PDA

View Full Version : Alternatief voor Sperzel tuners



Venlonaer
24 april 2013, 10:56
Ik ben op zoek naar een alternatief voor mijn Sperzel locking tuners. Op de een of andere mannier heb ik het idee dat ze niet stemvast zijn en ook het locken werkt niet echt. Tevens zijn er bij deze tuners nu al meer snaren gesprongen dan bij welke andere tuners dan ook (die ik gehad heb). Dit komt omdat de snaren meteen een knik maken bij de tuner, omdat er geen mogelijkheid is een snaar om het busje(?) heen te winden.

Ik zou er het liefst Grovers opzetten, echter deze hebben een schroefje nodig en de Sperzels zitten (zover ik het kan zien) schroefloos bevestigd.
Mochten er geen alternatieven zijn, dan neem ik de Grovers, maar hoor graag even jullie reacties aan.

Alvast dank voor het mee denken.

Napoje
24 april 2013, 11:11
Wilkinson ez lok? Weet niet of het centreerpalletje op dezelfde plek als bij sperzel zit.

http://1.bp.blogspot.com/_tNu78SMKH6I/SD1jiaiYySI/AAAAAAAAAdE/S70hPn7tXvs/s1600/wilkinson+ez+lok+wj-807bk.jpg

http://i1012.photobucket.com/albums/af242/urbanfishcake/2012 B/WJN-03E.jpg

Orpheo
24 april 2013, 13:04
Schaller is t standaard alternatief maar lockt imho nog minder goed. Planet waves zijn imho t prettigst maar die kan je niet om de peg heen wikkelen. Iig, je moet t trucje doorhebben. Ik heb overigens geen problemen met sperzels. Niks aan t handje

pasqual
24 april 2013, 13:46
Ik heb merkloze lockingtuners zoals Sperzel. Ik heb die toen bij Guitarsupplies gekocht en deze zijn perfect. Ik haal alleen de hoge E 2 keer door het gaatje omdat ie anders slecht locked of te snel springt. Kosten maar een fractie van de Sperzels.

Venlonaer
24 april 2013, 14:06
Hey pasqaul, goede tip! Ga ik toch ook maar eens proberen.

De rest alvast dank voor de tips.

Napoje
24 april 2013, 15:18
Ik heb merkloze lockingtuners zoals Sperzel. Ik heb die toen bij Guitarsupplies gekocht en deze zijn perfect. Ik haal alleen de hoge E 2 keer door het gaatje omdat ie anders slecht locked of te snel springt. Kosten maar een fractie van de Sperzels.

Die heb ik ook op 2 gitaren. Prima tuners... Wel met schroefjes.

Braindead
24 april 2013, 19:08
Schaller is t standaard alternatief maar lockt imho nog minder goed. Planet waves zijn imho t prettigst maar die kan je niet om de peg heen wikkelen. Iig, je moet t trucje doorhebben. Ik heb overigens geen problemen met sperzels. Niks aan t handje


Bij mij hetzelfde. Ook ik heb een gitaar met sperzel locking tuners maar deze bevallen me juist uitstekend! Ligt het probleem wel bij de tuners?

Nilke
25 april 2013, 10:35
Bij mijn Yamaha 611 met Grover locking tuners springt er "ook nog wel eens" een hoge snaar (B of E)
Ik gebruik daar ongeveer twee keer zoveel B en E als de andere snaren, om je een idee te geven.
Kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ik met deze gitaar nog wel eens woestwild wil benden :soinnocent: maar ik heb ook het idee dat ze wat te hard worden afgekneld in de tuner. Ik gebruik Elixer 0.10 snaren, die mijn lokale gitaar-held-winkel gelukkig ook los verkoopt.

Misschien dat ik ze nog eens vervang voor een setje Schaller locking tuners, daar zit volgens mij een "kogeltje" in om af te knellen i.p.v. het mes-achtige palletje in de Grovers. Die Schallers zijn ook wat "lomper" en zwaarder (omdat het lock mechaniek separaat van de tuner beweegt, zeg ik dat zo goed?), terwijl de Yamaha nu juist fijn in balans ligt. Mijn 2 centen :-) Trouwens bedankt voor de tip om ze eerst een slag om het busje te geven, ga ik bij de volgende wisseling zeker proberen!

D3nnis
25 april 2013, 12:10
Ik ben op zoek naar een alternatief voor mijn Sperzel locking tuners. Op de een of andere mannier heb ik het idee dat ze niet stemvast zijn en ook het locken werkt niet echt. Tevens zijn er bij deze tuners nu al meer snaren gesprongen dan bij welke andere tuners dan ook (die ik gehad heb). Dit komt omdat de snaren meteen een knik maken bij de tuner, omdat er geen mogelijkheid is een snaar om het busje(?) heen te winden.

Ik heb een aantal gitaren met Sperzels, en ik herken alle problemen niet.
Bij mij knappen snaren nooit bij het mechaniek, en ik maak ook geen lus om de stemsleutel heen.
Aan stemvastheid (met als oorzaak de tuner) heb ik ook niet te klagen.
Zit de stemsleutel wel goed vast?
Als het probleem de tuner zelf is zou ik eerder Sperzel eens een mail sturen.
Sperzels moeten gewoon goed zijn, en zijn dat over het algemeen ook.

jimihattricks
25 april 2013, 18:03
Wellicht ten overvloede, maar ook voor locking mechanieken geldt: vast is vast.. Ik heb al ong 8 jaar Sperzels op mijn strat en herken deze problemen evenmin.. Opgesomd lijkt het me dan ook dat het breken vd snaren ligt aan de verwending vd Sperzels of aan iets heel anders misschien(?) Ik hoop iig dat je eruit komt zonder in nieuwe tuners te hoeven investeren

marter544
26 april 2013, 12:35
Ik heb deze (http://www.guitarfetish.com/Now-STAGGERED-Gotoh-style-Locking-Tuners-Sperzel-Style-String-Lock-_p_514.html)erop zitten, werken perfect!

paulusdeBKB
26 april 2013, 12:45
Breekt je snaar af bij de tuner? Problemen met de stemvastheid kunnen ook in de nut zitten.

Johannes
26 april 2013, 12:46
Ik heb op 2 gitaren van klanten ook de merkloze locking tuners die verkrijgbaar zijn bij guitarsupplies en tonefactory geïnstalleerd. Ik ben heel erg te spreken over de kwaliteit van die dingen. Geen speling, ze draaien stabiel up en down en het locking mechanisme voelt solide aan (ietsje beter zelfs dan de Sperzels die ik zelf op een gitaar heb). Voor het geld hoef je het ook niet te laten.