PDA

View Full Version : Vermogensmeting buizenversterker



Gearjunkie
27 april 2013, 21:11
Heren,
Gewoon omdat het kan ;) ben ik eens een vermogensmeting gaan doen bij mijn Tweed deLuxe.

Opstelling: Toongenerator 500Hz > Versterker > 150watt 8Ohm dummy load

Met de oscilloscoop het moment zoeken naar het punt waar vervorming start valt niet mee vind ik, wellicht de aard van de versterker die weinig clean heeft.

Maarrrrr... Ik meet (te) kleine spanningen over de dummyload. Pas als ik alles vol open zet (2x volume en de tone) meet ik 10,6Vac
Wat resulteert in een dikke 12 watt vermogen. B+ is 365Vdc. Ik zou een hogere spanning verwachten, zie ik iets over het hoofd?

Voor de goede orde, de versterker gaat echt loeihard, kan in de band gewoon meekomen en klinkt geweldig.

nico verduin
27 april 2013, 21:41
heb je de scope en de probes op dezelfde instelling staan? dus x1 beide of x10?

cluseau
27 april 2013, 21:46
Met de oscilloscoop het moment zoeken naar het punt waar vervorming start valt niet mee vind ik, wellicht de aard van de versterker die weinig clean heeft.

Is dat die 6V6 SE eindtrap? Die is niet eenvoudig clean te krijgen. Heeft oa veel harnonische vervorming waardoor je niet goed kan zien waar hij begint te toppen. De meting is dan niet erg nauwkeurig te bepalen maar als je de toptopwaarde neem en door 2.28 deelt kom je aardig in de buurt van de effectieve spannings waarde. Van daaruit is het gewoon een sommetje.

Gearjunkie
27 april 2013, 22:00
Nico: inderdaad x10, spanning scope en DMM komen overeen.

Ik veronderstel dat een 5e3 een watt of 12-15 eruit perst. Dat doet ie dus, maar niet Clean en RMS. Wellicht normaal?

Frans, piek-piek spanning op laten we zeggen standje drie is maar een paar Voltjes. zou die op een Watt of drie uitkomen schat ik.

cluseau
27 april 2013, 22:30
Nico: inderdaad x10, spanning scope en DMM komen overeen.

Ik veronderstel dat een 5e3 een watt of 12-15 eruit perst. Dat doet ie dus, maar niet Clean en RMS. Wellicht normaal?

Frans, piek-piek spanning op laten we zeggen standje drie is maar een paar Voltjes. zou die op een Watt of drie uitkomen schat ik.

Watje of 4,5 moet kunnen als je de harmonische vervorming voor lief neemt maar dan is de rek er wel zo'n beetje uit.

nico verduin
27 april 2013, 22:45
Ik heb laatst die 5E3 van Wop666 gemeten. Die had clean iets van 7W voordat hij begon te clippen.
Een standje 3 zegt niets. hij versterkt het ingangs signaal. Dus hoe hoger het ingangssignaal hoe eerder hij opbreekt.
hoeveel volt was de ingang? Anders heb je kans dat je gelijk de preamp al overstuurt.

cluseau
27 april 2013, 22:53
hoeveel volt was de ingang? Anders heb je kans dat je gelijk de preamp al overstuurt.

Tja, das een goed punt, ga er natuurlijk vanuit dat de tech in spe weet wat hij doet. Mocht hij daar zijn kennis nog moeten bijschaven, houd het op 100mVeff.

Gearjunkie
27 april 2013, 23:00
Niet aan gedacht, signaal is ongeveer 300mV.
Maar het echte leermoment: volumepots zijn logaritmisch en dat is uiteraard heel goed te zien op de scoop.
Leuk om te doen!

nico verduin
27 april 2013, 23:44
Zoals frans al zegt. Zet hem maar wat lager. Kijken of je nog meer clean krijgt.

Gearjunkie
28 april 2013, 08:31
Logisch heren, bedankt maar weer!!

cluseau
28 april 2013, 16:04
Eeehm, 5E3 is geen SE maar balans eindtrap toch! Dan moet je wel een poepie meer meten hoor. Gaat toch wel naar de 8Watt en dat had Nico ook al gemeten. Is de juiste impedantie wel 8 ohm. Meet anders eens in 4 Ohm, haal je dan een beter resultaat dan klopt je opgegeven impedantie niet of je eindbuizen zijn helemaal gaar.

Gearjunkie
28 april 2013, 21:40
Dat meten we dan maar eens in Den Haag denk ik...
Maar alles open meet ik een Watt of 16 totaal. Ik wilde vooral het verschil zien tussen het beeld van clean en vervormd op de scoop. Misschien bij een andere versterker proberen.

flo123
28 april 2013, 21:47
Bij hoeveel harmonische vervorming (THD) is een signaal eigenlijk nog "clean" te noemen. Hoeveel houden jullie aan bij het meten?
Wie gebruikt bijvoorbeeld een spectrum analyse om te kijken welke harmonischen ontstaan en hoe groot ze zijn?
Of doe je het gewoon "op het oog" voor een meting in de juiste orde-grootte zonder veel nauwkeurigheid?

Heynis
28 april 2013, 22:46
Vanaf ongeveer 5% THD schijnt het oor het te kunnen horen, dat lijkt me in dit geval een redelijke richtlijn om aan te houden. Ik geloof dat Fender het vermogen ook specificeert als "xxx Watts RMS at 5% THD".

Edit: Ik doe het meestal op het oog en oor, ik bouw toch zelden dingen die clean moeten blijven. Spectrum analyse heb ik de spullen ook voor staan, maar dan is het makkelijker om de HP vervormingsmeter even aan te zetten. Die is over het hele audiospectrum en daar voorbij afleesbaar tot 0,05%THD, en dat is voor mij ruim voldoende.

Op de scope zet ik voor vervormingsanalyse vaak het tweede kanaal geïnverteerd in sum-mode met het eerste kanaal. Je ziet dan alléén de verschillen tussen de ingang en uitgang, dus de vervorming en faseverschuiving. Level verschillen regel ik weg op de scope zelf, die zijn meestal niet zo interessant.

nico verduin
28 april 2013, 23:13
Bij hoeveel harmonische vervorming (THD) is een signaal eigenlijk nog "clean" te noemen. Hoeveel houden jullie aan bij het meten?
Wie gebruikt bijvoorbeeld een spectrum analyse om te kijken welke harmonischen ontstaan en hoe groot ze zijn?
Of doe je het gewoon "op het oog" voor een meting in de juiste orde-grootte zonder veel nauwkeurigheid?Ga ff een potje ingewikkeld doen :)
Gewoon op de scope kijken wanneer hij gaat clippen en dat is gewoon te zien. "mijn" definitie van clean. Gaat hij clippen dan gaat de formule (P = I^2 * R) al niet meer op en moet je vermogen berekenen uit de blokgolf die je vanzelf krijgt.
Een spectrum analyse doe ik niet omdat:
a) ik de apparatuur niet voor heb
b) het ook verder niet boeiend vind voor gitaarversterkers
Alhoewel..... ik geloof dat ik nog ergens een oude vervormingsmeter heb liggen.....

flo123
29 april 2013, 03:37
Ach ingewikkeld... Valt wel mee hoor. :)
Ik gebruik het programma Visual Analizer op de computer om via de line uitgang van de loadbox het spectrum te bekijken.
Juist voor oversturende versterkers is het interessant te zien welke harmonischen ontstaan. Dit geeft een goed objectief beeld van hoe de versterker "klinkt" afhankelijk van diverse instellingen en volumes.

nico verduin
29 april 2013, 09:57
Ach ingewikkeld... Valt wel mee hoor. :)
Ik gebruik het programma Visual Analizer op de computer om via de line uitgang van de loadbox het spectrum te bekijken.
Juist voor oversturende versterkers is het interessant te zien welke harmonischen ontstaan. Dit geeft een goed objectief beeld van hoe de versterker "klinkt" afhankelijk van diverse instellingen en volumes.Interessante meting. Maar dan meet je niet de werkelijkheid. Ik moet de eerste nog meemaken die aangeeft dat een loadbox de dynamiek van de luidspreker echt na bootst. Dus wat je meet is niet wat je hoort. Dan zou je een microfoon moeten gebruiken (goede) en dat vergelijken. Kan je gelijk beoordelen wat de kwaliteit (vervorming) van de loadbox is tov de werkelijkheid.

