PDA

View Full Version : Hulp nodig bij keuze nieuwe semihollow gitaar



Bakkersma
2 mei 2013, 22:58
Ben op zoek naar een nieuwe semi hollow thinline gitaar.
Na lang wikken en wegen kom ik tot de volgende shortlist:
1) Schecter Corsair Bigsby
2) Hagstrom Viking Deluxe Tremar
3) Gretsch G5422TDC
4) Hofner verythin HCT-VTH Limited
5) Epiphone BB-King Lucille

T'is moeilijk om deze gitaren direct te vergelijken ik ken geen winkel die ze in huis heeft dus jullie input is zeer welkom. Andere suggesties natuurlijk ook.

Groet Klaas

Hotpepper01
3 mei 2013, 07:13
Welkom Klaas !!!

Zonder wat achtergronden te kennen is het ook voor ons lastig.
Wat voor muziek zou je willen spelen? Welke van de 5 spreekt je het meeste aan en waarom?

jimihattricks
3 mei 2013, 07:16
..en ik mis de Ibanez Artcores in je lijst; daar zijn toch veel forumleden erg enthousiast over

Nilke
3 mei 2013, 09:19
Ben op zoek naar een nieuwe semi hollow thinline gitaar.
Na lang wikken en wegen kom ik tot de volgende shortlist:
1) Schecter Corsair Bigsby
2) Hagstrom Viking Deluxe Tremar
3) Gretsch G5422TDC
4) Hofner verythin HCT-VTH Limited
5) Epiphone BB-King Lucille

T'is moeilijk om deze gitaren direct te vergelijken ik ken geen winkel die ze in huis heeft dus jullie input is zeer welkom. Andere suggesties natuurlijk ook.

Groet Klaas

Klaas, dit zijn allen Bigsby vibrato gitaren (en dat is fijn +1) maar de Epi BB King is een uitzondering: Geen Bisgby en daarnaast een flinke, enorm grote bak! Daar is op zich niets mis mee, maar in vergelijking met de andere genoemde gitaren wel even wat anders.

Ik heb zelf ook zo'n Gretsch gehad maar vond het geluid -wat ik eruit kreeg- niet helemaal mijn ding (dat ligt aan mij!) en verder de "quality of build" wat tegenvallen. Helaas. Ik snap de looks&vibe wel, maar ik zou sowieso op alle gitaren willen proef-spelen! Je hebt het al gauw over €600+ uitgave... Alternatief: een St.Blues 61South met Bigsby. Lekker licht, super geluid, fijn gitaartje. Paar jaar geleden "end of line" gekocht voor €750 bij FB EIndhoven. Maar die zal je nieuw bijna nergens meer kunnen kopen en tweedehands ook "voor de hoofdprijs" Als je iets meer uit wilt/kunt geven (€1450-1500)zou ik zeker eens gaan spelen op een Duessenberg TV Starplayer. Super geluid, licht, super gebouwd en een veel betere (!) Bigsby.

Mijn 2 centen :-) :hippie:

Nilke
3 mei 2013, 11:39
..en ik mis de Ibanez Artcores in je lijst; daar zijn toch veel forumleden erg enthousiast over

Mèh! paar keer AFS75trem in m'n handen gehad. De nek is- of voelt wel heel erg dunnetjes/smal (hij lijkt wel aan de toets-kant een beetje "terug" te wijken, naar binnen als het ware) maar ik heb grote handen :-) en zo'n losse brug op een houtje (wat je bijna elke keer na snaren verwisselen opnieuw moet intoneren?) daar moet je van houden... De Bigsby is een Ibanez licenced versie met een enorme zware veer. Dat is natuurlijk eenvoudig te verhelpen. Verders hoor ik her&der (maar dus niet uit eigen ervaring) matige geluiden over de tuners. Alweer: mijn 2 centen

frekie
3 mei 2013, 19:23
DE Artcore lijn bevat ook semisolids met een sustainbalk in het midden en TOM brug. Een AS103 lijkt me geen slechte gitaar: Verder Washburn HB35, Epiphone Sheraton, Yamaha SA2000/2100/2200.

