PDA

View Full Version : Welke open stemming / slide- gitaar?



Riny
25 april 2013, 14:45
In welke open stemming moet ik een gitaar stemmen voor slide gitaar?
Zelf denk ik een open E maar vraag het voor de zekerheid liever.

Alvast dank voor enige reactie.

Ace 1.15.19
25 april 2013, 14:56
Dat is puur afhankelijk van wat jij fijn of mooi vindt of wat je wil spelen. Drop D, dubbel drop D, open C, open D en open G kan uiteraard ook allemaal.

Riny
25 april 2013, 15:02
Kijk, dat is alvast iets.

Dat ik deze vraag stel heeft te maken met het feit dat ik eens aan de techniek van slide-gitaar wil beginnen.
Misschien een domme vraag, maar ja, als ik hem niet stel vind ik mijzelf nog dommer.

Is het dan niet afhankelijk in welke toonsoort een bepaald nummer staat betreffende de open stemmingen? :???:

barno
25 april 2013, 16:08
Begin in open G, da's echt de gemakkelijkste open tuning imo. de drie middelste snaren blijven bovendien idem , dus daar kan je nog wat soleren in standaardtuning;

Verder E tuning leren, dan kan je meteen ook in D spelen

ik gebruik verder geen andere tuningen, tenzij af een toe de mineur versie van die tunings.
Voor de rest: capo gebruiken

Riny
25 april 2013, 17:27
Barno, ook bedankt.

Ik ga dat eens uitproberen.

Harald
12 mei 2013, 21:32
Wat voor dingen wil je met slide spelen?

Eerste oefening is eigenlijk gewoon gelijk de goede noot spelen met een slide, dus zonder slide naar de toon toe. En dat kan ook prima in standaard stemming.

Vaak hebben gitaristen wel een beetje een voorkeur. Ry Cooder speelt vooral in open D. Ian Siegal juist weer open G Keith Richards trouwens ook vaak, maar dan zonder slide (en zonder de lage D snaar).

Riny
13 mei 2013, 10:51
Wat voor dingen wil je met slide spelen?


Weet ik nog niet echt.
Wat betreft het gebruik van de slide is mij niet geheel onbekend omdat ik ook vaak mijn steel bar gebruik voor mijn pedal steel gitaar.
Het ging mij een beetje om de stemmingen die passen in het samen spelen met anderen die hun gitaar in de standaard concert- stemming hebben staan.

Gijs Heijnen
15 mei 2013, 10:45
Ik gebruik zelf ook altijd Open G stemming. Wat ook een uitdaging is in gewone stemming slide leren spelen. Is goed voor je handcoordinatie over de nek.

Swaag
15 mei 2013, 12:39
Soms gebruik ik wel eens slide in DADGAD. Geeft een heerlijke sinistere sfeer.

Solist
15 mei 2013, 22:46
Alles kan belangrijkste is dat je leert dempen. Dan is de standaardtuning wel zo ideaal kun je gewoon je ding doen. Luister eens naar ZZ top Tush, voordeel snel wisselen tussen je begeleiding en solo. Maak hier gebruik van de A vorm positie (dus voor E de derde, vierde en vijfde snaar zevende positie etc.) Een mooi voorbeeld van meester in het dempen: http://www.youtube.com/watch?v=DN5M7YoEMm4 in dropped D
Zelf heb ik uit luiheid altijd in open E gespeeld maar ga dus vanwege de veelzijdigheid ook zoveel mogelijk over naar de standaard tuning. Onze ouwe knakker Eelco Gelling deed niet anders.

duckman
15 mei 2013, 23:03
Of je dempt juist niet en doet het zoals Mississippi Fred McDowell en anderen, lekker rauw.
http://www.youtube.com/watch?v=54GNI2K3-ec

driftkop
17 mei 2013, 13:30
Ik speel liever open D dan open E, omdat de snaren dan niet te strak zijn gespannen. Je kunt in open D een capo op de 2 fret zetten, en dan heb je ook open E.

Solist
17 mei 2013, 19:49
Of je dempt juist niet en doet het zoals Mississippi Fred McDowell en anderen, lekker rauw.
http://www.youtube.com/watch?v=54GNI2K3-ec Leuk filmpje maar eigenlijk dempt hij juist wel want hij gebruikt hier een korte slide en bespeelt hiermee alleen de bovenste twee snaren. Hier ken ik van vroeger Bas Krumperman (oa Diesel en The President) nog die ook een hele korte slide gebruikte. Leeft dit onbekende talent nog?