PDA

View Full Version : Modeling verlaten



harrie-beton
1 mei 2013, 12:16
Ik gebruik 13 jaar modelers, tot 2003 was mijn JCM800 met EL34 groove tubes mijn hoofdversterker. Daarna alles met een modeler. Bij concerten haalde ik goede geluiden uit mijn gear, eerst POD XT PRO, toen de X3 pro en nu een POD HD pro. Heb u2 tribute concerten gehad en de vox simulatie is zeer behoorlijk van de line6. Heb altijd wel twijfels gehad maar niet veel. Vooral clean hoor ik bij modeling een soort hoog wat ik nooit mooi vond en besteedde veel aandacht aan het maken van patches en heb ook 800 euro uitgegeven aan eigen monitoren.
Wat ik lastig aan modeling vond:
1. Op sessies staat bijna nooit een backline voor modelers.
2. De amp simulatie reageert niet natuurlijk op volume terugschroeven van gitaar.
3. Iedere patch is een losstaand iets en vereist zeer veel tweaken. Vooral volume verschillen.
4. De clean is niet mooi en heeft een hoog knispertje.
5. On the fly even bijstellen is niet handig, je moet tig menu's door en dat voor iedere patch.

Ik heb nu weer een buizenbak en een 4x12 kast besteld. Zal elders op het forum mijn ervaring posten ;-)

arjanb01
1 mei 2013, 12:36
Goeie stap. Heb de hele hype rond modellers nooit begrepen. Bruikbaar in de studio maar live totaal onbruikbaar voor mij. Heb ooit op een VOX Valvetronix 120 watt modelling amp moeten spelen nadat een van mn amps het begeven had. Wat me gelijk opviel is dat ik gewoon slecht door de mix kwam en ik miste iets in mijn sound, vooral dynamiek, laag en hoorde mezelf gewoon slecht.
Nooit meer dus en gefeliciteerd met je mooie setje ! Nu nog een mooie Les Paul erin prikken en je kan rocken en bluesen als een gek !

Noid
1 mei 2013, 17:23
Begrijpelijke stap, heb zelf ook een haat liefde verhouding met modelling en ben het eens met de stappen 1-5 die je noemt. Vooral met 3 en 5 worstel ik veel (sinds 2005 ...)

Aan de andere kant: bij gigs met eigen monitors met eigen mix is het ideaal: direct inprikken. Jezelf wat beperken tot basis presets (clean, crunch, drive en lead) eventueel nog even wat kleine details tweaken en gaan! Geen gezeul, geen stress over versterkers die je niet goed hoort of volgens iemand te hard staat etc, altijd goed geluid. Maar zonder PA en monitoring blijft het lastig.
Idem m.b.t. opnames: ideaal: weinig meezeulen en veel verschillende en goede sounds onder de knoppen.

Maar ja, buizenbakken en hun bijkomstigheden zijn ook niet ideaal. Zo kapte ik met modelling: onder het motto alles weer analoog (behalve wat delay). Maar ik werd die onetrick pony die op ieder podium net weer anders klonk ook zat. En binnen no time zat ik weer met een flink pedalboard en bijkomend gezeur: pedaalvolgorde, tonesuck, pedaaltjes die niet tot hun recht kwamen en verliepen etc. En in de studio hoort de technicus een rammeltje op 'tig hertz in het geluid dat naar zijn idee uit de constructie van het cabinet komt etc. Dus dat is ook maar aanmodderen.

Eigenlijk bloeide de modelling liefde weer op toen ik een tijdje ben gaan bassen. Vooral in de sound van het laag van een bas kun je veel lol beleven als je kunt wisselen tussen verschillende versterkers en cabs. En het is wat fijn als je geen zware ampeg versterkers etc hoeft mee te zeulen :)

Maar ja, nu weer geswitched naar gitaar en ik worstel ook weer met punt 1-5. Werk nu een tijd met een crate powerblock als versterker, maar heb maandag net de buizenbak weggebracht voor een line-out en line-in modificatie. Dat kan 2 kanten opgaan: of de eindtrap wordt gebruikt voor modelling, of de modelling gaat zich beperken tot de effecten en modulatiepedalen.

Jij in ieder geval veel succes en plezier qua back to basic!

showband
1 mei 2013, 17:36
ik gebruik gewoon een modeller voor een (1) patch.

1. Op sessies staat bijna nooit een backline voor modelers.
Ik gebruik gewoon een DI. Neem ik zelf mee. Als dat niet gaat gebruik ik de aanwezige amp. Dus gaat hetzelfde als anders

2. De amp simulatie reageert niet natuurlijk op volume terugschroeven van gitaar.
Andere modeler gebruiken? Je hebt ook slechte amps op dat gebied

3. Iedere patch is een losstaand iets en vereist zeer veel tweaken. Vooral volume verschillen.
Met een amp heb je toch ook geen patches? Doe dat met een modeler dus ook niet.

