PDA

View Full Version : riffs in mn hoofd...



Rohtagran
25 april 2013, 12:18
Je kent het vast wel, dat je in auto/trein/bus of op de fiets zit en er springt spontaan een melodietje in je hoofd. Het nestelt zich daar en voordat je thuis bent heeft het zich uitgebreid tot je nieuwe hit, althans dat hoop je :p. Tot plots je je gitaar pakt en het wil spelen. Een spontane black out. Niet meer weten wat je zojuist bedacht hebt of nog erger, alles nog weten maar het niet kunnen vertalen naar de hals van de gitaar die je daarvoor gekozen hebt.

Dit overkomt mij dus zeer vaak. Onderweg van school naar huis bijna een compleet album in mn hoofd maar als ik dan thuis iets wil uitwerken ben ik het kwijt of weet ik niet waar ik moet beginnen. Weet dan totaal niet welke toonsoort of hoe verder als ik wel wat heb. Tips n tricks zijn dus van harte welkom. Oja mocht het hier niet goed staan dan mijn excuses

Moosie
25 april 2013, 12:25
Zing of neurie het en neem het direct op. Meeste telefoons kunnen wel opnemen en als je betere kwaliteit wil is een Zoom H1 een mooi dingetje.

Niet naar de hals weten te vertalen is een kwestie van veel doen. Ooit hoorde ik 'als je het kan neurien kan je het ook spelen'

Rohtagran
25 april 2013, 12:31
Zoals nu heb ik een riffje in mn hoofd, ik kan em nurieën en al zelfs met gitaar in mn handen. Maar hoe ik ook probeer, ik krijg het niet voor elkaar een noot te spelen. Met gelukt worden het twee noten voordat het weer vervalt in een simpel toonladdertje.

Rooker
25 april 2013, 15:41
Zet een delay en een distortion achter je microfoon, neuriën en speel dan lucht gitaar. Baanbrekend zeg ik :P

barno
25 april 2013, 16:03
idd, telefoon gebruiken. als ik de mijne ooit verlies, staat de vinder een raar repetoire te wachten, niet alleen melodieën, ook drumbeats die ik op de meest debiele manier in mijn gsm beatbox, teksten enz... maar wel handig eens je thuis bent

edje kadetje
25 april 2013, 16:37
Zing of neurie het en neem het direct op. Meeste telefoons kunnen wel opnemen en als je betere kwaliteit wil is een Zoom H1 een mooi dingetje.

Niet naar de hals weten te vertalen is een kwestie van veel doen. Ooit hoorde ik 'als je het kan neurien kan je het ook spelen'

Precies. Opnemen. Zo doe ik het ook. Zingen, neuriën op m'n telefoon. Dan uitzoeken wat het is.

Ik speel bijvoorbeeld toetsen in een band en weet in m'n hoofd wel de mooiste dingen te verzinnen over de nogal complexe muziek. Inzingen en uitzoeken!

terrasbeest
25 april 2013, 16:49
De Kunst / Moeilijkheid is om je op onbekend terrein te begeven eenmaal je met je gitaar op je schoot zit. Als je dat ding vasthebt is er de verleiding om de bekende patroontjes op te zoeken.
Uitschrijven in notenschrift is ook een mogelijkheid,als je oren goed getraind zijn, that is. En opnemen, idd.

Montecristo
28 mei 2013, 23:12
Wat het beest hierboven ook stelt +1

Goede manier om je oren te trainen is veel op gehoor te doen. Zoek nummers zelf uit, improviseer mee met nummers (zowel ritme als solo) etc. Belangrijke tip die mij heeft geholpen, in plaats van te streven naar het direct herkennen van noten, focus op de intervallen tussen noten. Begin met mineur/majeur triades en breidt dit uit met 7/6/9 etc. Is al heel veel op internet over te vinden, laat dat echter geen verleiding vormen om te veel visueel te doen. We maken uiteindelijk muziek he, doe je met die dingen aan de zijkant van je hoofd :hippie: