PDA

View Full Version : Hoe pickups van je gitaar "upgraden"?



Zeph
25 april 2013, 23:24
Hallo,

Het is niet dat ik een beginnend gitarist ben, maar ik ben op een punt gekomen dat ik misschien wel meer uit mijn gitaar wil halen, materialistisch gezien.
Ik heb vrienden van mij die gitaren hebben waar ze pickups hebben verwisseld voor andere pickups of switch knob wisselen met USA switch knob etc.

Zelf heb ik een Telecaster Baja (MIM) en daarvan zijn de pickups best wel kak.
Ik heb nog nooit aan draadjes gezeten in de gitaar en weet daar ook geen raad mee wil ik ze vervangen.

Raden jullie mij aan om, in dit geval, mijn pickups te laten vervangen met "betere" pickups door iemand die hier wel verstand van heeft, maar daarbij wel centjes voor vraagt of zal ik het als een onwetende de draadjes zelf moeten lassen of iets dergelijks.

Bedankt voor het advies

Jorikm
25 april 2013, 23:42
Als je kunt solderen is het goed zelf te doen.. Solderen is ook geen rocketscience als je de basis regels in acht neemt.
Mocht je twijfelen aan je soldeerkunsten laat het dan aub doen, is vaak maar een kleine klus dus zal ook niet zoveel kosten.

Jorik.

barno
25 april 2013, 23:46
wat is er dan zo "kak" aan die pu's in de Baja?

Je kan -tig andere pu's derin flikkeren maar dan zou je wel moeten weten wat je wil
en ook es bedenken dat bv een andere versterker veeeel meer impact zal hebben op je geluid

LRS
25 april 2013, 23:50
wat is er dan zo "kak" aan die pu's in de Baja?

Je kan -tig andere pu's derin flikkeren maar dan zou je wel moeten weten wat je wil
en ook es bedenken dat bv een andere versterker veeeel meer impact zal hebben op je geluid

+1
Plus >10 tekens

Orpheo
26 april 2013, 09:02
nieuwe amp is inderdaad een enorme invloed op je tone (nieuw/ anders!), maar een pickupwissel kan soms net dat beetje extra geven. En dat vind ik zelf heel prettig van pickups ;) De topicstarter moet eerst kijken wat hij/zij precies wil. Wat moet er beter? meer output? meer hoog of laag of mid? smoother? minder fel of juist feller? etc etc. Luister naar een tone die je goed vindt en probeer dan je eigen sound ernaast te houden en kijken wat je mist.

Zeph
26 april 2013, 11:34
wat is er dan zo "kak" aan die pu's in de Baja?

Je kan -tig andere pu's derin flikkeren maar dan zou je wel moeten weten wat je wil
en ook es bedenken dat bv een andere versterker veeeel meer impact zal hebben op je geluid

Ik heb met mijn gitaar op meerder amps gespeeld en overal ben ik niet zo erg tevreden. Het is dat ik op 2 andere Baja's heb gespeeld zonder originele pickups, maar met andere pickups en ik daar de sound beter vind.

Zeph
26 april 2013, 11:36
Buiten de meningen om, is het verstandig om iets te doen wat je nog nooit hebt gedaan zelf eerst erop te ori๋nteren of door een ander laten doen?

barno
26 april 2013, 11:46
Buiten de meningen om, is het verstandig om iets te doen wat je nog nooit hebt gedaan zelf eerst erop te ori๋nteren of door een ander laten doen?

ja, dat is h้้l verstandig.
En zowat de basis van alle goede muziek, en bij uitbreiding van het goeds dan de menschheid ooit voortbracht.

het is win/win. lukt het: des te beter. lukt het niet, dan heb je toch veel bijgeleerd... dat idee dus

Kakihara
26 april 2013, 11:56
Buiten de meningen om, is het verstandig om iets te doen wat je nog nooit hebt gedaan zelf eerst erop te ori๋nteren of door een ander laten doen?

Hoe kan het ooit verkeerd zijn je zelf een nieuwe vaardigheid aan te leren? :)
Solderen is ook niet zo moeilijk. Na wat oefenen zou het toch moeten leuken.

DarknessAwaits
26 april 2013, 11:57
Ken je niemand in je omgeving die je een beetje op weg kan helpen met het vervangen (solderen) van de pickups? Gezien je locatie is gitaarhulp.nl (http://www.gitaarhulp.nl) niet echt van toegevoegde waarde voor je, of wel?

Napoje
26 april 2013, 12:11
Je moet wel heel raar doen om een strat op die manier totaal te verpesten, maar: altijd goed inlezen.

En: er staan bergen howto's (http://www.youtube.com/results?search_query=soldering+pickups&oq=soldering+pickups&gs_l=youtube.3..0j0i5.2194.2194.0.2939.1.1.0.0.0.0 .48.48.1.1.0...0.0...1ac.2.11.youtube.U7qC88DPrEU) op joubuis


http://youtu.be/l__8SqmZWZ4

Zeph
26 april 2013, 23:18
Ken je niemand in je omgeving die je een beetje op weg kan helpen met het vervangen (solderen) van de pickups? Gezien je locatie is gitaarhulp.nl (http://www.gitaarhulp.nl) niet echt van toegevoegde waarde voor je, of wel?

Nee, dat gaat niet werken helaas.