PDA

View Full Version : Twee 12-15 watt combotjes gebruiken in bandsituatie?



E-J
27 april 2013, 10:40
Ik speel al langer met het idee om mijn huidige setup (top+oversized 2x12) te vervangen door twee kleine 12-15 watt buizencombos, eventueel uitgevoerd met Beamblockers om de spreiding te verbeteren.

Met mijn huidige setup is niet veel mis, maar de versterker (een CMW Studiocage) is me eigenlijk te clean op bandvolume. Plus een 2x12 cab thuis gebruiken, hoewel mogelijk, is toch niet erg praktisch. Een klein 1x10 of 1x12 combotje kan ik daarentegen makkelijk thuis gebruiken en meenemen naar de wekelijkse jam thuis bij de drummer van mijn band.

Ik ben erg verzot op het geluid van Mike Campbell (van Tom Petty & The Heartbreakers) en heb gemerkt dat hij live twee kleine Fender combotjes gebruikt, om precies te zijn een Blackface Princeton (non-Reverb) en een Tweed Deluxe. Hij en de andere gitarist gebruiken exact dezelfde setup in zijn sideproject. Ze hebben de versterkers op een lichte oversturing staan en een drivepedaaltje zorgt voor meer gain en eventueel volume. Qua volume lijken ze met dergelijke 12 en 15 watt versterkertjes prima over de drummer heen te komen.

Ik heb een aantal keren simultaan over twee versterkers gespeeld en dat klinkt ronduit geweldig vooral als beide op een randje oversturing staan. Ik speel daarom met de gedachte om ook twee van dergelijke kleine Fender combotjes te halen. Qua volume lijkt het prima te moeten kunnen, mijn band is niet bijster luid en we spelen vooral in kleine kroegen. Op grotere podia wordt het alles uitversterkt.

Het klinkt vooralsnog allemaal goed. Ik ben echter benieuwd naar jullie mening. Zie ik nog dingen over het oog? Hebben jullie ervaring met het gebruiken van twee kleine buizenversterkers in een band?

Erik70
27 april 2013, 11:08
Ik speel ook al enige tijd met een vergelijkbaar idee. Geen ervaringen dus om te delen, maar ik ga de discussie wel volgen ;-)

Mr.Fingers
27 april 2013, 11:27
Vroeger nog gedaan, een 15W WEM dominator (eigenlijk een basamp) en een 5W Marshall Class 5, die dan met een TU2 (of een ABY-pedaaltje) aansturen (daarna een Ampeg GVT15 met een Super Champ, of een Super Champ met een Pro Jr). Geeft inderdaad een ontzettend brede, interessante sound, en zeker luid genoeg om over een drummer te komen, maar dan zonder die drammerigheid van een zware versterker.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/521306_10150940341517020_194618093_n.jpg

Midwolda
27 april 2013, 12:38
"... die dan met een TU2 (of een ABY-pedaaltje) aansturen ... "

Dan heb je tijdens het stemmen dus geen mute aan één kant, maar werkt dat verder goed, allebei de uitgangen van een tuner gebruiken?

Edit: heb hier twee SF Champs staan, en ik zat steeds te denken aan gitaar -> input 1 amp 1 en dan input 2 amp 1 -> input 1 amp 2. Eventueel nog een on/off footswitch in input 2 amp 2.

Mr.Fingers
27 april 2013, 13:33
Klopt, maar aangezien ik flatwounds gebruik, hoef ik maar 1x in de 2 weken te stemmen.

Doorlussen kan ook, maar je kunt niet het signaal van de preamp van amp 1 in de gitaarinput van amp2 steken, dat is veel te heet.

Pepe
27 april 2013, 13:46
Ik gebruik wel eens de combi van Supro en Princeton. Die laatste lus ik door naar de eerste maar wel met een Xotic EP er voor om het signaal fris en sterk te houden.
Het is wat meer gedoe dan 1 amp en je moet het echt voor jezelf doen want het publiek zal het een worst zijn en de PA jongen versterkt toch maar 1 amp uit.

E-J
27 april 2013, 18:17
Dank voor de reacties tot dusver! Klinkt vooralsnog allemaal veelbelovend.

