PDA

View Full Version : samenwerken aan songs via internet - tips?



paulusdeBKB
25 april 2013, 11:29
Ik ben bezig met opnemen van een paar liedjes in Logic en ik worstel met de drum- en toetsenpartijen. Ik wil daarom bevriende muzikanten vragen of ze die partijen voor me kunnen inspelen. Ik heb wel enigzins in mijn hoofd hoe dat zou moeten werken: de liedjes aanleveren in 2 versies: met guide drums / toetsen en een 'minus 1' versie, waarmee ze hun eigen partij kunnen tracken.

Maar ik vraag me af of ik dingen over het hoofd zie, en of dit een kansrijke manier is om aan partijen te komen waar ik blij van word. Ik vind het nogal wat om van anderen te vragen, en ik wil zuinig omspringen met mijn vragen aan deze muzikanten. Daarom hier de vraag: wie heeft ervaring met een dergelijk avontuur en hoe heeft dat uitgepakt? Wat zijn de 'lessons learned', waar moet ik op letten?

edit: de beoogde muzikanten wonen niet in de buurt, ik kan niet bij de opnames aanwezig zijn. Het wordt dus een kwestie van tracks heen en weer sturen via internet.

B~Rock
25 april 2013, 11:41
Ik neem zelf nog wel een een partij voor een ander op, op zich valt het avontuurlijke wel mee. Het is misschien wel fijn als je een beetje specificeert naar wat voor partijen je op zoek bent (sound, feel, bepaalde accenten op bepaalde plekken), als het nummer verder wel compleet is (inc. zang etc.) dan zal een beetje muzikant er zelf i.i.g een passende interpretatie aan kunnen geven (of dat ook is wat je zoekt is een 2e).

Daarnaast: specificeer het tempo en de maatsoort en ze kunnen zelf de keuze maken om al dan niet een clicktrack te gebruiken. Verder is het handig als er meteen in dezelfde resolutie gewerkt wordt (bitdiepte/samplerate).

In ingewikkeldere gevallen zou je er ook voor kunnen kiezen om de losse tracks te sturen met een OMF file. Dit laatste zou een min of meer standaard moeten inhouden aangaande projectinfo die door verschillende DAW's geslikt moet kunnen worden, waardoor de opnemer zijn eigen opnamemix kan maken. persoonlijk heb ik daar zelf nog nooit behoefte aan gehad.

paulusdeBKB
25 april 2013, 12:49
Kijk! Meteen zinvolle informatie. OMF files zijn nieuw voor me, daar ga ik eens induiken. En de bitdiepte / samplerate, daar had ik ook nog niet aan gedacht. Thanks!

Jimi Hendrix
25 april 2013, 13:26
in plaats van OMF zou ik losse files ('bounces') sturen die allemaal op nul beginnen. Dus niet pas vanaf 't refrein als daar die tamboerijn er pas inkomt, maar vanaf 't begin met stilte tot het refrein.
Submixjes werken 't handigst: drums apart, bas apart, keys apart etc.

paulusdeBKB
25 april 2013, 15:53
Thanks, Jurgen. Ik denk dat ik het maar ga doen zoals je voorstelt. Bummer: de drummer die ik op het oog had, heeft geen recording setup. Dat wordt verder zoeken...

Duhsjaak
27 april 2013, 07:29
Hi pdeBKB
Heb het zelf nooit gedaan. Logisch hè? Je kent mijn werkwijze, vermoed ik.

Wel anderen aangemoedigd het te doen.
Hun ervaring is dat werken met 'kern' instrumenten in WAV het makkelijkst werkt.

Wat ik hiermee bedoel is iedere partij van een lied, die kenmerkend is, in WAV via WeTransfer aan alle personen uploaden. Open- en dichtslaande autoportieren en ander spul ter verfraaiing hoort niet tot de kerninstrumenten.

Wat kenmerkend is kan van lied tot lied verschillen. Kan zang, gitaar, bas zijn. Die ga je uploaden aan de drummer (onder vermelding van bijvoorbeeld 110 BPM) en iemand die piano gaat spelen. Inclusief duidelijk aftellen/aftikken. Ga je die bas meezenden, dan moet die apestrak zijn ingespeeld; èèècht apestrak.

Zij lezen jouw partijen in, in het systeem dat zij gebruiken en maken hun partij er los bij. Hun losse partij in WAV via WeTransfer terug aan jou. Als je alle bijdragen hebt, jou glockenspiel (or whatever) erbij frutsen als versiering, afmixen/masteren en klaar.

CD'tje of definitieve versie aan alle betrokken en klaar. Waarom zou je erg voorzichtig moeten zijn met je vragen aan mensen die gaan meespelen? De meeste mensen vinden het erg leuk om te doen. En hoeven niet met hun drums te slepen/kunnen hun partijtjes erin pompen als het hun uitkomt.

For what it's worth:
- duidelijkheid over wat je hoopt te horen, als je die invloed wilt uitoefenen
- je kunt er ook voor kiezen die invloed juist niet uit te oefenen
- duidelijk aftellen en het hele lied zenden, ook bij deel partijen
- duidelijk over aantal BPM
- iedereen het eindresultaat zenden
- WAV kan iedereen mee overweg

Als je echt prof werkt wilt, gaat het studiotijd kosten. Ook dan is 100% niet haalbaar. Met een Internetband is 80% resultaat goed haalbaar.
Succes. Vriendelijke groet, Gus

hs0504
27 april 2013, 08:31
Ik heb dit veel gedaan. Wij werkten met wav files (maar voor de guiding track kan je ook gewoon mp3 gebruiken). Het enige probleem waar wij af en toe tegenaan liepen was de synchronisatie van de tracks. Het gebeurde regelmatig dat als ik (als ontvanger van een partij) de track importeerde deze niet meer synchroon liep met mijn originele partij / guiding track. Het ging dan meestal om een vertraging van een aantal miliseconden (maar wel hoorbaar en irritant), waarschijnlijk veroorzaakt door latency bij het aanmaken (bouncen) van de track door de aanleveraar. We hadden dit probleem zowel in Cubase als in Logic. Het is daarom belangrijk dat de guidetrack voorzien is van 'clicks' voor het begin van het stukje muziek, en dat de aanleveraar ook zorgt voor het liefst dezelfde clicks zodat je handmatig de boel gelijk kunt trekken als dat nodig is. Dit doe je door heel ver in te zoomen in je wav files (bit niveau) en op zicht de files gelijk te trekken.
Naast de guiding track stuurde ik dus ook altijd een losse clicktrack mee om eea te vereenvoudigen. Vooral handig als je samen aan een nummer werkt en je dus altijd het zelfde referentiepunt hebt als je gaat uitwisselen.

Il_Falco
27 april 2013, 11:32
Ik heb het nog niet gedaan. Maar toen ik de handleiding van Reaper doorlas, stond er zoiets over in. Er waren enkele manieren om files/projecten door te sturen. Ik weet wel niet hoe het werkt met Logic.

paulusdeBKB
27 april 2013, 12:10
Bedankt voor jullie input. Ik ben op dit moment bezig met het uploaden van het Logic projectbestand via WeTransfer naar een vriend die de baspartij voor zijn rekening gaat nemen. Natuurlijk zitten de audiofiles er ook bij. Aangezien ik alleen Logic Native plugins gebruik, heb ik er goede hoop op dat hij rechtstreeks in het project kan verder werken. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen!