PDA

View Full Version : Nieuwe acoustische gitaar zoeken; hulp gevraagd



Dealer
26 april 2013, 16:28
Goedendag allen!

Een tijdje geleden ben ik van electrisch gitaar overgestapt naar staalsnarig acoustisch fingerstyle (van sungha jung achtige dingen tot wat klassieker). Ik had nog een LAG die best goed klinkt maar voor mij vrij stroef speelt en het is tijd een nieuwe gitaar te halen.

Een cutaway lijkt me wel nodig gezien ik fingerstyle speel. Het probleem is dat ik vrij kleine handen en dunne vingers heb dus ook een dunne nek lijkt mij handig (eigenlijk een must; al weet ik niet zeker of een dunne nek voor kleine handen per definitie beter is heb ooit ook een dikkere nekken bespeelt die als boter voelde echter speelt een stratnek het fijnst voor mij). Ooit heb ik, heel lang geleden, een Martin in mijn handen gehad die zeer fijn speelde en klonk, dus dat merk wil ik zeker gaan testen. Ook lees ik veel lovende dingen op dit forum over eastman dus ook deze ga ik testen. Kan iemand mij vertellen hoe ik een dunne nek kan herkennen zonder hem nog echt te zien (aan beschrijving) gezien ik waarschijnlijk een stukje moet rijden (en dus vooraf mijn kansen op een geschikte gitaar moet inschatten). Ook heb ik bij acoustische gitaren geen idee wat voor hout geschikt zou kunnen zijn; heb geen idee wat ze doen en hier zoek ik ook nog wat info over maar de websites die ik tot nu toe vind zijn vrij zwak (als iemand een linkje of uitleg heeft zeer graag).

Daarnaast iets over het fingerboard; heb er nu een van rosewood (op die LAG). Hij lijkt alleen vrij ruw te spelen; is dan ebben beter? Of zijn er nog andere mogelijkheden; ik heb immers ook rosewood gitaren bespeelt die niet ruw waren

Hints richting gitaren die jij awesome vindt en een dunne nek hebben zijn ook welkom ;). Mijn budget is nog niet echt gedefinieerd; rond 1300 is prima maar zou best uit kunnen lopen tot 2000 wanneer ik in die zone een veel geschiktere gitaar vind, dus hints tot van 800 - 2000 zijn welkom.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet!

LaurentB
26 april 2013, 16:58
Qua bespeelbaarheid hebben Taylors een erg goede naam, en zelf heb ik ook die ervaring. Maar, realiseer je wel dat dit voor een belangrijk deel door de afstelling komt. Zowel de kromming van de hals als de hoogte van het brugzadel zijn relatief eenvoudig aan te passen. De topkam is ook heel belangrijk, maar dat is wel een nauwkeurig werkje en die is niet zo makkelijk te vervangen.

Dat gezegd hebbende is de dikte en vorm van de hals inderdaad ook belangrijk. Bij kleine handen lijkt een dunne hals inderdaad gewenst. ook de breedte ervan kan een rol spelen. Meestal is dit 43 mm of 45 mm. Voor de rechterhand is het makkelijker bij fingerstyle als de snaren wat verder uit elkaar liggen, maar voor de linkerhand is dat iets meer werken.

Een cutaway heb je alleen nodig als je echt die heel hoge posities vaak nodig hebt.

Wat houtsoorten betreft: de meeste staalsnarige gitaren hebben een (sitka) sparren (spruce) bovenblad, sommige hebben een ceder bovenblad, wat een wat ronder geluid geeft maar ook zachter en kwetsbaarder is voor krassen e.d..

Zij- en achterkant zijn vaak van mahonie of palissander (rosewood). het eerste geeft een wat meer direct, middengeluid, en de laatste een wat breder spectrum. Dit zijn tendenzen, de kwaliteit en constructie van het bovenblad zijn veel bepalender. Je ziet ook wel eens esdoorn (maple) zij- en achterkanten, en die geven vaak een feller geluid aan de gitaar, met minder diepte in het laag.

Wat de toets betreft; je raakt het hout daarvan niet aan lijkt me. Ruwheid wordt eerder door de frets veroorzaakt. Ebben is zwaarder dan palissander, en zou meer sustain kunnen geven, maar sommige mensen vinden het wel minder warm klinken.

Elvee
27 april 2013, 20:34
Een zeer duidelijke volledige uitleg van de moderator. Mijn voorkeur gaat uit naar een ebben toets. Als gitaar kan ik je de Larrivée L03 (sparren/mahonie) aanbevelen: http://www.larrivee.com/instruments/acoustics/index.php en de Furch S-24SR (sparren/palissander): http://www.furch.cz/?stranka=instrument&instrument=24-sr_new . Allebei hebben ze een hals van 45 mm en ze bevallen mij uitstekend. Succes met je zoektocht.

Dealer
29 april 2013, 01:59
Beide bedankt voor de reactie. Een zeer uitgebreide en handige reactie van laurent, bedankt hiervoor. Kan op deze manier gemakkelijk nog wat onderzoek doen naar welke modellen ik wil testen. Ook de andere comment handig; deze modellen zet ik op mijn lijstje en zal ik ook gaan testen. Ik laat nog weten (hopelijk met een hndg) wat 'm wordt al kan dit even duren.