken op bij het inschakelen van de stand-by als de versterker warm is.

Succes ermee!

Oh, ja: als het mijn versterker was geweest zou ik meteen alle hoogspanningselcos vervangen. Daarnaast zou ik 1 diode in serie zetten met de de kathode (1n4007 of zo) tussen de buis en de stand-by knop en de transformator zekeren met twee zekeringen tussen detrafo en de anode aansluitingen van de gelijkrichter.

nico verduin
3 mei 2013, 18:23
een of meerdere diodes doorgeslagenK.t zit ook een rectifier in.... kleine 2$#%^%$#@ plaatjes. Die zal wel kapot zijn.

VDB
4 mei 2013, 00:32
Alvast bedankt voor jullie reacties!!!

De elco's had ik al allemaal vervangen, op correcte manier.

Ik bestel me een gelijkrichter en wat diodes.
Wat de diodes betreft, connecteer ik die best zoals deze:

http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/fenderLayout/5F4Ceriatone.jpg

Aangezien pin 6 en 7 niet in gebruik zijn, kan ik deze gebruiken om de diodes in serie te plaatsen.

Waarom nog dat condensatortje er tussen?



(Uitgangstransfo is nog perfect.)

guitarnijboer
4 mei 2013, 01:16
Dat kleine condensatortje dat er nu zit blust de vonk bij het uitschakelen van de stand-by. Deze vervangen door een 33uF / 500V exemplaar spaart je gelijkrichter. De gelijkrichter moet anders steeds een hoge piekstroom leveren bij het inschakelen van de stand-by. De elco's zijn allemaal leeg als je versterker op stand-by staat en bij het inschakelen ziet de gelijkrichter kortstondig een hele lage weerstand waardoor er kortstondig een relatief erg hoge stroom loopt. Doe je dit vaak genoeg dan houdt je gelijkrichter het voor gezien, zoals bij jou is gebeurd.

Bij dit soort versterkers is het wijs de stand-by niet te gebruiken, of ervoor te zorgen dat de inschakelstroom wordt beperkt. Dit doe je met de extra elco.

TIP!Nog beter is het om de stand-by knop te verplaatsen en hem in serie tussen de eerste elco (punt A) en de 1000 ohm weerstand naar de tweede elko te zetten. Er blijft dan spaning op de anodes van de eindbuizen staan maar omdat de schermroosters (zitten op punt B) spanningsloos zijn loopt er geen stroom meer door de eindbuizen. de rest van de versterker krijgt dan ook geen spaning meer.
De 1000 ohm weerstand beperkt samen met de eerste elco die op punt A zit de inschakelstroom zodat je gelijkrichter heerlijk fris en fruitig blijft!

edit: aaah, je bedoelt dat kleine condensatortje op de buisvoet over de diodes in de Ceriatone schema waarschijnlijk... Het enige dat ik kan bedenken is dat deze een eventuele inductiespanning bij het uitschakelen van de standby knop tegengaat. Deze zou flink hoger kunnen worden dan wat de buis aankan, en hiervan kan dan op den duur de buis weer kapot gaan.

VDB
8 mei 2013, 09:52
Allen bedankt voor de reacties!


... Ondertussen:

- Elco's opnieuw vervangen (Wat me opvalt is dat de TAD elco's veel kleiner (de helft) zijn dan de oorspronkelijke. Waardes kloppen echter wel met de originelen en wordt ook door TAD aangeraden deze te gebruiken.)
- 1k 5 Watt weerstand vervangen, deze was stuk
- rectifier lamp vervangen door TAD 5u4G
- twee diodes in serie geplaatst met anodes (één diode per anode)

Vanmorgen snel even de versterker opgezet, zonder te meten of te spelen.
Ik merkte geen rook meer, positief, wel had ik nu een continue "kreunend" zoemgeluid uit de speaker.
Lijkt op oscillatie.

Bekabeling ligt echter identiek als er voor ...

Vanavond hang ik hem even aan de scoop.

Iemand nog ideëen?

ALvast bedankt!

