PDA

View Full Version : Eenvoudige Homestudio... Shoot!!! ;-)



groovieguitarguus
26 april 2013, 20:38
Ik ben een kleine homestudio aan het voorbereiden...
De ruimte is geen probleem... Nu wel de apparatuur.

Bijgevoegd heb ik een eenvoudige schets gemaakt.

Wat ik heb:
- Gitaargear ;-)
- SM 57
- Een geluidskaart die ik kan overnemen...
- Garageband.... en evt. later een gekraakte ProTools

Nog nodig:
- PC... Denk aan een 2e Hands MacPro 2.66 - circa € 400,-
- Monitor... Voor weinig... € 50,-
- Mixer... Voorlopig kan ik een Behringer Mixer lenen
- Studio Monitoren.... Tips ???


M.b.t. de Studio Monitoren.
Moeten die Perse actief, of kan ik ook passief gebruiken die ik via mijn HiFi versterker aanstuur...

Graag tips... Dank...

https://lh5.googleusercontent.com/-wgi3JYqETx0/UXrIPz_jcvI/AAAAAAAAA9U/Xai2qbnpHP8/s1152/Home%2520Recording.jpg

Il_Falco
26 april 2013, 21:08
heb je al een daw gebruikt?
Anders kan ik zeer Reaper aanraden. Gratis/weinig geld, volledig optimalizeerbaar en gemakkelijk om mee te werken.

In basis heb je enkel een pc, geluidskaart en een daw nodig. De rest maakt de dingen gemakkelijker.

Stel dat je vaak gebruik zal maken van plugins, kan je gaan voor een controller. (novation schiet te binnen.)
Ook kan je controllers gebruiken om je daw te besturen, maar tips hangen enorm af van je gekozen daw.

De studiomonitoren worden meestal aangesloten op je geluidskaart, dus passief en actief kan normaal beiden. (afhankelijk van je kaart)

Dus lang verhaal kort: waarvoor ga je het gebruiken? Vooral analoog opnemen of ook plugins en midi-dingen opnemen?

Terminus
26 april 2013, 22:35
Waarom wil je een Mac Pro? Als je Macs fijn vindt moet je dat doen, maar als je ook met Windows kunt werken krijg je meer hardware voor je geld en is er veel meer goedkope software te vinden.

groovieguitarguus
26 april 2013, 22:43
Ik heb nog NOOIT op een Windows PC gewerkt... Mss sporadisch... ;-)
Ik werk op een reclamebureau... sinds... denk 1993 werk ik al met Macs... Dus dat is een voorwaarde...

Heb even naar Reaper gekeken... ziet er tof uit!!!

Moet er tussen mijn Mic en Geluidskaart altijd een mixer???

Il_Falco
26 april 2013, 23:57
In principe zijn alle daws tof, maar heb je meestal een voorkeur ;)

Neen. Je kan gewoon inprikken op je geluidskaart zonder mixer.
De mixer kan wel handig zijn om verschillende instrumenten te mixen en zo naar de geluidskaart te zenden. Let wel op dat je dan waarschijnlijk maar 1 (of 2, stereo) signalen kan zenden naar je daw. Maar dat hangt af van je geluidskaart. Het is dus niet zo dat je 12 kanalen direct kan opnemen omdat je mixer 12 kanalen heeft! Je kan die 12 kanalen wel mixen en mono of stereo opnemen.

(Of tenzij dat je een geluidskaart hebt van hoger niveau, die toelaat dat je meerdere bronnen op hetzelfde moment opneemt)

groovieguitarguus
27 april 2013, 22:13
Dit is de geluidskaart die ik heb liggen... http://www.bax-shop.nl/inbouw-geluidskaart/rme-hdsp-9632-pci-audio-interface/product-details.html

En Deze Module:

http://www.bax-shop.nl/audio-interface-accessoire/rme-ao4s-192-aio-4-kanaals-audio-module-voor-de-hdspe-aio/product-details.html

minoin
27 april 2013, 23:07
En daar kun je dus niet zomaar een microfoon in prikken. Daar moet een mic pre amp voor (die normaal gesproken in een channel trip of mixer zit). Verder heb ik weinig toe te voegen aan het eerder genoemde.
Wel zou ik qua monitoren voor actieve monitoren gaan, daarbij is de powersectie meestal goed afgesteld op de speaker.

paulusdeBKB
27 april 2013, 23:37
+1 voor actieve monitoren, omdat het weer een kastje en kabels scheelt. Maar eigenlijk niet zo belangrijk: passieve monitors en een fatsoenlijke losse versterker werkt ook prima. Pakt in de praktijk vaak wel duurder uit.

Ik heb zelf een setje KRK Rockit 5 monitoren. Dat voldoet voor mij, voorlopig.

