PDA

View Full Version : HNGD: G&L ASAT Classic Tribute in b-b-Butterscotch Blonde!



Speeddemon
24 april 2013, 22:14
http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/ASATClassicTribute001.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/ASATClassicTribute002.jpg

Sinds afgelopen zaterdag m'n eerste Tele ever. En een erg leuke. Klinkt zelfs met high gain goed.
Body is 2 piece (verdeling richting 80/20%), 1 piece neck (redelijk dik C-profiel, 22mm dik bij de 12e fret), 6 messing brugzadels.
Hij heeft absoluut geen last van ice-pick, dun/iel, etc. De 'twang' zou misschien nog iets meer mogen, maar tegelijkertijd ben ik bang dat ik dan de lekkere all-roundness van de G&L MFD elementen tekort doe.

Vandaag de eerste 2 mods gedaan; Chinese prul-jack vervangen door een Switchcraft en de 0.022uF tone-pot cap vervangen door een 'tropical fish' cap van +/-5nF (oftewel 0.005uF).
De reden van de cap-verkleining was dat ik vond dat met de tone-knop dicht, ie wel erg dof werd.
Nu moet ik zeggen dat ik ook niet weet of die 5nF een blijvertje is; met de tone dicht heb ik nu zo'n instant 'cocked wah' geluid; zeg maar 'Money for Nothing'. Daarnaast compresst ie ook als de ziekte, dus misschien toch maar een 10nF erin. Of zou een 500k tone-pot dit ook deels verhelpen?

De afwerking is overigens zeer goed en ik kan me ook niet vinden in de 'Koreaanse G&L's waren beter dan de Indonesische, want die laatste hebben vaak matig fretwerk etc.'
Het lijkt er namelijk op dat er in de laatste 2-3 jaar een ander bouwproces is aangenomen; ik las diverse wisselende berichten over iets oudere ASAT Tribute's, die een dunne hals hebben met satin finish.
Dat lijkt dus veranderd, daar recentere ASAT Tributes, waaronder de mijne, absoluut geen dunne hals hebben, en juist een 'vintage tinted' gloss finish hebben. Het is een mooie warm-gelige hals, ipv zo'n bleek ding.

Ik zou deze nog wel eens willen vergelijken met een Squier Classic Vibe Tele, waar ik veel goeds over lees, maar waar wel menig eigenaar niet echt te spreken is over de pickups.

Iemand wel eens een DiMarzio Twang King (neck) vergeleken met de G&L MFD elementen?

episua
25 april 2013, 13:53
Mooie gitaar! Butterscotch kleurtje ziet er echt goed uit, bovendien ook een mooie houtnerf te zien.
Zijn de pickups vrij hoog van output of gewoon klassiek tele?

toddzilla
25 april 2013, 14:05
Mooie zeg! Gefeliciteerd! Sowieso prachtige gitaren die ASAT's, heb nog altijd spijt dat ik de mijne weggedaan heb...

rufus
25 april 2013, 17:30
Die cv is geen partij voor die asat, heb ze vorige week uitgebreid getest was snel duidelijk.

Speeddemon
25 april 2013, 18:30
Thanks, leute!
@epiusa; de MFD's zijn wel wat hoger qua output ja, en ook iets meer mid-focussed, maar dus op de 'beefy' manier. Het verbaasde me wel hoe relatief stil ze zijn, behalve als je met de gitaar echt richting de speakers staat.

@rufus, heb je de CV tegen een USA ASAT of een Tribute vergeleken? Wat waren je bevindingen?

Marknuch
25 april 2013, 22:39
Ziet er goed uit amigo! Inderdaad een mooie tekening. Wel benieuwd wat ie doet met ander tone-pot cap. Als beide caps niet ideaal zijn vraag ik me af wat er zal gebeuren met een tussenwaarde.

Trouwens leuke extra tribute aan de "&L" van G&L met die strap :)

macwilliams
25 april 2013, 22:55
Ziet er goed uit!

RS-Rik
26 april 2013, 00:10
Ligt dat nou aan mij of klopt de vorm ook nét niet helemaal met een gewone telecaster???

orangerocker
26 april 2013, 00:20
Hier een foto van links twee Fender Telecasters en rechts een G&L, er is voor zo ver als ik zie geen verschil in de body
http://img.photobucket.com/albums/v425/smorgdonkey/Fender/Telecasters.jpg

Stillborn
26 april 2013, 00:25
Ligt dat nou aan mij of klopt de vorm ook nét niet helemaal met een gewone telecaster???

