PDA

View Full Version : Wanneer zijn speakers versleten?



Gitaristje25
28 april 2013, 16:00
Hey,

Ik heb zopas een oude Marshall 1960A cab met G12 T75's erin via Marktplaats gekocht. Flink wat roadworn, maar speakers klinken lekker.
Ik weet niet hoe oud hij is. Nou is mijn vraag. Wanneer zijn speakers eigenlijk versleten? Waar zie je dat aan?
Ik heb de speakers bekeken voor het doek. De ringen glimmen in het licht van de zaklamp, op 2 speakers zit op de rand wat houtstof. Voor de rest zien de speakers en schoon en glad uit en klinken ze prima.
Vandaar mijn vraag. Ben benieuwd hoelang ik met de speakers ongeveer kan doen.

Thx!

nico verduin
28 april 2013, 16:32
Zolang het papier niet gaat scheuren of dat je de spreekspoel doorbrand hoeft er niets aan de hand te zijn. Er zijn nog zat oude Fenders bijv. met hele oude CTS speakers erin. Die oude speakers bevatten geen schuim dus dat kan ook niet vergaan. Zit je de speakers constant tegen hun max aan te belasten dan komt er een punt dat ze gaan scheuren. En dat is meestal het begin van het einde. En roadworn is cosmetisch. Zegt niets over gebruik zelf.

7ender
28 april 2013, 17:36
speakers hebben niet het eeuwige leven ,...ze slijten als alle spullen.

de conus-ophanging moet recht zijn en dus in ruststand niet naar binnen of naar buiten staan .
Als dit wel zo is dan is het centreermembraam ( aan de onderkant van de conus onder de magneet ) ook versleten .
Dit centreermembraam moet dus ook recht staan .

De conus verliest ook z'n stijfheid , wat een heel storende intermodulatie vervorming oplevert .

Doorgebrande en aanlopende spreekspoelen spreken voor zich dat 't dan einde oefening is. :dontgeti:

the sure thing
28 april 2013, 20:23
Als antwoord op je vraag: je kan nog zeker 20 jaar met je speakers doen!

7ender
29 april 2013, 03:51
Als antwoord op je vraag : Daar is geen antwoord op te geven , hoe lang je er mee kunt doen .
Het hangt van je versterker en van het volume af wat je er op loslaat .

the sure thing
29 april 2013, 21:54
Als antwoord op je vraag : Daar is geen antwoord op te geven , hoe lang je er mee kunt doen .
Het hangt van je versterker en van het volume af wat je er op loslaat .

Wat een heerlijk technisch antwoord....

Dus nog ongeveer 20 jaar ;-)

7ender
30 april 2013, 22:54
alles gaat dan 20 jaar mee :

je auto , je fiets , je bril , je vrouw ,......alles ...:dontgeti:

:ok: