PDA

View Full Version : Clean boost met EQ



Heynis
30 april 2013, 22:21
Wat doe je op een vrije dag, als de troonswisseling je toch niet zo interesseert? Pedaaltjes ontwerpen blijkbaar.

http://i77.photobucket.com/albums/j76/kijkmiech/r001gif_zps707b1d8e.png (http://s77.photobucket.com/user/kijkmiech/media/r001gif_zps707b1d8e.png.html)

Op zich is bovenstaande niets vernieuwends, maar behoeft waarschijnlijk hier en daar een klein beetje uitleg.
R1: Pull-down, niemand houdt van ploppende schakelaars
R2,15 en C2,9: Voedingsfilters op de Vref van de opamps, maakt de boel in theorie een stuk stiller.
FAT-schakelaar: Als deze uit staat, overlappen de HP en LP filters in de tonestack, waarmee je een TS-9 achtige midboost krijgt.
TONE-potmeter: Ja, die schakeling komt bij AMZ vandaan :sssh:
C7: Het is de bedoeling dat op extreme boost settings deze condensator wat hoog wegpikt. De exacte waarde moet ik nog empirisch vaststellen. Een dubbele potmeter met een RC-filter op de ene loper kan ook, maar ik bouw liever met potmeters die ik op voorraad heb.
BOOST-potmeter en R11: Die waarden moet ik nog uitrekenen. Met de boost minimaal, moet IC1B een gain hebben van ongeveer 3 (= +/-9dB) om het verlies in de tonestack op te heffen.

Natuurlijk zou ik het niet hier posten als ik geen input of kritiek zou willen, dus brandt maar los.

harrie-beton
30 april 2013, 22:27
Bestaat het niet al? Zo ja: Wat is jouw ontwerp dan beter en wat kost het bouwen aan onderdelen?

Heynis
30 april 2013, 22:52
Uiteraard bestaan er al honderden cleanboosts met een breed scala aan features, maar niet precies wat ik zoek. Aan onderdelen kost het niet zo veel, de schakelaar en het kastje zijn nog steeds de duurste onderdelen. Ik denk dat het voor minder dan €40,- te bouwen moet zijn.

Ik denk dat een eenvoudige tilt-tonestack een welkome toevoeging is voor veel boosters, maar dat er ook animo is voor een pure midboost voor solowerk en dergelijken. Voor mijn huidige setup zou het in ieder geval een toevoeging zijn, wellicht met de FAT-schakelaar zelfs als voetschakelaar.

Iets met exact dezelfde features als bovenstaande ken ik zo direct in ieder geval niet, of alleen als overdrive. Die overdrive is nou precies wat ik níet zoek. Ik wil de amp zelf op zijn flikker geven, en niet het gitaarsignaal.

Dirk_Hendrik
1 mei 2013, 07:30
- Je boost rond IC1b gaat niet werken. Je mist een R en C van de inverterende ingang naar massa.
- C6 zit verkeert om.

Heynis
1 mei 2013, 18:07
Die eerste bedacht ik me vandaag ook ;) .

C6 wil ik weg gaan laten. C5 en R9,10 komen via een condensator naar de aarde. De spanningsdeler rond R12,13 kan dan ook weg, dat scheelt net weer een beetje Johnson noise. De bias haalt deze opamp dan vanuit IC1A, de uitgang daarvan is gelijk aan Vbias plus de offset van die helft van de opamp.

R3,4 wil ik vervangen door een aparte gefilterde spanningsdeler en een enkele weerstand daarvandaan om de bias in te stellen. Overigens is de TL072 in bovenstaand schema niet volledig symmetrisch qua clippen tegen de voedingslijnen, dus eigenlijk zou Vbias niet exact de halve Vcc moeten zijn, maar iets hoger voor de maximale headroom.

Ik heb nog overwegen IC1A te bootstrappen, maar dat is in mijn ervaring niet zo eenvoudig om stabiel te krijgen.

Dirk_Hendrik
1 mei 2013, 19:12
Persoonlijk ben ik geen fan van het door pots laten open van DC. Wat je voorstelt kan wel. Moet je C3 ook weglaten.

Waarom zou je een FET opamp bootstrappen? Met een BJT opamp lijkt me dat al onnodig, met een FET opamp helemaal. Breng je biasing van IC1A wel naar de andere kant van R5. In deze config danwel met de voorgestelde gefilterde spanningsdeler. Verder zou ik de laaste opamp stage inverterend maken zodat je de boost ook als cut kunt gebruiken. Mogelijkheid van volumecontrol dus.

Heynis
1 mei 2013, 23:51
Het was een idee van m'n collega om alles vanuit IC1A te biassen, ik heb de indruk dat het niet helemaal lekker werkt inderdaad. Ik ga dat aanpassen, ik houd ook niet zo van krakende pots.

Soit, de buffer en EQ werken in ieder geval. Als je er een 1kHz blokgolf in stopt, zie je heel mooi het effect van de tonepot, en ook van de fat-switch. Alleen het boost gedeelte staat nog aan twee kanten keihard te clippen. Ik heb 27k in de feedback loop, met 27k en 100n in serie naar ground vanaf de inverterende ingang. De gain zou dan 2 moeten zijn, met een hi-pass op 60Hz. Met een ingangssignaal van <1Vpp@1kHz op IC1B zou dat niet zo horen te zijn, ik denk dat ergens een waarde niet klopt of een draadje los zit. Ik kijk er later naar, als ik weer een beetje wakker ben...

Waarom moet de bias trouwens aan de rechterkant van R5? Het lijkt me dat dat weinig verschil maakt, of zie ik nou iets over het hoofd?