PDA

View Full Version : Lichtgewicht gitaren?



Naviiin
30 april 2013, 22:09
Hoi allen,

Ik ben dus op zoek naar een lichte gitaar. Zo rond de 3 kg, geschikt voor de lichtere vormen van muziek en minder dan 400 euro kost. Het liefst nog cheaper. Maar ik heb dus geen idee welke gitaren aan deze vereisten voldoen, omdat gitaar sites kennelijk geen waarde hechten aan gewicht, buiten sweetwater.com wat een geweldige manier is om online gitaren te shoppen. Niet een heel breed aanbod though. Dus ik heb wat hulp nodig!

Ik heb zelf al de Gretsch CVT III op het oog, die schommelt rond de 2.7-3.3 kg maar ik ben niet heel groot fan van de vorm. Het liefst zou ik een lichtgewicht Les Paul type willen, maar dat is volgens mij een typisch gevalletje onmogelijkheid..

LRS
30 april 2013, 22:26
Hmm... Ik heb ooit eens een Ibanez AS93 gehad. Die was echt erg licht van gewicht. Met de gewenste pickup upgrade, zou je een heel eind in de richting kunnen komen. Heb em uiteindelijk weggedaan omdat ik niet aan de hals kon wennen (te smal naar mijn persoonlijke smaak). Was verder geen slechte gitaar voor het geld. Let wel, ik speel geen high gain repertoire, daarvoor lijkt zo'n semi hollow me überhaupt minder geschikt.

harrie-beton
30 april 2013, 22:34
Er zijn ook chambered gitaren, heb er geen ervaring mee maar gewicht reductie is er wel mee.
http://www2.gibson.com/News-Lifestyle/Features/en-us/weight-relief-gibson-les-paul-guitars-0615-2012.aspx

Martijn-w
30 april 2013, 22:36
Yamaha rgx a2, als je er nog een kan vinden. Prima gitaar op de pu-selector na. Weegt geen zak.

Naviiin
30 april 2013, 22:56
Die had ik gezien idd, vond em in de filmpjes erg steriel klinken. Vorm ben ik ook geen fan van.

Wat betreft de Gibson, graag maar boven mijn budget op dit moment. Helaas. :( Maar ik zat net zo te denken, zou een dunner Les Paul type lichter zijn? Als in die ESP ECXXX gitaren? Deze is namelijk quite the looker: http://www.session.de/Gitarren/E-Gitarren/Single-Cut-E-Gitarren/LTD-EC-256-BLK.html?force_sid=ef9175b4671720b816a91255ab12c4f 1

FruscianteFan
30 april 2013, 22:59
Bepaalde houtsoorten zijn van zichzelf al zwaarder dan andere, al kan het onderling heel erg verschillen. Mahonie (gibsons) maar ook esdoorn (halsen van fenders) zijn redelijk zwaar dacht ik, net als Essen (Telecasters).

Mijn Jackson Stealth is érg licht. Dunne body, superstrat vorm, en heeft een erg dunne nek.

MarkS
30 april 2013, 23:12
Ibanez S series zit ook rond de 3 kg

kwispelhond
1 mei 2013, 00:57
Ik heb een Gibson Les Paul Special DC en die is vederlicht, ongeveer de helft van mijn Les Paul Standard weegt maar die is dan wel weer behoorlijk aan het gewicht. Betwijfel alleen wel of je die voor jouw budget gaat vinden........., de kans dat die van mij ooit voor zo'n bedrag op de markt gaat komen? Als'tie ooit doormidden breekt misschien? :)

Naviiin
1 mei 2013, 01:09
Ik heb een Gibson Les Paul Special DC en die is vederlicht, ongeveer de helft van mijn Les Paul Standard weegt maar die is dan wel weer behoorlijk aan het gewicht. Betwijfel alleen wel of je die voor jouw budget gaat vinden........., de kans dat die van mij ooit voor zo'n bedrag op de markt gaat komen? Als'tie ooit doormidden breekt misschien? :)

Haha, dan ben ik de eerste in de rij. Doet me wel een beetje denken aan die Melody Makers. Die schijnen licht te zijn, maar daar kan ik ook harde cijfers over vinden...