Die indruk heb ik ook

barno
26 april 2013, 00:39
ik meende dat er een klein verschil op zit, kromming aansluiting upperhorn naar de pocket, maar ik kan fout zijn. weet zelfs niet of die bij alle fender tele's wel identiek is.

jimihattricks
26 april 2013, 08:09
Het slagplaatje wijkt licht af en het hoorntje lijkt ook net iets smaller(?)
Prachtige gitaar, overigens.
Hoewel ik niet kan bevestigen dat de Squier CV Teles hier niet aan kunnen tippen, weet ik wel dat die een erg dunne hals hebben. Fijn om te weten dat deze G&L dat niet heeft. Veel plezier ermee!

muziekschuur
26 april 2013, 10:06
Ben verliefd op die elementen...

Jovl
26 april 2013, 15:22
Ik ben verliefd op die gehele gitaar...

Speeddemon
26 april 2013, 19:23
Trouwens leuke extra tribute aan de "&L" van G&L met die strap :)
Thanks for noticing; ik heb die strap al zeker 16 jaar, maar omdat ie relatief slap leer heeft, gebruikte ik 'm niet meer (vandaar ook de Grolsch® strap-lock :cooler: ). Maar ja, m'n favo 3,5" brede suede Randy Rhoads snake skin straps zijn misschien niet de beste match bij een Tele.

Voor de rest, dank u. Ik ga er een Twang King neck pup ingooien; kijken hoe dat bevalt. Niettemin, die MFD pickups zijn 'something else', hoe goed karaktervol/complex ze clean klinken en dan nog steeds zeer bruikbaar blijven bij high gain. Bij gebrek aan een humbucker gitaar zou ik hier gerust nog "Painkiller" van Priest op durven spelen; dat gaat 'm niet worden met m'n Strat. (Nu heb ik gelukkig geen gebrek aan humbucker-equipped gitaren...:soinnocent: :lp: )
Sterker nog, ik heb net (5 min. geleden) Painkiller en Stained Class effe erop gespeeld; beetje hoog tikkie temmen (uiteindelijk ben je met een twangy telecaster een Hamer Phantom GT aan het nadoen (Glenn Tipton's gitaar...) en kan prima. Die MFD elementen 'handelen' high-gain gewoon heel goed. Ook heerlijk bluesy/vol klinkend hals-element; redelijk Strat-like, maar dan wel op z'n Texas Specials.

rufus
29 april 2013, 09:52
Eerst een asat usa, dan de tribute en dan de cv. De usa was veel duurder en dat voel je ook wel aan de gitaar.



Thanks, leute!
@epiusa; de MFD's zijn wel wat hoger qua output ja, en ook iets meer mid-focussed, maar dus op de 'beefy' manier. Het verbaasde me wel hoe relatief stil ze zijn, behalve als je met de gitaar echt richting de speakers staat.

@rufus, heb je de CV tegen een USA ASAT of een Tribute vergeleken? Wat waren je bevindingen?

Speeddemon
3 mei 2013, 23:01
Zo, heb zojuist de Control plate vervangen met parts van forum-lid Outline;
CRL switch, CTS pots (2x 250k), een Orange Drop 0.022uF tone-cap, en een 220pF silver mica treble bleed cap.

Net even staan spelen; ik weet niet of 't psychologisch is, maar ik had bijna het idee dat ie weer een tikkie beter klonk (meer output/helderheid). Wel iets mafs ook; ik had effe snel een extra gitaarkabeltje nodig (1,5m) en nog een stuk Sommer Spirit kabel liggen (neem van mij aan, de XXL versie is soepeler en ook iets mooier), eigenlijk bedoeld om een pedalboard mee te bedraden.
Vervolgens 1 haakse Neutrik jack eraan gesoldeerd en 1 rechte 14 jaar oude plug van een gitaarkabel (Viper) uit Polen.
Ik had ook nog gespeeld over een stuk speakerkabel als gitaarkabel, en toen ik de nieuwe kabel probeerde, miste ik een bak volume en helderheid waar je U tegen zegt. Viper plug eraf, 2e Neutrik eraan en BAM, klonk weer goed. Dat pluggen uit konden maken, wist ik, maar niet zo extreem.

