PDA

View Full Version : Hulp/advies elektronica aanpassen ivm te felle hoge tonen



rammybully
27 april 2013, 17:02
Mijn telecaster klinkt wat te "fel"in het hoog. (iets wat ijsige sound)
Nu ben ik aan het experimenteren met potmeters van verschillende waardes, die minder "hoge tonen"doorlaten. Ik gebruik maar één potmeter, alleen volume.

De setup is:
-lipstick tele neck pu
-humbucker bridge pu
-3 way switch
-volume pot.

Origineel zat er een 250k pot in. Deze vond ik te fel en ben ik opzoek gegaan naar één met een lagere waarde.
De enige die ik kon vinden wat een lineaire 100k CTS pot (normaal voor amps). Deze heb ik erin gezet.
Ik krijg het resultaat wat wenselijk is, maar iets "too much"......

Zijn er pots tussen de 250k-100k die ik kan gebruiken en waar zijn ze verkrijgbaar??
Is dit ook op een andere manier op te lossen? (bv een weerstand op de 250k pot solderen?)
Graag advies.

PS. elementaanpassingen zijn niet wenselijk, puur elektronica.

hs0504
27 april 2013, 17:06
Een andere voor de hand liggende oplossing is natuurlijk het installeren van een toon potmeter. Onmisbaar voor een Tele vind ik zelf.

Mr.Fingers
27 april 2013, 17:06
condensatortje met kleine waarde (4.7nF oid) in het circuit zetten (tussen volumepot & jack), dat kan het hoog temmen (werkt als een tonepot, maar dan zonder de regelbaarheid ervan)

FruscianteFan
27 april 2013, 17:55
Wat ik in mijn Jaguar heb: een volumepot (500K geloof ik), maar parallel daaraan heb ik ook een los weerstandje van 50KiloOhm via een condensator (standaardwaarde van Fender) naar de aarde.

Het resultaat is alsof je een potmeter met lagere weerstand gebruikt, wat in mijn ervaring (het is een Jaguar, die oorspronkelijk dus 2 circuits had) veel mooier, voller en muzikaler klinkt dan een tonepot die je half dichtdraait.

Experimenteren met de condensator heb ik ook wel gedaan, maar dat is een stuk lastiger omdat het dan vrij snel nasaal gaat klinken, of als een fixed wahwah.

Je zou op zich natuurlijk ook een tonepot kunnen installeren. Alleen, als je de sound uit je gitaar gewoon goed voor elkaar hebt en alleen een volumeknop fijn vindt werken, moet je vooral niet overbodig veel knoppen hebben. Tegelijk kan het even duren voor je doorhebt welke ingreep (en welke waardes) je fijn vindt werken, en dat kan het nodige soldeerwerk kosten.

rammybully
28 april 2013, 13:29
Wat ik in mijn Jaguar heb: een volumepot (500K geloof ik), maar parallel daaraan heb ik ook een los weerstandje van 50KiloOhm via een condensator (standaardwaarde van Fender) naar .

Dat klinkt als de oplossing die ik zoek!!!
Wat voor weerstand heb ik nodig?
Maw wat moet ik vragen als ik bij het plaatselijke onderdelenhuis sta ;)

Maakt het uit waar ik hem in het circuit plaats?
Met alleen een volumepot kan hij makkelijk op de plek waar je één van de pinnen soldeert op de potmeter...