PDA

View Full Version : Barré 7 akkoord zuiver?



barno
24 april 2013, 22:55
Kan iedereen een gewoon barré 7 akkoord zuiver spelen? Ik na -tig jaren nog altijd niet... het gaat dan over de D snaar waar je de pink vanaf haalt en die dan zuiver moet klinken onder de barré vinger. Op electrische gitaar geen probleem maar op een acoustische pfff zit juist in de plooi van bovenste vingerkootje.

op zich niet zo'n probleem, je kan natuurlijk op veel manieren zo'n akkoord spelen, maar sinds ik wat chet atkins dingen speel, stoort het mij dat ik dat maar niet goed krijg voor de alternating bass. heb ook tamelijk kleine handen dus de thumb over techniek is gewoon niet haalbaar.

edit, tja moet mss bij speeltechnieken. had m hier gezet omdat ik het probleem enkel heb bij acoustische gitaar

Rizz
24 april 2013, 23:08
Probeer je barrévinger 's een klein stukje te draaien naar de zijkant en een kleine kromming te geven?

barno
24 april 2013, 23:19
ja, met wat gewring lukt het wel om die snaar zuiver te krijgen als ik enkel dat akkoord zou moeten spelen, maar bij dat soort Merle Travis / Chet gedoe moet er tegelijk enkele fretten verder met ring en pinkvinger vanalles gebeuren .. en dan krijg ik die D snaar dus niet zuiver.

Die kerels spelen volgens mij ook vooral daarom met thumb over, met grotere handen denk ik, maar die heeft the good lord above mij dus niet gegund :)

Rizz
24 april 2013, 23:30
Ik heb jaren alleen maar op een klassieke gitaar gespeeld en heb heel wat moeten klooien om barré's te kunnen spelen op een western. Voelde me net een beginner. Jij hebt wat moeite met de bredere stringspacing bij de brug t.o.v. een elektriekert. Met wat oefening zal je je vinger toch iets lager of hoger moeten leren plaatsen. of zoals ik hierboven omschreef:

http://3.bp.blogspot.com/_HlVclqPI4fs/SbTppYDvhaI/AAAAAAAAAFw/UlbYJpmwdiA/s400/F+Major+Barre+Chord.JPG

Gaat echt wel lukken, maar het is ff zoeken..

barno
24 april 2013, 23:51
ff zoeken, kweet nie, ik speel al enkele decennia op steelstring ... :) twas ook nooit een probleem, maar voor dat Travis picking dus wel.

als ik terug begin aan mijn acoustische bouw moet ik mss es proberen om hogere fretjes te gebruiken, bedenk ik me nu, mss zou dat wel helpen.

Rizz
24 april 2013, 23:55
ff zoeken, kweet nie, ik speel al enkele decennia op steelstring ... :) twas ook nooit een probleem, maar voor dat Travis picking dus wel.

als ik terug begin aan mijn acoustische bouw moet ik mss es proberen om hogere fretjes te gebruiken, bedenk ik me nu, mss zou dat wel helpen.

oh, ghehe, dat had je er niet bij gezet... :blush: Dan weet ik het ook niet..

Harald
25 april 2013, 08:58
hogere fretjes brengt weer nieuwe intonatie-ellende met zich mee... De mensen die met scalloped fretboards spelen hebben niet voor niets de neiging vooral solo's te willen spelen...

Re Chet Atkins en Merle Travis, beide speelden trouwens voornamelijk elektrisch, op van die jazzbakken. Dan wel weer alsof het akoestische gitaristen waren. Chet zie je op akoestische vrijwel altijd nylon spelen. Zelden op een steelstring. Weet niet hoe het zit met die Chet Atkins gitaren van Gibson met nylon snaren, maar vermoed dat de hals dan weer afgestemd is op mensen die vooral elektrisch gespeeld hebben. Dus niet breed en plat.

Voor het echte effect moet je sowieso palmmuten op de bassnaren. Weet niet of je je nu al te druk moet maken om die D snaar. Daarnaast met een thumbpick, anders krijg je de sound bijna niet percussief genoeg (kan wel, maar dan heb je een behoorlijke duimnagel nodig, en dan nog de duim krommen zodat je alleen op nagel speelt) Die noot op de D snaar moet je meestal meer zien als ersatz snare drum, dan als belangrijke toon.

