PDA

View Full Version : Angel (Eric Roche) - Zelfbouw gitaar



-Martijn-
24 april 2013, 23:05
Ik heb vandaag een stukje opgenomen op mijn nieuwe gitaar:


http://www.youtube.com/watch?v=qvPumTlRJpQ

paulusdeBKB
24 april 2013, 23:29
Ik ben geen kenner en luister met mijn laptopspeakertjes, maar ik vind het prachtig. Sowieso heel knap dat je een stuk van 4 minuten foutloos kunt spelen, en je gitaar klinkt als een klok! Vertel er eens wat meer over? En kun je er eentje voor mij bouwen, in ruil voor meer complimentjes?

pasqual
24 april 2013, 23:54
Mooi gespeeld Martijn. De gitaar klinkt erg goed en zo te horen ook octaafzuiver. Heb je 'm zelf gebouwd of heb je 'm laten bouwen naar eigen wensen?

-Martijn-
25 april 2013, 10:14
Okee, bedankt! Er zit hier en daar nog wel wat foutjes in hoor, maar ik had zin om wat op te nemen. :p
Aangezien deze snaren (Martin) erg veel bijgeluiden maken met slides en dergelijke vielen er veel nummers af, zodoende kwam ik hierbij terecht.

Deze gitaar is een bouwpakket van Stewart MacDonald. De zijkanten bijvoorbeeld waren gebogen en de hals was al voor een deel gevormd. Het voordeel van zo'n pakket is vooral dat je niet al het gereedschap in één keer hoeft te kopen. Het nadeel is dat er ook al dingen voorbewerkt zijn die eigenlijk wel leuk zijn om zelf te doen, en er zaten een aantal onderdelen bij die ik uiteindelijk vervangen heb (omdat het plastic was bijvoorbeeld). Binnenkort begin ik aan de volgende, die wil ik wel helemaal zelf gaan maken.

Haha, ik ga eerst nog wat oefenen met bouwen voordat ik een gitaar voor iemand anders maak.
Hij is eigenlijk nog niet geintoneerd, maar voor zover ik kan horen is ie zuiver dus daar blijf ik maar van af. Het enige verbeterpuntje is nog dat de frets gepolijst moeten worden. Het is op de opname niet zo goed te horen, maar het lijkt wel alsof je je vinger zachtjes over de fret hoort schuren bij een slide op de hoge snaren.

Duhsjaak
25 april 2013, 10:25
Hi M
Lullige opmerking? Nou vooruit, dan is dat achter ons.
De snaren maken geen bijgeluiden. Ik wed, dat als je je gitaar in de hoek zet, dat het dan muisstil is.

Aan de andere kant moet je niet te bang zijn voor bijgeluiden. Ik zou bijgeluiden kunnen noemen die je niet zou willen missen. Natuurlijk is het prettig als je frets een beetje glad zijn, maar och... bijgeluiden geven het iets van karakter. Ik heb gitaren waar geen moer aan zou zijn zonder de eigenaardigheden die optreden als je erop speelt.

Verder niks dan bewondering voor de gitaar en de gitarist. Klinkt bijzonder fijn allemaal. Ik hoop op af en toe een post van jou. Goed te doen!
Vriendelijke groet, Gus

Harald
25 april 2013, 11:05
Mooi gedaan! Laurent heeft trouwens ook een gitaar met zo'n Stewmac pakket gebouwd. Weet niet wat hij nog aan de frets gedaan heeft.

-Martijn-
27 april 2013, 16:29
Haha, zeker, de snaren maken geen lawaai uit zichzelf. Maar als je bijvoorbeeld je vinger wat beweegt terwijl je een snaar indrukt komen daar toch heel wat storende bijgeluiden bij kijken, zeker bij zo'n rustig nummer valt dat wel op. Na een paar dagen went het wel dat je wat netter moet spelen, slides blijven wel altijd te horen.

Laurent heeft er inderdaad ook een gebouwd. In principe waren de frets glad, ik heb ze voor de zekerheid nog een keer gevlakt en dat had ik eigenlijk wat netter moeten schuren. Maar dat kan altijd nog. Misschien doe ik het fretten nog eens opnieuw omdat ik ze eigenlijk vast wil lijmen.

Henri H
27 april 2013, 16:59
Ik ben geen kenner en luister met mijn laptopspeakertjes, maar ik vind het prachtig. Sowieso heel knap dat je een stuk van 4 minuten foutloos kunt spelen, en je gitaar klinkt als een klok! Vertel er eens wat meer over? En kun je er eentje voor mij bouwen, in ruil voor meer complimentjes?+1
Helemaal mee eens, mooi dat je dit soort dingetjes af en toe op het forum tegenkomt. Ik ben helemaal ontstresst. :)

-Martijn-
2 mei 2013, 12:33
+1
Helemaal mee eens, mooi dat je dit soort dingetjes af en toe op het forum tegenkomt. Ik ben helemaal ontstresst. :)

Dankje! :)

DarknessAwaits
2 mei 2013, 18:27
Wow, prachtig! Heel goed gespeeld en de gitaar is zo te horen ook prima gelukt. Complimenten hoor.