Gearjunkie
8 mei 2013, 10:23
Bias???????

cluseau
8 mei 2013, 10:47
Ik merkte geen rook meer, positief, wel had ik nu een continue "kreunend" zoemgeluid uit de speaker.
Lijkt op oscillatie.


Als je daar niet zeker van ben kun je een soudsample plaatsen of mailen. Je hebt een scoop dus kun je eenvoudig zien of er sprake is van oscilleren. Door het oscilleren staat de amp max vermogen te leveren en veel stroom uit de voeding te onttrekken vandaar de 100Hz brom. Een andere mogelijkheid is dat de eindtrap uit balans is. Oorzaken daarvan kan bv een buis zijn of koppelcap die lekt maar kun je zelf wel vaststellen door te meten.

nico verduin
8 mei 2013, 10:52
Allen bedankt voor de reacties!


... Ondertussen:

- Elco's opnieuw vervangen (Wat me opvalt is dat de TAD elco's veel kleiner (de helft) zijn dan de oorspronkelijke. Waardes kloppen echter wel met de originelen en wordt ook door TAD aangeraden deze te gebruiken.)
- 1k 5 Watt weerstand vervangen, deze was stuk
- rectifier lamp vervangen door TAD 5u4G
- twee diodes in serie geplaatst met anodes (één diode per anode)

Vanmorgen snel even de versterker opgezet, zonder te meten of te spelen.
Ik merkte geen rook meer, positief, wel had ik nu een continue "kreunend" zoemgeluid uit de speaker.
Lijkt op oscillatie.

Bekabeling ligt echter identiek als er voor ...

Vanavond hang ik hem even aan de scoop.

Iemand nog ideëen?

ALvast bedankt!Door de nieuwe productie methode zijn alle componenten veel kleiner geworden. Een 1W koolfilm weerstnd heb je tegenwoordig ook al in de maat van vroeger een 1/2W weerstand.
De hum kan ook van een buis zijn die eruit ligt. Dan heb je een onbalans in de OT of zoals Gearjunkie al aangaf of de Bias van een of meerdere buizen eruit ligt. Met die originele LC buisvoeten is alles mogelijk.

cluseau
8 mei 2013, 10:56
En zeker niet onmogelijk bij LC's is de buisvoet zelf waarin een kruipstroom optreed en zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Meten is weten :soinnocent:

nico verduin
8 mei 2013, 11:07
. Meten is weten :soinnocent:Dat schaffen wij bij deze af:seriousf:

cluseau
8 mei 2013, 11:30
Dat schaffen wij bij deze af:seriousf:

Dus......de scoop tekoop en verder met het nattevingerwerk ????? :dontgeti:

kassie
8 mei 2013, 11:37
Dus......de scoop tekoop en verder met het nattevingerwerk ????? :dontgeti:

Jazekers! Multimeter uit het raam, en met de natte vinger voelen of je spanning hebt of niet...

nico verduin
8 mei 2013, 11:38
Dus......de scoop tekoop en verder met het nattevingerwerk ????? :dontgeti:Gewoon je tong erop :) net als testen van een 9V batterijtje :) Krijg je een jetser, weet je dat je spanning hebt.....

cluseau
8 mei 2013, 11:40
Ah juist, en dan is het aantal krullen in je tong een maat voor de spanning zeker :D



Wel eerst laten ijken dan heh :seriousf:

kassie
8 mei 2013, 11:50
Ah juist, en dan is het aantal krullen in je tong een maat voor de spanning zeker :D



Wel eerst laten ijken dan heh :seriousf:

Even naspoelen met een slokje tabasco, zal geen probleem meer zijn...

nico verduin
8 mei 2013, 11:52
Even naspoelen met een slokje tabasco, zal geen probleem meer zijn...wlah theh je:seriousf:

muziekschuur
8 mei 2013, 11:55
Wel eerst stalen krulspelden in doen heren...

kassie
8 mei 2013, 12:43
Nu we het er toch over hebben... wanneer wordt stroom/spanning levensbedreigend. Heb in mijn leven wel eens schok gehad uit het stopcontact.. (mijn moeder had twee dezelfde stekkers aan een verlengsnoer gemonteerd geloof het of niet). En laatst nog was ik met snubber caps aan het spelen in de PI kreeg daar ook een schok van die een wit puntje achterliet op mijn vingertop. Ik had het er laatst over met een maat, die zei dat een stopcontact bv zeer dodelijk was. Nou kan ik er lichtzinnig over denken, maar een dergelijke jetzer komt op mij wel onprettig over... maar nou niet echt dat ik zeg je gaat eraan dood.

