PDA

View Full Version : Fender Strat voor Jazz ?



j.h.brinker@gmail.com
2 mei 2013, 12:30
Een van mijn gitaren is een Fender Strat uit 2012 met Custom Shop elementen. Mijn versterker is een Ibanez WT 80, een jazzamp met 15# speaker. Deze is volledig clean te gebruiken.

Hoe krijg ik een echte jazz sound uit mijn strat ? Welke standen of schakelaars van de gitaar moet ik kiezen ?

Welk voetpedaal kan hierbij ondersteunend zijn ?

arjanb01
2 mei 2013, 12:44
Neck pu gebruiken, tone knop half tot driekwart dicht en je amp flink hard zetten. Prima Jazz sound uit te halen. En de juiste akkoorden en toonladders spelen. Pedaaltjes zou ik niet gebruiken voor jazz, misschien een heel licht randje in je geluid met een tube screamer of fulltone OCD op een hele lichte crunch stand kan ook helpen bij je sound.

Venlonaer
2 mei 2013, 12:47
Koop gewoon een Gibson.

Rizz
2 mei 2013, 12:48
Koop gewoon een Gibson.

Alweer een saaie lesdag? :D

Mr.Fingers
2 mei 2013, 13:06
http://www.youtube.com/watch?v=_W47sukTM8E

Neckpickup dus ;)

Dirk_Hendrik
2 mei 2013, 13:20
tone knop half tot driekwart dicht

ICM met bovenstaande quite. Definieer "Echte Jazzsound". Veel van wat wordt gezien als "Jazzsound" komt in essentie uit opnamens van jaren 30-50 orkesten waar ergens in de achtergrond een gitarist op een half akoestische gitaar stond te harken en waar de beperkingen aan de opnameapparatuur en het half worden weggedrukt door de blazers ervoor zorgden dat het zo stoffig en treble-loos klonk. Vervolgens gingen gitaristen in latere jaren weer aan de slag om die klank te maken door treble terug te draaien enzo. Uiteindelijk ben je dus bezig de beperkingen van vroeger te immiteren waar je je kunt afvragen of men in die tijd, als men het beter had kunnen doen, die beperkingen ziu hebben geaccepteerd.

gelukkig zijn er heden ten dagen legio jazzgitaarrakkers die wél met een modern geluid spelen en niet bezig zijn een stoffige schoenendoos te imiteren. De Scofields, Bensons, Metheny's en Mike Sterns gaan even door m'n hoofd. Niks geen treble er uit Strakke punchy sound men meer dan genoeg hoog.

terrasbeest
2 mei 2013, 13:26
http://www.youtube.com/watch?v=06qnbxerLq8

Het kan, maar het zit 'm toch vooral in de vingers.En dan hoeft het niet eens een Fender te zijn :


http://www.youtube.com/watch?v=53U_7W-Eg94

arjanb01
2 mei 2013, 14:00
ICM met bovenstaande quite. Definieer "Echte Jazzsound". Veel van wat wordt gezien als "Jazzsound" komt in essentie uit opnamens van jaren 30-50 orkesten waar ergens in de achtergrond een gitarist op een half akoestische gitaar stond te harken en waar de beperkingen aan de opnameapparatuur en het half worden weggedrukt door de blazers ervoor zorgden dat het zo stoffig en treble-loos klonk. Vervolgens gingen gitaristen in latere jaren weer aan de slag om die klank te maken door treble terug te draaien enzo. Uiteindelijk ben je dus bezig de beperkingen van vroeger te immiteren waar je je kunt afvragen of men in die tijd, als men het beter had kunnen doen, die beperkingen ziu hebben geaccepteerd.

gelukkig zijn er heden ten dagen legio jazzgitaarrakkers die wél met een modern geluid spelen en niet bezig zijn een stoffige schoenendoos te imiteren. De Scofields, Bensons, Metheny's en Mike Sterns gaan even door m'n hoofd. Niks geen treble er uit Strakke punchy sound men meer dan genoeg hoog.

Deze gasten spelen allemaal met gitaren met humbuckers. De topic starter heeft een strat en vraagt expliciet naar hoe een jazz sound te halen uit een strat. Ik zeg: cleane amp hard zetten, hals pu, tone knop voor half/driekwart dicht en jazzen maar met de juiste akkoorden, techniek en toonladders. Ik haal een prima volle jazz klank uit mijn strat als ik wil.
Je vergeet bijvoorbeeld dat Mike Stern een tele in de halspositie gebruikt met een humbucker in de hals. Dan krijg je en een volle sound en veel attack door de houtsoort van die tele.

JP074
2 mei 2013, 14:54
....

Heb je hier werkelijk ons advies voor nodig?

suc6.

terrasbeest
2 mei 2013, 17:39
Humbuckers ? Ik overweeg al een tijdje om p-90 op mijn ES175 te steken. M'n Tele heeft ook ' de klank' met single coils, net als m'n ES330 met P90.
Met een strat zit je idd absoluut goed. Géén treble op je amp, neck pick up is genoeg.

Alles hangt natuurlijk af wat je verstaat onder ' jazz-klank'. BTW, Metheny klinkt eerder wollig.

Venlonaer
2 mei 2013, 18:56
Alweer een saaie lesdag? :D

Nope, ik heb vakantie. Dat was het beste advies dat ik kon geven. :D

Dirk_Hendrik
2 mei 2013, 22:19
Deze gasten spelen allemaal met gitaren met humbuckers. De topic starter heeft een strat en vraagt expliciet naar hoe een jazz sound te halen uit een strat. Ik zeg: cleane amp hard zetten, hals pu, tone knop voor half/driekwart dicht en jazzen maar met de juiste akkoorden, techniek en toonladders. Ik haal een prima volle jazz klank uit mijn strat als ik wil.
Je vergeet bijvoorbeeld dat Mike Stern een tele in de halspositie gebruikt met een humbucker in de hals. Dan krijg je en een volle sound en veel attack door de houtsoort van die tele.


Ik vergeet geen reet ;), Ook Stern z'n humbuckers niet.... als je een tele met humbuckers overigens nog een Tele kunt noemen.....
Maar zelfs een strat is al z'n karakter kwijt met die toneknop dicht. Alles wat jij zegt dus... maar laat die toneknop met rust. Jazzgitaargeluid is niet hetzelfde als dof. Maar die fout wordt vaak (misschien niet door jou Arjan) genoeg gemaakt.