PDA

View Full Version : kapotte Eelco



larsje
29 april 2013, 22:40
is er een manier om te controleren (bijvoorbeeld met multimeter) of een Eelco (met een plus en min) kapot is?

cluseau
29 april 2013, 22:47
is er een manier om te controleren (bijvoorbeeld met multimeter) of een Eelco (met een plus en min) kapot is?

Ligt er aan wat voor meter je hebt.

HaroldA
30 april 2013, 00:35
is er een manier om te controleren (bijvoorbeeld met multimeter) of een Eelco (met een plus en min) kapot is?

Kun je even aanwijzen welke Eelco je bedoeld? https://www.google.nl/search?q=Eelco&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=gvV-UcRUycs9zK2AuAQ&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1280&bih=889

Han S
30 april 2013, 01:02
Even uitleggen voor Harold want die snapt het niet: de TS bedoelt 'elco'. Dat is een afkorting voor 'electrolytische condensator'.

:D

Han S
30 april 2013, 01:04
En voor de TS: soldeer er gewoon een nieuwe in.

kassie
30 april 2013, 01:11
is er een manier om te controleren (bijvoorbeeld met multimeter) of een Eelco (met een plus en min) kapot is?

Met een gewone multimeter kun je niet UF waarde en ESR meten. Dus de kwaliteit van leven van Eelco kun je niet te weten komen.

Wat je wel kunt doen met een gewone multimeter is testen op kortsluiting. Haal Eelco uit het circuit.. Als de plus en min met elkaar in verbinding staan dan heb je sluiting en is Eelco doodt. Verder moet Eelco een hoge weerstand hebben die snel oploopt als je de multimeter draden tegen hem aanhoudt. Verder kun je de meter op VDC zetten en zou je Eelco moeten kunnen zien opladen, en als je de draden van de multimeter dan omwisselt dan zou Eelco snel moeten ontladen, om daarna flink in de min begint op te laden. Dan zou je wel kunnen stellen dat Eelco nog in ieder geval functioneel is in zekere zin.

Frits van Mourik
30 april 2013, 01:50
Even uitleggen voor Harold want die snapt het niet: de TS bedoelt 'elco'. Dat is een afkorting voor 'elektrolytische condensator'.

:D

Even uitleggen voor Han:
Jij kent vriend "Larsje" nog niet...:soinnocent:

Han S
30 april 2013, 11:27
Ik heb op school geleerd om het met een c te schrijven Frits, dat moet ergens vlak na Napoleon zijn geweest. :sssh:

Is het tegenwoordig ook een 'elko'?

Remork1970
30 april 2013, 13:18
Ik herinner me van vroeger nog Elco Brinkman, zo'n politiekman.
Wat zou die doen tegenwoordig?

Dippides
30 april 2013, 13:27
Ik herinner me van vroeger nog Elco Brinkman, zo'n politiekman.
Wat zou die doen tegenwoordig? Volgens mij zit ie op dit moment naast Geert Wilders.

Gearjunkie
30 april 2013, 13:31
Voorzitter van bouwend Nederland.

cluseau
30 april 2013, 18:36
Ik herinner me van vroeger nog Elco Brinkman, zo'n politiekman.
Wat zou die doen tegenwoordig?

Heeft hij (behalve centen uit onze zak kloppen) wel eens wat gedaan dan?

Frits van Mourik
30 april 2013, 19:23
Ik heb op school geleerd om het met een c te schrijven Frits, dat moet ergens vlak na Napoleon zijn geweest. :sssh:



Dikke Van Dale, 12de editie, pagina 769 e.v.:hippie:

larsje
1 mei 2013, 10:54
Eelco, Elco, Eelko of Elko, what's in a name -;)

Het zit zo ik heb 2 neovibes gebouwd, de ene klinkt fantastisch, de ander ook, behoudens het feit dat er laag weg is als ik hem aanzet (of hoog bijkomt). Ik heb alle waarden gecheckt en alleen R30 is 64k in plaats van 68K, kan dat het verschil maken? Toen dacht ik misschien is een van die caps naar zijn grootje.

hierbij het schema plus lay-out:
http://www.geofex.com/FX_images/vibeschm.pdf

nico verduin
1 mei 2013, 11:10
Eelco, Elco, Eelko of Elko, what's in a name -;)

Het zit zo ik heb 2 neovibes gebouwd, de ene klinkt fantastisch, de ander ook, behoudens het feit dat er laag weg is als ik hem aanzet (of hoog bijkomt). Ik heb alle waarden gecheckt en alleen R30 is 64k in plaats van 68K, kan dat het verschil maken? Toen dacht ik misschien is een van die caps naar zijn grootje.

