PDA

View Full Version : HNGD: Burny Les Paul 80's (RLG-60?)



Speeddemon
2 mei 2013, 21:46
Sinds gisteren ook toegevoegd;
http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/Guitar%20stuff/BurnyRLG-601989Honeyburst_1_zpsee9c6dfb.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/Guitar%20stuff/BurnyRLG-601989Honeyburst_zps80d3af61.jpg


Volgens de verkoper een RLG-60 uit '89 (want 3 piece body, veneer top en VH-1 pups (op de pickup ringen zie je een lichte verkleuring waar normaal van die zwart/gouden VH-1 stickertjes zaten).
Wat mij doet twijfelen zijn de 'bell' truss rod cover (die normaliter op oudere Burny's zit) en het feit dat de pickups een lagere DC weerstand hebben dan de late 80's VH-1's (die zouden rond de 8.4k en 8.6k moeten zitten, terwijl deze gitaar 8.06k bridge en 7.7k neck heeft).

Hij heeft nog geen setup gehad en de D-snaar loopt een beetje aan, maar de topkam en brug gaan toch vervangen worden, dus wie weet, is het dan al verholpen.
Hij speelt heerlijk (op de lichte D-snaar buzz na) en klinkt waanzinnig; vol/warm en toch ontzettend gedefinieerd en enigszins helder.
Deze kleur (honeyburst) stond samen met varianten amber-burst en lemon-drop al heel lang op m'n Les Paul-verlanglijstje. Ik verwacht hier eigenlijk ook minder aan te gaan versleutelen dan m'n 2 andere Burny's (waar ik zo'n beetje álle hardware van heb ge-upgrade), om 'm lekker origineel te houden, al jeukt 't wel om er een setje crème-kleurige DiMarzio's (Norton/36th PAF Anniv. of Super D/Air Norton) in te gooien.

Andere Burny kenners die mij er meer over kunnen vertellen zijn zeer welkom!

DarknessAwaits
2 mei 2013, 21:55
Nou, 't is de laatste tijd wel raak... Kan nergens kijken of ik zie een bloedmooie gitaar opduiken. ;)

Gefeliciteerd man, ziet er heeeeeel mooi uit.

Rinze
2 mei 2013, 22:42
Prachtig! Mooie top :crazyhappy:

soundbound
3 mei 2013, 07:44
Mooi hoor! Dat wordt weer een lekker weekend :)

Agent_Smith
3 mei 2013, 09:10
Soww, mooi gitaar zeg! Gefeliciteerd!
Ik ben geen Burny-kenner, slechts een Burny-owned :) Mijne is een 1e helft jaren 80 Randy Rhoads. Type weet ik niet exact, maar ik dacht een LC70-RR ofzo. Meer weet ik er eigenlijk niet echt van. Heb wel een keer een zeer uitgebreide website erover gevonden.

Speeddemon
3 mei 2013, 17:36
Soww, mooi gitaar zeg! Gefeliciteerd!
Jij en de rest bedankt voor de felicitaties!
Ben er ook erg blij mee, want dit is nou typisch een kleur waar je bij Burny niet vaak tegenaan loopt (toch vaker Customs, Gold Tops en sunbursts). Heb jaren geleden ooit bij een dergelijk model (met volgens mij de late 80's truss rod cover) in Italië net misgegrepen en daar altijd van gebaald.



Ik ben geen Burny-kenner, slechts een Burny-owned :) Mijne is een 1e helft jaren 80 Randy Rhoads. Type weet ik niet exact, maar ik dacht een LC70-RR ofzo. Meer weet ik er eigenlijk niet echt van. Heb wel een keer een zeer uitgebreide website erover gevonden.
Ik heb precies dezelfde. Lomp zwaar (5.5kg ofzo), maar een sound!

Speeddemon
7 oktober 2013, 09:38
Mensen, ik heb wat ideeën nodig; ik heb onlangs 2 Bourns push-pull potmeters voor de Burny besteld en kreeg stereo-versies. Wat zou ik daar extra mee kunnen doen?
Ik vind die Bourns pots trouwens een heerlijke weerstand hebben; niet zo los als de Alpha push/pulls en niet zo stug als CTS.

Dweezman
7 oktober 2013, 14:21
Know nottin over pots, maar wát een mooie gitaar zeg!

Majmun
7 oktober 2013, 15:55
Very nice :)

Speeddemon
1 november 2013, 09:35
Update:
Brug pickup is een F-spaced DiMarzio Norton in double cream geworden.
Neck pickup is een DiMarzio Air Norton in double cream geworden.
Beide te splitten met de (Bourns) push-pull potmeters en GOED dat ie dan klinkt! Echt Tele-twangy, met veel 'throatiness' en ballen.
Ik heb meer gitaren met push/pulls om te splitten, maar de Norton is tot nu het best klinkende brug-element als ie gesplit is (en gewoon in series is ie ook heerlijk).
Ik ging oorspronkelijk voor een iets meer vintage sound met een rauw randje en de Norton/Air Norton combi zit daar wel weer boven qua output en karakter, maar het fijne is wel dat deze gesplit zo goed bruikbaar zijn; echt dat je nauwelijks meer interesse hebt om ze in humbucker-modus te gebruiken.
Let wel; sinds ik m'n Fender Princeton Reverb SF heb, speel ik een hoop meer country/classic rock/rockabilly en ben de laatste dagen ook flink bezig geweest allerlei pedaaltjes op die amp te vergelijken, juist met low/medium gain overdrives en daar komen die coil-splitted sounds flink tot hun recht.

