PDA

View Full Version : Twijfels over neck-through constructie



Xtinct-Dark
29 april 2013, 21:26
Lang geleden dat ik hier gepost heb met een vraag over m'n eerste DIY gitaar met een budget Floyd. Intussen zit ik aan m'n derde project. Even kort samengevat: het wordt een elektrische gitaar, sterk gebaseerd op de Dave Mustaine signature Dean vmnt; niet dat ik Mustaine nou zo'n geweldige muzikant vind (alsjeblieft geen hate reacties) maar omdat ik het gewoon een mooie vorm gitaar vind. Ik moet die vent nageven: hij heeft smaak qua gear.

Andere specs:
Kahler 7300 double locking ('k heb er zelf een Floyd-style toplock bijgekocht omdat ik de bijgeleverde van Kahler echt AFSCHUWELIJK lelijk vind)
EMG 81/85 combo
Gotoh tuners, non-locking
Andere hardware meestal van Boston (truss rod, schroeven, etc.)

De constructie wil ik per se neck-through (of neck-tru, whatever) hebben. Voor zover ik weet wordt voor een flying-v ook vaak all-access of set neck gebruikt, maar ik denk dat ik niet nauwkeurig genoeg kan frezen voor een set neck, en ik wil af van de schroefverbindingen tussen neck en body. Daarom wil ik er een neck-through van maken. Mijn probleem is echter het volgende:

Moet ik er een neck uit 1 stuk van maken (liefst maple)? Of kan ik beter een gelamineerde neck maken?
Wat betreft de neck uit 1 stuk: ik denk dat dat het makkelijkste is, maar daarvoor zou ik een grote balk maple moeten kopen en daar zowel de neck als headstock uit halen. Er gaat dan een hoop materiaal verloren en het zal erg duur worden.
Betreffende de gelamineerde neck: ik heb nog een paar stukken jatoba hout liggen, gekregen van een goede vriend, maar die zijn er eigenlijk veel te dik voor. Die zou ik over de lengte in dunne repen moeten zagen, maar ik heb daar geen goede zaag voor. Bovendien moet ik dan, om de headstock breed genoeg te maken, er aan beide kanten twee 'vleugeltjes' aan plakken. Ik heb genoeg verhalen gehoord dat amateur bouwers dat zo eventjes doen, maar ik heb er weinig vertrouwen in omdat ik denk dat het snel beschadigt. Nu is een gelamineerde neck wel erg mooi, en erg sterk.

Hebben jullie, met het oog op mijn bedenkingen hierboven, een advies betreffende de manier die ik het beste kan kiezen?




Verder heb ik nog een stel andere, ietwat simpelere vragen.

Om te beginnen de shielding van de control cavity. Volgens EMG zijn hu pups verschrikkelijk goed afgeschermd en vangen ze heel weinig ruis op, dus ik vroeg me af het nog nodig zou zijn de control cavity af te plakken met aluminium/koper tape en te aarden. Heeft een van jullie daar een idee over?

Als laatste: aangezien ik vrij veel geïnvesteerd heb in de hardware, en nog redelijk wat ga investeren in het hout, wil ik dat het precisiewerk van de fretten ECHT goed gaat. In plaats van uit de losse hand te meten met digitale schuifmaat en liniaal (zoals mijn laatste keer) wil ik nu een verstekbak er voor gebruiken.
De enige die ik kan vinden is die van StewMac, voor $180 met fretzaag, maar nog zonder $40 aan bijbehorende liniaal. Heeft iemand een goedkoper alternatief, of een idee om zelf zo'n ding te maken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Cocobolo
29 april 2013, 21:41
Vergeet niet rekening te houden met de halshoek die je nodig hebt voor het tom-type brug voor jouw Dean . Dus als je een neck through kiest en de 'vleugels' van de body er aan vast lijmt, dat moet het centrale deel al een helling hebben welke je na het verlijmen vlak maakt (gelijk aan de vleugels).