hierbij het schema plus lay-out:
http://www.geofex.com/FX_images/vibeschm.pdf
Je hebt er 2 gebouwd dus:
a) Je hebt alle spanningen vergeleken met beide?
b) waarom zou een elco kapot zijn? Tenzij jij hem hebt verbrand (niet ondenkbaar in jouw geval)

larsje
1 mei 2013, 12:22
ad a) zal ik gaan doen. gewoon op de plekken die op het schema staan?

ik heb wel verschillende LDR's gebruikt en rond Q13 heb ik het op advies een andere transistor gebruikt. Lampje werkt wel anar behoren trouwens.

ad b) bash, bash, bash, haha!

nico verduin
1 mei 2013, 12:39
Zou ik gewoon doen en op het schema (evt. in 2 kleuren) beide metingen zetten. Dan kan je gemakkelijk vergelijken.

kassie
1 mei 2013, 14:02
Heeft hij (behalve centen uit onze zak kloppen) wel eens wat gedaan dan?

De anti-christ in de PVV he. Als anti-pvv stemmer ben ik zeer tevreden met Eelco... ten eerste wilde hij democratie in de partij brengen, waardoor ook de PVV al snel verdeeld raakte. Wilders heeft Eelco eruit geschopt, en Eelco heeft flink in eigen nest gescheten. Dit heeft de PVV veel stemmen gekost. Verder wilde Eelco meedoen met een eigen partij maar heeft te weinig stemmen gekregen voor een zetel en zodoende zichzelf dus mooi opgeheven.

JohnLord
1 mei 2013, 15:12
Een elco die meteen na het uitzetten van de versterker vrijwel ontladen is, is die kapot?

JohnLord
1 mei 2013, 15:13
Voorzitter van bouwend Nederland.

Onlangs afgetreden. Een Elco meten moet je aan Maurice de Hond overlaten.

Hypercub
1 mei 2013, 15:39
Ik moet toegeven dat ik na een stevige fuif toch regelmatig kapot ben ja.

larsje
2 mei 2013, 13:53
even nog beter verwerken

larsje
2 mei 2013, 14:00
oke heb wat metingen uitgevoerd en kom toch wat aparte zaken tegen (t.o.v. metingen op pagina 6 van dat pdf.file)
Goed werkende Neovibe
Q4-R13 = 4,18V (4,1V)
Q5-R18 = 10,95V (10,9V)
Q5-R17 = 3,66V (4,1V)
Q10-R32= 5,6V (6,1V)
Q10-R34 =5,4V (5,4V)
R40-R-41= 17V ( 11,7V !!)
Q12= 15V-17V (10V !!)
C25= 27V (<17V met wat aanpassing verder in het schema onder de 17V gekregen)

niet goed functionerende Neovibe
Q4-R13 = 3,65V (4,1V)
Q5-R18= 11,15V (10,9V)
Q5-R17=3,6V (4,1V)
Q10-R32=5,5V(6,1V)
Q10-R34=5,39V (5,4V)
R40-R41=16V (11,7V !!)
Q12=12V-17V (10V !!)
C25= 27V (<17V met wat aanpassing verder in het schema onder de 17V gekregen)

Plant
2 mei 2013, 17:56
oke heb wat metingen uitgevoerd en kom toch wat aparte zaken tegen (t.o.v. metingen op pagina 6 van dat pdf.file)
Goed werkende Neovibe
...
R40-R-41= 17V ( 11,7V !!)
Q12= 15V-17V (10V !!)
C25= 27V (<17V met wat aanpassing verder in het schema onder de 17V gekregen)

niet goed functionerende Neovibe
...
R40-R41=16V (11,7V !!)
Q12=12V-17V (10V !!)
C25= 27V (<17V met wat aanpassing verder in het schema onder de 17V gekregen)

Die waarden bij R40-R41 en Q12 in het schema zijn gebaseerd op de situatie dat over C25 17V of iets meer staat. In jouw geval staat er 27V, meer dan anderhalf keer zoveel. Beetje overdreven, maar op zich niet erg. De spanning moet hoger dan 17V zijn om de 7815 regulator goed z'n werk te laten doen. Maar als je de voedingsspanning zo hoog maakt, worden de spanningen bij R40-R41 en Q12 ook hoger dan aangegeven.

Als dit de reden is waarom iets niet goed werkt, kun je beter een trafo of adapter (dat wat op de punten J en K zit aangesloten) kiezen met een lagere spanning, zodat je na de gelijkrichter op C25 op een spanning van zo'n 18V uitkomt. Misschien moet je dan weer de instelling van Tr1 aanpassen i.v.m. de intensiteit van het lampje.

