PDA

View Full Version : Bestaan er vingerhoedjes voor je vingertoppen??



xxxmiesyxxx
2 mei 2013, 10:33
Hoi,

Ik heb een probleem:???: ik ben een tijdje geleden gestart met gitaar spelen, alleen als ik bij de hals een snaar moet indrukken, om te spelen, doet dat heel erg pijn aan mijn vingertoppen.
Went dat zelf na een tijdje? of komt er ilt op mijn vingers? want ik heb nu ong een uur geleden 3 min gespeelt, en ik heb nu nog steeds pijn... heel licht, maar in het begin dan heel erg.

Ik heb ooit wel eens gehoord van vingerhoedjes/vingerdopjes zoiets, maar ik kan ze nergens vinden, en ik ehb ook al op internet gezocht, maar niemand kent ze.

Veel Liefs,

showband
2 mei 2013, 10:37
goed nieuws en slecht nieuws:

goed:
-Het lost zichzelf op
slecht
-door eelt op je vingers te kweken. Dat duurt even doorbijten.

xxxmiesyxxx
2 mei 2013, 10:40
Ooh ok,

klinkt pijnlijk maarja...
bedankt voor de reactie!

motorhan
2 mei 2013, 11:00
Je zou z.g chirurgen handschoenen (latex) kunnen proberen (geen idee of je dan nog enig gevoel hebt) of een gitaar met nijlon snaren heb je ook minder last of snaren minder strak spannen dus lager stemmen om eelt te kweken maar als je elke dag even oefent ben je er zo aan gewend. even doorbijten dus.


succes

Met vr gr
Han

Han S
2 mei 2013, 11:09
Je moet niet zo hard op de snaren drukken.

Rizz
2 mei 2013, 11:30
Welkom in de wondere wereld van het gitaarspelen. Zoals hierboven al gezegd: Je zal hier ff doorheen moeten. Elke dag een tijdje spelen en het verdwijnt vanzelf. Wat je ook kan doen is dunnere snaren (laten) monteren, die spelen wat lichter en kan je beter wennen.

Wat voor gitaar heb je? Klassiek (nylon snaren) of staalsnarig? Bij een klassieke gitaar kan je light tension monteren: http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/D-Addario-EJ43/10000050.html.

Of bij staalsnarig een dunner setje, meestal worden nieuwe gitaren geleverd met .012 (dikte dunste snaar), hier kan je dan .011 of .010 opzetten, dat scheelt aanzienlijk: http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/D-Addario-EJ15/10000037.html of http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/D-Addario-EJ26/10000045.html.

De snaren hierboven zijn slechts voorbeelden, een ander merk is ook goed. Als je in de winkel vraagt naar lichtere snaren en het omschrijft zoals k hierboven heb gedaan, weten zij genoeg!

Heel veel succes met een prachtige hobby!

Rizz
2 mei 2013, 11:31
Je zou z.g chirurgen handschoenen (latex) kunnen proberen (geen idee of je dan nog enig gevoel hebt) succes

Met vr gr
Han

?? die speel je binnen 5 minuten aan barrels, heeft bijzonder weinig zin, lijkt me..

DarknessAwaits
2 mei 2013, 11:39
Als het echt niet uit te houden is: dun laagje secondelijm. Is echter geen advies, zelf zou ik het niet doen. Gewoon even doorbijten, niet te hard indrukken en niet te lang spelen - rustig opbouwen.

denis.hermans
2 mei 2013, 11:48
Normaal moet dit wel beter gaan binnen afzienbare tijd omdat je eelt krijgt op je vingertoppen.

Indien het toch niet zou beteren :
- Druk je niet te hard ?
- Zijn je snaren niet te oud ( deze moeten regelmatig vervangen worden)
- Is de hals van je gitaar goed afgesteld ? Topkam of brug niet te hoog ?

Mvg,


Denis

xxxmiesyxxx
2 mei 2013, 13:11
Maar als ik niet hard op de snaren druk, dan klinkt het heel raar, dan hoor je een heel ander geluidje dan als ik hard eropdruk en dan speel, dat is veel mooier. en ik heb 3 staalsnarig en 3 nylon snaren. Ik heb de gitaar van iemand geleend, en ze zaten er zo op.

aaronstonebeat
2 mei 2013, 13:39
Je moet ook je vingers zo dicht mogelijk bij de fret zetten; hoe verder er vanaf, hoe harder je moet drukken om een helder geluid te krijgen.

