PDA

View Full Version : wattage veranderen amp



rugzak
27 april 2013, 16:02
hoi

ik heb een handmade 5 watt buizenamp. met 1 grote buis.en pff 2 of 3 kleine.

15 watt trafo. de amp is 5 watt. tis een ex84 bouw[pakket.

hij klinkt super maar wat moet ik doen om hem op 15 watt te krijgen? alleen de trafo vervangen of wat??

thanks!

nico verduin
27 april 2013, 16:14
hoi

ik heb een handmade 5 watt buizenamp. met 1 grote buis.en pff 2 of 3 kleine.

15 watt trafo. de amp is 5 watt. tis een ex84 bouw[pakket.

hij klinkt super maar wat moet ik doen om hem op 15 watt te krijgen? alleen de trafo vervangen of wat??

thanks!
Ik ga er ff vanuit dat je het over een 15W uitgangstrafo hebt.
Je hebt een aantal opties:
a) deze verkopen en een 15W bouwpakket kopen of samenstellen
b) 2e EL84 parallel schakelen waardoor het vermogen verdubbelt
c) EL84 vervangen voor een zwaardere (bijv. EL34).

ad b:
- de uitgangsimpedanties worden de helft van wat je nu hebt. Dus 8 ohm wordt 4 ohm etc.
- alle draden parallel doorschakelen met de bestaande EL84
- de kathode weerstand die nu op de EL84 zit halveren OF de kathodes niet doorverbinden en eenzelfde combo van kathode weerstand + elco op de nieuwe EL84 aansluiten
Maar:
- het is de vraag of de voedingstrafo dit kan leveren
- het vermogen wordt dan verdubbeld niet 3x.

ad c:
- dit betekent de EL84 eruit en deze vervangen voor een EL34
- gat voor de buisvoet moet vergroot worden
- aansluitingen zijn anders
- weerstanden naar G2 (pin 4 op EL34) gaat waarschijnlijk van 100 ohm naar 1K
- Kathode weerstand zal veranderen. wordt een hogere spanning waardoor mogelijk de elco naar de kathode ook vervangen moet worden.
- de spanningsdeler uit de laatste preamp moet vermoedelijk aangepast worden anders blijft hij altijd clean.

Thiez
27 april 2013, 16:15
Je geeft aan dat de trafo 15watt is. Dus de trafo vervangen om hem 15 watt te krijgen is niet nodig.
Waarschijnlijk is het een single ended amp. Het rendement van een single ended amp is erg laag dus moeilijker om hogere wattages te krijgen.
Het moet vast mogelijk zijn maar dan zou ik aanraden hier een schema te posten van de amp. Dan zijn er hier vast wel mensen die je ermee kunnen helpen.

Edit: TE laat, nico is al gearriveerd ;)

rugzak
27 april 2013, 17:00
Oo wat hou ik van jullie. Ik laat m maar zo dan...ff een trsfo vervangen dacht ik...

En een dual showman uit 74 voor 400 kopen heeft dan ook geen zin ben ik bang want ik zoek 20 watt ofzo, geen 100 watt.

nico verduin
27 april 2013, 18:25
En een dual showman uit 74 voor 400 kopen heeft dan ook geen zin ben ik bang want ik zoek 20 watt ofzo, geen 100 watt.Oh maar die kan zo op 20W gezet worden. Appeltje eitje:mmmm:

rugzak
27 april 2013, 20:03
o ja tuurlijk,

nico verduin
27 april 2013, 21:37
o ja tuurlijk,gewoon zachter zetten:seriousf:

Thiez
27 april 2013, 22:08
Dat wordt bij een Dual showman ook lastig denk ik :P Ik merk nu met mijn plexi project ook dat hij gewoon niet zacht te spelen is. Zit zelfs een PPIMV in, maar als je die zacht zet wordt hij fuzzy :P Dus hij moet gewoon open staan om lekker te klinken.

nico verduin
27 april 2013, 22:47
Nee hoor. Maar jullie willen oversturen en dan kopen de meeste een veeeeeeel te zware versterker.