Edit: ik denk niet dat je hier de oorzaak van het probleem (minder laag of meer hoog) moet zoeken, die afwijkende spanningen zitten niet in het audio circuit.

grayfink
2 mei 2013, 18:07
Jullie verwisselen Eelco met Hero Brinkman trouwens. Eelco is de voormalig lijsttrekker van het CDA.

JohnLord
2 mei 2013, 18:22
En nog steeds voorzitter van de CDA eerste kamerfractie, maar dat valt kennelijk niet zo op...

larsje
2 mei 2013, 18:57
ik heb op die db1 34V staan en een weerstand tussen c24 en db1 gezet, waardoor hij daar nu op 27V staat, dus inderdaad ruimschoots boven die 17V. Wat zou beter zijn, m.a.w. wat is een optimale spanning daar of maakt dat niet zoveel uit?

Plant
2 mei 2013, 21:22
ik heb op die db1 34V staan en een weerstand tussen c24 en db1 gezet, waardoor hij daar nu op 27V staat, dus inderdaad ruimschoots boven die 17V.

Da's erg leuk, maar de spanning over C24 en dus de ingang van de regulator en je 'knipperschakeling' varieert nu in de maat van het lampje. Als het lampje uit is loopt er bijna geen stroom, is er bijna geen spanningsval over die weerstand en de 27V staat dan ook over C24. Als het lampje aangaat loopt er meer stroom door de weerstand met een spanningsval (stroom maal weerstand) tot gevolg en de spanning over C24 zakt.

De regulator werkt goed op een ingangsspanning van minimaal 2 à 3 V boven z'n uitgangsspanning, voor een 7815 moet er dus minimaal 17 à 18V op de ingang staan. Dat is dus 'onderkant' van de voedingsrimpel op C24 / C25. Wat jij meet is effektief en dus het gemiddelde van de rimpel, niet de minimale waarde.

Maximaal mag zo'n regulator 35V op de ingang hebben, met 27V blijf je daar onder dus dat gaat wel goed. Maar een deel van je schakeling word wel met die 27V gevoed en dat is misschien erg hoog. Overigens zal zo'n regulator bij zo'n hoge ingangsspanning mogelijk koeling nodig hebben, maar dat voel je gauw genoeg :) . Of hij valt uit.

Een serieweerstand voor C24 bij een nogal wisselende belasting (knipperend lampje) is dus geen goed idee. Haal die weerstand weg en zorg voor een dusdanige trafospanning voor de gelijkrichter dat je een redelijk constante spanning van zo'n 18V over C24 / C25 hebt.



Wat zou beter zijn, m.a.w. wat is een optimale spanning daar of maakt dat niet zoveel uit?

Ik zou i.v.m. warmtedissipatie niet ver boven 18V gaan zitten.

larsje
3 mei 2013, 17:33
hmmm, dat betekent inderdaad dus een nieuwe trafo kopen vermoed ik dan. Of kan ik de weerstanden voor de gelijkrichter zetten (en na de trafo). Zal wel een domme vraag zijn, maar probeer hem toch....

Plant
3 mei 2013, 19:31
hmmm, dat betekent inderdaad dus een nieuwe trafo kopen vermoed ik dan. Of kan ik de weerstanden voor de gelijkrichter zetten (en na de trafo). Zal wel een domme vraag zijn, maar probeer hem toch....

Omdat de stroom varieert door het knipperende lampje, varieert de spanning over de weerstand mee. Of dat nu achter de gelijkrichter gebeurt of voor de gelijkrichter.

larsje
4 mei 2013, 09:45
ik heb gisteren de trafo gemeten, die geeft 32VDC, dat is teveel. Op het schema wordt aangegeven 20-24VDC. het gekke is wel. ik had eerst een hahn trafo van 2x9VDC en die gaf te weinig. Toen een grotere gekocht van 2x12VDC, je zou dus zeggen 24VDC, maar die geeft dus 32V als ik hem meet.