Hotpepper01
1 mei 2013, 07:09
Gibson SG.... Derek Trucks kwam op een Gibson SG uit omdat hij wel de sound wilde, maar als kleine jongen nog niet het gewicht wou hebben. Hij speelt nu nog steeds heel vaak op een SG. Nu vind ik een Gibson SG niet echt hetzelfde als een Gibson LP (ik heb ze beide), ook niet qua sound, maar komt toch in de buurt.

Duhsjaak
1 mei 2013, 07:41
Hi N
Ik vind het een beetje opvallen hoe weinig mensen een Yamaha overwegen bij dit soort beslissingen.

Bij mij in huis:
Pacifica Tele, die ik al een jaar of 5 heb en die al 60 keer in en uit elkaar is geweest (omdat ik er telkens andere pups in heb gezet - een soort kladblok deze gitaar). Ondanks dat weigert ie stuk te gaan.

311H, heb ik nog maar kort in mijn bezit. Yamaha's take on een fabriekscustom met een heel behoorlijke P90 en een humbucker. Allebei Alnico V's. Niks mee mis, in de SG2000 van Y zitten ook Alnico V pups.
Gewicht 3.450 gram als ik m goed heb gewogen.
Luister op YouTube maar eens. Er zijn genoeg demo videos waardoor je zowel clean als gruizig een heel behoorlijke indruk van de klank kunt krijgen.

Let even op dat je een 611 en een 311 hebt. Heb ze allebei in handen gehad. Het grootste verschil zit gewoon in de hardware. de 611 heeft een kwijl Duncan P90 en een custom 5 hum. En dat verschil is te horen.
Aan de andere kant, ook de 311 heeft locking tuners. Ik persoonlijk heb daar erg aan moeten wennen, maar het werkt feilloos.

De prijs voor een 311H varieert bijvoorbeeld bij Bax tussen de € 294,00 en 299,00, waarmee je prima binnen de door jou aangegeven lijntjes blijft. Werkelijk een prima gitaar, voor het geld al helemaal. Voelt echt een klasse hoger. Ik meen dat ie in Indonesië is gebouwd, maar dat weet ik niet zeker. Dan moet ik door het huis klossen terwijl er na Queensday nog wat mensen liggen te slapen. Dus dat laat ik effe.

Ik meen te weten dat ie bij iemand stilstaat door recente andere inkoop, dat ie 2 maanden is gebruikt. Ik vermoed dat ie voor iets meer dan een derde van de prijs weg mag. PM mij maar als je wilt dat ik daar in bemiddel.

Succes met je zoektocht.
Vriendelijke groet, Gus

Ukeloeder
1 mei 2013, 08:24
Misschien is een Danelectro iets voor je? http://danguitars.com/56-U2.html

Average Weight: 6 lbs.

6 lb, lbs = 2.721 554 22 kilogram
http://www.danelectro.com/
http://danguitars.com

kokeleko
1 mei 2013, 09:05
Probeer een Fender FMT telecaster te scoren, op marktplaats staan ze met enige regelmaat.
Ik heb ze om mijn schouder af en toe te ontlasten want ze zijn lekker licht.

Duhsjaak
1 mei 2013, 09:09
Ook aan gedacht. Maar er schijnen nogal wat leveringsproblemen te zijn geweest weer met Danelectro's.
GAK.co.uk leverden tot voor kort uit een keus van 5 of 6 verschillende modellen. Daar raakte de rek ook uit.

Er loopt een draadje 'Waar blijven de Dano's' (even uit het hoofd). Misschien eens even checken of ik een ontwikkeling heb gemist op dat punt. Misschien dat de productie weer op gang is gekomen. In dat geval is een Danelectro altijd een leuke optie.

