PDA

View Full Version : wattage versterker vs wattage speaker.



LGK
28 april 2013, 20:52
Beste GN'ers,

Ik ben vandaag naar bax-shop geweest (erg mooie winkel trouwens) om wat versterkers te testen.
Een vriend van me wil graag een nieuwe, dus we zijn ff naar Goes gereden. Eigenlijk moet het een Fender worden maar we wisten nog niet helemaal welke. Deluxe reverb er bij gepakt en een super sonic. Allebij 22 watt dus een mooi formaat. Eerst de DR, en het viel me gelijk op dat hij minder hard ging dan ik had verwacht. ff op 10 gehad maar het viel me alles mee en ik twijfel er erg aan of het wel hard genoeg is voor op het podium. Ik heb namelijk verhalen gelezen dat dat ding super hard kan maar zo heb ik dat dus niet ervaren. (ps: wel een verschrikkelijk mooi geluid zeg!)
Toen de SS en die ging gelijk echt een stuk harder. Wel een stuk minder headroom maar gewoon het volume was veel harder dan de DR. Maar het is toch hetzelfde wattage..
Ik weet dat dit kan komen door de speaker. (iets met het rendement ofzo..) Dusss, ik zei tegen die vriend, als je in die deluxe reverb nu een andere speaker doet, dat hij dan mischien harder word.
Toen zei ik dat het met een evm12l mischien een stuk harder word. Waarop hij zei, maar dat zijn toch 200/300 watt speakers. Een 22 watt versterker kan toch nooit een 200/300 watt speaker op gang krijgen. Daar heeft hij in mijn ogen een punt.
Heeft hij hier gelijk of niet?
Op dit punt zijn wij allebij een leek, maar ik zou het graag willen begrijpen.
Kan iemand mij mischien hier wat meer over uitleggen?

Alvast bedankt!

flo123
28 april 2013, 22:00
Je moet bij een speaker kijken naar het rendement ervan, meestal uitgedrukt in decibel (dB), om te vergelijken hoe hard het gaat klinken met diverse speakers.

DarknessAwaits
28 april 2013, 22:57
Ik werd ook benieuwd en heb even het volgende opgezogd:

EVM 12L:

Sensitivity 1 W/1 m 100 dB

Jensen C12K (Deluxe Reverb):

Sensitivity@1W,1m 99.1 db

En dan de SuperSonic, die heeft een '12" Fender® “Lightning Bolt” Design by Eminence®'... Niet echt details over te vinden, las wel (http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=823836) dat hij wellicht het meest leek op de Red White and Blues van Eminence, wat ik daarover vond:

Sensitivity: 101.

Maar daarnaast zit je natuurlijk ook nog met welke frequentiekarakterestiek de speaker heeft, het oor is toch gevoeliger voor bepaalde delen van het spectrum.

nico verduin
28 april 2013, 23:05
Een speaker kan een bepaald vermogen heb. Zolang je onder dat maximum blijft, zal hij heel blijven. Zoals Flo al aangaf, is het rendement (in dB) relevant voor hard deze zal klinken bij een bepaald vermogen. Een verschil van bijv, 6dB is genoeg om een speaker 2x zo hard te laten klinken bij het zelfde vermogen.
Verder bepaalt de instelling van de versterker (bias en nog een zooi parameters) hoeveel output er echt uitkomt. Dat men op een versterker 22W zet is geen garantie dat dit er ook daadwerkelijk uitkomt.

Gearjunkie
29 april 2013, 10:32
Ik kan mij wel voorstellen dat een speaker pas vanaf een bepaalde load lekker gaat klinken. Maar staar je verder niet blind op de cijfers, laat je oren bepalen.
Een EV12L is trouwens verdomd zwaar, dus zou ik alleen pakken als je roadies hebt.

LGK
29 april 2013, 11:13
Ja oke, maar het is niet zo als een speaker bv 200 watt aan kan en die speaker stop je in een 15 watt versterker dat dan je versterker kapot gaat. Dat die speaker te zwaar is voor dat kleine versterkertje.

