PDA

View Full Version : luchtbevochtiger.



ploink ploink
1 mei 2013, 17:56
Het wordt alweer warmer en zolangzamerhand wordt het behoorlijk droog in mijn werkhok.
Het natte laken stadium heb ik nu wel zo`n beetje gehad, dus op zoek naar een geschikte
luchtbevochtiger.
We hebben het over een ruimte van zo`n 140 kuub.
In de huidige weersomstandigheden blijft de meter tegen het eind van de dag hangen op 30 %
en `s morgens staat de hygro op 45 %.
Iemang ervaring met een bepaald merk of type bevochtiger ?

superfly
1 mei 2013, 20:55
Boneco 7142 voor 5 tientjes op marktplaats gekocht, doet het prim

ploink ploink
1 mei 2013, 22:03
O.K. ga ik eens kijken bij dat merk.
Bedankt superfly.

crazycow
1 mei 2013, 22:51
Zoiets, neem er eentje met ruime 'overcapaciteit', want ik heb er een die goed zou zijn voor 150m3 in een ruimte van 120m3 en dat is niet genoeg (ook een boneco overigens).

stijnkenens
2 mei 2013, 14:00
Het wordt alweer warmer en zolangzamerhand wordt het behoorlijk droog in mijn werkhok.
Het natte laken stadium heb ik nu wel zo`n beetje gehad, dus op zoek naar een geschikte
luchtbevochtiger.
We hebben het over een ruimte van zo`n 140 kuub.
In de huidige weersomstandigheden blijft de meter tegen het eind van de dag hangen op 30 %
en `s morgens staat de hygro op 45 %.



Ik vind het raar dat het nu droger zou worden in je werkhok ...
Normaal is het warme lucht = meer plaats voor vochtopname, dus de RV gaat juist omhoog in de lente / zomer.

45% is perfect. Je zou iets moeten vinden om dat percentage te kunnen behouden. (Deur niet open laten staan, ramen dicht enz ...)
Ik merk dat met de ramen open de RV ook daalt bij mij, dus het is nog niet vochtig genoeg buiten.

Bij mij is het gemiddeld ook 45% nu, met bevochtiger (ik bevochtig bij omdat het blijkbaar een droge ruimte is, een nieuw atelier is altijd een beetje zoeken de eerste 2 jaar), anders zakt het nog steeds naar de 35%. Maar ik hoop hem in de loop van mei wel te kunnen afzetten, het heeft lang genoeg geduurd, nu ...



s.

Cocobolo
2 mei 2013, 14:09
Zou dit soort luchtbevochtigers, goed voor je hout, minder prettig kunnen zijn voor je gereedschap? Oftewel, loop je risico op roestaanslag op bijvoorbeeld machines of je mooie beitels?

stijnkenens
2 mei 2013, 15:34
Daar heb je wel een punt. De perfecte condities voor het bewaren van houten objecten zijn helemaal anders dan die voor metaal ...
Maar als je gereedschap roest, dan heb je het te weinig gebruikt ;)


Alle gekheid op een stokje, ik denk dat het wel meevalt, het is ook onmogelijk om je gereedschap in een bepaalde geklimatiseerde ruimte te bewaren, en je hout in een andere. Wat doe je dan met de houten handvaten aan je beitels?




s.

Gerard1793
2 mei 2013, 17:09
Gewoon het staal invetten?:ok:

Rizz
2 mei 2013, 18:01
Zou dit soort luchtbevochtigers, goed voor je hout, minder prettig kunnen zijn voor je gereedschap? Oftewel, loop je risico op roestaanslag op bijvoorbeeld machines of je mooie beitels?

http://www.baptist.nl/houtbewerkers/zagen/westerse-zagen-algemeen-en-speciaal-werk/japanse-camellia-olie-voor-gereedschappen

Maar hoe doe je dat 's zomers dan, als het boven de 65% is? Dan zit er behoorlijk wat vocht in de lucht waar je gereedschappen net zo goed van kunnen gaan roesten..