4. De clean is niet mooi en heeft een hoog knispertje.
Dat kan je met een amp net zo goed overkomen. Heet gewoon GAS.

5. On the fly even bijstellen is niet handig, je moet tig menu's door en dat voor iedere patch.
Alle draaiknopjes werken gewoon zonder menu's als je maar een patch gebruikt net zoals een amp.

Ik heb nu weer een buizenbak en een 4x12 kast besteld. Zal elders op het forum mijn ervaring posten ;-)

Kan ook. Maar amp met 4 x 12 heeft weer heel andere problemen. Die zijn in veel bands zeker qua volumeaspect niet aanvaardbaar.

SloeGin
1 mei 2013, 19:58
Ik gebruik 13 jaar modelers, tot 2003 was mijn JCM800 met EL34 groove tubes mijn hoofdversterker. Daarna alles met een modeler. Bij concerten haalde ik goede geluiden uit mijn gear, eerst POD XT PRO, toen de X3 pro en nu een POD HD pro. Heb u2 tribute concerten gehad en de vox simulatie is zeer behoorlijk van de line6.

Niet slecht bedoeld maar van Line 6 kan je niet verwachten wat je wel krijgt van Fractal Audio en Kemper ;)
Het verschil in feeling is HUGE!

DarknessAwaits
1 mei 2013, 20:46
Ik vind zelf het verschil in feel tussen Eleven Rack en Line6 al significant, dus het punt van SloeGin zou ik graag willen onderstrepen.

Ben benieuwd wat voor stack je hebt gekocht, denk dat je wel weer even zal moeten wennen qua wendbaarheid.

hugo
1 mei 2013, 23:53
Ik zit ook weleens te twijfelen maar hou het met moddeling gewoon simpel, 2 amp type (1 voor clean en 1 voor crunch+lead) en gebruik een guitar cabinet om het hele IR gebeuren ook niet te gebruiken en dan vind ik de voordelen toch wel opwegen tegen de nadelen. Met name de snelheid van opbouw, de betrouwbaarheid, gebrek aan onderhoud, geen ruis/kabeltjes/voedingen etc. icm met de matrix poweramp en evm12l cab heb je altijd voldoende power en het hoeft niet keihard om lekker te klinken en toch super flexibel.

Ik gebruik wel een AXEFX en de nadelen die je opnoemt herken ik veel minder, clean is prima (gebruik het niet veel) en gevoel op volumeknob werkt ook prima.

Goede modelling voor een paar sounds is wel duurder dan buizenbak met een paar pedalen (al kan dat ook snel uit de hand lopen).

Veel plezier met je nieuwe buizenbak!

dml
2 mei 2013, 09:58
Het verschil tussen Line6 en 11R / Kemper (Axe heb ik nooit getest) vind ik dus niet significant, in ieder geval niet groot genoeg om mijn POD te verkopen en er een Kemper voor terug te kopen. Sterker nog, ik vind de POD HD Pro beter reageren op terugdraaien van je volumepot dan de Kemper. Ach, en "feel" is ook al zo'n modeverschijnsel waar iedereen mee schermt, die mag je van mij in een vitrinekastje stoppen, samen met "mojo" en "klinkt analoog". Maar goed, het gaat hier niet om Line6 versus Kemper versus Axe versus 11R.

Ik gebruik nou een jaar 100% de POD HD Pro, rechtstreeks ingeplugd op de PA, i.c.m. in-ears. Bandjes vóór mijn huidige band: onder andere Koch Pedaltone rechtstreeks op de PA, Boss GT-8 rechtstreeks op de PA en Mesa Triple Recto + 4x12" op de conventionele manier. De POD bevalt me prima en kan alleen maar onderstrepen wat Showband hierboven aangeeft. Wat betreft cleane sounds gebruik ik eigenlijk geen cleane models maar altijd crunch models waarvan ik de gain behoorlijk terugschroef en dat werkt gewoon goed. Om precies te zijn gebruik ik maar drie ampmodels voor in totaal vier kanalen (clean, crunch, overdrive 1, overdrive 2).
En ja, de Mesa heb ik nog steeds maar staat nu al bijna een jaar ongebruikt in de opslag. Overigens is sjouwen geen issue omdat de complete backline in de vrachtwagen staat en door roadies wordt opgebouwd, dus de Mesa zou ik gewoon kunnen gebruiken. Maar met name het feit dat ik met een compacte alles-in-1-oplossing overal en altijd hetzelfde, meer dan acceptabele geluid heb, is voor mij voldoende om voor modeling te kiezen.