Vriendelijke groet, Gus

Tabula Rasa
1 mei 2013, 10:33
Je zou ook zelfbouw kunnen overwegen. Ben nu met een stratbody bezig van abachi en die weegt 1350 gram, met een zware vintage tremelo komt die net onder de 3 kilo uit.

frekie
1 mei 2013, 10:46
Ibanez S series

+1: http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m668836877-ibanez-s540fm-s540-gitaar.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Naviiin
1 mei 2013, 18:51
Effe de opties op een rijtje zetten:

Gibson SG: waarschijnlijk een Epiphone dan voor de prijs...Geen fan van de shape, maar ik zie dat de meeste op sweetwater < 3 kg zijn dus dat klinkt goed. Moet ik wel weer de afweging CVTIII vs SG maken.
Yamaha Pacifica 311H: op het vergelijklijstje, ik neem contact op als ik er over uit ben. Moet nog wat filmpjes bekijken.
Danelectro iets: graag, maar die '56 is nergens meer te vinden voor een non-belachelijke prijs (om nou 300+ euro te betalen voor wat plywood uit China...kan ik beter die Gretsch kopen). Ik hou altijd wel mn ogen open voor een '56 Pro, maar die is al helemaal nergens te vinden.
Ibanez S series: SA160 is 225 nieuw! Ziet er toch wel aardig uit...niet de shape waar ik naar zoek, vind de (super)strat niet all that. Maar hij klinkt in de demo's toch wel erg lekker.

Iemand nog een Les Paul style voorstel?

Dirk_Hendrik
1 mei 2013, 19:50
Les Paul en licht..... naah. Eén van de essenties van de klank van een goeie LP is (m.i.) de loodzware body.
Ga nog eens heel lang nadenken over die Ibanez S. Dat lichtgewicht is de reden dat ik al een jaar of 19 voornamelijk op een op een S gebaseerd model speel. Looks kunnen me gestolen worden. M'n schouders en rug na een avond repeteren niet.

Braindead
1 mei 2013, 19:56
Je moet gewoon eens een paar gitaarwinkels afgaan en allerlei gitaren proberen. Er zijn houtsoorten die gemiddeld zwaarder zijn dan andere maar gemiddelden doen er voor jou niet toe. Je wilt maar 1 gitaar dus ga je gewoon zoeken. Zelfs binnen een houtsoort kan je een zeer licht- of een zeer zwaar stuk hout aantreffen.

Overigens ben ik ook al de nodige lichte Les Pauls tegengekomen. Als je niks tegen een semi hollow Les Paul hebt...

Naviiin
1 mei 2013, 21:57
Overigens ben ik ook al de nodige lichte Les Pauls tegengekomen. Als je niks tegen een semi hollow Les Paul hebt...

Bedoel je de chambered of niet discussie? Interesseert me helemaal geen reet idd. :) Had ooit Chambered Chinese Gretsch GAS (Het alom bekende CCGGAS???) namelijk, maar die zijn dan weer niet licht genoeg.

jan7
2 mei 2013, 01:34
JZelfs binnen een houtsoort kan je een zeer licht- of een zeer zwaar stuk hout aantreffen.

Maar ik zat net zo te denken, zou een dunner Les Paul type lichter zijn? Als in die ESP ECXXX gitaren? Deze is namelijk quite the looker: http://www.session.de/Gitarren/E-Gitarren/Single-Cut-E-Gitarren/LTD-EC-256-BLK.html?force_sid=ef9175b4671720b816a91255ab12c4f 1
Ik heb onlangs die gitaar uit je link gekocht (ec-256 BLK) De eerst geleverde woog 4,230 kg terwijl de tweede er 3,450 kg weegt. Het hele verhaal kan je hieronder lezen, of gewoon overslaan.