En dan sws met gedemineraliseerd water of gedestilleerd water vullen (ultrasone verdamper). Ik heb nou niet het idee dat het kwaad kan, maar ik zou 'm niet op je machines zetten of er vol op richten..

ploink ploink
5 mei 2013, 12:28
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Nu heb ik een nieuwe Boneco gekocht met overcapaciteit de Boneco AOS E2251 goed voor ruim 200 M3 ( ik heb 145 M3)
Uit een kerstpakket had ik n.l. een soort weerstation met temp. vocht en luchtdrukmeter en ik maakte me zorgen om het
lage vochtpercentage ( in de winter ong. 30% ).
Pak ik die nieuwe uit en zet hem aan staat hij gelijk op 87 % ??? maar goed ik vul hem af en hij zakt naat 60% terwijl mijn oude op 34% staat, wie moet ik geloven.
Dus ik koop een nieuwe analoge, gewoon met een wijzertje en die zit er tussenin met 55%! Weet ik nog niets.
Blijkt dat elke analoge vochtmeter ieder jaar geijkt moet worden, dus voor wie het misschien niet weet, wikkel de meter in een licht uitgewrongen handdoek en laat die ruim een half uur liggen. De meter moet nu 98% of 100% aangeven.mijn meter deed dat niet dus aan de achterkant bijgesteld met een klein schroefje. Eureka, Boneco en analoog lopen gelijk op/af alleen het kerstpakket blijft consequent 10 % achter. Kerst is ook niet meer wat het geweest is.Toch nog even zeiken A.U.B. volgens mij is Boneco verkeerd ontworpen want wat gebeurt er. Als de bevochter b.v. `s nachts stilstaat verdampt er toch nog iets via de grote opening boven op het apparaat.Deze ( koele?) vochtige lucht blijft een beetje om het toestel hangen, zeg maar "hanglucht "omdat de ventilator niet aan staat. Boven op het toestel zit ook de vochtsensor die de hanglucht waarneemt. Resultaat `s morgens staat hij op bijna 90% .
Zodra de ventilator even aangaat daalt het percentage met rasse schreden. Wat een verhaal, toch niet te schoolmeesterig hoop ik.
Verder doet hij het goed dus ik hou hem, van roestig gereedschap heb ik gelukkig geen last.

Plant
6 mei 2013, 00:05
Aan een hygrometer in de luchtbevochtiger zelf heb je sowieso niks, want die meet dus vlak bij de uitgang van de bevochtiger. Je wilt weten wat de relatieve luchtvochtigheid in de kamer is en niet direkt naast het apparaat.
Aan de meter in die Boneco zou ik zelf al helemaal geen waarde hechten.

loose-fur
6 mei 2013, 18:37
Is het een optie of goed idee om je meettoestel te verifiėren met de meetgegevens van het plaatselijke weerstation?
Heb deze morgen mijn meettoestel in de schaduw, buiten onder een afdak geplaatst en ik meet nu 21.7 graden en een relatieve vochtigheid van 48%. Het weerstation in de buurt geeft op hetzelfde tijdstip (18.30 uur) 17.1 graden en 28 % vochtigheid in de lucht..
Het is een digitaal toestel en valt niet te ijken, tijd voor een nieuw toestel? Maar hoe kan ik nu in de winkel te weten komen dat ik een goed/correct en betrouwbaar toestel aankoop?


Tee.

Plant
6 mei 2013, 18:48
Maar hoe kan ik nu in de winkel te weten komen dat ik een goed/correct en betrouwbaar toestel aankoop?

Niet, tenzij


wikkel de meter in een licht uitgewrongen handdoek en laat die ruim een half uur liggen. De meter moet nu 98% of 100% aangeven.

Ik wil de winkelier weleens zien kijken ;)

loose-fur
6 mei 2013, 19:15
Er zitten twee meetstations in de buurt, bedenk ik plots. Het ene bevindt zich op een tweetal kilometer van mijn huis, noord-west, centrum stad, het andere zuidwaarts, eerder op de buiten, op ongeveer eenzelfde afstand van mijn woning.
Wanneer ik nu die laatste raadpleeg geeft ie momenteel (19.10 uur) 48 % vochtigheid bij een temperatuur van 19 graden, ongeveer wat mijn metertje aangeeft (49° bij 21%). Het ander station geeft om 19.00 uur: 29% vocht bij 17°. Tot zover de betrouwbaarheidstest weerstation versus eigen meettoestel?..

Misschien moet ik m'n metertje dan toch niet zo gauw gaan vervangen?


Tee.

GuitarL91
6 mei 2013, 20:04
Misschien niet helemaal toepasbaar in jouw situatie, maar misschien dat het andere mensen op ideeėn brengt :). Ik heb in mijn koffer/tas voor mijn akoestische gitaar twee zelfgemaakte bevochtigers liggen. Het bestaat uit 2 wormenbakjes (gekocht bij dierenwinkel) met gaatjes in de deksel en in het bakje een bevochtigde spons. De wormenbakjes sluiten goed af en hebben een goede afmeting. Bevalt tot nu toe nog prima!

loose-fur
6 mei 2013, 20:18
Intussen ook de uitgewrongen-handdoek-test gedaan. Metertje geeft 96 % aan. Zal het daar maar bij houden, zeker? En voortaan weerstation zuid als referentie houden..



Tee.