ateng
2 mei 2013, 16:05
Ook lang getwijfeld of ik nou wel over een modeling ging spelen of niet omdat we in ear spelen. Het zou eigenlijk een 19" Kemper worden maar kon geen afscheid nemen van mijn rack. En guess what... volgende week mijn Furman powerconditioner en 14 HE flightcase binnen en alles overzetten plus eindelijk mijn pedaltray ook! Dat wordt dus sjouwen... nee ik niet maar wel onze roadies! Hahaha

dml
2 mei 2013, 16:51
Dan koop je die Kemper er toch gewoon bij? Heb je ook nog wat te kiezen ;)

harrie-beton
2 mei 2013, 19:49
Ik heb mijn pod hd pro vergeleken in 2011 met een Axe fx, ik hoorde weinig verschil en koos vanwege het forse prijsverschil voor de pod hd pro en omdat ik ook al de generaties ervoor kende. De kemper was er toen nog niet. Ik heb nu getwijfeld tussen de kemper rack en een buizenversterker en dit keer probeer ik de buizen.

Heb opgetreden met pod hd pro op koninginnedag in Assen (buiten brrr) en de gitarist van de band na ons vond mijn sound mooi. Ik vond juist van niet. Hij wou mijn telefoonnummer, hij had een pod 500 en kon er niets mee. Ik snap wel waarom. Het kost veel tweaken. Je kan niet zeggen dat ik dat niet geprobeerd heb.

Met eenvoud haal je misschien meer uit een modeler. Ik gebruikt nu eenmaal vele patches en effecten (hoewel steeds minder). Ik ben geen gitarist die kan volstaan met 4 patches. Als ik ooit een modeler zou ontwerpen zou ik een volledig gescheiden "amp" en "effecten" modeling deel maken. Als het ware twee modelers in 1.

Mijn pod hd pro gaat nu de effecten loop in van de versterker en gebruik hem als een m13. Je kan de footcontroller zo instellen dat er 8 effecten aan en uit gezet kunnen worden.

VanDiekum
10 mei 2013, 11:21
Wat een geouwehoer ik gebruik thuis een yamaha thr10 om mee op te nemen gemiked klinkt hij ongeloofelijk goed
Moet zelf nog beetje uitvinden hoe het met Cubase werkt maar zodra ze er een podium waardig rack of combo maken
koopt ik het direct zonder twijfel yamaha is top kwaliteit

Dutch66
10 mei 2013, 12:57
Negeer al het voorgaand, en wees welkom thuis mijn jongen !!

(over een jaar of 5 gaan we weer is kijken of nerdie het nu wel voor elkaar heeft.. )

harrie-beton
10 mei 2013, 13:25
Een yamaha thr10 kan je niet miked opnemen. Hij heeft geen speaker en ook geen speaker aansluiting. Het is een gewone modeler en het feit dat er een lampje in zit die doet alsof er buizen aan het gloeien zijn is voor mij een no go.

arcane
10 mei 2013, 13:29
Een yamaha thr10 kan je niet miked opnemen. Hij heeft geen speaker en ook geen speaker aansluiting.

???

Daar zit toch wel degelijk een speaker in?

http://usa.yamaha.com/products/musical-instruments/guitars-basses/amps/thr/thr10/

harrie-beton
10 mei 2013, 18:17
Speakers 8cm Full Range x 2



excuses, ik las een review en die hadden het alleen over de werking. Er zitten dus 2 speakers in van 8 cm.

Raffie
10 mei 2013, 19:46
En klinkt waanzinnig goed, jammer dat je presets moet switchen met knopjes in te drukken en niet met een footcontroller :-) ! Ook de iOs software is mega handig , loopen , pitch veranderen en vertragen van mp3s

Raf

Einzeln
13 mei 2013, 22:23
Wat een geouwehoer ik gebruik thuis een yamaha thr10 om mee op te nemen gemiked klinkt hij ongeloofelijk goed
Moet zelf nog beetje uitvinden hoe het met Cubase werkt maar zodra ze er een podium waardig rack of combo maken
koopt ik het direct zonder twijfel yamaha is top kwaliteit

Ik ben benieuwd naar de opnamen. 8 cm speakers miken lijkt me niet eenvoudig.

Raffie
13 mei 2013, 22:47
Ik ben benieuwd naar de opnamen. 8 cm speakers miken lijkt me niet eenvoudig.

Micen is niet nodig , via usb in pc en klaar !

Einzeln
13 mei 2013, 22:58
Ja daarom! Maar hier wordt gezegd dat ie gemiked erg goed is.

harrie-beton
28 mei 2013, 22:47
Ik heb tijd gezocht en het is een Carvin Legacy geworden met een 4x12 cabinet. Het is een luxe probleem als budget niet je grootste zorg is.. Ik ben erg tevreden. Hij heeft precies de toon die ik zoek, zelfs mijn strat klinkt er goed op. Mijn strat heeft fat50 elementen met veel twang en de line6 klonk er te schel mee (de line6 was met alles te schel). Nu precies goed.