nico verduin
4 mei 2013, 10:15
ik heb gisteren de trafo gemeten, die geeft 32VDC, dat is teveel. Op het schema wordt aangegeven 20-24VDC. het gekke is wel. ik had eerst een hahn trafo van 2x9VDC en die gaf te weinig. Toen een grotere gekocht van 2x12VDC, je zou dus zeggen 24VDC, maar die geeft dus 32V als ik hem meet.
Larsje :) ff wat basiskennis :):
- De Hahn trafo's geven een wisselspanning af en is dus geen DC maar AC.
- Als je AC gelijkricht met een diode brug dan wordt de DC spanning ongeveer AC * 1.4. dus de 24V AC * 1.4 = rond de 32V.
Het nadeel van dit soort kleine trafo's is dat de spanning vrij gauw inkakt als de stroom wat te groot wordt. Dit omdat laagspaningstrafo's vrijveel wikkelingen hebben en dus een grotere koperdraad weerstand.
Wat je beter kan doen als je niet teveel stroom trekt (ik ken de specs niet van de trafo) is gewoon de 2x12V pakken en een spanningsregelaar erachter gooien van 24V oid. of een schakeling met de LM317 maken zodat je hem met een instelpotmeter kan instellen.

larsje
4 mei 2013, 10:28
ik zie nu ook dat ik 2 verschillende transformatoren heb gekocht. 1 keer een 2x12V (geeft 32V vanaf de transformator) en 1 keer een 2x9V (geeft 25V vanaf de tranformator). Ik kom weer op onbekend terrein Nico. Ik snap geloof ik wel hoe het werkt, maar niet hoe ik dit technisch moet fabriceren. Moet ik ik die LM317 schakeling voor of na de gelijkbrugrichter zetten en heb je misschien een schema of liever layout dat ik kan gebruiken?

guitarnijboer
4 mei 2013, 11:24
Ik snap geloof ik wel hoe het werkt, maar niet hoe ik dit technisch moet fabriceren. Moet ik ik die LM317 schakeling voor of na de gelijkbrugrichter zetten en heb je misschien een schema of liever layout dat ik kan gebruiken?

Zo te lezen heb je het inderdaad helemaal doorgrond...:crazyhappy:

driftkop
4 mei 2013, 14:18
Jullie verwisselen Eelco met Hero Brinkman trouwens. Eelco is de voormalig lijsttrekker van het CDA.

Nee, dat is Elco Brinkman :ok:

Plant
4 mei 2013, 14:30
ik zie nu ook dat ik 2 verschillende transformatoren heb gekocht. 1 keer een 2x12V (geeft 32V vanaf de transformator) en 1 keer een 2x9V (geeft 25V vanaf de tranformator). Ik kom weer op onbekend terrein Nico. Ik snap geloof ik wel hoe het werkt, maar niet hoe ik dit technisch moet fabriceren. Moet ik ik die LM317 schakeling voor of na de gelijkbrugrichter zetten en heb je misschien een schema of liever layout dat ik kan gebruiken?

Wat Nico bedoelt is dit (edit: na de bruggelijkrichter en afvlakelco)

http://www.circuitstoday.com/wp-content/uploads/2011/04/LM317-typical-adjustable-regulator-ckt.png

Alleen jammer dat de ingangsspanning niet meer dan 28V mag zijn, 32V is dus teveel.

Dat de direkte trafospanningen zo hoog zijn komt waarschijnlijk omdat je onbelast meet. Een trafo kan een bepaalde stroom leveren, als je de trafo dusdanig belast dat de opgegeven stroom word afgenomen zakt door de inwendige weerstand van de trafo wikkeling de spanning vanzelf richting de opgegeven waarde.

Op zich zou die 2x9V trafo wel goed moeten zijn om 17V DC over C24 te krijgen, mits de trafo voldoende stroom voor de schakeling kan leveren. Je schrijft zelfs dat ie onbelast 25V afgeeft. Ik vermoed dat deze trafo niet voldoende stroom kan leveren en dat de spanning met de schakeling eraan instort. Meet nog maar eens na wat de trafo onbelast afgeeft en wat er gebeurt op het moment dat je hem aansluit op je neovibe. Als dan de trafospanning ineens onder de 18V AC schiet heb je een trafo die niet voldoende stroom kan leveren.

edit: bepaal dus welke stroom de schakeling trekt (zal grotendeels door het lampje worden bepaald denk ik). Neem dit een beetje ruim en kies dan een trafo die de spanning én stroom kan leveren.

larsje
5 mei 2013, 10:37
niet aangesloten geeft hij 25,7 AC als hij aangesloten is 24,7 AC (en 32V DC, dus na gelijkrichten). Ik denk dat zo'n spanningsregelaar dan wel een uitkomst is. Ik weet niet of dat voor het geluid iets gaat uitmaken. Is het oke om hem ongeveer 24V DC te laten leveren (dat staat op het schema namelijk).

larsje
5 mei 2013, 13:37
die 0,1uF en 10uf, welke type moet ik daarvoor hebben en hoeveel V moeten ze aankunnen?

ik bestel het bij newtone....

tommus42
5 mei 2013, 14:08
Lokale elekronicaman vragen, beste prijs/kwaliteit:ok:.