Gearjunkie
29 april 2013, 13:02
Weet niet wat er eerst misging, maar nu de generator zoals Frans opperde op 100mV gezet. Op de scoop is het moment waar vervorming intreed keurig te zien: Tweed de luxe 9 Watt clean, JTM45 gaat vervormen boven de 31,5 Watt. Lijken me keurige waarden, ik snap dat het exacte punt waarbij het nog net wel of net niet clean meer is discutabel is, maar voor mij niet interessant.

Ondanks dat mijn dummyload 150 Watt aankan, wordt deze snel lekker heet.

Beide versterkers geven bij flink volume de 1KHz toon weer (speaker niet aangesloten). Komt dit dan uit de trafo??

nico verduin
29 april 2013, 13:19
Weet niet wat er eerst misging, maar nu de generator zoals Frans opperde op 100mV gezet. Op de scoop is het moment waar vervorming intreed keurig te zien: Tweed de luxe 9 Watt clean, JTM45 gaat vervormen boven de 31,5 Watt. Lijken me keurige waarden, ik snap dat het exacte punt waarbij het nog net wel of net niet clean meer is discutabel is, maar voor mij niet interessant.

Ondanks dat mijn dummyload 150 Watt aankan, wordt deze snel lekker heet.

Beide versterkers geven bij flink volume de 1KHz toon weer (speaker niet aangesloten). Komt dit dan uit de trafo??Yep en heb jij wel eens een 30W lamp tijdje vastgehouden?

Gearjunkie
29 april 2013, 13:28
Haha, ik zie het ook als een goed teken! ;)
Maar gaan de lamellen van de trafo protesteren of zo?

cluseau
29 april 2013, 14:38
Maar gaan de lamellen van de trafo protesteren of zo?

Yep, wat je hoort is gewoon mechanische rammel van lamellen of windingen. Trek de schroeven maar eens aan en duwen tegen de trafo wil ook wel eens wat doen. Grote kans dat het geluid veranderd van karakter.

Wop6670
30 april 2013, 18:51
Heren,
Gewoon omdat het kan ;) ben ik eens een vermogensmeting gaan doen bij mijn Tweed deLuxe.

Opstelling: Toongenerator 500Hz > Versterker > 150watt 8Ohm dummy load

Met de oscilloscoop het moment zoeken naar het punt waar vervorming start valt niet mee vind ik, wellicht de aard van de versterker die weinig clean heeft.

Maarrrrr... Ik meet (te) kleine spanningen over de dummyload. Pas als ik alles vol open zet (2x volume en de tone) meet ik 10,6Vac
Wat resulteert in een dikke 12 watt vermogen. B+ is 365Vdc. Ik zou een hogere spanning verwachten, zie ik iets over het hoofd?

Voor de goede orde, de versterker gaat echt loeihard, kan in de band gewoon meekomen en klinkt geweldig.


Hoi Gearjunkie,

Ik heb dezelfde instellingen genomen.
B+ 345
Dummyload 8Ohm 100W
Toongenerator 500Hz, ingangsspanning 100mV

Ook ik heb met beide volumes open ongeveer 10V rond.

Moment van clippen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/44671176/Vermogensmeting gitaarnet/Vermogensmeting gitaarnet.jpg

Rond de 9V gemeten over de weerstand.
Vermogen is dus P=I^2XR.
I= U/R=9/8=1.125
P=UXI= 9X1.125= 10.125W
Moment dat hij nog net clean is is 9,2W

Gele lijn is de ingangsspanning en frequentie.

Leuk om te vergelijken.

Klinkt waanzinnig Niet? :crazyhappy:

Willem

Gearjunkie
30 april 2013, 19:23
Mooi gedaan! Leuk om te meten wat je ervaart. Leuke hobby!

cluseau
30 april 2013, 19:50
Rond de 9V gemeten over de weerstand.
Vermogen is dus P=I^2XR.
I= U/R=9/8=1.125
P=UXI= 9X1.125= 10.125W


Je mag ook U²/R nemen hoor, is niet zo'n omweg.

Wop6670
30 april 2013, 20:31
Je mag ook U²/R nemen hoor, is niet zo'n omweg.

Dank je Cluseau,

Dit zit al 25 jaar in mijn koppie.
Macht der gewoonte.

Ben al blij dat het allemaal klopt!


Mooi gedaan! Leuk om te meten wat je ervaart. Leuke hobby!

Absoluut. Ben blij dat het allemaal wat duidelijker begint te worden.
Ben al even bezig.