DarknessAwaits
29 april 2013, 11:21
Dat klopt.

LGK
29 april 2013, 11:34
Maaar, dan snap ik dit niet..
https://www.youtube.com/watch?v=hXv_b9AZqA8&feature=youtube_gdata_player

nico verduin
29 april 2013, 11:41
Wat snap je niet?

LGK
29 april 2013, 11:49
Uhm, nou zijn deluxe gaat uiteindelijk gewoon naar de klote?
Door die speaker.

Bernardduur
29 april 2013, 11:59
Huh? Waarom?

Een amp gaat niet kapot door een te ruime speaker hoor

guitarnijboer
29 april 2013, 12:05
Ja oke, maar het is niet zo als een speaker bv 200 watt aan kan en die speaker stop je in een 15 watt versterker dat dan je versterker kapot gaat. Dat die speaker te zwaar is voor dat kleine versterkertje.

Nee, een versterker gaat niet kapot door een hoger vermogen van een speaker. Het enige waar je op moet letten is de impedantie van de speaker, deze moet matchen met de impedantie van de versterker. (in het ideale geval)

Het rendement van de speaker zegt iets over hoe groot de uitslag van de conus zal zijn bij een bepaalde hoeveelheid vermogen die je in de speaker stopt. Als je bijvoorbeeld op een 8 ohm speaker een wisselspanning aansluit van effectief 2,83 Volt dan is het vermogen dat de speaker krijgt (P=U2 / R) = 1 watt. bij een 100 db speaker staat de uitslag die de conus bij dit vermogen maakt dan gelijk aan een geluidsdruk van 100 db op 1 meter afstand.

Met een 1 watt versterker produceer je dus al 100db! aan geluid. Vergeet niet dat ook grote versterkers van zeg 100 Watt, op zacht volume ook slechts heel weinig vermogen leveren. Simpelweg door je volumeknop terug te draaien komt er minder spanning op de uitgang. Op je slaapkamer gebruik je misschien maar 0.1watt of nog minder, zelfs met een 100W versterker.

cluseau
29 april 2013, 12:07
Uhm, nou zijn deluxe gaat uiteindelijk gewoon naar de klote?
Door die speaker.



Kan het filmpje ff niet zien maar een deluxe krijg je niet kapot met wat voor speaker dan ook.

LGK
29 april 2013, 12:08
Ow, aha.

Dus even een samenvatting.
Als je een hardere speaker wil moet je kijken naar hoeveel db op een afstand van 1 meter bij 1 watt.
En een 200/300 watt speaker in een 20 watt versterker kan geen kwaad.

nico verduin
29 april 2013, 12:28
Ow, aha.

Dus even een samenvatting.
Als je een hardere speaker wil moet je kijken naar hoeveel db op een afstand van 1 meter bij 1 watt.
En een 200/300 watt speaker in een 20 watt versterker kan geen kwaad.Als je maximale herrie wilt hebben dan kies je voor het hoogste rendement. Ik zou trouwens zelf voor de klankkleur gaan. Maar tja wie ben ik :)

Gearjunkie
29 april 2013, 12:36
Uhm, nou zijn deluxe gaat uiteindelijk gewoon naar de klote?
Door die speaker.

Nee hoor, het filmpje is gewoon afgelopen.

Buzzel
29 april 2013, 12:44
Als je die versterker ook thuis wil gebruiken zou ik niet een speaker scoren met een idioot hoog rendement. Ik heb nu een 1X12 mer 18watt versterkertje op mijn kamer staan. In die kast zit 1 eminence redcoat. Dat ding heeft een rendement van 103db...en dat gaat nogal hard. Daar tegenover, als je met een laag vermogen versterkertje een beetje podium wil vullen met je sounds is het wel weer handig om een hoog rendement speaker te kopen.

En nog over de wattages. De waardes die gegeven zijn zijn maximum wattages. Als je autobanden koopt waarmee je volgens de specificaties niet harder dan 160 km/h mag dan gaan ze niet kapot als je maar 50 km/h gaat.