Gelamineerde hals is prima, scheelt geld/houtverlies en die vleugels aan de headstock is toch geen probleem?

Shielding : ik heb geen ervaring met EMG's maar het is zo'n simpel klusje dus ik zou het gewoon doen. Wie weet stop je er ooit andere elementen in en dan zou je die shielding ineens wel nodig kunnen hebben.

Fretten : tja, je zou ook gewoon kunnen kiezen om een fretboard te kopen waar de gleuven al ingezaagd zijn. Is geen schande hoor :-)

Xtinct-Dark
29 april 2013, 21:46
Wat betreft een pre-slotted fretboard; ik waardeer je input, maar voor mij is het wel een schande. Dat ligt meer aan mij, dat is iets persoonlijks.

Wat betreft die tom-bridge, die ga ik er niet opzetten, maar dat wordt die Kahler 7300 tremolo. Had ik wellicht duidelijker in moeten zijn. Anyway, dat is een flat-mount, dus een hoek tussen nek en body is niet nodig. Dat wordt gewoon kaarsrecht.

Cocobolo
29 april 2013, 22:03
Ach ja, sorry, had je wel gezegd. Ik moest het Dean model even googelen en zat die dus te bekijken met een tom brug.

Ok, pre-slotted wel een schande ;-) Ik vind het zelf ook het leukst om een fretboard zelf te maken (liefst uit een ruwe plank dus zelfs geen fretboard-blank kopen) maar ik geef toe dat ik ook soms wel eens pre-slotted koop en gebruik als de mensuur + houtsoort me past. Vind ik niet erg, ik weet dat ik het ook met de hand kan.

Ik heb geen verstekbak, ik doe het dan gewoon uit de hand. Maar ik mis ook wel zo'n mooi verstekbakje.

Tabula Rasa
29 april 2013, 22:21
Wat is er mis met pre-slotted? Met een vreemde houtsoort of een vreemde mensuur zaag ik hem zelf wel, maar ls het iets standaard is, dan ga ik voor die paar euro niet lopen tobben.

PS: Als ik zelf een toets zaag, dan doe ik dat wel met een fancy lasergesneden lineaal, maar verder gewoon met een vulpotlood, een winkelhaak en een losse japanse zaag.

Xtinct-Dark
29 april 2013, 23:41
Goed, wat betreft die laminated neck en vleugels op de headstock ben ik er dan wel uit, net als de shielding. Alleen denk ik nog steeds dat ik voor een zelfgemaakte fretboard ga. Ik bedacht me net dat ik wellicht een voorschot op verjaardagsgeld los kan peuteren bij de familie. Dan zou ik deze zomervakantie aan de slag kunnen.

Wat ik vergeten was te vragen is het volgende:
Ik wil hem in metallic zwart spuiten, maar als ik dat zelf ga doen wordt het niet heel erg mooi denk ik. Denken jullie dat het mogelijk is om bij de spuiterij van een autodealer langs te gaan, of een dergelijke sputerij, en te vragen of ze voor een kratje bier mijn gitaar mee willen nemen in de eerstvolgende partij metallic zwart? Heeft iemand hier ervaringen mee?

Bovendien heb ik nog 1 puntje van twijfel: ik zat te denken om er een ebony fretboard op te zetten, maar als de axe zelf al metallic zwart wordt, kan dat heel erg donker worden, zelfs met de bling van de verchroomde hardware.
Daarnaast heb ik op de website van Ruokangas (een Finse gitaarbouwer, wellicht kent iemand hem hier wel) gezien dat hij ook 'arctic birch' gebruikt voor fretboards. De beste vertaling die ik ervan kan maken is 'arctisch berken', maar ik denk niet dat dat de goede vertaling is. Heeft iemand enig idee wat dat voor hout is? Het kan er denk ik best goed uitzien met donkere inlays.