Bummer: De POD HD pro met de 4 kabel methode (4 cable method) is een slecht idee. Er gaat veel signaal verloren. Kusje geven en ander multieffect zoeken..

ZOEK DE VERSCHILLEN

http://besidesdata.nl/amp/1.jpg

http://besidesdata.nl/amp/2.jpg

Eindbuizen: Groove Tubes EL34R
Voorbuizen: 12ax7lps sovtek en groove tubes 12ax7C

Een blije Harrie B

Di Stefano
30 mei 2013, 01:44
Ik heb enkele jaren geleden net het tegenovergestelde gedaan. Mijn Carvin Legacy verkocht en op modeling overgestapt. Nog geen spijt van gehad. Neemt niet weg dat de Legacy een super klinkende versterker is.

hole
6 juni 2013, 13:59
Gisteren voor 't eerst met mijn nieuwe versterker + 2x12 gespeeld op band volume....

't is toch wel lekker hoor :D

telecastermaster
6 juni 2013, 14:37
Mijn 2 cents hier:

Het probleem met modeling zit 'm vooral in de speaker simulator en de speaker simulator van de Line 6 is gewoon niet erg goed (sorry). De nieuwe generatie impuls responce (http://en.wikipedia.org/wiki/Impulse_response) modelling (zoals de Axefx) blaast die hele oude generatie digitale modellers uit het water. Ik gebruik een Torpedo CAB (een power amp en speaker simulator met IR). Ik heb 'm eens aangesloten op mijn oude Yamaha DGstomp (vergelijkbaar met POD 2). De speaker simulator van de Torpedo CAB is zoveel beter dan de Yamaha. Geloof me.

Ik heb de Torpedo op mijn pedal board gemonteerd en verder gebruik ik een analoge buizen preamp (AMT SS-11). Ik ben er erg happy met deze setup. Ik kan direct de PA of computer in, of ik kan 'm bypassen. Bijna alle parameters kan ik met draaiknoppen on the fly verstellen (alleen de Torpedo en Zoom Multistomp hebben scrol menu's; en een overzichtelijk aantal).


http://farm9.staticflickr.com/8265/8636430865_20a2d271d2_b.jpg

herrieman
7 juni 2013, 18:45
Gisteren voor 't eerst met mijn nieuwe versterker + 2x12 gespeeld op band volume....

't is toch wel lekker hoor :D

Wat is het voor buizenbak geworden?

Yep blijft lekker. Is tenslotte de heerlijke analoge heilige graal.

hole
7 juni 2013, 21:54
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/image-1.jpg

herrieman
8 juni 2013, 11:41
4 cm met Ultra voor de effectjes naar ik aanneem. Echte amp met echte speaker voor het echte geluid. Simpel en zeer doeltreffend :-)

hole
8 juni 2013, 12:13
4 cm met Ultra voor de effectjes naar ik aanneem. Echte amp met echte speaker voor het echte geluid. Simpel en zeer doeltreffend :-)

4cm heb ik nog niet geprobeerd. De Axe hang in de parallelle loop voor post gain effecten. Ik heb geen pre-gain fx

harrie-beton
8 juni 2013, 13:38
Een wahwah moet wel ervoor toch? Of gebruik je dat niet.

tnijland
9 juni 2013, 21:07
Ik moest onlangs als solo gitarist op een klein open lucht festival setje spelen (op basis van direct inprikken i.v.m. snel wisselen bands) spelen en had voor de zekerheid mijn Zoom G3 meegenomen. Die had ik geprogrammeerd met een paar vooringestelde presets (amp + delay).

Afijn, het resultaat was ronduit waardeloos en ik had helaas live ook geen extra tijd om er nog wat beters van te maken. Het grote nadeel van modeling vind ik dus zelf dat het alleen fatsoenlijk werkt mits je een volledig eigen setup tot aan de PA kunt programmeren. Ik kan de Zoom niet de schuld geven maar deze specifieke combinatie met deze amp pakte dus niet goed uit. Dit was me met mijn Mesa Boogie amps niet snel overkomen. Mensen onderschatten dus vaak de waarde van een goede simpele buizenversterker....

herrieman
9 juni 2013, 22:11
Zonder al het gemoddel af te zeiken is een goede buizenamp met cabinet nog steeds voor het live werk het ultieme nirvana. Simpel aan en uit en af en toe een buisje vervangen. Hou wel mijn Ultra al was het maar als aandenken voor al het gezeik en gezeur van de afgelopen 3 jaar :-). Maar als er een vrachtwagen overheen rijd zal het me eerlijk gezegd een worst zijn :-)

apekop
10 juni 2013, 11:49
uit de discussie over modellen vs buizenbak kom je nooit uit en die is verder dus ook vrij tijd verspillend.

