PDA

View Full Version : HNGD: Taylor 312



mountainman
27 april 2013, 20:05
Ik was al geruime tijd op zoek naar een goede fingerstyle gitaar rond de 1000 euro. In die prijsklasse is best wat leuks te vinden, vooral die Eastman E OM gitaren trokken me wel.
Op mijn zoektocht had ik ook, gewoon om een keer te proberen, een Taylor 312CE vastgepakt die buiten mijn budget viel. Ongelooflijk wat speelt dat licht! En er zaten toch echt 012 snaren op!
Nu hoeft een akoestische gitaar wat mij betreft geen ingebouwde versterking te hebben, laat staan een cutaway, maar bij Taylor schijnen die eerder regel dan uitzondering te zijn. Een "gewone" 312 (of GC3) was nergens te krijgen... totdat er onlangs opeens 1 opdook bij Rockpalace. Uiteraard goedkoper zonder extra accessoires en verdorie nog binnen mijn budget ook! Ja, toen moest ik natuurlijk wel. :D

En nu de foto's.

http://i135.photobucket.com/albums/q134/DLanor_Uru/Guitar/taylor_312_1_zpsbe55addc.jpg
http://i135.photobucket.com/albums/q134/DLanor_Uru/Guitar/taylor_312_2_zps9daae669.jpg
http://i135.photobucket.com/albums/q134/DLanor_Uru/Guitar/taylor_312_3_zpsa91a9f70.jpg

Op de tweede foto zie je de achter- en zijbladen van sapele met de voor dat hout kenmerkende streping. Het heeft volgens Taylor dezelfde klankeigenschappen als mahonie. Dat zal wel. Hij klinkt in ieder geval lekker, tenminste als je van die typische heldere Taylor sound houdt. Sapele ruikt trouwens naar kaneel :dontgeti: , een vreemde ervaring als je voor het eerst de koffer opent.

Rizz
27 april 2013, 20:14
Hé gefeliciteerd man! Mooie gitaar, idd die achterkant knalt er wel uit! 1 ding vraag ik me wel af: Zat er niet veel verschil tussen de normale en de CE? in de 200 serie vond ik de CE versies beter. Op de 1 of andere manier... Misschien hier niet bij, dat kan ook.. Hoe dan ook... Veel speelplezier! En jaaaaloeeerrrrrs!!! :D

LaurentB
27 april 2013, 20:39
Hela, dat model 12 kende ik nog niet, mooi en elegant!

mountainman
27 april 2013, 21:01
Hé gefeliciteerd man! Mooie gitaar, idd die achterkant knalt er wel uit! 1 ding vraag ik me wel af: Zat er niet veel verschil tussen de normale en de CE? in de 200 serie vond ik de CE versies beter. Op de 1 of andere manier... Misschien hier niet bij, dat kan ook.. Hoe dan ook... Veel speelplezier! En jaaaaloeeerrrrrs!!! :D
Dank je! Ik heb er eigenlijk niet bij stilgestaan dat een CE beter zou kunnen zijn. Je zou toch zeggen minder klankkast inhoud, minder geluid? Ik heb ze niet naast elkaar kunnen beluisteren want zoals gezegd is deze vrijwel onvindbaar. Ik kon 'm alleen online bestellen. Hij klinkt en speelt wel net zoals als ik me herinner van die 312CE uit de winkel maar dat zegt op zich niet veel.

Rizz
27 april 2013, 21:50
Dank je! Ik heb er eigenlijk niet bij stilgestaan dat een CE beter zou kunnen zijn. Je zou toch zeggen minder klankkast inhoud, minder geluid? Ik heb ze niet naast elkaar kunnen beluisteren want zoals gezegd is deze vrijwel onvindbaar. Ik kon 'm alleen online bestellen. Hij klinkt en speelt wel net zoals als ik me herinner van die 312CE uit de winkel maar dat zegt op zich niet veel.

Minder inhoud, ander geluid, zou ik eerder zeggen.. 't wordt vaak gezegd op het net, maar dat is in mijn ogen broodje aap.. En als jij het niet hoort en hier heel erg blij mee bent, maakt het ook niet uit, toch? Het viel mij op toen.. Kan ook exemplarisch zijn geweest. Ik heb ook een dread gehad met een cutaway en kwam een vreselijke bak herrie met een ongelooflijke bak laag en die deed niet onder voor de gewone versie..

Maar, zoals Laurent zegt, een elegant model. Ik ben de laatste tijd helemaal in de small body gitaren, een openbaring, dat had ik veel eerder moeten ontdekken! Ben dan ook erg benieuwd naar deze..

LaurentB
27 april 2013, 22:04
Minder inhoud, ander geluid, zou ik eerder zeggen.. 't wordt vaak gezegd op het net, maar dat is in mijn ogen broodje aap..

Dat klopt, op de gitaarbouwersmeeting liet Jan Zonjee eens een door hem gebouwd parlormodel horen, en dat ding had een geweldig volume, maar dan meer in het midden en niet in het dieplaag.

Rizz
27 april 2013, 22:31
Dat klopt, op de gitaarbouwersmeeting liet Jan Zonjee eens een door hem gebouwd parlormodel horen, en dat ding had een geweldig volume, maar dan meer in het midden en niet in het dieplaag.

Ken dat ja, mijn parlor maakt ook veel herrie. Hij haalt het niet bij m'n Jumbo, maar die heeft dan ook letterlijk 3x het volume. Maar gek genoeg niet 3x het volume.. :???: Voor thuisgebruik is het ook echt niet nodig en de grotere bodies, tenminste in de laag- tot mid-range, verliezen teveel geluid en definitie als je zacht en subtiel wil spelen. Of ik word een ouwe lul, dat kan ook. :D Maar rammen op een dread blijft ook leuk van tijd tot tijd..