PDA

View Full Version : Marshall DSL serie



MarcelvdHeide
2 mei 2013, 21:31
Hallo,

Ik speel sinds een jaar of 2 een hele hoop gitaar (minimaal 4 uur per dag). Een tijdje terug heb ik een nieuwe versterker gekocht (marshall MG102FX), deze bevalt mij niet echt, ik vind de sound te simpel en alles klinkt vrijwel het zelfde. Nu ben ik dus weer opzoek naar een andere versterker. Ik liep al snel tegen de marshall dsl 2012 serie aan. Nu is mijn vraag, zijn er mensen die ervaringen hebben met de DSL serie? Zo ja, wat vind je van de versterkers is dit misschien iets voor mij, en voor welke uit deze serie kan ik dan het beste gaan? Zo nee wat voor andere versterkers raden jullie aan?

Mijn speelstijl is vooral guns n roses, slash, iron maiden, jimi hendrix. Gitaar Vintage les paul met seymour duncan aph2 humbuckers.

Budget op het moment zo'n 700 euro, maar als ik echt meteen voor een nog duurdere kan gaan kan dat ook.

Gearjunkie
2 mei 2013, 21:35
Welkom!
Ik heb een DSL401 combo gehad. Is weggegaan omdat ik hem te onbetrouwbaar vond. Doel jij op de oude of de nieuwe serie??

MarcelvdHeide
2 mei 2013, 21:43
Bedankt voor je reactie,
Ik heb het hier over de 2012 series http://www.marshallamps.com/product_range.asp?productRangeId=34 ik zal het hierboven ook even veranderen!

Henri H
2 mei 2013, 23:30
De DSL wordt als een hele goede versterker gezien, en vooral het crunch kanaal (schakelbaar via een klein zwart knopje op de versterker zelf, dus niet via een footswitch) zal waarschijnlijk aan jouw wensen voldoen.

Als je een combo wilt, kun je b.v. deze (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m671813395-marshall-jmp-combo-50w-mk-2-incl-greenbacks.html) nemen (beetje te duur denk ik, en de Greenback-speakers zijn niet origineel).
Deze zal waarschijnlijk nog meer in de buurt komen van jouw wensen, met name i.c.m. met een drive-/boostpedaaltje.

MarcelvdHeide
2 mei 2013, 23:55
Bedankt voor je reactie,

Over de dsl, door wie wordt de gezien als een goede versterker? Wat zijn je bronnen?

900 euro is ind wat boven mijn budget, maar valt te overwegen

Henri H
3 mei 2013, 07:38
Ik loop al een paar jaar mee, ook op dit forum, en ik heb nog nooit negatieve ervaringen gelezen van iemand.
Bovendien ken ik een aantal kennissen/forumleden persoonlijk die er één heeft, en er meer dan tevreden mee zijn.
Een DSL 50/100 top kost je 2e hands rond de €550,- denk ik.
Ik zou sowieso voor 2e hands gaan.

Gearjunkie
3 mei 2013, 07:56
Henri, je denkt aan de normale DSL, de ts bedoelt de nieuwe, Chinese? serie.

MarcelvdHeide
3 mei 2013, 11:32
Bedankt voor de reacties,

Ik zat zelf te twijfelen tussen http://www.thomann.de/nl/marshall_dsl40c_2012.htm of http://www.thomann.de/nl/marshall_dsl15c_2012.htm (ik zal ze natuurlijk altijd eerst zelf beide uitproberen, niet zomaar op internet bestellen). Zijn er ook mensen die ervaring hebben met deze versterkers?

Al is een 2e hands top misschien ook een hele goed optie. Ik loop dan alleen tegen 2 problemen aan:

-Is 50 of 100 watt buizen niet te veel voor in een slaapkamer?
-Ik heb zelf op het moment ook nog geen cabinet, hoe veel zou deze gaan kosten nieuw/2e hands?

Bassa
3 mei 2013, 13:56
15 watt is meer dan genoeg voor op de slaapkamer.

TW-Pieter
3 mei 2013, 15:42
Ter vergelijking: ik speel thuis met een buizenversterker van 3 watt en kan 'm niet verder dan de helft open zetten. Wees dus voorzichtig met vermogen. Speel je in een band of heb je plannen om dat in de toekomst te gaan doen? Dan zou je voor wat meer vermogen kunnen gaan, maar weet waar je aan begint. Het zou zonde zijn om een goede amp te hebben en 'm maar zeer beperkt te kunnen gebruiken.

Een heel andere optie: al eens over een Vox Nighttrain nagedacht? Wel een heel ander geluid dan die Marshall, maar naar mijn mening prima in te zetten voor wat je wilt. Heb er een tijdje één gehad (de Lil' nighttrain) en dat was voor thuis perfect. Fijne buizenscheur op een schappelijk volume.