Wil je een simpele setup en niet veel programmeren en niet veel aan knoppen draaien?: geen modeller
Wil je heel veel effecten en schakelingen en veel verschillende versterkers en hou je van programmeren en wil je je eigen niet de tering slepen aan een koelkast aan 19" apparatuur?: wel een modeller (en dan meteen een goede)

harrie-beton
10 juni 2013, 22:07
Dit vond ik nuttig leesvoer:


Opinions are like assholes. Opinions on tone are even worse.

HELE POST
http://www.metalguitarist.org/forum/guitar-gear-discussion/41430-axe-fx-ii-vs-pod-hd-pro-someone-who-has-owned-both-long.html

Liquid_Metal
11 juni 2013, 00:00
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Guitars/image-1.jpg

Heel vet, Mark. Vanwaar de reden om de Axe niet meer voor amp sims te gebruiken?

hole
11 juni 2013, 11:45
Ik wilde eigenlijk de Axefx nog blijven gebruiken voor optredens, want het is gewoon handig om alleen een rackje mee te hoeven nemen. De Engl kocht ik eigenlijk gewoon "omdat het kon"........maar kanaal 2 van de Engl is ZO lekker...dat haal ik niet uit mijn Axe....dus ik begin te twijfelen.

arjanb01
11 juni 2013, 13:16
Nice setje ! Ik zou de Axe Fx als effectapparatuur gebruiken in de loop, dus alle cabsims en versterker sims uitschakelen.
Is dat geen optie ? Aangezien je basissound van de Engl bevalt.
PS: Ik zou trouwens de top onder het rackje zetten, nu staat het zo wankel -:)

hole
11 juni 2013, 14:35
Zo gebruik ik de Axe op dit moment (thuis) dus ook.. (Wel een cabsim tbv van mijn In-ear). En staat zeker niet wankel zo hoor :D

Liquid_Metal
12 juni 2013, 08:38
Ziet er inderdaad niet zo onstabiel uit. Ik heb een paar maanden geleden eindelijk de versterker gevonden die ik zocht dus nu moet ik gaan sparen. Voorlopig heb ik echter wel superlekkere models met de Ultra te pakken en dat maakt het leven toch een stuk makkelijker. Uiteindelijk wil ik naar een soortgelijke setup als jij, maar mogelijk met wat pedalen voor de versterker (wah en compressie uit de Ultra bevallen me niet) zodat ik de eerste set outputs met cab sim direct naar de tafel kan sturen en output 2 naar m'n eigen versterker.
Ik heb de Ultra sinds kort in stereo staan en dat is toch wel heel vet hoor.

hole
12 juni 2013, 11:50
Welke heb je op 't oog Raoul?

Liquid_Metal
12 juni 2013, 13:44
Egnater Armageddon (of Vengeance als die opeens op zou duiken). Die heeft precies de clean én dirt die ik zoek (heb toch flink wat amps uitgeprobeerd) en natuurlijk goede functies (MIDI, effects loop). Zoals gezegd klinkt de Axe behoorlijk lekker en ben ik enkel ontevreden over een aantal effecten. Voorlopig hebben we nog geen gigs gepland en heb ik toch geen pegels dus er is geen haast.
In de repetitieruimte staan twee versterkers waar ik de Axe op inprik dus dat geeft heerlijk stereo. Bij eventuele gigs moet het lukken via de PA, en anders kan altijd m'n poweramp met 212 cab mee.

tnijland
18 augustus 2013, 22:22
Het probleem met modeling blijft gewoon de matige sound in vergelijking met je eigen amp. Het is allemaal "net niet" of "te indirect" waardoor je snel gaat twijfelen aan de bruikbaarheid. Het blijft een echte all-in PA sound waar ik zelf toch maar niet aan kan wennen. Onder het motto dat er zeker "100 amps in zitten" kun je vast wel een goede vinden... Alleen, je blijft zoeken en ieder nummer vereist kennelijk een andere amp. Bekend probleem?

Ik heb dus onlangs uit frustratie een keertje gewoon een Koch pedaltone buizen preamp met een recording output geprobeerd en dat beviel me een stuk beter. Toegegeven, de IR response zal vast beter kunnen maar de puurheid die erbij komt, daar kan de gemiddelde modeler toch echt een puntje aan zuigen. In combinatie met een simpele delay of reverb (een simpele Line6 M5) is het weer echt genieten tijdens spelen en over de PA klinkt het weer een heel stuk beter. Pedaltone, echte aanrader! Volledig buizen, clean, crunch, lead en heeft zelfs een 0.5W buizen poweramp voor eindtrap simulatie ;-)

arjanb01
18 augustus 2013, 22:30
Helemaal mee eens, die pedaltones zijn de besten op de markt vind ik. Als je het sjouwen van combo's en cabs zat bent is het een prima oplossing. Klinkt echt beter dan elke line 6 pod of HD unit.