larsje
5 mei 2013, 19:57
moet vrij veel hebben, vandaar dat ik toch wil bestellen bij newtone. iemand een idee?

nico verduin
5 mei 2013, 23:25
moet vrij veel hebben, vandaar dat ik toch wil bestellen bij newtone. iemand een idee?Absoluut maar daar jij vrij lui bent..... Google.... google.... google....
En als je toch bezig bent zoek eens op de term "trekken aan een dood paard"

Plant
6 mei 2013, 00:29
Als je je aan 24V wilt houden omdat dat in een schema staat, doe dan niet moeilijk en koop een uA7824 of LM7824. Die kunnen tot 40V op de ingang aan (die LM317 maar 28V en dat is niet genoeg) en je hoeft niks af te regelen.

http://circuits.datasheetdir.com/39/LR7824-circuits.jpg

C'tje tussen ingang naar ground en uitgang naar ground en pin 1 sluit je aan op C24 / C25. Wat tot op heden achter C24 / C25 zit sluit je aan op de uitgang pin 3.

larsje
6 mei 2013, 07:58
oke, helder, dank je!

En na gegoogled te hebben (Nico, ik doe niets anders n.a.v.jullie reacties!) weet ik nog niet precies (ook in deze schakeling) welke 2 type caps ik moet hebben. Maakt het uit of ik een UA7824 in bovenstaand schema. Ze hebben die LM niet bij newtone. Iemand een idee?

Plant
6 mei 2013, 09:17
oke, helder, dank je!

En na gegoogled te hebben (Nico, ik doe niets anders n.a.v.jullie reacties!) weet ik nog niet precies (ook in deze schakeling) welke 2 type caps ik moet hebben. Maakt het uit of ik een UA7824 in bovenstaand schema. Ze hebben die LM niet bij newtone. Iemand een idee?

uA7824 is goed, die letters ervoor zijn niet zo belangrijk. Bij Newtone zie ik deze 2 (http://www.newtone-online.nl/catalog/advanced_search_result.php?keywords=7824&osCsid=5ca85c9d675219ab0c22ba74c5f31e33&x=0&y=0). Kies er maar een.

C'tjes mogen gewoon keramisch zijn.

edit: Let bij de aanschaf van een regulator op of er letters tussen de cijfers staan. Een 78L24 kan b.v. maar 100mA leveren en zit in een andere behuizing en mogelijk is de pinconfiguratie anders. Een 78M24 kan 500mA leveren. De twee Newtone dingen (7824 zonder letters er tussen) kunnen 1A leveren.
Let ook op of de 7824 tijdens bedrijf niet te warm word. Als er zo'n 8V 'weggeregeld' moet worden (ingang is 32V) en er loopt een b.v. paar honderd mA (weet niet wat het lampje trekt?), word er mogelijk teveel vermogen (spanning x stroom) gedissipeerd om niet te koelen. Geld trouwens ook voor die 7815, hoewel die zo te zien amper stroom hoeft te leveren. En als die te heet zou worden, was ie er waarschijnlijk allang mee gekapt.

Voel dus even na een tijdje aanstaan hoe heet de 7824 word, niet meer vast kunnen houden is te heet en betekent een koelprofieltje er tegen. Of tegen de kast schroeven, maar let er wel op dat de koelflap intern elektrisch met pin 2 verbonden is. Dat is in dit geval ground, zou dat niet zo zijn dan moet je isoleren met een micaplaatje en een plastic busje:

http://www.escol.com.my/images/TO220-kit.jpg

Even een 'IKEA' plaatje hoe te monteren:

http://www.mcmelectronics.com/content/productimages/s4/28-4338.jpg

HaroldA
6 mei 2013, 09:58
Absoluut maar daar jij vrij lui bent..... Google.... google.... google....
En als je toch bezig bent zoek eens op de term "trekken aan een dood paard"

Foei, Nico! Je hebt 'm toch niet opgegeven?

larsje
6 mei 2013, 10:36
Nogmaals dank!

Ik zie dat ze bij newtone een aantal 330nF verkopen. Is dit de goede?
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=1365

bij een andere staat dat het keramisch is, die zit al in de 'klantenwagen'

cluseau
6 mei 2013, 12:28
Foei, Nico! Je hebt 'm toch niet opgegeven?

Wij zijn ondanks onze leeftijd nog zo energiek als een waterkrachtcentrale maar.......die wordt toch ook stilgelegd die energie zinloos is.

HaroldA
6 mei 2013, 12:38
Wij zijn ondanks onze leeftijd nog zo energiek als een waterkrachtcentrale maar.......die wordt toch ook stilgelegd die energie zinloos is.

Ik was er heilig van overtuigd dat Larsje toch telkens wat wijzer wordt!

Totdat ...


Ik zie dat ze bij newtone een aantal 330nF verkopen. Is dit de goede?
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=1365

bij een andere staat dat het keramisch is, die zit al in de 'klantenwagen'

:(

Plant
6 mei 2013, 14:33
Nogmaals dank!

Ik zie dat ze bij newtone een aantal 330nF verkopen. Is dit de goede?
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=1365

bij een andere staat dat het keramisch is, die zit al in de 'klantenwagen'

Die uit de link is ook goed.

Maarreh... weet je nou al waar dat klankverschil tussen die 2 neovibes vandaan komt? :soinnocent: Niet hier vandaan denk ik.

larsje
10 mei 2013, 20:26
klopt, ik ga er nog eens langs met een audioprobe. Kijken of ik kan herleiden waar het geluid nu precies wat 'lichter' wordt.

larsje
15 mei 2013, 14:24
ik ben zo'n schakeling aan het maken met die ua7825, maar ik doe toch wat fout. hij wordt gloeiend heet. nu wilde ik ook eerst de schakeling los bouwen dus nog niet aangesloten op de pcb of kan dat niet?

De pin layout van die ua is toch met dat zwarte dingetje voor en dat ijzeren ding achter; links = 1 (ingang), midden = 2 (ground), rechts = 3 (uitgang)

HaroldA
15 mei 2013, 14:26
Hij wordt "gloeiend heet" als er te veel stroom doorheen gaat. Met niets er achter gaat er amper stroom doorheen, tenzij je sluiting hebt gemaakt.

Foto's?

larsje
15 mei 2013, 14:33
zal ik straks even maken, moet nu weer weg. maar die pin lay-out van die UA klopt toch zoals ik dat net verwoord heb?
wellicht is dat ding nu naar zijn grootje.

Plant
15 mei 2013, 14:36
ik ben zo'n schakeling aan het maken met die ua7825, maar ik doe toch wat fout. hij wordt gloeiend heet. nu wilde ik ook eerst de schakeling los bouwen dus nog niet aangesloten op de pcb of kan dat niet?

Ja hoor, dat kan. Ingangsspanning over pin 1 (+) en 2 (GND) en meten over de uitgang pin 3 (+) en 2 (GND) of daar 24V staat. Als dat goed is en hij word niet heet, kun je hem op je schakeling aansluiten. Dan hoort er nog steeds 24V te staan. Is dat zo (dus je hebt geen sluiting of overbelasting) en hij word toch heet, dan moet je het IC koelen, maar dat heb ik een paar posts geleden al uitgelegd.


De pin layout van die ua is toch met dat zwarte dingetje voor en dat ijzeren ding achter; links = 1 (ingang), midden = 2 (ground), rechts = 3 (uitgang)

Ja.

larsje
15 mei 2013, 14:41
ik vermoed dat ik dan sluiting heb, als ik die UA eruit haal meet ik op de transformator gewoon die 32V als ik dat ding er in doe niet meer, hij gaat dan naar 4V ofzo. ik meet dan ook niets op de UA en hij wordt gloeiend heet, net als de transformator. Ik zal nog eens een keer die hele schakeling doorlopen. De ground van na de gelijkbrugrichter kan toch gebruikt worden voor alle ground aansluitingen, is het niet?

Plant
15 mei 2013, 15:01
ik vermoed dat ik dan sluiting heb, als ik die UA eruit haal meet ik op de transformator gewoon die 32V als ik dat ding er in doe niet meer, hij gaat dan naar 4V ofzo. ik meet dan ook niets op de UA en hij wordt gloeiend heet, net als de transformator. Ik zal nog eens een keer die hele schakeling doorlopen. De ground van na de gelijkbrugrichter kan toch gebruikt worden voor alle ground aansluitingen, is het niet?

Dus je hebt de trafo op punten J en K van Db1 aangesloten (zoals het al zat), en na C24 / C25 een onderbreking gemaakt om dit IC tussen te zetten? Die elko's zitten toch wel aan de ingang kant?

edit: als de trafo heet word en de spanning zakt zoveel, dan heb je idd een overbelasting. Waarschijnlijk gewoon een keiharde kortsluiting achter de gelijkrichter, door de overgangsspanning van de gelijkrichterdioden blijft er nog een paar volt trafospanning over. Je gelijkrichter gaat eraan en als je trafo een thermische beveiliging heeft gaat die er ook nog aan als je dit maar lang genoeg doet.