Los daarvan, op een gegeven moment kom je met dat repertoire niet om fretten met de duim heen. Ik heb ook kleine handen, maar uiteindelijk kom ik een eind. Heeft wel even geduurd. Heb heel lang die duim nooit gebruikt om te fretten. Tonen op de A snaar met duim doe ik nog steeds niet. Dat gaat denk ik echt niet lukken.

barno
25 april 2013, 15:56
hogere fretjes brengt weer nieuwe intonatie-ellende met zich mee... De mensen die met scalloped fretboards spelen hebben niet voor niets de neiging vooral solo's te willen spelen...

Re Chet Atkins en Merle Travis, beide speelden trouwens voornamelijk elektrisch, op van die jazzbakken. Dan wel weer alsof het akoestische gitaristen waren. Chet zie je op akoestische vrijwel altijd nylon spelen. Zelden op een steelstring. Weet niet hoe het zit met die Chet Atkins gitaren van Gibson met nylon snaren, maar vermoed dat de hals dan weer afgestemd is op mensen die vooral elektrisch gespeeld hebben. Dus niet breed en plat.

Voor het echte effect moet je sowieso palmmuten op de bassnaren. Weet niet of je je nu al te druk moet maken om die D snaar. Daarnaast met een thumbpick, anders krijg je de sound bijna niet percussief genoeg (kan wel, maar dan heb je een behoorlijke duimnagel nodig, en dan nog de duim krommen zodat je alleen op nagel speelt) Die noot op de D snaar moet je meestal meer zien als ersatz snare drum, dan als belangrijke toon.

Los daarvan, op een gegeven moment kom je met dat repertoire niet om fretten met de duim heen. Ik heb ook kleine handen, maar uiteindelijk kom ik een eind. Heeft wel even geduurd. Heb heel lang die duim nooit gebruikt om te fretten. Tonen op de A snaar met duim doe ik nog steeds niet. Dat gaat denk ik echt niet lukken.

door het palmmuten valt het ook niet mega op als die D er niet 100 procent uit komt, da's waar en ik vermoed dat als je 'm echt zuiver wil, er niks anders opzit dan duim over te leren spelen. Dan toch maar wat gaan oefenen op die techniek want het zal zeker zo zijn dat je met oefening, stretching verder komt dan je denkt dat mogelijk is aanvankelijk.

Thumbpick: ben al tijd aan het twijfelen of ik daaraan ga beginnen want da's geen evidente overschaking merk ik. Mocht ik nu echt een countrypicker willen worden, is niet zo, zou dat echt moeten ja

gitaar leren spelen: het houdt nooit op :)

tiens ja, chet op nylons acoustisch, was me nog niet opgevallen

apekop
26 april 2013, 09:58
Los daarvan, op een gegeven moment kom je met dat repertoire niet om fretten met de duim heen. Ik heb ook kleine handen, maar uiteindelijk kom ik een eind. Heeft wel even geduurd. Heb heel lang die duim nooit gebruikt om te fretten. Tonen op de A snaar met duim doe ik nog steeds niet. Dat gaat denk ik echt niet lukken.

Richie Havens (God hebbe zijn ziel...) speelde barrees van 3 snaren met zijn duim over de hals. Lijkt wel alsof hij heel zijn duim over de hals heeft soms. Erg apart en niet voor veel mensen weg gelegd. Net als Jimi Hendrix had hij een enorme duim denk ik...

Harald
26 april 2013, 10:20
Wat ik me van die Woodstock performance herinner had ik het idee dat hij bijna niets met zijn vingers deed. Leek meer op open stemming met duim over de hals. Ziet er iig heel raar uit. Als je Green Thumb van Tommy exact zo wil spelen moet je op een gegeven moment een B- spelen door een D greep normaal neer te zetten, en de B op de A snaar met de duim fretten. Dat is voor mij echt onmogelijk. Misschien eens een thumbexpander uitvinden. Een soort opzetduim...

barno
26 april 2013, 10:41
Merle Travis en Thom Bresh allebei voorzien van een natural expanded thumb
tja dat heb je met vader en zoon natuurlijk :)

http://www.dailymotion.com/video/x3rck9_merle-travis-thom-bresh-guitar-rag_music#.UXo7saVBCqk