PDA

View Full Version : Welke snaren dikte en merk wordt geadviseerd of veel gebruikt



motorhan
26 april 2013, 20:15
Hallo,

Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger snaren had die gladder waren en dan bedoel ik natuurlijk de omwonden snaren waardoor je minder bijgeluid hebt van het verplaatsen/schuiven van je vingers.
Wat adviseren jullie voor snaren op de Gretsch G5420T.
en aan welk merk geven jullie de voorkeur. vroeger ad ik volgens mij snaren die veel gladder waren dan de er nu op zitten.

Alle adviezen merk en waar te koop is welkom. Wat er nu opzit is me niet bekend.

Bedankt voor een reactie.

Met vr gr
Han

barno
26 april 2013, 20:27
bedoel je flatwounds?

worden gebruikt voor ouwe stijlen, meer warmte in de klank maar minder definitie natuurlijk, alhoewel. jimmie vaughan gebruikt ze oa.

<br>
http://www.youtube.com/watch?v=JrROLECaYXE

Rock Bottom
26 april 2013, 20:43
Naar wat voor een geluid streef je? Vind je dat je nu teveel moet werken op je snaren of mag er wat meer op gewerkt worden. Bij dikkere staren en flatwounds vind ik dat je wel wat harder moet werken maar dit went snel genoeg en verdient zich dubbel terug in tone.

Mr.Fingers
26 april 2013, 21:16
Wil je geen, of minder, vingergeluiden (insert dirty comment in 3,2,1), dan zijn flatwounds, of halfrounds inderdaad aangewezen. Ikzelf speel met La Bella flatwounds op een telecaster en ook op een Harmony hollowbody (http://www.youtube.com/watch?v=8SJ4bbqxQTk) (vrij gelijkend aan je Gretsch), die zijn super-smooth, maar het is wel werken, want het zijn dikke snaren.

In de tijd dat ik nog een ES335 had, lagen daar (van de vorige eigenaar) een setje GHS "Brite Flats" op, de sound van roundwounds, maar zonder de finger-noise. Hoewel erg goede snaren, vond ik ze toch net iets te hard het geluid dichtsmeren (maar dat was natuurlijk op een humbucker-gitaar die al vrij warm van zichzelf klinkt). Probeer een 0.011, da's een vrij standaard dikte die een mooie balans heeft tussen bespeelbaarheid-met-bends en tone.

EDIT: nu liggen er, volgens de website, D'Addario 0.010 nickel roundwounds op.

Mobassintheplace
26 april 2013, 21:55
Dit is puur persoonlijke voorkeur. Het is wel hoe dikker de snaar, hoe mooier het geluid. Op mijn les paul heb ik een setje 0.11 liggen, maar op mijn Ibanez weer 0.9. Dit i.v.m veel benden van de snaren. Met 0.9 gaat dat allemaal wat makkelijker. Ik koop altijd snaren van D'addario, Prima merk. Mijn tip is probeer zoveel mogelijk snaar diktes uit. Succes!

Duhsjaak
27 april 2013, 06:59
Wil je geen, of minder, vingergeluiden (insert dirty comment in 3,2,1), dan zijn flatwounds, of halfrounds inderdaad aangewezen. Ikzelf speel met La Bella flatwounds op een telecaster en ook op een Harmony hollowbody (http://www.youtube.com/watch?v=8SJ4bbqxQTk) (vrij gelijkend aan je Gretsch), die zijn super-smooth, maar het is wel werken, want het zijn dikke snaren.

In de tijd dat ik nog een ES335 had, lagen daar (van de vorige eigenaar) een setje GHS "Brite Flats" op, de sound van roundwounds, maar zonder de finger-noise. Hoewel erg goede snaren, vond ik ze toch net iets te hard het geluid dichtsmeren (maar dat was natuurlijk op een humbucker-gitaar die al vrij warm van zichzelf klinkt). Probeer een 0.011, da's een vrij standaard dikte die een mooie balans heeft tussen bespeelbaarheid-met-bends en tone.

EDIT: nu liggen er, volgens de website, D'Addario 0.010 nickel roundwounds op.


Zie je wel? Het ligt niet helemaal aan mij. Bij 'stel jezelf voor' heb ik ook al de opmerking gemaakt dat er bijgeluiden zijn die je helemaal niet wilt missen.
Wat minder met links (als je rechtshandig bent) 'slepen' kan ook helpen.

Ik speel mijn gitaren helemaal helder (heb drie pedalen, maar dier zitten in mijn auto) en mijn solo's met een randje gain.
Ontevreden met de snaren die ik nu heb, heb ik net een 10-pack Fender 0,10 roundwounds binnengekregen. Die hebben wat meer helder en wat minder vol midden. Dus da's een geniale tip waaraan je niets zult hebben.

Waar zo'n forum al niet goed voor is hè? Succes.
Vriendelijke groet, Gus

arjanb01
27 april 2013, 08:21
Ik gebruik al jaren Ernie ball slinkies dikte 010. Voor alle types gitaren en muziekstromingen geschikt. Het grote voordeel vind ik dat ze lang soepel en glad blijven. Goeie snaren.

Riny
27 april 2013, 10:20
Zelf gebruik ik op mijn Gretsch D'Addario EXL110 (.010 - .046), zo ook op mijn andere electr. modellen.
Bijgeluiden heb ik niet echt omdat ik altijd open akkoorden speel, dus weinig schuifwerk.
Het zijn juiste de Barré akkoorden (bier en kampvuur akkoorden) die de bijgeluiden veroorzaken in mijn visie.
Voor mijn akoestische gitaren, Guild en Washburn gebruik ik Dunlop 11 MED LT (.011 - .052)
Ook hier weinig tot geen bijgeluiden i.v.b. open akkoorden.

Verder denk ik dat men gewoon diverse sets uit moet proberen totdat men de set heeft waar men zich mee kan vinden, zowel in klank en speelbaarheid.

terrasbeest
27 april 2013, 11:49
Thomastik Infeld Jazz Bebop.

http://www.thomastik-infeld.com/guitars/index.html

Gretsch 5120
30 april 2013, 11:48
Ik gebruik op mijn Gretsch (5120) bij standaardstemming een setje Power slinky's van Ernie Ball (0.11 tot 0.48). Zijn overigens geen flatwounds.

Tupelo
30 april 2013, 14:16
Zie je wel? Het ligt niet helemaal aan mij. Bij 'stel jezelf voor' heb ik ook al de opmerking gemaakt dat er bijgeluiden zijn die je helemaal niet wilt missen.
Agree, vooral de zelfverzekerde zwieps wil je niet missen, is de kers op het dessert.

oigun
30 april 2013, 18:06
GHS burnished nickel Zijn gladder dan gewone roundwounds maar niet zo glad als flatwounds.