PDA

View Full Version : Je zou niet zeggen dat het dezelfde gitaar is; het zit in de vingers



aaronstonebeat
24 april 2013, 23:18
Op YouTube kom ik net deze tegen, Bonamassa met Sloe Gin op de strat van Rory Gallagher:


http://www.youtube.com/watch?v=2AceOp5sYHg

En dan Rory Gallagher op dezelfde gitaar:


http://www.youtube.com/watch?v=Yml4V-zcf3A

Natuurlijk zullen ze verschillende versterkers hebben, en instelling daarvan; verschillende of wel of geen effectapparatuur, leven in verschillende tijdperken en al dan niet nieuwe stemmechanieken hebben (gezien het aantal keren dat Gallagher moet bijstemmen). Ze spelen wel beiden op het brugelement van dezelfde gitaar, voor zover ik het kan zien.
Hoe dan ook, een wereld van verschil op dezelfde gitaar (or is it?).

barno
24 april 2013, 23:25
Zeker op zo'n grote podia zijn amps en effecten veel bepalender dan de gitaar imo. en live opnametechniek, toch tamelijk groot verschil tussen nu en enkele decennia geleden

Scarface
24 april 2013, 23:43
Geweldig he? Twee goeie players. En zo'n verschil, op de zelfde gitaar. Er zullen wel meerdere factoren mee spelen, maar toch...

Groet
Marco

aaronstonebeat
24 april 2013, 23:46
Zeker op zo'n grote podia zijn amps en effecten veel bepalender dan de gitaar imo. en live opnametechniek, toch tamelijk groot verschil tussen nu en enkele decennia geleden

Ja, helemaal mee eens. Wat ik zo hoor bij Gallagher klinkt me als 'geen effecten' in de oren, bij Bonamassa behoorlijk wat denk ik. Gallagher was veel rauwer dan Bonamassa en toch met een iets minder verzadigd geluid, lijkt me.

Hoe dan ook, ik kwam net dat clipje van Bonamassa tegen en het viel me gewoon op; het geluid van Gallagher op zijn gitaar zit ergens wel in mijn hoofd zonder dat ik een grote kenner ben van zijn werk (maar waar hij hakte, vielen spaanders ;))

Er is ook het gegeven van Billy Gibons die live op elke gitaar, hoe divers ze ook mogen zijn, hetzelfde geluid heeft. Het viel me op en het lijkt me een leuke voetnoot in 'Speeltechnieken & Theorie'.

barno
24 april 2013, 23:59
Hier de trukendoos van Joe B. ik schat dat Rory het toch wat simpeler hield :)

http://www.youtube.com/watch?v=sZMRVv5N7Ss

aaronstonebeat
25 april 2013, 00:05
Haha ja, me dunkt dat Rory gewoon één versterker had, plus een gitaar en een kabel; punt.

Ace 1.15.19
25 april 2013, 01:02
Gaaf man om te zien dat hij Van Weelden amps gebruikt. Hollandse glorie!

yavin
25 april 2013, 07:23
Haha ja, me dunkt dat Rory gewoon één versterker had, plus een gitaar en een kabel; punt.

AC30 + Rangemaster toch...?

[edit]
Yup! http://www.woodytone.com/2011/10/25/rory-gallaghers-gear-some-and/

Harald
25 april 2013, 09:07
meer iets voor een meeting. setup neerzetten en verschillende mensen over laten spelen. alleen de knoppen van de gitaar. scheelt enorm per gitarist.

humbucker
25 april 2013, 09:34
...
Er is ook het gegeven van Billy Gibons die live op elke gitaar, hoe divers ze ook mogen zijn, hetzelfde geluid heeft. Het viel me op en het lijkt me een leuke voetnoot in 'Speeltechnieken & Theorie'.

Je moet Billy Gibons zijn rig maar eens checken (staat op Youtube), daarin wordt uitgelegd dat ie al z'n gitaren zo uit-EQ-ed dat ze allemaal (+/-) hetzelfde klinken als zijn Pearly Gates LP.



Al zit volgens mij het grootste verschil toch in de vingers, no matter what.