Overigens zijn je stalen snaren hoogstwaarschijnlijk ook gewoon nylon, omwonden met een metalen draadje; dat is standaard bij nylon snaren. Op een gitaar voor nylon snaren moet je geen stalen snaren zetten, dan gaat ze kapot.

smullie
2 mei 2013, 14:19
als het je een troost mag wezen: als je het aan 1000 gitaristen vraagt, dan zullen 990 gitaristen je zeggen dat ze ook pijn hadden aan de vingertoppen in het begin en 10 gitaristen gaan tegen je gelogen hebben. :makeup:

xxxmiesyxxx
2 mei 2013, 20:27
Oke.....

Hoe lang duurt het ongeveer voordat het geen pijn meer doet?

Rizz
2 mei 2013, 20:37
maandje of twee.. Maar echt, gooi er wat lichtere snaren op. Je went makkelijker en het is beter voor je motivatie als ik het zo lees.

Had op mijn klassieke extra hard tension zitten, omdat ik dat fijn vind spelen. Mijn vriendin wilde ook leren spelen, maar trok het echt niet. Low tension snaren erop gezet en het ging een stuk beter. Veel beter vol te houden. En toen kocht ze een dikke camera.... :D

Dat opzetten doen ze graag voor je in de winkel..

DarknessAwaits
2 mei 2013, 20:38
Dat is per persoon verschillend. En afhankelijk van hoe vaak je speelt. En afhankelijk van hoe lang. :)

Ik zou zeggen dat na twee weken iedere dag een beetje oefenen er toch wel wat eelt zou moeten komen.

Rizz
2 mei 2013, 20:40
Dat is per persoon verschillend. En afhankelijk van hoe vaak je speelt. En afhankelijk van hoe lang. :)

Ik zou zeggen dat na twee weken iedere dag een beetje oefenen er toch wel wat eelt zou moeten komen.

Je weet het echt niet meer, hè? Duurde echt wel wat langer....

Bassa
2 mei 2013, 20:44
Verschilt per persoon. Ik ken mensen die er pas na een half jaar aan gewend waren en ik had na 2 weken eelt kweken er al geen last meer van.

aaronstonebeat
3 mei 2013, 00:02
Ik heb af en toe fasen dat ik me op 'tapping' stort, 'Eruption' van Van Halen en dat soort dingen (het gaat ook altijd weer voorbij en ik zal er nooit een meester in worden ;)) maar dan ervaar ik steeds hetzelfde verschijnsel aan de wijs- en middelvinger van de rechterhand. Dat duurt een paar dagen tot een week of twee.

Naast de factoren die al zijn genoemd, zal het uitmaken of je bijvoorbeeld werkt als afwasser; als je de hele dag met je handen in het sop zit, zal het niet opschieten met het eelt, en ook niet als je crèmes gebruikt om je huid zachter te maken. Ik denk ook dat de één van nature een dikkere en meer eeltige huid heeft dan de ander.

Olijfolie vind ik trouwens wel tof spul voor de handen; je huid ziet er mooi en gaaf uit terwijl je toch een soort van olifantszolen op de vingers van je linkerhand kunt hebben.

smullie
3 mei 2013, 00:54
Ik ben benieuwd, want ik heb nu een paar weken al mijn gitaar niet meer vastgehad en dus zijn mijn vingers weer zo week als de poep van de reden waarom ik er geen tijd meer voor heb...
Och, het doet een beetje pijn, maar ergens vind ik het heel makkelijk te verdragen pijn... zoals spierpijn na een zware fysieke inspanning...

Hoe lang doen ze pijn? Als je elke dag een paar uur oefent, dan zal het veel minder lang duren dan als je de gitaar om de 3 dagen eens 5 minuten vastpakt... ;)

Volhouden! De beloning is groot...

showband
3 mei 2013, 09:36
overigens, er zijn nog steeds dagen dat ik de zijkant van mijn duim het vel ervanaf speel. (slaghand) Maar dan is het meestal zo een topavond geweest dat ik het pas de volgende dag merk. ;)

j3r03n
3 mei 2013, 10:30
overigens, er zijn nog steeds dagen dat ik de zijkant van mijn duim het vel ervanaf speel. (slaghand) Maar dan is het meestal zo een topavond geweest dat ik het pas de volgende dag merk. ;)
Haha, zo merk ik de dag na een optreden (of uitbundige repetitie) meestal dat mijn nagelriem van mijn rechter wijsvinger tot voorbij het eerste kootje ligt...
"Maar dat gaat vanzelf over" :cheerup:

Napoje
3 mei 2013, 10:45
Vraag het eens aan tommy iommi van black sabbath, die heeft ooit de toppen van twee vingers afgezaagd en speelt sindsdien met kapjes op die vingers.

