PDA

View Full Version : Ombouw fender footswitch



Hoogie
29 april 2013, 22:05
Hallo

Ik heb een fender footswitch gekocht en wil deze gaan gebruiken voor mijn mesa boogie DC5.
De fender heeft 3 knoppen die ik dus wil gebruiken om de channel, reverb en de EQ te schakelen.
Nu heeft de mesa de channelswitch aan de voorzijde en de EQ en reverb hebben een gezamelijke aansluiting(stereoplug) aan de achterzijde.
Het is geen probleem dat er twee kabels naar de versterker gaan en dus geen probleem dat er twee aansluitingen er in moeten komen.

Nu zitten de switches en de ledjes op een printplaatje gemonteerd.
Iemand enig idee hoe ik dit moet ombouwen?

Het gaat om deze switch http://www.musicpartsguru.com/admin/images/closeup_images/Fender%20new%203%20button%20footswitch.JPG

Gearjunkie
30 april 2013, 08:21
Je koopt een nieuwe Fender switch voor een Mesa?? Kan je de Fender nog terugbrengen en iets passends voor de Mesa kopen?

arcane
30 april 2013, 10:21
Ik meen dat hij de switch 2e hands heeft gekocht.

Gearjunkie
30 april 2013, 11:50
Ik neem aan dat je hebt geconsateerd dat het nu niet werkt. De Mesa werkt dus anders wat schakelen betreft dan de Fender. Ik denk dat je in het ergste geval van de Fender switch enkel de behuizing kan gebruiken.

tommus42
30 april 2013, 13:18
Van belang is idd of het momentary- of aan/uit-schakelaars zijn. Verder is het wel te solderen.

Gearjunkie
30 april 2013, 13:46
Behalve dat, ik heb laatst een Marshall switch gefixt voor iemand, daarin zijn de schakelaars twee delig: een veertje met knop op de behuizing en de daadwerkelijke schakelaar zit op een print.
Ik ken deze van Fender niet, maar of het mooie kwaliteitscomponenten zijn...

Hoogie
30 april 2013, 20:30
Ik heb het idd niet nieuw gekocht.

het idee is om alleen de behuizing, schakelaars en de leds te gebruiken (het printje soldeer ik wel los).

Hoogie
30 april 2013, 20:34
Van belang is idd of het momentary- of aan/uit-schakelaars zijn. Verder is het wel te solderen.

hoe kom ik hier achter?

P.s de leds hebben 3 aansluitingen. Welke aansluitingen moet ik hier voor gebruiken (denk dat het twee kleuren leds zijn, maar dat weet ik niet zeker:hide:)

DarknessAwaits
30 april 2013, 20:40
Heb je een multimeter? Kun je waarschijnlijk onder de 10 euro wel oppikken bij de bouwmarkt.

De pluggen kun je dan heel eenvoudig meten in de weerstand-stand. Wanneer deze oneindig aangeeft is de switch open (schakeling onderbroken), en wanneer hij op 0 staat is de switch dicht (schakeling doorverbonden). Zie ook dit document (http://magazine.schematheek.net/0905/0905-002/0905-002.pdf).

De leds zullen inderdaag tweekleurig zijn. Als je van dichtbij kijkt zul je iets zien wat er ongeveer zo uit ziet.

http://www.societyofrobots.com/images/electronics_led_diagram.png

Hoogie
30 april 2013, 21:04
Ik heb een multimeter, dus ik zal de schakelaars uit de print solderen en door meten.
Het is zo'n soort led. Dus ik kan kiezen welke kleur het ledje geeft:) (ik neem aan dat de middelste de anode kant is)
http://image.made-in-china.com/43f34j00zeEQSHBqgZpV/8mm-Round-Without-Flange-LED-Two-Colors-HH-8OOCRW800-.jpg

Ik heb hier denk ik een schema wat ik kan gebruiken voor de Reverb en de EQ. Klop het?
http://i1015.photobucket.com/albums/af276/jhoogeveen/gear/images.jpg (http://s1015.photobucket.com/user/jhoogeveen/media/gear/images.jpg.html)

Hoogie
3 mei 2013, 21:10
Ik heb het onderste schemaatje aangehouden, maar de reverb en de EQ werkt niet:makeup:. iemand enig idee?
De schakeling voor de chanelswitch werkt al wel.