Weet je zeker dat de plus op pin 1 en de ground op pin 2 is aangesloten? Mogelijk is het IC tegen ompolen beveiligd met een interne sperdiode (die geleid als je de spanning verkeerd om aansluit) en heb je daarom een sluiting. Of de bekende klodder soldeer, hoewel ik begreep dat je je skills verbeterd had ;)

nico verduin
15 mei 2013, 15:16
Of de bekende klodder soldeer, hoewel ik begreep dat je je skills verbeterd had ;)Ik zet in op deze :)

larsje
15 mei 2013, 18:06
ik heb alles op een nieuw boardje geplaatst, dus de gelijkbrugrichter, de 2 grotere caps en daarna de nieuwe schakeling. Met andere woorden mijn eerste echte schemaatje vertaald op een board en jaja ook dat gaat mis. Mijn zelfvertrouwen waarvan ik al niet veel had als het gaat om electronica krijgt wederom een deuk. ik zal straks die UA er nog eens uithalen en kijken of die gelijkbrugrichter zijn werk nog doet.

larsje
15 mei 2013, 18:28
oke, als ik die UA er uit haal, meet ik gewoon weer de 35V voor en na gelijkbrugrichter, zoals eerder.

Plant
15 mei 2013, 19:03
Meet eens met een Ohmmeter over de ingang van die 7824. Als die 7824 zelf kortsluiting heeft moet je die kunnen meten.
Ik vraag me toch af wat je daar dan mee gedaan hebt.

nico verduin
15 mei 2013, 19:20
Meet eens met een Ohmmeter over de ingang van die 7824. Als die 7824 zelf kortsluiting heeft moet je die kunnen meten.
Ik vraag me toch af wat je daar dan mee gedaan hebt.zeker de in- en uitgang omgedraaid.....

larsje
15 mei 2013, 19:22
ohm meten via ground (pin 2) en pin 1 dus?

larsje
15 mei 2013, 20:42
oke, met een nieuwe UA doet hij het, hij geeft 24V. Nu nog aansluiten op het PCB zelf en eens kijken.

nico verduin
15 mei 2013, 21:08
oke, met een nieuwe UA doet hij het, hij geeft 24V. Nu nog aansluiten op het PCB zelf en eens kijken.


Hoe krijg je het voor elkaar..........

HaroldA
15 mei 2013, 21:09
Hoe krijg je het voor elkaar..........

... en nog steeds onder de 100 replies!

nico verduin
15 mei 2013, 22:14
... en nog steeds onder de 100 replies!hij doet het nog niet :)

Plant
16 mei 2013, 01:13
Die replies die komen nog wel, want het 'probleem' waar het topic min of meer mee begon zal er ongetwijfeld nog steeds zijn.


Het zit zo ik heb 2 neovibes gebouwd, de ene klinkt fantastisch, de ander ook, behoudens het feit dat er laag weg is als ik hem aanzet (of hoog bijkomt).

Nadat er op een aantal punten hoge spanningen werden gemeten is het topic een andere richting ingeslagen.

Je schreef nog wel dat in de neovibes verschillende LDR's zijn gebruikt.


ik heb wel verschillende LDR's gebruikt en rond Q13 heb ik het op advies een andere transistor gebruikt. Lampje werkt wel anar behoren trouwens.

Dit kan best een oorzaak zijn. Die LDR's zitten in de signaalweg en als de verschillende typen bij dezelfde lichtsterkte een andere weerstandswaarde aannemen, hoor je dit mogelijk terug. Ik zeg niet dat het zo is, maar het kan. Je hebt een verschil in componenten, dus daar zou je idd als eerste moeten kijken als de printen verder identiek zijn.

Als je dit zeker wilt weten, kun je ze bij de neovibes onderling verwisselen, het klankverschil zou dan mee moeten wisselen. Dit is sneller gezegd dan gedaan, maar het is een methode.
Je kunt ook blind dezelfde LDR's bijbestellen als die in de 'goed' klinkende neovibe zitten en de LDR's in de afwijkend klinkende neovibe vervangen. Het is een gok.

edit: Een andere Q13 zal het niet zijn. Ik neem aan dat je dan in beide neovibes een ander type, doch in beide gevallen wel hetzelfde type hebt gebruikt.
Misschien is het hooguit een gevolg van een net iets andere lichtintensiteit, maar dan zou je het klankverschil met potmeter Tr1 weg kunnen regelen.

larsje
16 mei 2013, 09:17
de volgende waarden waren (bij de goed werkende neovibe)

R40-R-41= 17V ( 11,7V !!)
Q12= 15V-17V (10V !!)
C25= 27V (<17V met wat aanpassing verder in het schema onder de 17V gekregen)

En zijn nu:
R40-R-41= 14,1(moet zijn 11,7V)
Q12= 11,2 - 14,0V (moet zijn 10V)
C25= 24V (>17V )

Kan ik het zo houden, met name rondom R40 is het nog te hoog?