@ Pepe: ik doe het dan ook vooral voor mezelf! ;) Hoe stel je je Supro en Princeton amps in dergelijke situaties in? Gaan ze op een redelijk normaal bandvolume oversturen met je Les Paul? Gebruik je verder nog pedalen (en welke)?

showband
27 april 2013, 19:57
veel met 10-15w combo's gespeeld. Ik neem er voor de kroegengig twee dezelfde mee en zet elk op een kant van de stereochorus.
(ue300 of dimension C) Bij grotere optredens een microfoon voor een van de twee. Een zo een klein combo is niet altijd voldoende voor de speiding. Het volume is wel ok.

A/B doe ik dan weer niet. Maar je moet wel kijken dat je switcher wel een goede load op de ongebruikte amp zet anders brom je straks volgens mij van het podium af...

edje kadetje
27 april 2013, 20:35
Ik gebruik wel eens de combi van Supro en Princeton. Die laatste lus ik door naar de eerste maar wel met een Xotic EP er voor om het signaal fris en sterk te houden.
Het is wat meer gedoe dan 1 amp en je moet het echt voor jezelf doen want het publiek zal het een worst zijn en de PA jongen versterkt toch maar 1 amp uit.

Nou ben ik in de verste verte niet professioneel en ik treed bijna nooit op, maar stereo spelen is bijna nooit een probleem hoor. Laatst was ik met een band aan het spelen en de geluidsman daar zet zelfs voor een mono 4x12" twee microphones. Hij liet later het verschil horen - opgenomen van de soundcheck. Heel vet, en een opmerkelijk verschil tussen 1 en 2 mics.

Pepe
27 april 2013, 22:59
Tuurlijk kan je 2 mics gebruiken, dat concept is me bekend maar ik vind 1 mic al mooi genoeg.:D

@EJ. Ik ben geen echte 2 amp gitarist maar af en toe neem ik een klein ampie mee om hem wat branduren te geven en dan altijd een tweede er bij omdat het soms gewoon te zacht is, dat hangt enorm van de situatie af.
Ik gebruik live geen Les Paul maar de oude Es 225 op een open gedraaide Prince... zo'n amp zie je schudden & trillen en de gitaar gaat trillen en dan komt er zo'n enorme roar uit dat speakertje en het hele podium gaat trillen... je hoeft alleen maar je vinger in het juist vakje te leggen...

Diezelfde sensatie ken ik nog uit de tijd dat ik over een 100 watt Hiwatt speelde, amp open en je broekspijpen letterlijk zien wapperen.
Geen pedalen natuurlijk, the horror...

E-J
28 april 2013, 20:05
Tuurlijk kan je 2 mics gebruiken, dat concept is me bekend maar ik vind 1 mic al mooi genoeg.:D

@EJ. Ik ben geen echte 2 amp gitarist maar af en toe neem ik een klein ampie mee om hem wat branduren te geven en dan altijd een tweede er bij omdat het soms gewoon te zacht is, dat hangt enorm van de situatie af.
Ik gebruik live geen Les Paul maar de oude Es 225 op een open gedraaide Prince... zo'n amp zie je schudden & trillen en de gitaar gaat trillen en dan komt er zo'n enorme roar uit dat speakertje en het hele podium gaat trillen... je hoeft alleen maar je vinger in het juist vakje te leggen...

Diezelfde sensatie ken ik nog uit de tijd dat ik over een 100 watt Hiwatt speelde, amp open en je broekspijpen letterlijk zien wapperen.
Geen pedalen natuurlijk, the horror...

Ik heb een keer op een een Hiwatt stack met de master volume op 8 gespeeld, wat een geweld. Niet aan te raden want achteraf had ik zelfs nog last van mijn oren (terwijl ik oordoppen in had).

Enig idee wat een Silverface Princeton (Reverb) vandaag de dag moet kosten? In Nederland lijken ze boven de 1000 euro te kosten, heb er nog een paar in Engeland en Frankrijk zien staan voor rond de 750...

Een Tweed Deluxe (kloon) is gelukkig wat beter verkrijgbaar...

Pepe
29 april 2013, 00:17
Ik vindt alles boven de 900 duur en onder de 700 een deal. Maar de markt trekt zich weinig aan van wat ik vind...

Eko
29 april 2013, 16:22
Ik heb een DVD van Chris Rea waar hij op 2 kleine amps speelt. Volgens mij gewoon 2 Blue juniors. Jeff Beck gebruikt ook al jaren een hele reeks kleine amps. Gezien zijn geluid is dat geen slechte optie.
In kroegen is 15 watt echt luid tenzij je een drummer hebt die afstamt uit de Neandertaler familie.....