Jan :)

De langere versie:
Hoi, mijn eerste post hier (ben al een paar maanden aan het meelezen)
Ik heb onlangs die gitaar uit je link gekocht, exact dat model want die is (in Europa) nieuw sinds maart 2013 en heeft niet dat aged/reliced gedoe. Hieronder mijn 'ec-256-lijdensweg': (sorry voor de erg lange eerste post)
Ik ben pas begonnen met gitaar spelen (een maandje of vier nu, eerst op een akoustische, sinds kort dus op een nieuwe EC-256)
Ik zocht een goedkope beginnersgitaar (Les Paul type, 300-400euro) en binnen dit segment heb ik vooral over die ec-256 ontelbare en vrijwel uitsluitend lovende reviews gelezen.
Lokale gitaarwinkels, Bax-shop en Keymusic konden ze niet krijgen en dus uiteindelijk bij Thomann via internet moeten bestellen.
Toen ik ze uit de doos haalde, verschoot ik van het gewicht! In veel van die reviews stond dat ze zo licht waren maar op de digitale weegschaal hier woog ze 4,230 kg. Volgens Google is dat een typisch gewicht is voor een 'echte' Les Paul en helemaal niet licht dus.

De volgende eigenaardigheid was de neck pickup, die zo gek in de ring leek te zitten. Veel gegoogled en pickups kunnen er schuin inzitten (bass tov treble) maar niet schuin in de richting zoals bij mij:
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/pickupschuin.png
Technische dienst van Thomann gecontacteerd of dat wel zo hoorde maar geen reactie...
Ik kreeg er voor geen meter goede sound uit (mijn versterker is een Roland 30x).
Maar zoals gezegd het is mijn eerste (electrische) gitaar dus dacht ik dat het wel aan mij zou liggen.
De action/snaarhoogte was goed/laag (2mm bass kant, 1.5 treble). De drie nut slots voor de treble snaren waren (te) diep en (te) eng met de bekende 'ping' sound bij het stemmen.
Uren bezig geweest met de pickuphoogte, brug, tailpiece, volume- en toneknop, instellingen op de versterker om toch maar wat leuk geluid te produceren. Tevergeefs...
Zit ik op een avond beetje teleurgesteld ernaar te staren, valt me plots vanop een afstand op dat die neck pickup niet evenwijdig met de bridge pickup zit. Ik had al eerder gemerkt dat de snaren niet recht over de pole pieces van de pickup liepen, maar volgens google was dat normaal. Maar als nieuweling had ik niet door dat zover ernaast helemaal niet normaal was.
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/polepieces.png
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/alignment.png
Toen ik de pickup(ring) verwijderde zag ik dus dat er geen 4 maar 5 gaten geboord waren. Eén correct gat en daarna waarschijnlijk de gitaar of de template voor het gaten boren verschoven en vervolgens 4 gaten op de verkeerde plaats geboord.
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/holes.png
Bij een archtop is dat extra erg aangezien de basskant dan erg hoog op de snaren zit en de trebble kant te laag en veraf. Dit verklaarde uiteindelijk ook de eigenaardige schuine manier waarop die pickup erin zit. Doordat de ring teveel naar rechts was gemonteerd zat het voetje van de pickup zelf tegen de zijkant in de holte en waarschijnlijk was het voetje daardoor nog verbogen ook.

Ik heb nog even getwijfeld of ik zelf 3 correcte gaten zou bij boren maar de oude verkeerde gaten gingen net wel/net niet zichtbaar zijn als ik de ring zou verschuiven naar de juiste plaats.

's Zondags een emailtje+foto's naar Thomann gestuurd, maandag een reply met gratis retourlabel, dinsdag op de post en vrijdag stond UPS al voor de deur met een nieuwe gitaar. En dan was de vraag of het echt een nieuwe was, of de oude waarin ze zelf 3 gaten bij geboord hadden...
Toen ik ze uit de doos haalde wist ik het gelijk: het was een 'nieuwe' want ze was maar 'half' zo zwaar.
Op de digitale weegschaal 3,450 kg of zo'n 0,8kg verschil.