Swaag
3 mei 2013, 20:15
In dat lijstje van TS staat een Hagström Viking Deluxe met Tremar.
Klaar. Het topic kan dicht en we zien de foto's van een blije TS met zijn nieuwe Hagström vanzelf wel een keer op GN.

jimihattricks
4 mei 2013, 08:34
Mèh! paar keer AFS75trem in m'n handen gehad. De nek is- of voelt wel heel erg dunnetjes/smal (hij lijkt wel aan de toets-kant een beetje "terug" te wijken, naar binnen als het ware) maar ik heb grote handen :-) en zo'n losse brug op een houtje (wat je bijna elke keer na snaren verwisselen opnieuw moet intoneren?) daar moet je van houden... De Bigsby is een Ibanez licenced versie met een enorme zware veer. Dat is natuurlijk eenvoudig te verhelpen. Verders hoor ik her&der (maar dus niet uit eigen ervaring) matige geluiden over de tuners. Alweer: mijn 2 centen

Aha, ok, een goede trem is dus een must. Handig om te weten. Dan zou ik ook voor de Haagstroom gaan..

Bakkersma
4 mei 2013, 20:52
Allereerst dank voor de reacties, het blijft een zoektocht.
Ibanez heb ik overwogen maar ik ben niet onder de indruk van de trem die gemonteerd is.
Gretsch heb ik enige ervaring mee, G5120, de G5422 is dunner, wat ik fijn vind en heeft betere Pick Ups.
De Hagstrom heb ik een keer geprobeerd, fijne gitaar fijne trem. Volgens sommige reviews zijn er wel een quality issues zo als goedkope electronica, maar de gitaar is ook €100,- goedkoper dan de Gretsch en de Schecter.
De andere twee gitaren, Schecter Corsair en Hofner Verythin, ken ik niet. De Schecter lijkt mij een topper maar ik heb er nog nooit op gespeeld. De Verythin staat in Amersfoort die ga ik binnenkort proberen.

Iemand hier ervaring met de Schecter Corsair?

Bakkersma
4 mei 2013, 21:09
@Hotpepper01, dank voor het hartelijk welkom. Ik hou van blues en van de 335 stijl gitaren. Een Bigsby vind ik stoer en voegt in mijn ogen een dimensie toe aan een gitaar en op een 335 stijl gitaar staat het erg goed IMO.
De Schecter lijkt op papier de meest complete en veelzijdige gitaar maar ik heb er nog nooit 1 gezien.
De Hagstrom ziet er goed uit en voelt fijn aan maar ik twijfel over de kwaliteit.
De Gretsch lijkt me een zekerheid, een betere gitaar dan de G5120 en die is al fijn.
De Hofner ken ik niet maar past wel in het plaatje en is de goedkoopste van de de vier.
Een Epiphone overweeg ik niet echt tenzij iemand me overtuigd.

frekie
5 mei 2013, 12:04
Volgens mij kan je zo'n beetje elke ES335 gitaar achteraf wel modden met een Bibsby.

Anyway laat on even weten wat het geworden is en natuurlijk vooral FOTOOS!

Swaag
5 mei 2013, 13:03
Volgens mij kan je zo'n beetje elke ES335 gitaar achteraf wel modden met een Bibsby....Inderdaad. En zeker nu er zoiets als Vibramate bestaat.

Bakkersma
10 mei 2013, 20:39
Ik heb de knoop doorgehakt en een Gretsch G5122DC gekocht, wallnut met TV Jones pickups. Nu nog een koffer.

Marbles
10 mei 2013, 20:43
Mooi! Hoe speelt ie?


Nu nog een koffer.

En foto's posten ;)

Swaag
10 mei 2013, 21:58
Ik heb de knoop doorgehakt en een Gretsch G5122DC gekocht, wallnut met TV Jones pickups. Nu nog een koffer.Goede keuze. De koffer is in ieder geval bij de Duitsers van Musicstore te koop.