Ben nog steeds ook heel benieuwd naar de Dimarzio 36th Anniv. PAF neck, maar tegelijkertijd ben ik ook bang, dat die -omdat ie een lagere output (én DC weerstand) dan de Air Norton heeft- gesplit minder bluesy en mooi klinkt. Zou ik daar alsnog voor gaan, dan komt de Air Norton misschien weer terug in de brug-positie, waar ik 'm ook erg goed vond -helder, maar karaktervol, en niet dun/scherp.

SBe
1 november 2013, 10:11
Heel mooi man!! Proficiat!

Speeddemon
8 december 2013, 12:21
Ben nog steeds ook heel benieuwd naar de Dimarzio 36th Anniv. PAF neck, maar tegelijkertijd ben ik ook bang, dat die -omdat ie een lagere output (én DC weerstand) dan de Air Norton heeft- gesplit minder bluesy en mooi klinkt.
Die angst bleek ongegrond; heb sinds deze week de 36th PAF neck in een andere Les Paul (Custom) liggen en die klinkt me toch lekker!

Best wel vergelijkbaar met de Air Norton (ze delen ook de Airbucker technologie; maar de Air Norton heeft er Dual Resonance bij, en de 36th PAF heeft daarvoor in de plaats Virtual Vintage techniek erbij) als hals-pickup, maar iets opener en minder output. De Air Norton klinkt een tikje moderner en misschien vloeiender, maar ook meer compressed. Caveat: ik ben nu wel op de vierkante mm aan het zoeken hoor.

De laatste 2 upgrades aan de Burny van dit topic zijn ook een feit; Tusq topkam (stond al heel lang gepland) en een aluminium (nickel colored) tailpiece. Scheelt weer in gewicht, scheelt mogelijk in klank (het verneukeratieve is, dat je een staartstuk meestal tegelijkertijd met snaren vervangt, dus de vraag is, wat hoor je dan meer?). Tot nu toe in ieder geval een heerlijke gitaar!

Mitch
8 december 2013, 20:54
Ik zeg: tijd voor nieuwe foto's :)

nickofzo
8 december 2013, 22:46
Ik kijk waarschijnlijk naar een mooiste gitaar 2013 inzending.

vulvasonic
8 december 2013, 23:38
Ik zie nu pas dat ik nog helemaal niet op dit topic heb gereageerd! :eek:

Ik zeg, SCHITTERENDE GITAAR, SPEEDY!!!! :cheerup:

SloeGin
9 december 2013, 10:15
Vette gitaar man!
MIJ Les Pauls rule ;)

Speeddemon
9 december 2013, 14:19
Thanks leute. :satisfie:
Binnenkort maar eens betere foto's nemen.

vulvasonic
9 december 2013, 14:43
Thanks leute. :satisfie:
Binnenkort maar eens betere foto's nemen.

Dat zal goddomme hoog tijd worden!!! :angry:



;)

Marknuch
15 december 2013, 20:17
Thanks leute. :satisfie:
Binnenkort maar eens betere foto's nemen.

Ik zeg: je kunt ze beter laten nemen, met dat gediplomeerde personeel bij jullie thuis ;)

Speeddemon
16 december 2013, 13:02
Ja Nukkie, die heeft mij ondertussen ook het één en ander bijgebracht over compositie, kleurbalans, etc.

Anyway, vandaag had ik vrij, er was relatief goed licht voor een winterse dag, dus zie hier hoe ie is geworden:

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/Guitar%20stuff/BurnyRLG001.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/Guitar%20stuff/BurnyRLG002.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/Guitar%20stuff/BurnyRLG003.jpg


Alle modificaties/upgrades op een rij:
-Graphtech Tusq topkam
-Gotoh nickel ToM brug
-AWM nickel plated aluminium lightweight tailpiece
-Switchcraft output jack
-500k log Bourns push-pull volume potmeters
-DiMarzio Norton DP160F brug humbucker (F-spaced, double cream)
-DiMarzio Air Norton DP193 neck humbucker (double cream)
-2x treble bleed config; 220k R+1nF MKT cap voor de brug, 220k R + 680pF Silver Mica cap voor de neck.

Reeds aanwezige upgrade toen ik 'm kocht; Sprague Orange Drop 0.022uF tone caps.

En voor de kruikenzeikers die zeggen 'met zoveel mods, had je dan niet beter een andere gitaar kunnen kopen?', ik zou waarschijnlijk de helft van die mods ook op een Gibson hebben gedaan, die 3-4x zoveel kost als deze Burny. :hippie: