PDA

View Full Version : Overwerkte preamp buisjes?



Jan Buurman
1 mei 2013, 09:16
Laatste weken is mijn geluid niet meer mijn geluid. Ik ben een beetje aan het knoppendraaien geweest maar "het klopt niet meer".
Mijn Marshall 4010 staat met een redelijk randje, regelmatig kleur ik die met òf een Xotic BB òf een Brownie en de solo's boost ik met een Picoso. Met die toevoegingen laat ik toch de preamp buisjes harder werken? Verslijten die preamp buisjes hierdoor? Het klinkt nu namelijk als iets in de versterker het niet meer aankan als ik er iets bij trap. De basissound is, zover het mij opvalt, niet echt veranderd.
Dus: kunnen mijn preampbuisje "overwerkt" zijn en aan vervanging toe zijn?

PS: ik weet dat ze makkelijk te vervangen zijn maar de versterker staat nu in de oefenruimte en daar kom ik voorlopig even niet. Verder wil ik de theorie er achter wel weten.

nico verduin
1 mei 2013, 09:41
Als jij de preamps tegen clippen aanstuurt (vrijwel constant) dan zal de coating op de kathode meer op zijn donder krijgen en is slijtage niet uitgesloten. Maar Jan jij weet toch dat je dat gewoon moet meten? En je hebt ook nog een setje eindpitten :)

Jan Buurman
1 mei 2013, 09:48
Ik weet dat dat gemeten kan worden. Zover ben ik echter nooit gekomen. Ik heb een zeer eenvoudige multimeter. Hoe kan ik daar preamp buisjes mee meten en wat ga ik meten?
Het zelfde geldt voor eindbuizen. Hoe meet ik dat?
(Nooit gedaan, lijkt mij leuk om deze stap te maken...)

nico verduin
1 mei 2013, 11:08
Preamps:
Meten tov GND:
Pin 3 en pin 8 kathode spanning
Pin 1 en pin 6 anode spanning

Eindpitten:
EL34: Tov GND
- pin 3 (anode spanning)
- pin 4 (G2 spanning)
- pin 5 (Bias spanning = negatief)

Maak maar ff een tabelletje. Dan zien we het wel.

D3nnis
1 mei 2013, 12:30
Wellicht topic-kaping, maar een aanvullende vraag...
Als je preamp buizen slijten, kan het dan zijn dat je meer gain krijgt? Ik dacht altijd dat als buizen slijten je juist minder gain krijgt, maar waar ik op mijn versterker voorheen de gain (bv.) op 1/2 kon zetten en dan nog een clean geluid had, moet ik 'm nu naar 1/4 zetten. Ook een gevalletje van overwerkte preamp buisjes, of niet?

nico verduin
1 mei 2013, 12:38
Kan van alles zijn. Als je hem nu naar een kwart moet zetten kan dat ook door de voeding komen (niet waarschijnlijk) een kathode elco die opraakt en daardoor de buis wat warmer laat instellen of een kathode weerstand die wat fors begint af te wijken.
Maar zonder meten weet je niks. Gewoon een ander buisje erin knikkeren en ff kijken. Het is altijd verstandig om een of 2 reserve preamps erbij te hebben voor het geval dat.....

Jan Buurman
1 mei 2013, 13:00
Even een vraagje: weet iemand hoe ik The Ampman Ruud van Dijk kan bereiken? Mag via pb.

Jan Buurman
1 mei 2013, 13:05
Preamps:
Meten tov GND:
Pin 3 en pin 8 kathode spanning
Pin 1 en pin 6 anode spanning

Eindpitten:
EL34: Tov GND
- pin 3 (anode spanning)
- pin 4 (G2 spanning)
- pin 5 (Bias spanning = negatief)

Maak maar ff een tabelletje. Dan zien we het wel.

Ok, noobvraag.... Waar begin je met tellen van de pins? Begrijp ik verder dat ik ze moet meten in een versterker die aan staat? En... op welk standje zet ik de multimeter? (ik zou veel antwoorden kunnen googlelen maar ik zit nu op mijn foon te klooien...)

Gearjunkie
1 mei 2013, 13:28
Vanaf het chassis gezien met de klok mee. Bij de el34 vanaf de uitsparing voor het geleidepennetje. Bij de kleine buisjes tellen vanaf iets grotere ruimte tussen twee pennen (1 en 9).

Jan Buurman
5 mei 2013, 21:11
Omdat ik vòòr een gig op koninginnedag wat zekerheid wilde hebben heb ik een afspraak gemaakt met The Ampman in Leiden. Voordat ik daar heen ging had ik nog even mijn LP Custom in geprikt (laatste tijd speelde ik alleen met mijn SG2000) en viel mij op dat de klacht zich niet voor deed. SG erin..... Klacht aanwezig.... Het blijkt dus in mijn gitaar te zitten! De afspraak stond al dus de boel even laten bekijken. De versterker blijkt in puike conditie en perfect afgesteld te zijn. Wel lekker om te weten.

Toen ik de SG kocht gingen de potmeters enorm zwaar. Na intensief gebruik gingen ze wat soepeler. Zou daar de klacht in kunnen zitten?
Zouden de potmeters vies/versleten zijn? De sound prikt niet lekker meer door de mix, klinkt minder open en soleren op de hogere frets klinkt als of er ergens een slecht fuzzje tussen zit....

kassie
5 mei 2013, 22:11
Toen ik de SG kocht gingen de potmeters enorm zwaar. Na intensief gebruik gingen ze wat soepeler. Zou daar de klacht in kunnen zitten?
Zouden de potmeters vies/versleten zijn? De sound prikt niet lekker meer door de mix, klinkt minder open en soleren op de hogere frets klinkt als of er ergens een slecht fuzzje tussen zit....

klinkt alsof je flink wat hoog mist, is hij dof? ... Heb je de gitaar pas gekocht? Kraken de potmeters?
Schroef de pickup ruimte even open.

1. Meet bij elke potmeter tussen pin 1 en p3. Normaliter moet dit rond de 500k zijn. Als er bv 250 k's in zitten dan heb je ook minder presence en output (kan wenselijk zijn hoor voor sommige pickups/gitaren/versterkers).
2. Zie je afgeschermd draad die er goedkoop uitziet? Zo ja, grote kans dat dit hoog weg vreet, en misschien zelfs volume.
3. De toggle switch kan vervuild zijn.. dat heb ik eens meegemaakt en dan blijft er niks van je sound over.. echter met wat wrikken moet het dan wel terugkomen.
4. Dit zelfde geld natuurlijk voor droge soldeer lassen... visuele inspectie is dus wel geboden of wat heen en weer porren. of de jack switch.

Kabel ok? Even heen en weer zwaaien en checken of het niet kraakt.