PDA

View Full Version : Fuzz in overdrive



Marbles
1 mei 2013, 22:04
Waarschijnlijk iets dat al vaak besproken is maar: Momenteel heb ik een fuzzface (jh dunlop) als eerste in mn signaal, deze gaat naar een wah (area51) dan een Maxon 808 en vervolgens in een Da Moaf fuzz.

De Maxon staat eigenlijk altijd aan, geeft een mooi randje en prikt in de bandmix er lekker doorheen. Als ik hierbij de Da Moaf intrap gaat alles goed (ook wat meer in te stellen) en klinkt het heerlijk. Een dikke fuzzlaag met behoorlijk wat gain, heavy.

De fuzzface is voor wat meer gritty ranzige single note dingetjes. Op zichzelf klinkt hij prima, met de maxon samen echter wordt het een meer gecompressed, doffer geluid, niet wat ik wil. Helaas heb ik weinig zin om elke keer vlak voor ik de fuzz intrap de maxon uit te trappen, die overgang klinkt gewoon niet.

Is dit een probleem waar ik altijd tegenaan zal lopen? Of zijn er andere overdrives die beter hier mee om kunnen gaan (OCD, interstellar overdriver zijn pedalen waar ik wel interesse in zou hebben ;) )


Any thoughts/tips?

Tristan
1 mei 2013, 23:14
Zet die Maxon eens achter de Fuzz Face en kijk wat het dan doet.
Meestal is boost beter dan overdrive i.c.m. een Fuzz en een Fuzz Face (zeker de germanium) is vrij gevoelig voor wat ervoor in de keten zit.
Die Maxon is volgens mij ook niet true bypass dus zal het geluid ook kleuren als hij uit staat denk ik.
Welke Fuzz Face heb je?

Bassa
1 mei 2013, 23:26
Ík heb mijn tubescreamer ook achter mijn fuzz, klinkt een stuk beter naar mijn idee.

Marbles
2 mei 2013, 08:46
Bedankt voor de replies.

Het is de JH- fuzz face, silicon. De maxon is inderdaad niet true bypass.

De fuzz (da moaf)die ná de maxon komt doet het prima samen. De fuzz waar het niet mee klikt is de fuzzface, deze heb ik als eerste in mn signaal. (Gitaar->Fuzzface->Wah->Maxon->Damoaf).

De maxon compressed het geluid van de fuzzface op deze manier erg, het is veel minder 'open' en klinkt watt 'dozerig' (?).

Tristan
2 mei 2013, 10:20
Tja, gewoon niet samen gebruiken dan. ;)
Ik zou bij een overgang gewoon de Fuzz eerst aantrappen en daarna de Maxon uit, moet wel kunnen denk ik.

Marbles
2 mei 2013, 10:24
Tja, gewoon niet samen gebruiken dan. ;)


haha bedankt voor de tip ;)
Misschien moet ik ook stoppen met gitaarspelen, heb ik al dat gedoe niet met dingen die niet samen klinken etc.. :)

Maar dat verklaart dus mijn vraag in mijn post: Is dit een bekend probleem met tubescreamer achtige overdrives na een fuzz, of zijn er overdrives die hier beter mee om kunnen gaan?

Het na elkaar uit trappen is wel een optie, maar als het anders kan... Ik bedoel: Op het moment dat je een wall of sound de ruimte in stuurt wil je niet in de volgende maat nog een pedaaltje uit trappen (bij voorkeur), of ben ik dan een grote zeur?

Lomeos
2 mei 2013, 11:36
Zelf vind ik een overdrive na een fuzz ook geen lekkere combi. Ik denk dat je beter af bent met een kleine loop switcher: in de ene loop de fuzz en in de andere de rest. Zaken als modulatie, delay en reverb kun je eventueel nog daarna plaatsen. Je kunt dan makkelijk switchen tussen de fuzz en de rest, zonder tapdansen.

Bassa
2 mei 2013, 11:45
Ik heb mijn wah als eerste in mijn signaal en daarna de fuzz pas (ook een silicon). Weet niet of je dat misschien kan proberen.

Ukeloeder
2 mei 2013, 12:14
Heb je ruimte voor een A/B pedaaltje? Met 1 klik switchen van od naar fuzz.

Marbles
2 mei 2013, 12:15
Zelf vind ik een overdrive na een fuzz ook geen lekkere combi. Ik denk dat je beter af bent met een kleine loop switcher: in de ene loop de fuzz en in de andere de rest. Zaken als modulatie, delay en reverb kun je eventueel nog daarna plaatsen. Je kunt dan makkelijk switchen tussen de fuzz en de rest, zonder tapdansen.

Dat is wel een goed idee.. Als ik deze op mn board er tussen kan krijgen. Ik heb nog wel een alu doosje liggen, wat in/outputs, draad en 3dpt switches denk ik. Is voor mij nooit verder gegaan dan wat clones bouwen met een printplaatje helaas...

