PDA

View Full Version : Fingerstyle gitaar liefst onder 2000eurie



Emlian
30 april 2013, 21:22
Hallo ik ben op zoek naar een nieuwe gitaar. Ik speel fingerstyle gitaar in de style van Sungha Jung:)
Ik heb een paar gitaren op het oog: Breedlove cascade om/cre, Larrivee omv-50 en lakewood m32 cp, de laatste 2 zijn eigenlijk nogal over mijn budget maar als ze echt het geld waard zijn wil ik het misschien overwegen:) Ik ben ook geïnteresseerd in taylor en martin gitaren alleen weet ik nog niet welke precies. Ik vind de grand concert of orchesta body het fijnst en ik wil het liefst een cutaway. Hebben jullie nog tips en welke gitaar raden jullie mij aan?

tomhaze
1 mei 2013, 00:43
Voor fingerstyle raad ik de Maton EBG808 (TE of Artist model) aan. Die zul je als fingerstyle-fanaat ook vast herkennen van Tommy Emmanuel. Ik ben een jaar of 4 geleden ervoor naar Londen gevlogen om 'm te kopen bij Broadway Music. Vanwege een gunstige wisselkoers met de pond en een goedkoop tripje (van ongeveer €100 heen en terug). Was ik rond de 1400-1500 euro kwijt, dus ruim binnen je budget. Ik ben zelf nog steeds lyrisch over de sound van de gitaar! Zeker versterkt, dan komt ie helemaal tot leven! Als je dan een AER Compact 60 versterker erbij koopt, zit je rond je budget en heb je een geweldige combi!
Succes met je keuze!

-Martijn-
1 mei 2013, 11:47
Ik zou aanraden vooral heel veel gitaren te proberen. Er bestaat niet echt iets als een 'fingerstyle gitaar', maar als je op genoeg gitaren speelt dan kom je er vanzelf een tegen die helemaal bij je past.

De Tommy Emmanuel Maton vind ik ook een hele leuke gitaar, echter alleen als geld je niet interesseert. Winkels hangen namelijk vol met gitaren die nog niet eens de helft kosten maar wel een stuk mooier klinken. Er is inmiddels een nieuw model, te herkennen aan de kangoeroe inleg op de headstock. Die schijnt iets beter te zijn dus is misschien het proberen wel waard. Ik heb er zelf nog niet op gespeeld, maar aan de foto's te zien zijn er nog niet veel winkels die hem verkopen.

GuitarL91
1 mei 2013, 17:31
Voor fingerstyle raad ik de Maton EBG808 (TE of Artist model) aan. Die zul je als fingerstyle-fanaat ook vast herkennen van Tommy Emmanuel. Ik ben een jaar of 4 geleden ervoor naar Londen gevlogen om 'm te kopen bij Broadway Music. Vanwege een gunstige wisselkoers met de pond en een goedkoop tripje (van ongeveer €100 heen en terug). Was ik rond de 1400-1500 euro kwijt, dus ruim binnen je budget. Ik ben zelf nog steeds lyrisch over de sound van de gitaar! Zeker versterkt, dan komt ie helemaal tot leven! Als je dan een AER Compact 60 versterker erbij koopt, zit je rond je budget en heb je een geweldige combi!
Succes met je keuze!

Hoe neem je zoiets mee terug? Gaat dat gewoon in het ruim of kon je dit op de één of andere manier als handbagage meenemen? Ik zie wel eens hoe ze met koffers en andere bagage (waar op staat 'fragile') omgaan en dan zou ik mijn gitaar toch echt niet in het laadruim durven leggen.

-Martijn-
1 mei 2013, 19:45
Hoe neem je zoiets mee terug? Gaat dat gewoon in het ruim of kon je dit op de één of andere manier als handbagage meenemen? Ik zie wel eens hoe ze met koffers en andere bagage (waar op staat 'fragile') omgaan en dan zou ik mijn gitaar toch echt niet in het laadruim durven leggen.

Op de site van de vliegmaatschappij staan altijd de maximale afmetingen voor hand- en ruimbagage, meestal is het geen probleem. (Maton gitaren komen overigens ook wel in een degelijke koffer.)

Tupelo
2 mei 2013, 11:23
En anders gewoon de High Speed nemen.
Is iets duurder maar nog steeds om en nabij 100/150 euro; je stapt uit op St. Pancras / Kings Cross, zit je redelijk randje centrum (kwartiertje lopen, maar je kunt gewoon op de tube springen op KC).
Bagage op de trein; allemaal veel minder moeilijk, een gitaar kan je gewoon meenemen, alsmede wat huisraad.