Hoogie
4 mei 2013, 20:29
Niemand?:dontgeti:

gloeidraad
4 mei 2013, 20:43
Hallo Hoogie,je moet het ledje met voorschakelweerstand parallel schakelen over de schakelaar.
Dan moet het werken,het is alleen zo dat het ledje uit is als de reverb of eq aan staat.
Ps.weerstandje moet 220 ohm zijn.het moeten wel aan/uit schakelaars zijn.

Erik

DarknessAwaits
4 mei 2013, 20:47
Probeer het anders eerst even zonder de LEDs, zo basic mogelijk.

gloeidraad
4 mei 2013, 20:50
Probeer het anders eerst even zonder de LEDs, zo basic mogelijk.

Dan doet ie het zeker,mits het aan/uit schakelaars zijn.

Erik

SantaX
4 mei 2013, 20:52
Doet dit ding het ook op een fender hot rod deluxe? Want dan wil ik hem misschien wel gewoon van je overnemen... Kun jij een mesa switch scoren :P

Hoogie
4 mei 2013, 21:09
Het is wel de bedoeling dat er een ledje gaat branden als de EQ en de reverb aan staan, maar ik zal het eerst zonder leds proberen. En het zijn aan uit schakelaars.
Volgens het schema van mesa boogie moet de linker voor de EQ of reverb zijn en de rechter voor de chanelswitch.
http://www.lesliecate.com/images/daddysfolder/misc/twofs.jpg
Of moet ik de schakeling aanhouden zoals de chanelswitch (met een 3k3 weerstand) zoals het rechter plaatje
@ Santax. Ik heb alles los gesoldeerd, dus omruilen gaat niet meer.

P.S. Het belangrijkste is dat de EQ switch werkt (reverb is niet heel belangrijk, maar wel mooi meegenomen als het werkt

gloeidraad
4 mei 2013, 21:17
Bij de originele losse footswitch van boogie gaat het ledje ook uit als het betreffende kanaal is geactiveerd (in ieder geval bij de markIII en II)

Erik

guitarnijboer
4 mei 2013, 23:26
Volgens mij heeft een DC 5 footswitch voor de reverb en EQ geen led. Alleen voor de channel switch en die gaat inderdaad aan bij clean en uit bij scheur. De EQ wordt ook geschakeld met een Optocoupler dus je zou de switch op het linker plaatje kunnen proberen, maar ik twijfel of het echt goed zal werken. Je hebt kans dat de Optocoupler van de EQ te weinig doet. Een led voor de reverb kun je sowieso vergeten.

Wil je echt alles met leds en een 3 knops switch, dan moet je de versterker in. Gewoon een 5 polige XLR aansluiting monteren met +Uv, massa en de drie schakeldraden. Daarna kun je maar raak klooien met ledjes...

gloeidraad
5 mei 2013, 08:03
Volgens mij heeft een DC 5 footswitch voor de reverb en EQ geen led. Alleen voor de channel switch en die gaat inderdaad aan bij clean en uit bij scheur. De EQ wordt ook geschakeld met een Optocoupler dus je zou de switch op het linker plaatje kunnen proberen, maar ik twijfel of het echt goed zal werken. Je hebt kans dat de Optocoupler van de EQ te weinig doet. Een led voor de reverb kun je sowieso vergeten.

Wil je echt alles met leds en een 3 knops switch, dan moet je de versterker in. Gewoon een 5 polige XLR aansluiting monteren met +Uv, massa en de drie schakeldraden. Daarna kun je maar raak klooien met ledjes...

Ik heb even naar het schema gekeken,en dit klopt.De reverb wordt zo niks met een led,omdat ze het rooster van de recoverybuis aan massa leggen,dus die zou je eigenlijk met een relais of vactrol moeten schakelen.
Anders moet je met afgeschermde kabel in de weer.
Ik heb ook nooit begrepen waarom boogie overal losse schakelaars voor gebruikte.