MarcelvdHeide
3 mei 2013, 17:13
Vox night train heb ik eerder ook al over nagedacht, erg handig om mee te nemen. Ik jam geregeld wel eens bij een vriend van me, is het dan ook mogelijk dat ik mijn marshall (die ik op het moment gebruik marshall mg 102fx) gebruik als cabinet voor de vox nightrain als ik bij hem jam, en dat ik voor thuis een echt cabinet koop? Op deze manier hoef ik alleen maar de nightrain steeds te verplaatsen.

Als ik de vox nightrain zal kopen, wat voor cabinet zal ik daar dan volgens jullie het beste bij kunnen kopen, 2*12 of 4*12? En wat voor merk?

Ik zal de versterker nog wel even moet proberen of het wel een goede sound is voor mij...

Henri H
3 mei 2013, 20:37
Henri, je denkt aan de normale DSL, de ts bedoelt de nieuwe, Chinese? serie.Je hebt gelijk, ik bedoel de oudere versies, en ik wist eigenlijk niet dat de huidige DSL's in China worden gemaakt.

Het hangt er een beetje vanaf wat je verstaat onder slaapkamervolume, maar een DSL 50 kun je best nog wel redelijk goed op laag volume gebruiken.
Als het echt zacht moet zou ik je een Eleven Rack aanraden, echt goede sounds voor weinig geld, en je kan er een koptelefoon of (actieve) speakers op aansluiten.

TW-Pieter
3 mei 2013, 23:22
Sowieso natuurlijk zoveel mogelijk proberen.. Daar leer je tenslotte het meeste van.

Die speaker van je Marshall kun je volgens mij gewoon in een head prikken (de speaker van mijn Marshall DSL401 wel in ieder geval). Wel eerst ff impedantie checken natuurlijk.
Ik speelde met die nighttrain altijd over de (matchende) nighttrain cab. Een 1x12 met een Celestion Greenback. Klonk prima

big dooley
3 mei 2013, 23:54
nieuwe DSL serie wordt in vietnam gemaakt... zou in principe qua layout van het signaal hetzelfde moeten zijn als de ouwe modellen, op een paar opgrades na: triode/pentode switch en een resonance control ipv een deepswitch... de (plate) reverb is digitaal geworden...
van binnen ziet de nieuwe DSL er echter totaal anders uit... eindtrapbuisvoeten zitten niet meer op de print gesoldeerd en er wordt een enkele PCB gebruikt ipv 4 losse PCB's

MarcelvdHeide
4 mei 2013, 13:15
Die speaker van je Marshall kun je volgens mij gewoon in een head prikken (de speaker van mijn Marshall DSL401 wel in ieder geval). Wel eerst ff impedantie checken natuurlijk.

Nog even terug komend hierop, op de achterkant van mijn marshall bij de speakeroutput staat: Minimum imp. 4Ω. Valt hieruit op te maken hoeveel ohm de speaker van mijn marshall zijn? Ik heb hier niet zoveel verstand van. De night train heeft 2 outputs 1 van 8Ω en een van 16Ω, welke output zou ik dan moeten gebruiken en waarom?

DarknessAwaits
4 mei 2013, 13:23
Je moet even kijken op de speaker die in je combo zit, daar staat het altijd wel op. Je huidige versterker is niet zo kieskeurig wat dat betreft omdat het een transistorversterker is, als je een buizen amp neemt moet je zorgen dat je de juiste uitgang op de juiste speaker aansluit - zie ook de impedantie faq (sticky).

Baker
4 mei 2013, 13:37
Het is natuurlijk helemaal niet gezegd dat een DSL gemaakt in China slechter is dan een DSL gemaakt in Engeland.

Gearjunkie
4 mei 2013, 13:42
Het is natuurlijk helemaal niet gezegd dat een DSL gemaakt in China slechter is dan een DSL gemaakt in Engeland.

In tegendeel zelfs. Britse producten staan niet echt bekend vanwege hun duurzaamheid.

jerome
4 mei 2013, 23:44
In tegendeel zelfs. Britse producten staan niet echt bekend vanwege hun duurzaamheid.

Dat is wel heel erg kort door de bocht...
Mijn JMP2203 is van '79 en mijn JMP 2204 is van '78, beide probleemloos en in perfecte staat.
Kijk eens hoeveel nóg oudere Marshall, Vox en Hiwatt amps er nog wereldwijd volop gebruikt worden
Neem de motorfietsen van Vincent van eind 50er jaren, oerdegelijk en probleemloos, de tijd ver vooruit.
En kijk eens hoeveel oude Engelse motorfietsen en auto's er nog rond rijden...

Gearjunkie
5 mei 2013, 08:52
;) Ook hier bevestigen de uitzonderingen de regel uiteraard....

Rutger Molenberghs
5 mei 2013, 09:55
van binnen ziet de nieuwe DSL er echter totaal anders uit... eindtrapbuisvoeten zitten niet meer op de print gesoldeerd en er wordt een enkele PCB gebruikt ipv 4 losse PCB's

Lijkt mij een voordeel voor de Vietnamese versie, gezien de temperaturen die buisvoeten kunnen bereiken.


Gezien je smaak, lijkt mij een 'klassiekere' Marshall (of Ceriatone kloon) ook een optie. Versterkers zoals de JCM800 of JTM45 moeten in staat zijn je dat geluid te geven als jij het in je vingers hebt. Ze zijn alleen net :sssh: iets te luid voor thuis.

belfrink
12 mei 2013, 11:53
Volgens mij speelt Dave Murray (Iron Maiden) de laatste jaren ook over DSL100 tops, kun je sowieso kwa sound en veelzijdigheid niet echt de mist mee ingaan, zijn gewoon prima versterkers.

Voor thuis ook prima te gebruiken hoor want ze hebben op standje 1 een prima geluid.

heavy-metal-thunder
12 mei 2013, 12:09
;) Ook hier bevestigen de uitzonderingen de regel uiteraard....

heb verschillende jaren 60 en 70 Marshalls gehad, allen werkten nog probleemloos, geen gekraak of wat dan ook en geen enkele had ooit al een soldeerbout gezien vanbinnen. Vox is wat gevoeliger omdat die zeer heet worden binnenin. Heb al vele jaren een DSL van pakweg 10 jaar oud, nog nooit een klap verkeerd gegeven, ondanks dat het binnenwerk er fragieler uitziet dan van de oude Plexi's.

MarkS
12 mei 2013, 13:19
Volgens mij speelt Dave Murray (Iron Maiden) de laatste jaren ook over DSL100 tops, kun je sowieso kwa sound en veelzijdigheid niet echt de mist mee ingaan, zijn gewoon prima versterkers.

Voor thuis ook prima te gebruiken hoor want ze hebben op standje 1 een prima geluid.


Volgens mij gebruikt hij die als eindbakken voor zijn JMP1 pre?

Gearjunkie
12 mei 2013, 13:23
Dat is eigenlijk de discussie verder niet. Het ging erom dat een Chinees product niet slechter hoeft te zijn dan een Brits product.
De Britten hebben over het algemeen niet de reputatie technisch sublieme producten te leveren. Bij een degelijke auto zonder problemen denk ik nietaan een Rover bijvoorbeeld.

kassie
12 mei 2013, 13:33
euh... Rolls Royce? Bentley? Aston Martin?....

Dat even terzijde... Of ze nu assembleren in Engeland of China, het gebeurt allemaal grotendeels met onderdelen van chinese makelij... De plaatsing van de onderdelen op het circuitbord en solderen gebeurt machinaal, (op enkele ptp bordjes na van reissues). Zit vast met flink wat potmeters, kan weinig aan gebeuren. Maakt echt geen reet uit of de overige draadjes door een chinees of door een Engelse (suzy) worden gesoldeerd. Een veel voorkomende klacht echter is de slordige twisting van de heaters.. maar de meeste modellen komen er mee weg zonder brom.

big dooley
12 mei 2013, 19:30
Volgens mij gebruikt hij die als eindbakken voor zijn JMP1 pre?
ja klopt... normaliter gebruikt hij een JMP1 preamp in de return van een JCM2000 DSL100 (UK versie) hij gebruikt echter ook de EL34 100/100



Dat even terzijde... Of ze nu assembleren in Engeland of China, het gebeurt allemaal grotendeels met onderdelen van chinese makelij... De plaatsing van de onderdelen op het circuitbord en solderen gebeurt machinaal, (op enkele ptp bordjes na van reissues). Zit vast met flink wat potmeters, kan weinig aan gebeuren. Maakt echt geen reet uit of de overige draadjes door een chinees of door een Engelse (suzy) worden gesoldeerd. Een veel voorkomende klacht echter is de slordige twisting van de heaters.. maar de meeste modellen komen er mee weg zonder brom.

de gebruikte componenten zijn niet helemaal hetzelfde dus hier zit wel degelijk verschil in... al dan niet gemaakt in china... tegenwoordig komen de UK-amps met trafo's uit malta (dagnall)
niet alle componenten worden machinaal geplaats trouwens... alleen de kleine weerstanen en condensatoren... zaken als potmeters, buisvoeten en andere grotere componenten worden met de hand geplaatst... naar ik weet worden de buisvoeten met de hand gesoldeerd, omdat de soldeerverbindingen aan de andere kant van de PCB zitten en dus niet door een bad heen kunnen
om een PCB voor bijvoorbeeld een JVM (ruim 500 componenten) klaar te krijgen duurt ongeveer 20 minuten een circuit als de 2203 reissue (waar de meeste van de 75 componenten ook machinaal worden geplaatst) duurt ongeveer 3 kwartier tot anderhalf uur... de handwireds hebben nog meer werk uiteraard