PDA

View Full Version : Bruikbare Buizen?



GuitarMaster
23 juni 2003, 21:51
Ik ben van plan deze zomer te beginnen aan een zelfbouw buizenversterkertje, en k heb alvast een oude buizenradio gesloopt voor wat onderdelen. Welke van deze buizen die er in zaten zijn bruikbaar?
EF 80, EC 92, EF 41, ECH81, EBF 15, EAA 11, EL 11, EM71 en AZ11 zaten erin.

B.face
23 juni 2003, 22:11
EF 80, EC 92, EF 41, ECH81, EBF 15, EAA 11, EL 11, EM71 en AZ11 zaten erin.[/quote]

In radio's en TV's zaten doorgaans geheel andere typen buizen dan die in gitaarversterkers.

b.face

GuitarMaster
23 juni 2003, 22:20
Maar k heb gelezen dat er wel degelijk bruikbare in (kunnen) zitten

B.face
23 juni 2003, 22:23
Maar k heb gelezen dat er wel degelijk bruikbare in (kunnen) zitten

deze types zeggen mij in ieder geval niks.
misschien iets voor Nico Verduin, die schijnt vaker " andere buizen " te gebruiken.

b.face

V!N
23 juni 2003, 23:38
Wat moeten we eigenlijk doen als de NOS buizen op zijn ? Dat zal ooit gebeuren.

Belachelijk eigenlijk dat met alle technische vooruitgang en de huidige technieken die voor handen zijn, er geen betere buis dan enkele decennia geleden kan worden gemaakt.

SteavisSmokin
24 juni 2003, 02:51
Groove Tubes bouwt momenteel in USA weer de oude GE 6L6GC na met originele GE aparatuur. Die schijnen erg dicht in de buurt te komen van de oude GE's dus ik denk dat het wel goed zit voor de toekomst met initiatieven als deze.

PeeVee
24 juni 2003, 16:34
Steve, is voorlopig nog maar een marketing verhaaltje, de laatste informatie die ik hoorde is dat er plannen zijn maar verder nog geen concrete actie. Voorlopig is GT dus nog gewoon ordinair Sovtek (en nogmaals: ook dat is geen fabrikant maar handelsmaatschappij die voorraden van Russische naam/merkloze fabriekjes afneemt).

Ik heb setje GE's, vind het niet bijzonder en mis hoog...

Dirtypool
24 juni 2003, 19:06
Nou, volgens mij heb ik recent in een of ander gitaarblaadje nog een lovende recencie gelezen van zo'n reissue buis.
Als ik het nog kan vinden, zoek ik het wel ff op.

Richard

V!N
24 juni 2003, 21:30
Als ik het nog kan vinden, zoek ik het wel ff op.
Zoekt en gij zult vinden :)

nicoverduin
25 juni 2003, 00:12
Je zou iets kunnen ontwerpen met de AZ, EL de EF en de EC. Lijkt me wel gaaf...

V!N
25 juni 2003, 14:08
Je zou iets kunnen ontwerpen met de AZ, EL de EF en de EC. Lijkt me wel gaaf...

Ik had vroeger mijn gitaar nog wel eens in de platenspeler-ingang van een oude buizenradio :)

Mr.Jay
25 juni 2003, 14:40
Je zou iets kunnen ontwerpen met de AZ, EL de EF en de EC. Lijkt me wel gaaf...

Ik had vroeger mijn gitaar nog wel eens in de platenspeler-ingang van een oude buizenradio :)

Tjezuus...ben jij net zo'n ouwe lul dan ik ????
Heb veel van die dingen onder mijn spelen in rook zien opgaan :lol: .

Jay

nicoverduin
25 juni 2003, 16:31
De kans bestaat dat er iets in rook opgaat. Echter van scratch opnieuw bouwen geeft meer mogelijkheden dat ie heel blijft. Enige punt van zorg is de uitgangstrafo. Deze zijn meer bestemd voor een wat lager wattage dan de buis maximaal aankan. Gevolg: iets te snel oversturing / verzadiging van de uitgangstrafo. Ik zou alleen wel nieuwe componenten proberen te gebruiken. Grote kans dat de kondensatoren lekken-> einde oefening en dat de weerstanden (wel nog vaak Koolstof Komposiet) hier en daar verlopen zijn (dus goed nameten).