josan
12 februari 2014, 00:10
Ik heb goede ervaringen in het live spelen met een Digitech RP355 over een Kustom Defender 50. Dan speel ik rock en pop en hoofdzakelijk slag. Aan enkele basispatches heb je dan voldoende. Ik heb nu een RP500 en die kun je als een pedalboard spelen. Als je uitgaat van een cleane patch, dan kun je compressor, distortion, modulatie, delay en reverb allemaal apart aan en uitschakelen. Aan een stuk of drie patches heb je voor bijna alle nummers voldoende. Reageert ook prima op het gitaarvolume. Dus mij zie je niet met 4-6 analoge pedaaltjes, verbindingskabeltjes en voedingen prutsen. Even tijdens het oefenen een flangertje voor een bepaald nummer of een octaver of fuzz? Is zo bijgedraaid. Kom daar maar eens om met pedaaltjes.

showband
12 februari 2014, 10:20
nou het item toch een schop heeft gehad...
Ik wordt steeds gestoorder van het feit dat alle moddeling voor rockers schijnt te zijn.

honderdmiljoenmiljard scooped metal patches en twee patches "funk" en "clean" waar gewoon je gitaar hetzelfde klinkt alsof je hem in een DI van 2 tientjes hebt gestopt.

Pepe
12 februari 2014, 13:30
Was het maar voor rockers, het is meer uber puber metalheads. Op Youtube is geen voorbeeld te vinden van een goed clean ampfarm voorbeeld, wel 2 miljoen chunka chunka's.
Ze zijn ook moeilijker te maken, vintage sounds. Het video race game syndroom, allemaal Mclarens's en Ferrari's terwijl iedereen in het echt gewoon een VW rijdt.

peter_heijnen
12 februari 2014, 14:15
Ik rij alleen lotus.

De mini is voor boodschappen, werk en vakantie. ;)

Liquid_Metal
12 april 2014, 11:27
Ja ja, ik ben weer enthousiast over de Axe-FX Ultra. Ik had een rackje (zie hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?70333-Foto-s-van-jouw-rack&p=3063009#post3063009)) gemaakt met pedalen die ik fijn vind om samen te gaan met mijn Egnater Armageddon. Twee weken geleden een gig mee gespeeld en dat klonk fantastisch, dus ik ben enthousiast over de set.
De pedalen die in het rack zaten horen echter op mijn pedalboard (zie hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144462-Post-foto-s-van-je-(zelfgemaakte)-pedalboard-v2-0&p=3031432#post3031432)) en omdat dat al helemaal compleet was en het rack niet (miste nog bekabeling en voeding) wilde ik het pedalboard na de gig in ere herstellen. Nu heb ik echter nul pedalen in m'n rack, en ik twijfel ook over rack wah vs pedalwah. Dus wilde ik de Axe in vierkabelmethode gebruiken met de Armageddon, en maar eens zien waar ik uiteindelijk nou echt ontevreden over was. Aanvankelijk kreeg ik geen lekker wah en flanger geluid, en de Armageddon klinkt me ook veel beter in de oren dan de Axe modellen.
Na een hoop getweak heb ik uiteindelijk amp sounds die de Arma heel goed benaderen (Brownface voor clean, FAS Modern voor drive en Marsha HBE voor leads), zowel via FRFR speakers als via een gitaar cab. Na nog meer tweaken kreeg ik ook een wah waar ik blij van werd en juist vanwege de MIDI aansturing ben ik hier erg enthousiast over. Compressie, phasing, chorus en delay konden me altijd al bekoren en over effecten die ik incidenteel gebruik (pitch, tremolo, rotary) hoor je me zeker niet klagen. Alleen de flanger laat te wensen over in vergelijking met mijn Ibanez FL99, maar misschien wordt dat beter na meer tweaken.

Ik ben gewend om binnen patches van versterkerkanaal te kunnen wisselen en met de AFX lukt dat niet (wel met twee maar zeker niet met drie kanalen, zeker niet omdat ik het tweede model nodig heb voor poweramp sim). Maar eens een aantal repetities en gigs met alleen de Axe doen om te zien of het werkbaar is als dat inderdaad niet kan. Naar gigs wil ik voorlopig wel een eigen poweramp en cabinet meenemen want afhankelijk zijn van in-house technici bevalt me niet. En als ik dan toch een amp meeneem, kan ik net zo goed de 4CM hanteren.

peter_heijnen
12 april 2014, 12:26
Enthousiast verhaal.
Wow! Met alle respect voor je insteek, maar dan ben ik toch echt blij dat ik mijn combo incl pedalboard, weggestopt achter in de amp, met een arm naar buiten draag, ondanks alle compromissen die ik voor dat handzame heb moeten sluiten.

Met ouderdom komt de luiheid. :)

purplejohn
12 april 2014, 13:13
Ik heb de RP 350 en in onze coverband is het voor mij het ideale apparaat. Vóór het nr, ff pach opsnorren (3 sec. werk) en gaan. En als je samen met twee gitaristen, bassist en toetsenist speelt, is "de ideale sound" een beetje overrated.

Liquid_Metal
12 april 2014, 14:17
Wow! Met alle respect voor je insteek, maar dan ben ik toch echt blij dat ik mijn combo incl pedalboard, weggestopt achter in de amp, met een arm naar buiten draag, ondanks alle compromissen die ik voor dat handzame heb moeten sluiten.

Met ouderdom komt de luiheid. :)

Op zich kun je poweramp en modeller in een rackje stoppen en met een handzaam cabinet (212?) is dat niet veel lastiger dan een combo. Modeller met powered FRFR speaker zal waarschijnlijk zelfs lichter zijn dan een doorsnee combo amp. Pedalboard of footcontroller maakt voor mij in handzaamheid ook weinig uit.
Ik neem mijn pedalboard wel eens mee naar repetities, maar het tapdansen komt mijn spel en performance niet ten goede. Soms moet ik in te korte tijd teveel sounds wisselen (bv van clean met chorus en delay naar overdrive met flanger). Met het pedalboard zijn dat minstens drie lossen stappen terwijl het met de rack/modeller setup een klik is. Het bord is lekker om te rotzooien, maar bij echt spelen leidt het me teveel af en dan sjouw ik liever ietsje meer mee.


Ik heb de RP 350 en in onze coverband is het voor mij het ideale apparaat. Vóór het nr, ff pach opsnorren (3 sec. werk) en gaan. En als je samen met twee gitaristen, bassist en toetsenist speelt, is "de ideale sound" een beetje overrated.

De ideale sound is dan natuurlijk een sound die door de mix prikt. Of je dat lekker vindt klinken is een andere overweging, maar het is natuurlijk geen of/of. Ik merk bij repetities en gigs ook verschil in sound van de AFX patches en de Armageddon, maar de AFX is dusdanig goed dat ik me niet ga irriteren aan de sound en niet beter ga spelen met de Arma. Ze zitten zogezegd beide boven mijn drempel, want met sounds die daaronder zitten kom ik er niet lekker in.

Einzeln
12 april 2014, 18:05
Mijn ac30 gaat niet onder de arm. Dus dat zal een ander combootjes zijn.

peter_heijnen
13 april 2014, 13:18
Op zich kun je poweramp en modeller in een rackje stoppen en met een handzaam cabinet (212?) is dat niet veel lastiger dan een combo. Modeller met powered FRFR speaker zal waarschijnlijk zelfs lichter zijn dan een doorsnee combo amp. Pedalboard of footcontroller maakt voor mij in handzaamheid ook weinig uit.
Ik neem mijn pedalboard wel eens mee naar repetities, maar het tapdansen komt mijn spel en performance niet ten goede. Soms moet ik in te korte tijd teveel sounds wisselen (bv van clean met chorus en delay naar overdrive met flanger). Met het pedalboard zijn dat minstens drie lossen stappen terwijl het met de rack/modeller setup een klik is. Het bord is lekker om te rotzooien, maar bij echt spelen leidt het me teveel af en dan sjouw ik liever ietsje meer mee.
1x klikken is zeker erg fijn, heb dat zelf ook altijd zo gedaan sinds '87, maar het heeft zijn beperkingen 'on the fly'. Ik heb naast het sjouwen ook geen zin meer in het opzetten van banken vol met patches. ;)

peter_heijnen
13 april 2014, 13:20
Mijn ac30 gaat niet onder de arm. Dus dat zal een ander combootjes zijn.
GT soul-o-single.

http://i534.photobucket.com/albums/ee346/peter_heijnen/soul-oboard_zps5010d3dd.jpg (http://s534.photobucket.com/user/peter_heijnen/media/soul-oboard_zps5010d3dd.jpg.html)

muziekschuur
13 april 2014, 15:20
Kun je wat meer vertellen over dat schakelbakje?

Pepe
13 april 2014, 16:34
Dat lijkt me een fijne super praktische setup Peter.

peter_heijnen
13 april 2014, 20:41
Kun je wat meer vertellen over dat schakelbakje?
Is een zeer basic midi pedaal dat allleen 6 pc's kan versturen. Al het andere, bijv 6 loops, heb ik op voorhand laten strippen door de maker, buzzelectronics.co.uk.

peter_heijnen
13 april 2014, 20:43
Dat lijkt me een fijne super praktische setup Peter.
Exact dat Pepe, thx, idd fijn en super praktisch voor mij.

tnijland
13 april 2014, 21:15
Mooi hoor, Peter.

Pure essentie in combinatie met moderne technologie, schakelcomfort, een goede overdrive en natuurlijk de Eventide H9. Imo overigens het beste (single...) effectpedaal dat er op dit moment op de markt is.

Bij de Soul-O-Single ben ik wel benieuwd welke eindbuis je erbij gebruikt...

peter_heijnen
14 april 2014, 10:22
Thx Theo, het is geen pedalpro maar ik mag niet mopperen. :)

Er zit momenteel een kt88 in de soul-o-single.

Liquid_Metal
14 april 2014, 15:20
1x klikken is zeker erg fijn, heb dat zelf ook altijd zo gedaan sinds '87, maar het heeft zijn beperkingen 'on the fly'. Ik heb naast het sjouwen ook geen zin meer in het opzetten van banken vol met patches. ;)

Ik snap jouw punt ook wel, soms word ik ook gek van al dat geprogrammeer. Maar ik wordt gekker van gigs en repetities waarbij ik maar pedalen blijf stampen.

tnijland
18 april 2014, 20:24
Thx Theo, het is geen pedalpro maar ik mag niet mopperen. :)

Er zit momenteel een kt88 in de soul-o-single.

Goede keuze voor die buis. De KT88 is heeft een hele rechte karakteristiek met veel headroom en is volgens mij de reden waarom mijn Bluesbreaker 1962 destijds ook zo goed klonk met pedalen. Ik heb zelf 6L6 buizen in de Souol-O-45 en heb er ook wel eens aan gedacht om deze om te switchen.

Tja, die Pedalpro, dat is een apparaat voor luie mensen die nooit meer naar allerhande losse dure effectapparaten willen zoeken maar dat gelijk combineren in het perfecte multi-effect aller tijden ;-)

peter_heijnen
19 april 2014, 11:37
Ik kwam er achter dat auto biasing zoals de soul-o-single pretendeert te zijn eigenlijk niet echt bestaat. De versterker staat dan vooraf ingesteld op een soort van gemiddelde waarde en de betreffende buis die je daarbij kiest zal daar dan meer of juist minder bij aan sluiten. De kt88 is idd mooi recht maar komt ook kwa specs goed tot zijn recht in de s-o-s.

De s-o-45 is niet auto biasing toch?

tnijland
19 april 2014, 15:10
De s-o-45 is niet auto biasing toch?

Nee je moet handmatig de bias instellen. De instelling potmeter is wel toegankelijk vanaf de buitenkant. Ik wil ze nog wel een keertje gaan omwisselen om het verschil te proberen.

herrieman
20 oktober 2014, 22:23
Ook deze gast heeft modeling laten vallen.
Ractal Ultraatje mag alleen nog effectjes en Midi doen.
De EVH 5150 mini verzorgt het geluid. En Hoe!

Komende tijd terug naar realisme ipv religieus fanatisme.

Cheers to all.

hugo
21 oktober 2014, 00:59
Interessant, over die versterker zit ook al heel lang te twijfelen, want ik ben voor 90% wel tevreden met de Ultra maar je blijft toch zoeken.

Welke heb je gekocht, de 50 watt head?

Misschien toch maar eens een keer proberen....

herrieman
21 oktober 2014, 09:27
Yep,

Tweedehands zwarte EVH 50 watt setje. midi schakelbaar.
Ik heb recentelijk de Ultra nog naar G66 weggestuurd voor groot onderhoud. Nieuw draaiwiel, kanalen gecalibreerd, nieuwe batterij en uitvoerig getest. Hoefde alleen de verzendkosten te betalen.
Komende tijd maar eens nagaan wat de beste aansluiting wordt zonder dat de Ultra al het leven uit de EVH trekt. Oh ja, herinner je je nog de FAS slogan; beter dan het origineel? Mijn reet!!!!

hugo
21 oktober 2014, 16:48
De service van G66 is ongelooflijk goed, heb dat zelf ook al meerdere malen mogen ervaren.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen, ook tov de Koch Poweramp die toch ook een meer buizengevoel zou moeten leveren.

hugo
1 november 2014, 15:41
En hoe bevalt de EVH tov van de Ultra?

Ik heb de matrix vervangen in me rack door een Marshall EL84 en dat klinkt al een stuk minder plat/2D

herrieman
2 november 2014, 11:25
Hugo,
Onderaan de pagina staat het vervolg. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?166209-HNAD-EVH-5150-III-50W-Scheuren-geblazen!/page2
Ultra/MFC doet alleen nog de effectjes en midi aansturing. Is dus het slaafje geworden van de EVH.
En het " oude" setje is gelijk mijn Back-up.

kilinkt zooooo lekker!

groet