Die interface is wel een hele knappe jongen, en naar ik aanneem de reden waarom je een Mac Pro wilt kopen. Je hebt jezelf daarmee enigszins in de hoek geschilderd (is dat eigenlijk een NL uitdrukking?). Nu heb je alsnog een outboard interface nodig om microfoons en instrumenten op aan te sluiten. De interface die je hebt, kan 16 kanalen in en uit weergeven en afgaand op de specs is die bedoeld om samen te werken met een serieuze bende outboard gear (mengtafel, channel strips). Hoe veel kanalen verwacht je tegelijkertijd op te willen nemen? Dit ding is denk ik overkill. Heb je ook de breakout cables erbij?

Bedenk wel dat je met een Mac Mini ook al prima uit de voeten zou kunnen, maar daar past die interface dan weer niet in. Zelf zou ik, als het alleen om audio gaat, niet meteen zo'n uitgebreide interface gaan gebruiken.

Qua DAW: ik heb met veel plezier gewerkt met Garageband en ben sinds kort overgestapt op Logic Pro 9. Gewoon gekocht, want via de app store is het bedrag zeer goed te behappen. 180 euro of zo. Nog altijd meer dan Reaper of iets gekraakts, maar zijn geld dubbel en dwars waard.

Kun je een fatsoenlijke monitor kopen voor 50 euro? 2ehands neem ik aan? Ik heb me er nooit in verdiept. Een CRT monitor is af te raden: storingsgedoe met de monitoring, single coils etc. Oude flatscreens zijn vaak flets - lichtopbrengst loopt mettertijd terug. Dat kan een issue zijn als je in daglicht zit te werken. Resolutie is niet ultrabelangrijk.

Als preamp zou je bijvoorbeeld eens naar dit ding kunnen kijken: http://www.thomann.de/nl/art_tubeopto_8.htm
8 kanaals. Of een klein mengtafeltje.

Geheimtipp: de Envoice Mindprint Trio met digitale output (rode versie). Niet meer nieuw te krijgen, maar een erg handig ding, en met goede metering en monitoringmogelijkheden. http://www.soundonsound.com/sos/may05/articles/mindprinttrio.htm
Helaas staat er momenteel niet eentje op Marktplaats.

groovieguitarguus
28 april 2013, 17:27
Dank voor alle tips etc... kan ik zeker wat mee...

Wat meer uitleg waarom... ;-)

Op dit moment heb ik een MacMini + TonePort van Line Six... die Line6 bevalt niet heel erg... (= geleend).
Met onze toetsenist er over gehad en die had genoemde Geluidskaart + Interface liggen. Mss Overkill... maar kan deze samen met alle kabels etc. voor 150,- Overnemen... dus tja waarom niet...
Heb ik wel een Mac nodig waarin ik de kaarten kan prikken... dus vandaar de Upgrade...

Een evt. compacte mixer zou ik prima vinden... ook met het idee om mss op het Podium met InEar te gaan spelen... Kan ik deze ook daar toepassen...

Ik heb wel een goede HiFi versterker... was circa 20 jaar geleden DE top versterker uit de Philips lijn....

Ik doel idd op een gebruikte Monitor... Heb geen daglicht in mijn 'hok'.... dus is niet heel spannend... ;-)

Baker
29 april 2013, 14:25
150 euro is misschien niet duur voor zo'n kaart. Maar toch, voor 135 euro heb je een perfecte interface: http://www.thomann.de/nl/focusrite_scarlett_2i2.htm

Nou heb ik geen verstand van Apple's maar misschien werkt deze ook samen met een Mac Mini? Als dat het geval is dan zou ik het wel weten...

Reaper als DAW, hier (http://www.thomann.de/nl/afluistermonitors.html) een paar monitoren uitzoeken en klaar!

En oh ja, waarom wil je een mixer? Als je een goede interface + DAW hebt, heb je in principe geen mixer nodig.

groovieguitarguus
2 mei 2013, 22:04
Baker,

Je hebt me best wel op andere gedachten gebracht...
Ik laat het nog even bezinken...
Mss toch voor zo'n Focusrite o.i.d.
Het is nou niet zo dat ik dagelijks aan het opnemen zal zijn...

Baker
3 mei 2013, 21:44
:ok:

Ik neem al een tijdje van alles op thuis. Inderdaad niet elke dag.
Een tweedehands PC/Mac, Reaper, een zooi al dan niet gratis plugins, een goede interface, een paar redelijke studiomonitoren en een paar redelijke mics. Meer heb je niet nodig om echt leuke dingen te kunnen doen.

Ik heb zelf een Tascam US 144. Maar die Focusrite is wat nieuwer, en ook net wat doordachter heb ik het idee. bovendien krijg je er een paar leuke plugins bij.

groovieguitarguus
5 mei 2013, 09:36
Hoe zit het overigens met de Latency van b.v. een Focusrite 2i2?