Maar echt 'nieuw' was ze ook weer niet, want ik zag 'speelsporen' van het plectrum en ook waar je rechter elleboog zit. Welliswaar zeer minimaal en enkel onder één bepaalde lichtinval te zien. Na wat polish is het zo goed als verdwenen. Ze vertoonde voor de rest alle tekenen van een nieuwe gitaar wat betreft folie over pickups, folie op de achterkant, kaartje voor de snaren etc. Mijn eerste gitaar was (volgens het serie nummer) van juni 2012 en deze van januari 2013 en aangezien ze nog maar sinds een week bij Thomann bestelbaar waren, zie ik zelf niet goed in hoe er speelsporen op kunnen zitten. Nou heb ik op youtube (factory tour video) gezien dat op het einde van het productie proces in die 'Oosterse fabrieken' er een aantal vrouwen rond een tafel zitten om de gitaren te testen en te intoneren (op een Roland cube trouwens) dus voorlopig houd ik het daar op.

Op mijn eerste gitaar waren alle knoppen,toggle switch en output jack heel 'strak' met veel draaiweerstand, en voelde erg degelijk aan. Bij deze is dat het tegenovergestelde. Toggle switch wiebelt een beetje (trilt gelukkig niet mee tijdens het spelen). Of het asje is te klein of de opening voor het asje is een fractie van een milimeter te groot. Je kan de switch links/rechts wiebelen ipv op en neer. (foto is niet van mijn toggle switch maar toont het asje+de opening wat ik bedoel)
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/toggleswitch.png
Knoppen hebben heel weinig draaiweerstand en toneknop wiebelt ook een heel klein beetje. Gelukkig doen ze het allemaal wel goed, zonder kraken oid, maar het voelt gewoon niet erg degelijk aan.

De output jack is zo los dat mijn kabel er haast uitvalt en bij de minste beweging is ook het geluid weg met wat luide ploppen uit de versterker er bovenop. :hide:
Ik heb ondertussen een neutrik socket bij Bax besteld en die erin gesoldeerd. Helaas zijn die jacks van neutrik anders gebouwd:
http://www.haxer.be/guests/gitaarnet/jacksocket2.png

Aangezien de diameter van het gat in mijn gitaar maar heel nipt was zit dat 'buigplaatje' tegen de zijkant binnenin waardoor de buiging bij het inpluggen niet van onderaf kan. Dus moet het topje naar binnen buigen en da's zo onbuigzaam dat ik schrik had om ofwel mijn kabel plug af te breken, van de kabel te trekken of gewoon de hele outputjack met schroeven en al uit de gitaar te trekken. Met een dremel heb ik aan de binnenkant van het gat een gleufje geslepen zodat het 'buigplaatje' van die jacksocket bovenaan wat meer ruimte heeft om weg te kunnen buigen. Het grote voordeel hierbij is dat mijn jack onmogelijk kan gaan ronddraaien binnen in.

De action op de nieuwe gitaar was zo hoog dat ik mijn pink onder de snaren kon steken.
Dat is ondertussen afgesteld tot een normale hoogte van 2mm en 1.5 mm. Terwijl de nut slots in de vorige gitaar te diep en klemmend waren, zijn ze bij deze net ietsje te hoog lijkt me, waardoor mijn eerste fret snel te hoge noten heeft als ik wat te hard druk (moet ik ook nog leren, komende van een accoustische die je haast moet doodknijpen).

Ik weet niet of het samenhangt met het lichtere gewicht van deze gitaar (hout met mindere dichtheid?) of met de dunne nek, of mijn onervaren speelstijl maar ik trek de nek (te) gemakkelijk uit toon. Als ik de gitaar al zittend 'perfect' stem en vervolgens achterover leun in de zetel dan zie ik op mijn clip-on tuner dat de snaren een cent of twee hoger gaan (ook al heb ik de nek niet vast). :s

De nieuwe gitaar lijkt wat gewichtsverdeling veel evenwichtiger. Als ik ze met de 'inham' aan de onderkant op mijn been leg, blijft ze netjes horizontaal liggen. Bij de vorige zou onmiddelijk de nek omhoog geschoten zijn en de achterkant naar onder (alsof er een kilo lood onderaan de gitaar zat). Al heb ik geen idee of zoiets nou belangrijk is bij een gitaar. Maar het voelt voor mij alleszins handiger om niet voortdurend die nek naar onder te hoeven trekken.