Voor wat betreft die sound tussen die eerste en die tweede, er zit ook nog een 64k weerstand in die ene waar een 68k in moet, die zal ik eerst aanpassen.

nico verduin
16 mei 2013, 10:07
Ik zou eerder zorgen dat ik dezelfde LDR's gebruikte.

larsje
16 mei 2013, 10:11
ik ga ook nog eens kijken naar de lichtintensiteit via de potmeter naar Q13, dat scheelt ook nog veel in de kleuring van het geluid.
En inderdaad vervanging van die LDR's is ook nog een optie.

Plant
16 mei 2013, 12:12
de volgende waarden waren (bij de goed werkende neovibe)

R40-R-41= 17V ( 11,7V !!)
Q12= 15V-17V (10V !!)
C25= 27V (<17V met wat aanpassing verder in het schema onder de 17V gekregen)

En zijn nu:
R40-R-41= 14,1(moet zijn 11,7V)
Q12= 11,2 - 14,0V (moet zijn 10V)
C25= 24V (>17V )

Kan ik het zo houden, met name rondom R40 is het nog te hoog?


Zoals ik al eerder opmerkte zijn die spanningswaarden in het schema hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op een spanning van 17V of iets er boven over C25. Je zit er nu nog steeds 7V boven, dus worden die andere spanningen ook wat hoger. Dat geeft niks. Daarbij heb je ook nog de spreiding (tolerantie) in componenten, dus het zal altijd wel iets afwijken. Niet zoveel als nu, maar staar je niet blind.

De grootste 'moeite' die ik had met de oude situatie was dat je gewoon een serieweerstand had gebruikt om de te hoge voedingsspanning weg te krijgen. Door een wisselende belasting van je schakeling (knipperend lampje) stond die voedingsspanning over C25 konstant mee te variëren.


Voor wat betreft die sound tussen die eerste en die tweede, er zit ook nog een 64k weerstand in die ene waar een 68k in moet, die zal ik eerst aanpassen.

64k i.p.v. 68k valt nog binnen 5% tolerantie die voor een normale weerstand geld. Dit gaat helemaal nergens over. Aanpassing niet nodig.


ik ga ook nog eens kijken naar de lichtintensiteit via de potmeter naar Q13, dat scheelt ook nog veel in de kleuring van het geluid.

Kijk aan :ok:


En inderdaad vervanging van die LDR's is ook nog een optie.

Als je het met de potmeter nog niet goed genoeg krijgt kun je dat proberen.

larsje
16 mei 2013, 12:35
dank je! ik moet eerst weer een nieuwe UA bestellen, want die andere is naar zijn grootje...

cluseau
16 mei 2013, 12:49
dank je! ik moet eerst weer een nieuwe UA bestellen, want die andere is naar zijn grootje...
Bij de Chinees is de Kilo prijs best interessant hoor :hide:

nico verduin
16 mei 2013, 13:06
dank je! ik moet eerst weer een nieuwe UA bestellen, want die andere is naar zijn grootje...Alweer?????
Zoals Frans al zegt.... http://www.ebay.com/sch/Business-Industrial-/12576/i.html?_sop=15&_from=R40&_nkw=7824
Free shipping. Duurt een week of 2-3 (en in jouw geval zou ik er gelijk 10 bestellen :))
Nog goedkoper :) http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=4222

larsje
16 mei 2013, 13:53
Haha. Nee, die ene is kapot, had er gelukkig twee en de al goed werkende univibe werkt nog steeds goed (met 24V nu).
Ik ben inderdaad grootsponsor van electronica nederland. Ik ga nog een carl martin plexitone bouwen, die andere univibe werkend krijgen en dan is het even klaar. Hebben jullie ook even rust....

nico verduin
16 mei 2013, 16:27
Ik ben inderdaad grootsponsor van electronica nederland. zou je willen :)

HaroldA
16 mei 2013, 16:29
zou je willen :)

Larsje levert maar 2 projecten per jaar op ... ik vermoed dat er wel grotere "sponsoren" te vinden zijn ;)

nico verduin
16 mei 2013, 16:34
Weet het wel zeker :)

larsje
17 mei 2013, 08:56
Ja, maar wel met veel componenten, haha!

Plant
17 mei 2013, 17:51
Larsje levert maar 2 projecten per jaar op

Maar daarmee wel voor het hele jaar leesvoer :D