Stel ik Mic. mijn gitaarcab geïsoleerd... en speel een (Backing)track in... krijg ik dan een 'hoorbare' 'Beleefbare' vertraging...?

groovieguitarguus
21 mei 2013, 22:48
Ik heb meteen de Focusrite Scarlet 2i2 aangeschaft MET condensator + koptelefoon...
Eerste ervaringen wordt ik wel gelukkig van ;-)
Mijn mac mini moet ik alleen upgraden... dus even de iMac mijn 'hok' ingesleept...

Interessante en leuke materie!!!

groovieguitarguus
28 mei 2013, 21:33
Dit is het voorlopig... Een set KRK5 Monitors (kan ik tijdelijk lenen) volgen deze week.

https://lh4.googleusercontent.com/-QkHKLSKavaA/UaUFftdwHeI/AAAAAAAAA_I/3q4o0w3sFZg/s886/Studio2.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-pSAPS4qrSXs/UaUFfqe1aXI/AAAAAAAAA_E/APEc81UMCeE/s886/Studio1.jpg

Moet zeggen dat de opname's die ik heb geconverteerd naar audio file, beter klinkt over mijn stereo... (Philips versterker met hele oude 4 weg boxen)... dan over de koptelefoon...
Verder erg leuk!!! En vooral.... heeeeeel leerzaam!!! Tjee, soms best schrikken over her en der wat gebrekkig, of onduidelijk gespeeld gitaarwerk....

• Focusrite Scarlett 2i2 studio set
• o.a. CM25 condensator mic + koptelefoon
• Cubase LE
• mac mini 1.66 Intell
• Shure SM 57
• Monitoren KRK5 (volgen)
• Hoogwaardige Philips Versterker + 4 weg boxen

Henri H
28 mei 2013, 23:36
Zoiets wil ik ook! GAS :D :cheerup:

Baker
29 mei 2013, 09:07
Bevalt dat Cubase een beetje?
En was de Focusrite makkelijk aan de gang te krijgen op de Mac mini?
Geen last van latency waar je bang voor was?

Anyway, leuk dat het allemaal gelukt is! We zien de resultaten wel tegemoet in "Sounds"

minoin
29 mei 2013, 11:08
Gaaf Guus! Fijn ook dat het allemaal fatsoenlijk werkt, zonder al teveel gemekker.
Goeie zet ook van die KRK's, prima monitoren!

groovieguitarguus
30 mei 2013, 22:39
Het 'aan de praat krijgen' van de Focusrite en Cubase LE was niet heel veel werk.
Op YouTube een handige Tutorial... zonder had ik denk ik meer moeten 'klooien'.
Met het meespelen en inspelen over een 'Backing track' heb ik nog geen Latency kunnen merken...
Tot dusver stimuleert het vooral (en frustreert het zeker niet)!!! Tof!!!
Later zal ik nog het e.e.a. plaatsen... ga mijn 'hok' nog iets verbouwen... en denk aan een geïsoleerde kist, waarin ik de Mesa Thiele kan laten zaken... Weer veel ideeën!!!!

Henri H
5 juli 2013, 09:58
Zoals gezegd zou ik ook iets dergelijks in mijn gitaarkeldertje willen, maar ik vraag mij af waarom het niet mogelijk is om een microfoon direct op de line-in/microfoon-ingang van een PC aan te sluiten. Ik heb dat geprobeerd, maar als ik dan iets opneem in Audacity krijg ik vreemde phase-effecten op het opgenomen gitaargeluid, best wel erg lelijk. Waarom is dat?

Zo'n interface (b.v. Focusrite Scarlett 2i2) is dus een onoverkomelijk iets, maar in plaats daarvan zou ik ook b.v. een Eleven Rack aan kunnen schaffen? Het nadeel is dan wel dat ik niet mijn buizenamps d.m.v. een microfoon kan opnemen?

harrie-beton
5 juli 2013, 14:57
Even door de commercie heen kijken maar dit is leuke video met tips voor jou. Zet je speakers niet in de hoek!
http://www.youtube.com/watch?v=NBqGG5i7Qko

Baker
5 juli 2013, 15:32
De reden dat de line in van je PC niet goed werkt voor deugdelijke opnames is het feit dat die line daar niet voor bedoeld is. De a/d converters zijn goedkoop (analoog /digitaal) de pre amp is van matige kwaliteit, en daarnaast zal er waarschijnlijk een mechanisme gebruikt worden om input levels te levelen. Leuk zo'n line, maar niet voor deugdelijke opnames.

Die eleven rack ken ik niet. Maar gezien de prijs ga ik er toch wel een beetje van uit dat er ook gewoon een goed line in / mic pre amp op zit. De focus rite is wel een stuk goedkoper in ieder geval. En dan heb je dus een perfecte interface, met goede a/d converters.

Henri H
5 juli 2013, 17:43
Harrie en Baker, bedankt. Ik denk dat ik toch maar voor die Focusrite ga.