Zover ik zelf kan beoordelen speelt de laatste gitaar wat mij betreft erg lekker!

Conclusies uit heel dit avontuur:
1) Vriendelijke en behulpzame mensen bij Bax-shop en Keymusic en snelle reacties op e-mails. Ook al konden ze deze gitaar niet leveren, heb ik er ondertussen allerhande andere spullen (snaren, capo, kabels, stringwinder etc.) besteld. Binnen Europa heeft Bax zeker de laagste prijs en waarschijnlijk ook de snelste levering (hoor je het eens van een Belg. ;) ).
2) Goede klantendienst bij Thomann en snelle levering. Ik had zonder twijfel ook de tweede gitaar kunnen terugsturen maar met het risico van weer een minder goed speelbare te krijgen en dan moest ik nog eens, en wie weet nog eens...
3) You get what you pay for, maar je kan geluk hebben. Ik zie nadat ik alles eens heb open geschroefd en vergeleken met kwaliteitsonderdelen dat goedkope gitaren toch wel goedkope onderdelen hebben waar schijnbaar nogal losjes met de toleranties wordt omgesprongen met meer speling tot gevolg. (lossere switches, 'slappe' output jacks, knoppen met minder draaiweerstand etc. En dan heb ik het nog niet eens over de tuners, pickups etc.)

Voor mezelf de belangrijkste conclusie van allemaal: mijn dagelijks 'verplicht' kwartiertje oefenen is met de laatste gitaar plots veranderd in 3 tot 4 uur per dag plezier hebben. En daar was het me uiteindelijk toch om te doen. :)

Jan

alex1959
2 mei 2013, 08:39
voor lichtgewicht gitaren "Flaxwood" tussen de 2,8 en 3 kg inklusief tremelo.

Duhsjaak
2 mei 2013, 09:13
CCGGAS!!!
Inderdaad een exotische variant. Een snel muterend virus, net als AIDS en griep en daarom nooit onder controle te krijgen.
Ik zet een plusje achter je naam Naviin!

Je bent een Beschaafd Persoon.

Keerzijde is: 't Is net malaria. Eenmaal geinfecteerd, steekt het op de gekste momenten weer de kop op.
Succes met je zoektocht.
Vriendelijke groet. Gus

@Alex1959
N heeft toch niet voor niets een budget opgegeven? Waarom ga je daar dan 3 of 4 keer overheen?

harrie-beton
2 mei 2013, 10:09
Op USA forum lees ik dat een chambered Les Paul 3,5 kilo is. Is dat geen optie?
http://forum.gibson.com/index.php?/topic/80467-solid-vs-chambered-vs-weight-relieved/

Naviiin
2 mei 2013, 14:13
Wow, das nogal een verhaal over de ESP! Heb net een mail teruggekregen van session waarin ze in feite zeggen dat er geen Les Paul types onder de 4 kg bestaan...So much for customer service. Ik ben er nog niet helemaal over uit, maar als het de ESP wordt dan waarschijnlijk ook maar van thomann. Dan maar hopen dat ik niet jouw scheve toegestuurd krijg. :D

HaroldA
2 mei 2013, 15:08
Heb net een mail teruggekregen van session waarin ze in feite zeggen dat er geen Les Paul types onder de 4 kg bestaan...

Wat een kwats. Google maar eens op "Gibson Les Paul lite".

Jasper.
2 mei 2013, 15:21
Mijn studio faded is de lichtste gitaar die ik ooit vastgehouden heb. Heb iig nog nooit zo'n lichte Les Paul vastgehouden. Lichter dan mijn strat en volgens mij ook lichter dan de Jackson RR3 die ik ooit gehad heb.