En dat "ouwe lul" op wie sloeg dat?

Nico

V!N
25 juni 2003, 17:23
Hahaha :lol:

Nee Nico, ik denk dat Jay mij als een tijdgenoot ziet vanwege mijn geknoei met buizenradio's.

Maar eigenlijk mag ik zelf nog maar net op dit forum, ben namelijk van '82, maar gezien mijn smaak en stijl vinden sommigen dat ik 40 jaar te laat geboren ben. :) Ik ben regelrecht van de hoes van Appleknockers Flophouse af komen lopen.

Toen ik een jaar of 14 was, had ik alleen een Hondo II Les Paul Custom (niet slecht voor een eerste gitaar, gelamineerd, maar wel standaard twee Di-Marzio superdistortions erin) en een 5 Watt 1x8" versterkertje.

Ik had wel gehoord van buizenversterkers, maar begreep dit nog niet. Een transistorversterker klonk voor mij ook goed (eigenlijk klonk alles beter dan mijn 5-Wattertje)
Toch hield dit ding het aardig en later op een kindervlooienmarkt ten bate van een of ander iets kocht ik een Siemens buizenradio, alleen voor de heb, met een MW en drie SW banden. Ik had geen kabel in m'n kamer en zo luisterde ik naar het nog maar net commerciële gegane Veronica op 1224. De antennedraad natuurlijk vast aan de CV voor een beter ontvangst, hoeveel kan er in 30 jaar veranderen ?

Het woord 'ingang' trok mij meer dan 'platenspeler' en met een beetje gekip en geschroef in pluggen en stekkers hing ik mijn hondootje aan de radio. Deze heeft alleen op slaapkamerniveau gestaan en is nooit overstuurd, daarom doet hij het nu ook nog :)

Maar de fascinatie voor het warme clean van de buizen is altijd gebleven :)

SteavisSmokin
25 juni 2003, 17:41
Steve, is voorlopig nog maar een marketing verhaaltje, de laatste informatie die ik hoorde is dat er plannen zijn maar verder nog geen concrete actie. Voorlopig is GT dus nog gewoon ordinair Sovtek (en nogmaals: ook dat is geen fabrikant maar handelsmaatschappij die voorraden van Russische naam/merkloze fabriekjes afneemt).

Ik heb setje GE's, vind het niet bijzonder en mis hoog...

Ej Pleun, ze maken ze al een tijdje hoor, half jaar ofzo. Heb al meerdere mede forum gebruikers van fenderforum erover gehoord/gelezen en die zijn er erg enthousiast over.

Die GE's kan je altijd bij mij kwijt als je er vanaf wil. :)

Mr.Jay
25 juni 2003, 18:29
[quote="V!N"]Hahaha :lol:

Nee Nico, ik denk dat Jay mij als een tijdgenoot ziet vanwege mijn geknoei met buizenradio's.

yes Nico > dat bedoelde ik, maar nu heb me natuurlijk wél verraden als ouwe lul.........shit.

Goeie muzieksmaak V!N ..

Jay

nicoverduin
25 juni 2003, 18:49
Sh....t nu voel ik me zeker een oudelul. Ik ben van 56.
Nico

V!N
26 juni 2003, 08:59
Jongens toch, kijk toch niet naar zo'n getal :)

Sommige dingen zijn tijdloos.

Al
28 juni 2003, 15:09
Welke van deze buizen die er in zaten zijn bruikbaar? EF 80, EC 92, EF 41, ECH81, EBF 15, EAA 11, EL 11, EM71 en AZ11 zaten erin.

Hier http://www.duncanamps.com/tdslpe/ kan je een de tube data sheet selector krijgen waar specificaties kan vinden.

Misschien heb je er wat aan

Al