Emlian
2 mei 2013, 13:03
Bedankt voor al jullie reacties! Maton zijn inderdaad mooie gitaren:) Maar wat martijn al zei je kan ook goedkopere gitaren vinden voor dat soort geluid.. En aangezien ik pas 15ben mag ik niet vliegen:( Maar ik hoop dat ik binnenkort een keer langs the fellowship of acoustics en kees dee en dat soort winkels kan gaan :p Maar wat vinden jullie van lakewood gitaren? Ik heb er nog nooit een bespeeld.. Ze klinken bijzonder helder en vol.
Hoor graag jullie mening en reacties!

arjanb01
2 mei 2013, 14:03
Bedankt voor al jullie reacties! Maton zijn inderdaad mooie gitaren:) Maar wat martijn al zei je kan ook goedkopere gitaren vinden voor dat soort geluid.. En aangezien ik pas 15ben mag ik niet vliegen:( Maar ik hoop dat ik binnenkort een keer langs the fellowship of acoustics en kees dee en dat soort winkels kan gaan :p Maar wat vinden jullie van lakewood gitaren? Ik heb er nog nooit een bespeeld.. Ze klinken bijzonder helder en vol.
Hoor graag jullie mening en reacties!

Ik heb een Ibanez Artwood AC-3000. Prima fingerstyle gitaar, geheel massief mahonie houten achter en zijkant en Engelmann spruce top. Lekkere dikke hals die rust geeft, heb er in 2011 465 euro inclusief koffer voor betaald. Mooie prijs/kwaliteit, geheel massieve gitaar met houten bindings (!).

synapse
2 mei 2013, 14:27
Lakewood ken ik alleen van Shungha Jung.
Aan de filmpjes te zien speelt hij op een signature.
Hoewel je het het geluid van een gitaar moeilijk kunt beoordelen aan de hand van een Youtube upload, vind ik de zijne niet erg warm klinken.
Dat kan ook komen doordat hij volgens mij met fingerpicks speelt, dat geeft toch een wat feller geluid dan de combinatie huid en nagel.
Zoek je een warm geluid, dan zijn Martin en Martin-achtige gitaren aan te bevelen.
Bij een helder geluid denk ik meteen aan Taylor.

Komt nog bij dat elke gitaar toch weer zijn eigen geluid heeft, afhankelijk van gebruikte houtsoorten en bouwwijze.

Kortom: testen totdat je het geluid vindt waarop je verliefd wordt.
Niet onbelangrijk is natuurlijk ook of hij lekker speelt. Ik heb meermalen een gitaar die ik echt super vond klinken verkocht omdat hij op de een of andere manier nooit echt lekker speelde....

-Martijn-
2 mei 2013, 14:46
Van Shungha Jung heb ik het idee dat het geluid meer door zijn plectrums bepaald wordt dan door de gitaar. Ulli Boegershausen speelt ook op een Lakewood, die klinkt mooi maar is ook erg duur.

chris c
2 mei 2013, 15:48
Lakewood zijn fijne gitaren, maar op een of andere wijze vind ik ze nogal kil... Een paar jaar geleden zag je ze nog vaak in winkels, nu niet meer, ik weet niet waarom. Sungha Jung speelt erop wegens zijn "Duitse connectie" met Ulli B. Peter Finger is een andere Duitser met een Lakewood signature model. Op zijn (overigens prachtige) cd "Dream Dancer" hoor je die Lakewood naast Martins en e.a. Maar eigenlijk hoor je vooral Peter Finger. Dus zeker niet blind staren op een merk... en zoals altijd, zelf uittesten tot het echt klikt.

Ernest01
3 mei 2013, 11:43
Als je naar Kees Dee gaat, eens de Eastman E10OM proberen. Kan ik van harte aanbevelen.

synapse
3 mei 2013, 15:50
Pak dan in de vergelijking meteen de Eastman E20OM mee.
Is iets duurder (rond de € 1.200), maar nog steeds binnen jouw budget.
Super gitaar.

Ik zie nu dat ze bij Kees Dee alleen de E20OM sunburst hebben. Die kost rond de € 1.300.
Bij Sacksioni in Amsterdam koste de E20OM € 1.215.