Is het mogelijk om deze loop te maken met A; overdrive+DaMoaf en B;Fuzzface, maar dan de wah bij kant A er vóór en de wah bij kant B er ná? Of denk ik dan te moeilijk, want ik zie de connecties dan niet zo goed voor me.




Ik heb mijn wah als eerste in mijn signaal en daarna de fuzz pas (ook een silicon). Weet niet of je dat misschien kan proberen.

Bedankt voor de tip, ik vind het bij deze fuzz juist lekker om de wah erna te hebben, misschien zou ik de fuzzes kunnen wisselen, maar als de loop mogelijk is liever niet. 1 fuzz voor en 1 fuzz na zou ideaal zijn.

Lomeos
2 mei 2013, 12:58
Dat is wel een goed idee.. Als ik deze op mn board er tussen kan krijgen. Ik heb nog wel een alu doosje liggen, wat in/outputs, draad en 3dpt switches denk ik. Is voor mij nooit verder gegaan dan wat clones bouwen met een printplaatje helaas...

Is het mogelijk om deze loop te maken met A; overdrive+DaMoaf en B;Fuzzface, maar dan de wah bij kant A er vóór en de wah bij kant B er ná? Of denk ik dan te moeilijk, want ik zie de connecties dan niet zo goed voor me.

Een loop switcher met alleen die switch levert vermoedelijk wel een kleine pop op bij het schakelen, maar kan prima. Wat betreft de wah: dit is afhankelijk van je fuzz. Ik heb mijn wah uiteindelijk true bypass gemaakt, omdat de fuzz niet overweg kon met de buffer van de wah. Ik heb zelf de wah voor de loop switcher zitten. Ik zou eerst gewoon eens proberen of de wah voor de fuzz kan. Zo niet, dan kan de wah in de loop, aangezien het samen met de fuzz dan toch niet gaat werken.

Marbles
2 mei 2013, 13:14
De wah is van Area 51, daar zit een switch in om een buffer aan/uit te zetten. Deze levert ook geen probleem op met een fuzzpedaal.
Het gaat mij er dus niet om waar ik m moet plaatsen, dat weet ik, en dat klinkt prima.

De vraag is: is het mogelijk een loop te maken met als opstelling: [1][2]Wah[3]. Ik wil kunnen switchen tussen enerzijds [1][2] en anderzijds [3]. De wah zit tussen [1][2] en [3] in. Oftwel de wah zit in de loop waar [1][2] in zitten én in de loop van [3]. Met als verschil dat [3] vóór de wah in het signaal is en [1][2] ná het signaal van de wah zitten.
De loop switcher na de wah zou betekenen dat al mn fuzz/overdrive erna zit. Ik wil 1 fuzz ervoor en 2 er na.


De Wah zou dus bij alle opties meedoen. Bedankt voor het meedenken, ik kan het helaas niet beter uitleggen dan dit. Het was dus niet zo zeer de vraag of de wah er voor of na moest, meer hoe ik in een loop kan regelen dat de wah altijd meedoet, met 2 pedalen er na en 1 ervoor.

Lomeos
2 mei 2013, 14:14
De wah is van Area 51, daar zit een switch in om een buffer aan/uit te zetten. Deze levert ook geen probleem op met een fuzzpedaal.
Het gaat mij er dus niet om waar ik m moet plaatsen, dat weet ik, en dat klinkt prima.

De vraag is: is het mogelijk een loop te maken met als opstelling: [1][2]Wah[3]. Ik wil kunnen switchen tussen enerzijds [1][2] en anderzijds [3]. De wah zit tussen [1][2] en [3] in. Oftwel de wah zit in de loop waar [1][2] in zitten én in de loop van [3]. Met als verschil dat [3] vóór de wah in het signaal is en [1][2] ná het signaal van de wah zitten.
De loop switcher na de wah zou betekenen dat al mn fuzz/overdrive erna zit. Ik wil 1 fuzz ervoor en 2 er na.


De Wah zou dus bij alle opties meedoen. Bedankt voor het meedenken, ik kan het helaas niet beter uitleggen dan dit. Het was dus niet zo zeer de vraag of de wah er voor of na moest, meer hoe ik in een loop kan regelen dat de wah altijd meedoet, met 2 pedalen er na en 1 ervoor.

Met een simpele loop switcher kom je hier niet meer mee weg. Je zou dan eerder moeten denken aan een programmeerbare switcher, of toch blijven tapdansen.

Marbles
2 mei 2013, 14:30
hm, ok, jammer. Bedankt voor het meedenken iig, dan ga ik even goed nadenken wat ik doe. De gebufferde maxon voor mn fuzzface lijkt me geen optie, maar wie weet word ik verrast :)

Ligt het aan het feit dat dit pedaal een buffer heeft? (en zou een overdrive zonder buffer voor minder 'gezeur' zorgen?) of is een ander overdrive pedaal nutteloos? (komt het al over alsof ik een excuus zoek om de aanschaf van een nieuw pedaal te rechtvaardigen? ;) )