PDA

View Full Version : grootmembraan microfoon voor versterker



Robin...
2 mei 2013, 23:31
http://img824.imageshack.us/img824/7901/90779745601568781772670.jpg

Gisteren was ik in de studio wat opnemen voor een album van iemand. Maar blijkbaar had de producer zijn mic's vergeten voor het opnemen. Er lag nog een mic die normaal voor zang gebruikt wordt. (weet het merk en type niet meer) Dus ik dacht roeien met de riemen die we hebben. Ik heb hem ervoor gehangen ongeveer 0.5-1 meter afstand. Met de versterker op volume 2-3 met een tubescreamer voor het rhythm en de fulldrive erbij voor de solo stukjes. Maar wat een vintage geluid kwam er ineens uit. Heel erg luchtig geluid om het zo maar te beschrijven. Precies de sound die ik wou voor het nummer. Tot het album uit is mag ik jammer genoeg nog niks laten horen.

Ben net pas begonnen in de studio met dingetjes opnemen. Weet nog bijna niks ervan af. Dus als ik wat verkeerds zeg...sorry. Word dit vaker gedaan? Normaal zet ik een sm57 ervoor en nog een andere mic achter de versterker.

Frits van Mourik
2 mei 2013, 23:45
Ja, hoor, dat wordt zeker vaker gedaan; onder andere door ondergetekende.
In liefde en studio-opnames is alles geoorloofd, om tot het gewenste resultaat te komen.
Je moest eens weten...;)

Robin...
3 mei 2013, 00:23
Mooi om te weten :p

Ik heb ook wel eens gehoord in de kroeg dat sommige een open back versterker achterop de grond neerleggen en eronder een mic doen. Ik wil dat ook wel eens proberen. Weten jullie daar iets meer van?

The Bertman
3 mei 2013, 00:42
Opnemen met twee mics is veel moeilijker van met eentje. Je krijgt al gauw last van faseproblemen. Ik zou zeggen, probeer eerst met 1 mic een goed geluid te krijgen, gewoon alles wat je hebt uitproberen, op alle posities, inclusief zijn rug. Neem er eens lekker de tijd voor. (op zijn rug met een mic in zijn darmen heb ik nog nooit gedaan, het klinkt als een idioot idee. Maar als het klinkt, dan klinkt het.)

Han S
3 mei 2013, 00:44
Wat Frits zegt, in de opnametechniek is er maar één regel: er zijn geen regels.

Robin...
3 mei 2013, 02:01
Wat Frits zegt, in de opnametechniek is er maar één regel: er zijn geen regels.

Zo zie ik het ook een beetje. Kleine dingetje maken enorm verschil merk ik al. Gistere heb ik met gitaar een halve toon naar beneden gestemd en dat maakte al enorm veel invloed.

Frits van Mourik
4 mei 2013, 01:28
Zo zie ik het ook een beetje. Kleine dingetje maken enorm verschil merk ik al. Gistere heb ik met gitaar een halve toon naar beneden gestemd en dat maakte al enorm veel invloed.

Sodeju, dat noem ik nou niet direct een klein dingetje...
En al zeker niet, als de andere musici van je band dat nìet hebben gedaan!
Wellicht moet toch iemand zoiets opvallen.;)
Maar: YMMV.

Robin...
4 mei 2013, 13:09
Ik speel daarna ook een halfje hoger ;). Als je met dikke snaren een halfje naar beneden stemt lijkt het wel of de noot/akkoord voller worden.