Erik

Midwolda
5 mei 2013, 11:23
Waarom die LED's niet voeden met een batterij in de footswitch en dan schakelen met een paar 2P2T's?
Ruimte genoeg daarvoor, en je bent van al het gehannes af.

JohnLord
5 mei 2013, 11:42
Ja inderdaad, hoe simpel kan het zijn. Als je die ledjes niet te fel laat branden doe je een jaar met een batterij.

DarknessAwaits
5 mei 2013, 13:42
Volgens mij is dat ook wat er in zijn schema staat wat hij eerst had gepost, maar 't een erg klein (onleesbaar) plaatje.

Hoogie
6 mei 2013, 07:33
Waarom die LED's niet voeden met een batterij in de footswitch en dan schakelen met een paar 2P2T's?
Ruimte genoeg daarvoor, en je bent van al het gehannes af.

Dat is een goed idee. :).

Heeft iemand hier een schema voor (voor de reverb en de EQ)?

Hoogie
6 mei 2013, 17:54
Heeft iemand hier een schema voor (voor de reverb en de EQ)?

Midwolda
4 augustus 2013, 19:24
Bumpetybumpbump...

Ik zit nu zelf ook met zoiets te klooien.
Heb een oude Elk FD-61 transistor versterker met reverb en tremolo, achterop een footswitch aansluiting.
Getest, stereo jack, tip-sleeve connected = tremolo off, ring-sleeve connected = reverb off.
Heb hier ook nog zo'n dubbele Fender footswitch liggen, die kan ik leeghalen en ombouwen.

Achterop een envelop ziet dat er zo uit:

http://img821.imageshack.us/img821/8509/8pqg.jpg

Vragen:
1. Klopt dat schema?
2. Ik wil wel een groene en een rode LED maar ik wil ook de meest zuinige uitvoering ivm. batterylife.
Welke waardes moet ik aanhouden?
3. Als de voorschakelweerstand op de pluspoot van de LED moet dan is het toch eigenlijk een naschakelweerstand? ;)

Plant
5 augustus 2013, 11:25
1. Zo te zien wel.
2. Een normale led trekt plm. 20mA. De werkspanning van een rode en een groene led verschilt iets, maar daar zou ik me niet zo heel druk om maken. Hanteer voor het gemak even 2V. De voor- (of na- ;) ) schakelweerstand is dan (9V - 2V) / 20mA = 350 Ohm. E-reeks waarden zijn 330 en 390 Ohm. Heb je high efficiency leds dan moet je even kijken welke stroom en spanning er gehanteerd worden en even (een) andere waarde(n) berekenen.

nico verduin
5 augustus 2013, 11:50
2ma leds gebruiken

Hoogie
5 augustus 2013, 17:58
Bumpetybumpbump...

Ik zit nu zelf ook met zoiets te klooien.
Heb een oude Elk FD-61 transistor versterker met reverb en tremolo, achterop een footswitch aansluiting.
Getest, stereo jack, tip-sleeve connected = tremolo off, ring-sleeve connected = reverb off.
Heb hier ook nog zo'n dubbele Fender footswitch liggen, die kan ik leeghalen en ombouwen.

Achterop een envelop ziet dat er zo uit:

http://img821.imageshack.us/img821/8509/8pqg.jpg

Vragen:
1. Klopt dat schema?
2. Ik wil wel een groene en een rode LED maar ik wil ook de meest zuinige uitvoering ivm. batterylife.
Welke waardes moet ik aanhouden?
3. Als de voorschakelweerstand op de pluspoot van de LED moet dan is het toch eigenlijk een naschakelweerstand? ;)

Kan ik dit schema ook gebruiken?

Midwolda
5 augustus 2013, 18:43
Kan ik dit schema ook gebruiken?

Even de footswitch-aansluiting op je amp testen met een stereo kabel en een paperclip.

(Dank u wel, Plant en Nico :ok: )