Cue Zephyr
5 mei 2013, 14:46
Jan Stovicek (BSG)

Handgebouwd, ergens in Tsjechië. TFOA heeft er geloof ik een paar (www.tfoa.eu).

En anders hebben die vast nog wel ander spul staan waar je als fingerstylist interesse in zou kunnen hebben.

Ik noem maar wat om naar te kijken. ;)

synapse
5 mei 2013, 20:18
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!
Geweldig gebouwde gitaren, spel en klinken super.
Ook super afgesteld: toen ik de mijne kocht dacht ik daar er extra light snaren 0, 010 op zaten. Bleken 0, 012 te zijn.

Emlian
14 mei 2013, 16:18
Jaah ik hoop dat ik maandag 2e pinksterdag naar de fellowship of acoustics kan:) Lekker rond snuffelen tussen al hun gitaren:D
Heb ook naar taylors zitten kijken bijv gc3, gc4, gc5 en 12 fret(die wel nogal duur i;))wat is het verschil hier tussen?
Is iemand in het bezit van een van deze gitaren en kan iemand mij hier wat over vertellen?:)
Denken jullie dat ik een cutaway nodig heb of niet, aangezien ik ook rylynn (andy mckee) en dat soort liedjes wil gaan spelen?
Ik vond de larrivee omv-50 echt zo'n mooie gitaar de hoe hij eruit ziet en de body-size zo perfect:D alleen is hij nu verkocht:(
Ik zag wel dat hij bij Kees-dee stond maar dan zonder cutaway dus misschien is dat nog een optie maar ik ben in principe op zoek naar een orchesta of grand-concert body met een mooi helder, gebalanceerd en vol geluid en misschien een cutaway:) Als jullie nog meer tips en ervaring hebben graag! Ik ga vooral veeel uitproberen:)
Bedankt en ik laat het jullie horen als ik de perfecte gevonden heb!!!

Merelvh
14 mei 2013, 17:50
Taylor 12 fret is mooie gitaar. Ik verkoop de mijne hoogstwaarschijnlijk binnenkort... Geen spam ;)

Furch is een aanrader in je prijsklasse. G23cr is gewoon echt een topgitaar, veel beter als gc3 of gc4 van Taylor. Ik heb ook een GC4 gehad, is erg vlak qua geluid.

Kwam deze net tegen bij TFOA:
http://www.tfoa.eu/the_store/index.php?target=products&product_id=36794

Aanrader!! Ziet er uit als een goed stuk adirondack..

takamineen10
20 mei 2013, 21:17
Martin 15 serie.
Taylor GS3

Emlian
26 mei 2013, 12:12
Ben naar TFOA geweest en heb alles uitgeprobeerd wat ik wilde!
Heb ook de duurste in m'n handen gehad geweldig (Lowden, Collings zelfs lakewoods en een hele oude martin uit 1939 volgensmij van 15000 euro)!
Maar was eigenlijk opslag verliefd op de taylor 12 fret het geluid, de body en hoe hij speelde! Hij past echt perfect bij me:D
Dus nu ben ik in het bezit van deze geweldige gitaar en superblij!
Bedankt voor alle tips!!

Rizz
26 mei 2013, 12:18
Ben naar TFOA geweest en heb alles uitgeprobeerd wat ik wilde!
Heb ook de duurste in m'n handen gehad geweldig (Lowden, Collings zelfs lakewoods en een hele oude martin uit 1939 volgensmij van 15000 euro)!
Maar was eigenlijk opslag verliefd op de taylor 12 fret het geluid, de body en hoe hij speelde! Hij past echt perfect bij me:D
Dus nu ben ik in het bezit van deze geweldige gitaar en superblij!
Bedankt voor alle tips!!

Jaja, zo makkelijk kom je er niet vanaf! Sterren voor je topic, heel veel adviezen, dus nu willen we foto's zien!!! Eigen foto's welteverstaan...

Gefeliciteerd iig!

BKloosterman
29 mei 2013, 19:57
dacht dat je budget onder de 2000 euro was? Of heeft het geluid van die taylor je overdonderd en ben heb je het daarom toch met zo'n 1000 gerekt? :P

Emlian
30 mei 2013, 21:08
Het geluid heeft me inderdaad overdonderd maar heb een goed dealtje kunnen sluiten en dus niet over mijn buget heen gegaan;) hahaha Foto's komen misschien volgende week maar heb het nogal druk nu :( Moet nu gaan sparen voor een goede versterker:p