http://deanoworldtravels.files.wordpress.com/2012/08/p1340567-1024x616.jpg

(En verder om zijn vingers nog verder te ontzien stemde hij zijn gitaar omlaag van E naar D en vond zo de Metalriff uit)

Harald
3 mei 2013, 10:45
als het je een troost mag wezen: als je het aan 1000 gitaristen vraagt, dan zullen 990 gitaristen je zeggen dat ze ook pijn hadden aan de vingertoppen in het begin en 10 gitaristen gaan tegen je gelogen hebben. :makeup:

Wacht eens effe, een beetje eerbied voor mijn Alzheimer graag! ;)

Geen idee meer hoe lang dat duurde... ik kan me wel herinneren dat ik doorspeelde op een setje totdat de D snaar brak (bij de tweede fret gingen de windingen eerst los, en dan brak dat ding na niet meer zo heel lang) en dat ik regelmatig groene vingertoppen had (letterlijk) waar de vellen van af hingen. Maar pijn... weet ik niet meer, kon me blijkbaar niet echt boeien. Spelen is veel leukerder :)

Herken wel wat AaronStonebeat zegt over tappen. Als ik dat een tijdje niet doe, en dan ineens een dagje fanatiek ga klooien met tapping heb ik de volgende dag een blaar op de betreffende rechterhandvinger(s)

j3r03n
3 mei 2013, 10:52
Ik laat meestal anderen voor mij tappen. Drinken is veel leukerder :)

xxxmiesyxxx
3 mei 2013, 11:50
Heel erg bedankt allemaal, ik speel denk per dag totaal 30 min. het doet nog steeds wel pijn, alleen ik vind het best wel zonde van mijn geld als ik nieuwe snaren ga zetten op een geleende gitaar. dan kan ik beter zelf een gitaar kopen, en daar gelijk goeie snaren opzetten.

Rizz
3 mei 2013, 12:02
:???: Hooguit een tientje? En snaren wisselen moet je toch eens in de zoveel tijd... Bij veelvuldig spelen eens in de drie weken tot een maand..

Riny
3 mei 2013, 12:33
ik speel denk per dag totaal 30 min. het doet nog steeds wel pijn.

Wat is pijn?
Het is niet zo bedoeld (mijn reactie) als dat het over kan komen maar, gewoon door blijven spelen en niet zeuren.
Speel iedere dag 30 min aan een stuk en je zal zien dat je er na een korte tijd niet meer aan denkt omdat je niets meer voelt.
Dat stalen snaren in het beginnen gevoelig kunnen zijn oké, maar nylon snaren?

smullie
3 mei 2013, 14:15
Wat is pijn?




Fijn met een P... :cool:

arnoldtims
3 mei 2013, 16:14
Ik weet het nog wel de pijn aan mijn vingers. nu heb ik daar nooit meer last van. Heeft ook wel te maken met het feit dat ik de loop de tijd mijn vingers ook beter plaats.
Wel heb ik last van kramp en andere pijntjes aan mijn hand maar dat heeft ook te maken met een slechte techniek en te weinig oefenen.
Ik heb jaren te hard gedrukt en vind het ook een hele strijd om dat af te leren. Het lukt wel maar moet er nog steeds bij stil staan.

En omdat jij net begint zou ik je aanraden om echt een goede techniek aan te leren. Dus mooi de duim achter op de hals elleboog uit je zij en in een mooie rechte hoek. En dan is plaatsing op de toets ook belangrijk. Jij geeft aan dat als je niet hard drukt, het dan niet goed klinkt.
Los van een aantal andere factoren (oude snaren, te lage actie o.a.) ligt dit toch vaak aan een verkeerde plaatsing van je vingers.
Het is wel eens uitgerekend hoeveel druk er nodig is om een snaar goed te fretten, ik weet niet meer hoeveel het was maar het was belachelijk weinig. het werd in grammen uit gedrukt

RB-1
5 mei 2013, 16:46
Of je begint, zoals ik, met mandoline.
Daarna lacht je linkerhand om ieder volgend nieuw snaarinstrument....:seriousf:;)

Maar 30 min. op een dag is erg weinig, dus dat zou het ook kunnen zijn.
Toen ik begon waren het al gauw 3 a 4 uur.
Nu besteed ik dat aan al mijn instrumenten samen. Je moet het wel bijhouden, natuurlijk.

En als het echt niet beter wordt kun je altijd nog Dobro gaan spelen.
Daar raak je de snaren -als het goed is- niet aan met je vingers.