PDA

View Full Version : Toonladders oefenen



stratestic
30 april 2013, 12:33
Het is misschien een beetje een rare vraag maar hoe kan ik het beste toonladders oefenen?

Ik wil daar een beetje verder mee komen en heb ze op papier voor mij liggen maar hoe kan ik die het beste oefenen? Hoe doen jullie dat

Ik dacht er eerst aan om deze met een metronoom te oefenen en dan een toonladder in een toonsoort in alle posities op de hals spelen. Het wordt dan natuurlijk alleen wel meer een snelheidsoefening.

Moet ik extra aandacht besteden aan improviseren over een bepaalde toonladder in een toonsoort. Voor als ik ooit een mooie solo wil kunnen spelen...

Hoe zit het met toonladders in meerder toonsoorten A,B, C enz.?

Is het verstandig/noodzakelijk om ook de noten uit de toonladder uit mijn hoofd te leren?

Harald
30 april 2013, 12:59
Sowieso in eerste instantie de patroontjes oefenen. Daar kom je niet omheen. Eerst recht op en neer, met ritmisch groepen van 4 of 3 noten. Daarna bv.

cdec defd efge etc.
ceg dfa etc.

en meer van dat soort variaties.

Heb je de patronen een beetje in de vingers wordt dit leuk:


https://www.youtube.com/watch?v=XKDoAD0r-HM

Wat betreft noten in de ladders, beter nog om te begrijpen welke trappen je speelt, dus C majeur c d e f g a b (c d e f g a) of 1 2 3 4 5 6 7 (8 9 10 11 12 13 ) De trappen zijn nl. in alle toonsoorten hetzelfde in elk patroon. Overigens, ook zeer handig om dat besef ook binnen akkoorden te hebben.

elena75
1 mei 2013, 19:19
weet iemand misschien welke gitaar deze heeft wat een bijzonder geluid ?

kwispelhond
5 mei 2013, 15:34
Het is een Maton, model weet ik niet want daar is zo'n wildgroei in maar ik schat iets met 808 er in. Geluid?? Tja....., als je er wat geld aan uitgeeft klinkt het veel beter, daar heb je echt geen Maton voor nodig, gewoon een lekkere dikke knip en vingers die al dat lekkers er uit kunnen sleuren. Een dure gitaar maakt je geen betere gitarist maar goede gitaristen kunnen veel meer op een echt goede gitaar.

elena75
6 mei 2013, 08:52
dank je voor je antwoord kwispelhond :) en ben het helemaal eens dat een dikke knip helpt helaas heb ik die niet en de hoofdprijs staatsloterij ook nog steeds niet gewonnen haha
en zelf bak ik er nog bar weinig van maar oefen elke dag en het lijkt er steeds meer op :-)

maar goed het is ook wel leuk om te zien hoe mooi en goed anderen spelen en te dromen ooit zelf zo goed te kunnen spelen