En wederom werd me bevestigd hoe goed die MFD elementen klinken met high-gain. Ze zijn echt heel stil (bijna humbucker stil) en tuurlijk klinken ze helderder, en 'twangy-er', maar ik heb er net -als eerbetoon aan Jeff Hanneman- een pot Slayer op staan spelen en dat was verdomde fijn klinkend; zo fijn, dat een Gibson Flying V met een Super Distortion brug pickup eigenlijk naderhand iets te dof leek.

Outline
6 mei 2013, 04:19
Ik zei toch dat die originele potmeters eigenlijk best wel crap zijn?

De originele electronica is echt het grootste minpunt van een G&L Tribute. Als je daar een paar 10en insteekt, ben je een stuk verder!

Ik heb overigens nog een berg meer Tele-onderdelen liggen dus wie nog iets zoekt... Ook kabel en Neutrik-pluggen! :soinnocent: Heb voor enkele Forum-leden (waaronder Hendriks) al wat kabels mogen maken.

Overigens heb ook ik achteraf spijt dat ik mijn G&L's verkocht heb. Soms is voorruitgang in je hoofd juist achteruitgang in de praktijk...

Wat betref body-vorm: Die wijkt iets af, net zoals de meeste andere niet-Fender Tele's wel wat afwijken van het origineel. Grootste verschil met een normale Tele is een 22-frets hals ZONDER overhang. Daardoor/daarnaast is de hals en dus ook pocket wat breder. Meet het maar eens na!

BTW: Als je je G&L een keer wil vergelijken met een PartsTele met Texas Specials & 4-way switch: Je hebt mijn mail (aangezien ik hier bijna niet meer kom)...

VanDiekum
9 mei 2013, 07:02
Dimarzio twang king set is een van de beste set pickups maar ik heb later ooit de neck TK vervangen door een London City Comet mark 1 neck element
Ze hebben mojo hoe dat komt weet ik niet maar misschien wel een ongelukje ;)

Il_Falco
9 mei 2013, 11:35
Hier een foto van links twee Fender Telecasters en rechts een G&L, er is voor zo ver als ik zie geen verschil in de body
http://img.photobucket.com/albums/v425/smorgdonkey/Fender/Telecasters.jpg

Wat is die linkse gitaar? Welke pickups?

guitarkid
9 mei 2013, 14:12
Die indruk heb ik ook

De hoorn lijkt smaller te zijn...

Speeddemon
26 oktober 2013, 18:25
Zo, langverwachte update; heb eindelijk de DiMarzio Twang King neck geïnstalleerd. Bleek in 1e instantie precies reversed 'polarized' te zijn t.o.v. de MFD brug pickup, waardoor het middenstandje uit fase stond, met als gevolg een neuzig, dun, zwak geluid.
2 draden (wit en zwart) omdraaien (zwart werd hot, wit=ground en geel is sowieso ground, bij dit element dan) en klaar.
Eerste indrukken:
toch best wel lagere output dan de MFD; enigszins verwacht.
'mojo' in de tone, het leeft wel.
iets neuziger in het mid.
MFD neck pup had wel meer ballen en push, terwijl ie toch ook redelijk Strat-like klonk (wat van de Twang King ook wordt gezegd in een Tele neck pos.)

maar de grootste winst is eigenlijk dat het tussenstandje nu organischer en 'twangier' klinkt dan voorheen. Heb wel de brug pup iets lager moeten zetten voor de output match.
Gezien alle lof online voor de Twang King neck, zet het de kwaliteit van de G&L elementen ook toch in een erg goed perspectief; die doen er niet/nauwelijks voor onder. Scoren misschien iets minder op de 'classic twangy' tones, maar je krijgt er ook andere voordelen voor terug. Wel vind ik de look van de Twang King mooier in de Tele; meer vintage correct.
Voorlopig blijft ie. :ok:

vulvasonic
26 oktober 2013, 18:43
En nu niet gaan shredden met dat ding, hè? Setje .011 er op en glashard raggen!!! :D

Speeddemon
27 oktober 2013, 19:49
En nu niet gaan shredden met dat ding, hè? Setje .011 er op en glashard raggen!!! :D
Wees niet bang;
ben opgegroeid met country en rock 'n roll, en door m'n Asat ben ik dat weer veel actiever gaan spelen, incl. fingerstyle pickin'.