cluseau
8 mei 2013, 13:24
Nu we het er toch over hebben... wanneer wordt stroom/spanning levensbedreigend. Heb in mijn leven wel eens schok gehad uit het stopcontact.. (mijn moeder had twee dezelfde stekkers aan een verlengsnoer gemonteerd geloof het of niet). En laatst nog was ik met snubber caps aan het spelen in de PI kreeg daar ook een schok van die een wit puntje achterliet op mijn vingertop. Ik had het er laatst over met een maat, die zei dat een stopcontact bv zeer dodelijk was. Nou kan ik er lichtzinnig over denken, maar een dergelijke jetzer komt op mij wel onprettig over... maar nou niet echt dat ik zeg je gaat eraan dood.


Algemeen wordt 30mA als de grens beschouwd. Hoeveel spanning er nodig is om die 30mA door je kloeke borst te jagen is afhankelijk van de mate waarin je opgewonden bent. Dit hangt dan weer samen met de droge of bezwete huid. Kortom veel gelul maar je snapt vast wel waar het om gaat. Wil je uitproberen waar de grens voor jouw ligt neem dan een regelbare voeding van minimaal 500V= en zet een stroommeter in serie. Laat iemand meekijken om de meter af te lezen en geef hem van tevoren je inlog paswoord want je zal zelf natuurlijk niet meer kunnen mededelen bij welke waarde het licht uitging en tenslotte zijn wij ook wel benieuwd.

Ik krijg zelf wel een paar opneukers per jaar (risico van het vak) maar ben toch altijd blij dat ik het naderhand nog weet. Soms zit er dan een krul in mijn tong maar die is helaas niet geijkt en kan je dus niets vertellen over de stroom die ik geincasseerd heb.

tommus42
8 mei 2013, 14:49
:D, gelukkig heeft je lichaam een natuurlijke afkeer van elektrische schokken.
Het probleem is denk ik dat alle 'elektrisch gevoelige' cellen, even de zelfde kant op staan. In je hart zit de sinusknoop die dat (als het goed is!) weer keurig op de rails zet met een nette puls van zo'n 60 beats/minute:). Het wordt zuur als je een aanleg tot ritmestoornissen hebt, als de boel blijft fibrilleren heb je natuurlijk een probleem:ok:.

cluseau
8 mei 2013, 15:06
In je hart zit de sinusknoop die dat (als het goed is!) weer keurig op de rails zet met een nette puls van zo'n 60 beats/minute:).
Die yanks zijn zo gek nog niet. Als je daar aan de 117 hangt loop je gelijk synchroon :)





.....als de boel blijft fibrilleren heb je natuurlijk een probleem:ok:.
Als je bent uitgefibrileerd dan heb je pas een probleem :soinnocent:

cluseau
8 mei 2013, 15:30
@ JohnLord, je hebt gelijk maar het ging om het getal. Dit gaat toch helemaal nergens meer over dus wat maakt het uit.

VDB
10 mei 2013, 22:46
Even terug naar het topic.

Om één of andere reden zat ik te denken dat de reverb parallel was aangesloten, niet dus.
Ik had de reverb, omdat die in het cabinet was gemonteerd, afgekoppeld.
Vandaar de rariteit van oscillerend signaal.

Alles aangesloten zoals het hoort.

Nieuwe lampen er in en bias goed gezet.

Amp doet het weer perfect.

Allen bedankt!

cluseau
11 mei 2013, 09:24
Even terug naar het topic.

Om één of andere reden zat ik te denken dat de reverb parallel was aangesloten, niet dus.

Ja sorry voor de dwaling, liet me even meeslepen :soinnocent:

Staat wel degelijk parallel, tenminste als je het over een veerunit hebt. Je droge signaal komt nooit door een veer heen dus moet daar wel omheel geleid worden. Parallel dus.