HaroldA
2 mei 2013, 15:22
Volgens mij wegen de Gibson BFG's ook amper iets.

Wicked Willy
2 mei 2013, 15:27
Al een Airguitar overwogen :rockon:

Daan_B
2 mei 2013, 15:33
Danelectro's of Epiphone Casino/Gibson Es 330

j3r03n
2 mei 2013, 15:39
Danelectro's zijn inderdaad erg licht, maar ik denk niet dat dat het type gitaar is waarnaar Naviiin opzoek is. Als dat wel zo is: GO DANO!

Naviiin
2 mei 2013, 19:20
Al een Airguitar overwogen :rockon:

Fuck yeah, maar daar heb ik er al drie van. Spelen wel geweldig smooth, ik nail alles solo's perfect!

En over die Danelectro's, ik respecteer waar ze voor staan maar ik vind die chinese reissues overpriced voor wat ze daadwerkelijk bieden. Zo'n '56 zou er goed in gaan qua sound en looks (ben sowieso meer het type oude ziel), maar niet voor 300+ euro.

SantaX
2 mei 2013, 20:07
Yamaha rgx a2, als je er nog een kan vinden. Prima gitaar op de pu-selector na. Weegt geen zak.

Ik zag dit topic en ik kwam hier om dit te melden. Yamaha rgx 420 hier uit het hoofdje, weegt dus ook geen drol en is eigenlijk niet echt iets op aan te merken als een superstrat/ibanez-clone je ding is! Heb er zelf in elk geval jaren plezier van gehad.

(edit: zie nu pas je reactie. Het is waar denk ik, de rgx van mij was ook 'steriel' als je daarmee wil zeggen, çlean - netjes - voorspelbaar - veel overhead uit de humbuckers. Toch zou ik ze niet meteen afschrijven zonder er zelf op te spelen en naar te luisteren. Met een goede versterker en een wat effecten zijn het wel echt enorm veelzijdige gitaren.)

telecastermaster
2 mei 2013, 21:54
Ik ga het weer een keer zeggen, maar ja, luister maar nier.
Ik weet al wat je gaat zeggen:hij is lelijk. :stop:




http://medias.audiofanzine.com/images/normal/steinberger-spirit-gt-pro-deluxe-black-385095.jpg

Napoje
2 mei 2013, 22:04
Steinbergers zijn cool. Mensen die het niets vinden kopen maar zo'n onhandige les paul.

Dirk_Hendrik
2 mei 2013, 22:14
Ik ga het weer een keer zeggen, maar ja, luister maar niet.
Ik weet al wat je gaat zeggen:hij is lelijk. :stop:


Dat gaat ie inderdaad. Want hij wil licht en hij wil een LP. Hij gaat dus voor de looks en daarna voor een uitgeholde leeggefreesde gitaar die er uit ziet als een LP en klinkt als een .... niet als een LP.

Steinbergers zijn niet lelijk. Steinbergers zijn het ultieme instrument voor de gitarist mét brains... en de poen...

Braindead
2 mei 2013, 22:19
Bedoel je de chambered of niet discussie? Interesseert me helemaal geen reet idd. :) Had ooit Chambered Chinese Gretsch GAS (Het alom bekende CCGGAS???) namelijk, maar die zijn dan weer niet licht genoeg.

Inderdaad bedoel ik de chambered. Men is dat gaan doen omdat het lichte mahonie steeds minder te verkrijgen is. Het kan dus zijn dat een gechamberde Les Paul nog steeds even zwaar is als een niet gechamberde van vroeger maar ik ben zelf al een aantal erg lichte Les Pauls tegengekomen in winkels.

Zoals hierboven al wordt gezegd heeft dat wel consequenties voor je tone. Maar ja, je zult ergens water bij de wijn moeten doen. Overigens kan het wel hoor. Een zeer lichte (massieve) Les Paul van mahonie met esdoorn top. Als je bereid bent ervoor te betalen. Custom shop gitaren zijn zelden van die zware bakken.

Naviiin
2 mei 2013, 22:47
Dat gaat ie inderdaad. Want hij wil licht en hij wil een LP. Hij gaat dus voor de looks en daarna voor een uitgeholde leeggefreesde gitaar die er uit ziet als een LP en klinkt als een .... niet als een LP.

Steinbergers zijn niet lelijk. Steinbergers zijn het ultieme instrument voor de gitarist mét brains... en de poen...

Tsjonge jonge wat zijn we weer positief ingesteld. Is het verkeerd om de LP vorm mooi te vinden, maar ook wat gebruiksgemak te willen? Ik oefen toch alleen maar een beetje voor mezelf op m'n kamertje, waar men niet zo veel geeft om tone, slechts om volume.

Braindead
2 mei 2013, 23:01
Ach, alles is mogelijk. Zakk Wylde vindt Les Pauls blijkbaar ook mooi maar gooit er vervolgens emg's in. :???:

mountainman
2 mei 2013, 23:46
Ik moest meteen denken aan de Duesenberg Starplayer tv (http://duesenberg.de/en/guitars/hollowbodies/starplayer-tv.html). Dat is in feite een semi-hollow Les Paul. Alleen ga je die niet vinden in de prijsklasse < €400.

Bassa
2 mei 2013, 23:51
Ik moest meteen denken aan de Duesenberg Starplayer tv (http://duesenberg.de/en/guitars/hollowbodies/starplayer-tv.html). Dat is in feite een semi-hollow Les Paul. Alleen ga je die niet vinden in de prijsklasse < €400.
Die dingen zijn toch bijna 2000 eu?

Nilke
3 mei 2013, 09:33
Die dingen zijn toch bijna 2000 eu?

zijn ongeveer €1450-1500 http://www.kauffmannsguitarstore.nl/product-details.php?product=780 of http://www.feedbackmusic.com/gitaar/duesenberg-starplayer-tv-silver-sparkle/100005489/FBR108216 om maar eens wat te noemen.
Worden wel zeer snel verkocht en maar met mondjesmaat aangevuld. Als je er één ziet hangen en hij bevalt je en je kunt 'm betalen (al dan niet na het afstaan van een nier en/of het invullen van de echtscheidingspapieren) GELIJK DOEN!

Om even OT te blijven: ik snap de discussie heel goed. Mijn eerste electrische gitaar was een Tokai LP "custom" Toxido, waarschijnlijk onbewust stukje Fleetwood Mac blijven hangen. Veel sustain en een wat donkere, sombere klank maar +5 Kilo $#@%^ je krijgt er een hernia bij kado.

Sindsdien let ik wat meer op het gewicht en heb ik 3 gitaren over die voorlopig "blijven": een St.Blues 61South als bankgitaar, de al eerder genoemde Yamaha 611 HFM en sinds een maandje of wat een Starplayer TV
Voor de "sound" speel ik het liefste op de Duessenberg, maar ik merk aan mezelf dat ik het meeste, bijna automatisch grijp naar de Yamaha! Lekker licht inderdaad, organische vorm ( :hippie: ) en vooral de SD P90 in de nek is het voor mij helemaal!

Dirk_Hendrik
3 mei 2013, 15:10
Tsjonge jonge wat zijn we weer positief ingesteld. Is het verkeerd om de LP vorm mooi te vinden, maar ook wat gebruiksgemak te willen? Ik oefen toch alleen maar een beetje voor mezelf op m'n kamertje, waar men niet zo veel geeft om tone, slechts om volume.

Heeft niets met positief ingesteld te maken. Ik vraag me alleen af waarom je een LP wilt als je vervolgens voor een model gaat wat m.i. de essentie van een LP, de sustain door dat massieve blok hout, teniet doet. Lijkt mij zonde.

FruscianteFan
3 mei 2013, 15:32
Omdat Naviiiin Les Pauls mooi vindt....