Kakihara
25 april 2013, 10:05
Op de filmpjes van Rory (van halverwege jaren 70 tot begin jaren 80) kom ik toch ook vaak een Marshall tegen (ik vermoed een JMP) en wat Ampegs. Volgens mij maakte hij zich niet zo druk over hetgeen er achter zijn rug stond, zolang het maar een beetje goed klonk. En af en toe meen ik ergens een flanger te horen, maar dat kan ook liggen aan het digitaliseren van versleten videotape.

Montecristo
27 april 2013, 19:23
Rory is een held! Voor mij de absolute top samen met Hendrix en SRV.

T.a.v. zijn 70 en 80 setup:

Marshall JMP 2104 50-watt combo for several years late ’70′s to early ’80′s, often paird with one of the Ampeg combos. He then moved on to a Marshall JMP half stack and variety of stompboxes.

Irish tour:

Rory used a few different amps – Fenders, Vox AC30s, Ampegs, maybe more – but he’s best known for his Irish Tour-era (1974) rig. This was either of these two rigs:

> Guitar > Dallas Rangemaster treble booster > Vox AC30

> Guitar > Fender Tweed Twin, second input daisy chained into Rangemaster > Normal input of AC30

Google is your friend :)

aaronstonebeat
28 april 2013, 01:57
Eerder vandaag (gisteren) kwam ik dit interview uit 1976 tegen:


http://www.youtube.com/watch?v=mKlsLA0v7rs

Op dat moment heeft hij het over een Fender Bassman. Wel een wat sullige interviewer; je ziet Gallagher soms verzuchten maar hij blijft beleefd antwoord geven en algeheel sympathiek zijn :ok:

Montecristo
28 april 2013, 08:58
Rory kwam inderdaad altijd zo symphatiek over.

De jamsessie op de rockpalast dvd-set is wat dat betreft geniaal, de speelvreugde en interactie met het publiek is denk ik uniek en nooit meer overtroffen.

kwispelhond
6 mei 2013, 13:00
Geweldige optredens gezien van Rory en nog steeds een grote fan. De beste man had overigens bijna ieder concert iets anders achter zich staan, gebruikte vaak wat er ter plaatse beschikbaar was en klonk altijd als zichzelf en geweldig, in dat filmpje in de openingspost zie ik overigens 2 Marschall 2104's staan (of 2144, dat zie je niet aan de buitenkant).

Ik heb in die tijd overigens zelf ook een 2144 gekocht (1979) en dat was niet in de minste plaats vanwege het geluid wat deze heer eruit haalde, nooit spijt van gehad en nog steeds een favoriete versterker. (2144 had 2 knoppen meer, voor master-volume en reverb!).

showband
6 mei 2013, 13:14
Rory kwam inderdaad altijd zo symphatiek over.

De jamsessie op de rockpalast dvd-set is wat dat betreft geniaal, de speelvreugde en interactie met het publiek is denk ik uniek en nooit meer overtroffen.


http://www.youtube.com/watch?v=OC85E1yb8jc

Montecristo
10 mei 2013, 09:26
Thanx voor het posten. Mijn dvd is letterlijk grijs gedraaid op dat stuk. Geniaal hoe die Frankie Miller volledig bezopen op het podium staat en zo'n geweldige stem kan opzetten. Leuk detail is nog de fles wijn die Frankie mee het podium opneemt, komt iemand van de crew die hem meeneemt en Rory gaat als grap met zijn gitaar er achteraan. Geweldige muzikanten die een geweldige tijd met elkaar hebben. Daar gaat het om!

Montecristo
11 mei 2013, 13:38
Ik kon mijn eerdere post niet meer aanpassen, dus sorry voor de dubbele post. Maar dit filmpje is wel grappi in navolging van de originele post:


http://www.youtube.com/watch?v=Yt0XlQ1uMDA

kassie
11 mei 2013, 18:52
Hier de trukendoos van Joe B. ik schat dat Rory het toch wat simpeler hield :)

ja maar het zijn nou niet drastische sound veranderingen... op de fuzzface na dan.. Wat in line gain boostertjes, en een delay. Zijn dikke sound komt gewoon door de combi van 2 amps die al op tilt staan. Rory speelde op jaren 70 marshalls he.. toen die dichtgesmeerde gain er nog niet zo was.

De wah en leslie (H&K) zijn natuurlijk al instrumenten an sich, maar worden spaarzaam gebruikt.