Dimitri92
29 april 2013, 19:49
Precies dat ben ik ook van plan uiteindelijk. Ik kom super uit de voeten met mn Blues Jr. (15watt) en denk erover een vox ac15 er eens bij te doen deze zomer. En ik denk dat stereo ovr t algemeen niet zo'n probleem moet zijn live inderdaad.

arjanb01
29 april 2013, 20:06
Moet je wel een goeie geluidsman hebben die de 2 amps goed uitversterkt in de zaal. Hoevaak hoor je niet drama's over fase problemen ? Stereo spelen is leuk maar heeft ook nadelen voor je zaal geluid.

Eko
29 april 2013, 20:24
Chris Rea gebruikt ze om verschillende settingen te laten staan.Is makkelijker dat continue draaien aan knoppen. Je kunt het ook gebruiken , als je ze een eind uit elkaar zet, om je geluid in een kroeg wat breder te maken.

E-J
30 april 2013, 12:05
Qua klank zit ik een beetje in de hoek van de Black Keys, een lekkere vuile en agressieve vintage sound. Ik heb gemerkt dat kleinere versterkers, die op bandvolume al lekker gaan oversturen, zich hier het beste voor lenen. Daarnaast wil ik, zoals Eko al aangaf, graag mijn geluid wat breder maken zonder dat het volume te veel wordt. Vandaar de gedachte om twee kleine buizencombotjes aan te schaffen.

We spelen met de band vooral in kleinere kroegen en op studentenfeesten dus het zal niet vaak voorkomen dat de versterkers uitversterkt worden. Meestal is dat enkel voorbehouden aan de zang en eventueel delen van het drumstel. Fase-verschillen lijken me niet zo'n probleem, kwestie van een goede ABY box en een gewillige geluidsman?

Ik zal binnenkort een paar muziekzaken bezoeken waar ze zowel een Princeton Reverb Reissue als een Tweed Deluxe hebben staan. Vanwege budget-redenen zal ik vooral naar klonen op zoek gaan.

Pepe
30 april 2013, 13:08
Ik zit ook in de hoek van vintage combo. In feite is dat het geluid van de tube amps die gebaseerd zijn op de RCA tube manual die langzaam verdwenen nadat Leo F in '47 zich ermee ging bemoeien. Vintage47amps.com is een van de weinige manufactures, zover ik weet, die DAT geluid nastreeft. Mijn meest "RCA tube Manual" klinkende amp is de Evil Robot, gebaseerd op een Magnatone.

Als ik een grote amp mee neem dan ligt er een Greer Ghetto stomp op de plank.

E-J
1 mei 2013, 23:52
Pepe, dat soort amps ken ik niet. Wel veel videotjes van Evil Robots en Magnatone versterkers gezien, maar die verschillen vast van de versterkers die ik noemde, de Tweed Deluxe en Blackface Princeton?

Pepe
2 mei 2013, 00:25
Tweed en blackface klinken al heel verschillend. Vanaf de eerste tweeds zijn ze door Leo gradueel efficiënter gemaakt tot ie uiteindelijk bij de blackface kwam en in feite klinkt een moderne amp nog steeds zo.
De evil robot zou ik plaatsen bij een brown face, tussen tweed en blackface in. Je zou ook naar een Ampeg Jet kunnen kijken, Epi Galaxy, blues junior.. ach, zoveel leuke amps...

Rick trodat
2 mei 2013, 09:42
Wat ik weleens doe is spelen over twee superchamps xd. 15 watt. Wat vaak vergeten wordt is dat 15 watt helemaal niet veel zachter is dan 100 watt. Vaak heb je ( zo ook in deze amp) een speaker met een heel laag rendement, wat maakt dat ze vrij zacht klinken.

In de oefenruimte ( waar je doorgaans geen mics gaat plaatsen) lus ik deze door naar ofwel een 2x12 of een 4x12. Daardoor heb je een veel betere spreiding en in deze cabs zitten hogere rendement speakers. Live heb je dit in feite niet eens nodig. Gewoon voor iedere amp een mic. Je bent dan wel afhankelijk van de soundguy. Persoonlijk zou ik het dan nog wel prettig vinden om een beetje gitaar dan nog over de monitor te hebben.